2016-01-13, 21:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Konsumentupplysning! Såklart.
Strålande kommentar
Ja, jag la in den för det var roligt ordval - och sant. Självklart ska den häktade ta del av bevisningen som ligger honom till last. Eller som NL sa - han är häktad för mord, det är ingen intervju.
2016-01-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Blödande sår på tummen. Som NB hävdade kom från rep på Blomberg10.

Nu är jag trött. Var det där han monterade fönsterblecket eller? Rep?
Regel 1 om man skall ljuga trovärdigt: håll dig nära sanningen.
Regel 2: ta regel 1 med en nypa salt.
Hur visste NB att rep på något sätt var var väsentligt i historien och sår från sådant behövde bortförklaras?
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
"Rättsintyg avseende Nerijus Bilevicius till styrkande av att han haft flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod."

Var hittar du detta någonstans? Och vem säger det? I det rättsintyg jag hittar i FUP finns inte detta med.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Var hittar du detta någonstans? Och vem säger det? I det rättsintyg jag hittar i FUP finns inte detta med.

I ansökan om stämning sid 5, under skriftlig bevisning

Citat:
Rättsintyg avseende Nerijus Bilevicius till styrkande av att han haft flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod (fu-prot sid 1722 ff).
2016-01-13, 21:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är domstolen som ska svara på den frågan, och det är just det jag vill komma åt med min kritik här i tråden. Många som sitter här och pytsar ut omdömen om aktörerna i målet, särskilt försvarsadvokaten. Varför inte bara acceptera att försvaret har rätt att framföra synpunkter som kan vara till den åtalades fördel, det är så vårat rättssystem är uppbyggt.

Man kan inte kritisera försvaret innan domstolen har sagt sitt, vi kan inte veta vilken effekt IR:s dagdrömmeri har på domstolen innan domslutet kommer, därför blir det löjligt att sitta här och ösa spott och spe över IR, det är absurt tycker jag.

Vi tycker bara det att en rutinerad advokat inte behöver "smutskasta" ett mördat BO eller BOs familj. Det genom antydningar om barnslig lek och närmast håna familjen genom att antyda att LH hängt sig själv.
Hon borde ha rutinen och förstånd nog att "sköta det snyggt", istället är hon lätt att genomskåda och genom sitt "billiga" förvar sätter hon sin klient i än sämre dager.
2016-01-13, 21:29
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det låter som det - men är det det? - NB hade sett joggerskan vid lunchtid samma dag; sedan kan han ha passerat henne på huvudvägen under hennes joggningstur. Han kan med andra ord ha planerat ett övergrepp så fort han gavs en chans, och han kan t.o.m. ha räknat ut vilken vägsträcka hon troligast skulle komma att springa. - Förutom huvudvägen finns även andra vägsträckningar han kan ha passerat henne beroende på vad han haft för sig och var han åkt.

Han återlämnade en borrmaskin, alt. cirkelsåg, c:a 17.30, c:a 10 min färdväg från ladan, dvs 17.50 kan han ha varit hemma igen, ev. hämtat pengar och sedan åkt direkt; ev. mot Martorp och tankat (även då kan han ha sett joggerskan); det finns flera möjligheter. – Han kan även ha sett henne när hon startat sin löparrunda (mest troligt), och bör hur som helst ha inbegripit henne i sin tankeverksamhet från det att AJ förevisat sin byggnation. Men möjligheten finns också att han sett när hon och hennes sambo anlänt till AJ och därefter sökt ha span på henne. Han kan dessutom ha haft ett flertal scenarion i bakfickan – vilket han även bör ha haft när det gäller LH. – Vad hade han t.ex. gjort om LH åkt i väg före sina kollegor? – Var det för denna eventualitet han kört ut teleskoplastaren och då i stället tänkt övermanna LH under hennes färdväg hem?

Det kan mycket väl vara så , jag tror han såg Lisa på FM när hon passerade hans bostad .
NB satt och rökte på trappan , kollar sedan om moppen står vid cafet .
Nu vet han hur hon kommer att åka hemåt , på en liten väg med lite trafik .
Att han sovit hela förmiddagen är ju en lögn så vem vet .
2016-01-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är domstolen som ska svara på den frågan, och det är just det jag vill komma åt med min kritik här i tråden. Många som sitter här och pytsar ut omdömen om aktörerna i målet, särskilt försvarsadvokaten. Varför inte bara acceptera att försvaret har rätt att framföra synpunkter som kan vara till den åtalades fördel, det är så vårat rättssystem är uppbyggt.

Man kan inte kritisera försvaret innan domstolen har sagt sitt, vi kan inte veta vilken effekt IR:s dagdrömmeri har på domstolen innan domslutet kommer, därför blir det löjligt att sitta här och ösa spott och spe över IR, det är absurt tycker jag.

