Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
/.../ Adriana-händelsen berättar väldigt mycket om hur både hans ram för tillvägagångssätt ser ut, och hur han faktiskt fungerar när han ser sin chans och faktumet är nära.
Chansen uppdagas snabbt för honom, och han väljer att med precision och snabbhet skapa en chans.
Det stör mig..
Bakslug, försiktig, snabb och absolut inte utan viss vana, är ord som dyker upp i huvudet på mig när jag läser/hör hur Adriana redogör för händelsen, samt med visst stöd av anhörigas utsagor om personen NB är.
Är det en slump att A och L har långt blont hår – eller att IB är kortväxt, mörk, knubbig, snäll och foglig..? – Är det en slump att NB ser A samma dag som han slår till – och ”råkar” han bara köra om henne där på vägen och svänger så in vid den gamla nedlagda kopplingsstationen där det händelsevis ligger ett hängningssnöre på det skitiga golvet? – Nej, jag tror inte det.
Till brottets natur hör såväl illistig planering som ett snabbt utförande varav det senare i mångt och mycket kan påminna om en impuls. Planeringstiden behöver dock inte vara alltför lång.
Offrets utseende tror jag är en viktig faktor för NB. Inte för inte fann han nöje i att sysselsätta sig med en massa klippdockor med långt hår. - Det långa änglahåret lär vara hans första preferens; åldern kan nog variera mellan 15 och 30 år; det är inte så noga. När han är ute och jagar ser han för sitt inre alla sina blonda spelänglar; så fort han kommer hem slänger han sig enligt brodern AB över League of Angels. Änglafrossan drabbade också IB som knappt hade tid att steka pannkakor för att hon måste bevaka sina spel. - Men det var om möjligt värre med NB:
Citat:
Ursprungligen postat av AB
Och den veckan då den här brottet hade begåtts så spelade han inte alls, annars, dom andra dagarna så fort som han kom hem antingen för att äta frukost eller för att äta lunch så sprang han först till datorn för att spela.
Det bör påminnas om att vi pratar om en 35-årig man.
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
"Kan det tänkas att han kände igen dig, där vid kopplingsstationen? "
...är ett svar jag hade önskat, eftersom NB´s karakteristiska natur möjligtvis noterat Adriana vid det tidigare tillfället.
Ett svar på det hade förvisso inte garanterats givet även om fråga ställts, men det finns en hel del personer som ganska snabbt/tydligt kan uppfatta om en mötande person gör en igenkänningsreaktion.
Jag undrar om han hade backat av om han insett att han känner igen henne, eller att en reaktion avlästs?
Naturligtvis har han noterat A vid mötet vid silon. Han kan också ha sett henne vid tidigare tillfällen då hon och hennes sambo varit på besök hos AJ. Hur som helst så förflyter ett antal timmar mellan mötet och övergreppsförsöket. Under denna tid kan NB ånyo ha sett A när hon joggat runt på vägarna inkl. huvudvägen. Han kan t.o.m. ha skuggat henne under hennes löprunda och räknat ut att hon efter hamnområdet skulle komma åter till huvudvägen. Han kan ha kalkylerat tiden hos Handlar´n - och han kan ha förberett kopplingsstationen. - Någon igenkänning av joggerskan skulle han aldrig visa: Han kan nollställa sitt ansikte.
Trots att joggerskan befann sig intill honom när hon visade vägen till Medelplana på sin mobil försöker NB locka henne fram/upp till sin bil. – Han var svettig, sade hon. – Ja, han hade mycket att stå i: dels alibit i form av det 3 min långa besöket hos Handlar´n, och dels skulle han 19.21 – 19.29 = max 8 min hinna köra om A, parkera sin bil och ordna anletsdragen. Övergreppsplatsen lär ha förberetts på vägen till Handlar´n eller tidigare. Körtiden från Handlar´n till telestationen kan beräknas till c:a 5 min varför NB knappast haft tid till annat än att vänta in sitt offer.
Betr. LH har han med stor sannolikhet haft span på henne sedan första helgen hon jobbade på kaféet. Han hade sitt lilla utkiksfönster och var medveten om kafépersonalens tider. Och precis som du skriver: Han är bakslug. – Han agerar också som att han lägger sig vinn om att ha ryggen fri.
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tillbaka till precisionen och "vanan".
Jag hänger upp mig på omgivningen. Där verkar hans självbevarelsedrift stå tillbaka, och även om Blomberg må vara mer befolkat/besökt sommartid, så kan en tjej - joggandes på landsvägen utan vidare härledas till trakten i första hand.
Det innebär att tiden skulle vara oerhört knapp för honom att genomföra och dölja, men det verkar han inte konsekvensanalyserat. Eller så gjorde han det i stundens ingivelse?
Sammanlagt får iaf jag bilden av en van men smått impulsstyrd och lite försiktig person när det endast handlar om brottet och fantasin om brottet.
NB uppträder som om han vore van att det gick som smort och att det ditintills inte berett honom några svårigheter att dupera sin omgivning. ”Min bror han slickar svensken för mycket. Han gör allt direkt och lovar mycket.”, säger brodern med hänsyftning på AJ. – NB är pragmatisk och vet vilka personer han behöver ställa in sig hos. Han använder personerna i sin omgivning (inkl. AB och IB) som redskap för sina olika behov. Impulsstyrd verkar han bara vara när något inte fungerar som han tänkt; då blir han lynnig och man kan i princip förvänta sig vad som helst – vilket kan komma att visa sig innan rättegången i HR är slut; IR har ju också visat sig vara ett användbart (nåja...) verktyg.