Jo. Det tycker faktiskt jag.

Värdet av att nedvärdera Lisa Holm och hennes familj påverkar inte målet alls. Då tycker jag IR kunde helt avstått från det. Det tjänar inte heller hennes klient det minsta.

Det är bara omdömelöst vedervärdigt.
Senast redigerad av Remark 2016-01-13 kl. 21:33.
2016-01-13, 21:31
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
I ansökan om stämning sid 5, under skriftlig bevisning

Då far åklagaren med osanning. Rättsläkaren själv har aldrig sagt eller intygat något sådant påstående.
2016-01-13, 21:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Då far åklagaren med osanning. Rättsläkaren själv har aldrig sagt eller intygat något sådant påstående.
Jodå, sid 1724:
Citat:
6. På högra underarmens böjsida ses en ca 1 x 0,1 cm stor tvärförlöpande
hudsavskrapning med centrum 15 cm ovanför handleden. Ytan är svagt ljusröd
intorkad och lätt ljusröd hudmissfärgning ses på dess kanter.
[...]
10. Mitt på vänstra handryggen ses två ca 0,5 x 0,2 stora tämligen strimformade
hudsavskrapningar där den övre är riktad nedåt tummen och den nedre är riktad
nedåt lillfingret. Ytan är rödbrunt intorkad. Ingen rodnad ses. Den övre
hudavskrapningen saknar rödbrun intorkning inom sin övre del.

11. På vänstra handryggen ca 2 cm ovanför lillfingrets grundled ses två ca 0,7 x 0,1
cm och ca 0,3 x 0,2 cm stora hudsavskrapningar varav den större är
strimformad och den mindre är oregelbundet formad. Ytan är rödbrunt
intorkad. Ingen rodnad ses.
2016-01-13, 21:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
/.../ Adriana-händelsen berättar väldigt mycket om hur både hans ram för tillvägagångssätt ser ut, och hur han faktiskt fungerar när han ser sin chans och faktumet är nära.
Chansen uppdagas snabbt för honom, och han väljer att med precision och snabbhet skapa en chans.
Det stör mig..
Bakslug, försiktig, snabb och absolut inte utan viss vana, är ord som dyker upp i huvudet på mig när jag läser/hör hur Adriana redogör för händelsen, samt med visst stöd av anhörigas utsagor om personen NB är.
Är det en slump att A och L har långt blont hår – eller att IB är kortväxt, mörk, knubbig, snäll och foglig..? – Är det en slump att NB ser A samma dag som han slår till – och ”råkar” han bara köra om henne där på vägen och svänger så in vid den gamla nedlagda kopplingsstationen där det händelsevis ligger ett hängningssnöre på det skitiga golvet? – Nej, jag tror inte det.

Till brottets natur hör såväl illistig planering som ett snabbt utförande varav det senare i mångt och mycket kan påminna om en impuls. Planeringstiden behöver dock inte vara alltför lång.

Offrets utseende tror jag är en viktig faktor för NB. Inte för inte fann han nöje i att sysselsätta sig med en massa klippdockor med långt hår. - Det långa änglahåret lär vara hans första preferens; åldern kan nog variera mellan 15 och 30 år; det är inte så noga. När han är ute och jagar ser han för sitt inre alla sina blonda spelänglar; så fort han kommer hem slänger han sig enligt brodern AB över League of Angels. Änglafrossan drabbade också IB som knappt hade tid att steka pannkakor för att hon måste bevaka sina spel. - Men det var om möjligt värre med NB:
Citat:
Ursprungligen postat av AB
Och den veckan då den här brottet hade begåtts så spelade han inte alls, annars, dom andra dagarna så fort som han kom hem antingen för att äta frukost eller för att äta lunch så sprang han först till datorn för att spela.
Det bör påminnas om att vi pratar om en 35-årig man.
Citat:
"Kan det tänkas att han kände igen dig, där vid kopplingsstationen? "
...är ett svar jag hade önskat, eftersom NB´s karakteristiska natur möjligtvis noterat Adriana vid det tidigare tillfället.
Ett svar på det hade förvisso inte garanterats givet även om fråga ställts, men det finns en hel del personer som ganska snabbt/tydligt kan uppfatta om en mötande person gör en igenkänningsreaktion.

Jag undrar om han hade backat av om han insett att han känner igen henne, eller att en reaktion avlästs?
Naturligtvis har han noterat A vid mötet vid silon. Han kan också ha sett henne vid tidigare tillfällen då hon och hennes sambo varit på besök hos AJ. Hur som helst så förflyter ett antal timmar mellan mötet och övergreppsförsöket. Under denna tid kan NB ånyo ha sett A när hon joggat runt på vägarna inkl. huvudvägen. Han kan t.o.m. ha skuggat henne under hennes löprunda och räknat ut att hon efter hamnområdet skulle komma åter till huvudvägen. Han kan ha kalkylerat tiden hos Handlar´n - och han kan ha förberett kopplingsstationen. - Någon igenkänning av joggerskan skulle han aldrig visa: Han kan nollställa sitt ansikte.

Trots att joggerskan befann sig intill honom när hon visade vägen till Medelplana på sin mobil försöker NB locka henne fram/upp till sin bil. – Han var svettig, sade hon. – Ja, han hade mycket att stå i: dels alibit i form av det 3 min långa besöket hos Handlar´n, och dels skulle han 19.21 – 19.29 = max 8 min hinna köra om A, parkera sin bil och ordna anletsdragen. Övergreppsplatsen lär ha förberetts på vägen till Handlar´n eller tidigare. Körtiden från Handlar´n till telestationen kan beräknas till c:a 5 min varför NB knappast haft tid till annat än att vänta in sitt offer.

Betr. LH har han med stor sannolikhet haft span på henne sedan första helgen hon jobbade på kaféet. Han hade sitt lilla utkiksfönster och var medveten om kafépersonalens tider. Och precis som du skriver: Han är bakslug. – Han agerar också som att han lägger sig vinn om att ha ryggen fri.
Citat:
Tillbaka till precisionen och "vanan".
Jag hänger upp mig på omgivningen. Där verkar hans självbevarelsedrift stå tillbaka, och även om Blomberg må vara mer befolkat/besökt sommartid, så kan en tjej - joggandes på landsvägen utan vidare härledas till trakten i första hand.
Det innebär att tiden skulle vara oerhört knapp för honom att genomföra och dölja, men det verkar han inte konsekvensanalyserat. Eller så gjorde han det i stundens ingivelse?
Sammanlagt får iaf jag bilden av en van men smått impulsstyrd och lite försiktig person när det endast handlar om brottet och fantasin om brottet.
NB uppträder som om han vore van att det gick som smort och att det ditintills inte berett honom några svårigheter att dupera sin omgivning. ”Min bror han slickar svensken för mycket. Han gör allt direkt och lovar mycket.”, säger brodern med hänsyftning på AJ. – NB är pragmatisk och vet vilka personer han behöver ställa in sig hos. Han använder personerna i sin omgivning (inkl. AB och IB) som redskap för sina olika behov. Impulsstyrd verkar han bara vara när något inte fungerar som han tänkt; då blir han lynnig och man kan i princip förvänta sig vad som helst – vilket kan komma att visa sig innan rättegången i HR är slut; IR har ju också visat sig vara ett användbart (nåja...) verktyg.
2016-01-13, 21:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
BB hade gästat caféet, som stänger kl 18 för kunder, och J*lia som den andra anställda mopedtjejen heter, hade begett sig tidigare än dom tre som stängde caféet.
Om BB skulle ha betecknat Lisa som just en "mopedist" då ska han varit kvar i området över en halvtimme efter stängning, vilket inte är uteslutet, men det kan ses som osannolikt då han inte bor i trakten.
Det är väl egentligen det mest troliga att det är den andra moped-åkande tjejen som observerats av honom, därav utreddes det aldrig som mer än ett tips bland alla tusen tips som inkom och polisen fick snabbt reda på att hans tips gällde J*lia.

EDIT
Det förekommer media-artiklar som lägger texten som att BB endast ska ha passerat caféet.
P4 Skaraborg har dock inte någon historik om att fara fel med artiklar, och i denna är kommissarie Johansson källa:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6344033

Jag har inte följt tråden idag men lite nyheter har jag läst. Först sades det bara att han varit vid kaféet vid den kritiska tidpunkten. Senare, genom Johansson, fick vi veta att BB varit gäst på kaféet den 7/7.
Han kan ju ha varit gäst någon gång under dagen och sedan åkt förbi vid 18.30-tiden...

Lite spännande är det hur som helst, inte minst då han själv har hört av sig till försvaret - han är ju trots allt en fd polis.
2016-01-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Nu är jag trött. Var det där han monterade fönsterblecket eller? Rep?
Regel 1 om man skall ljuga trovärdigt: håll dig nära sanningen.
Regel 2: ta regel 1 med en nypa salt.
Hur visste NB att rep på något sätt var var väsentligt i historien och sår från sådant behövde bortförklaras?

Ursäkt mig Reparation, skulle det vara, när han rev brädor på nämd fastighet. Jag tror inte skadan härrörde därifrån alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in