2016-01-14, 12:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och med det det där menar du ?
Du och ett gäng andra här babblar en massa skit om "dolda agendor", att polis och åklagare spelar under täcket för att på olaglig väg sätta dit en oskyldig.

Vad har du / ni för problem? Vad är det som är så in i helvete svårt att förstå?

Fallet är uppenbart. Bevis och vittnen lämnar inget tvivel.

Om ett nytt vittne inte ens orkat bemöda sig med att kontakta försvaret redan innan TR är det innehållet inte värt ett skit för fallets utgång.
2016-01-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad är det du inte förstår?

Man har knutit DNA-spåren till personer. Det finns inga omatchade DNA-spår. Vi vet att DNA-spåren inte matchar någon annan okänd person.

Varför ska man ta DNA-prov på en massa människor när man vet att dessa inte matchar?

Att det skulle vara TOTAL avsaknad av spår från främmande person på ALLA testade saker/ställen, förstår en 5-åring inte är sant. Då är LH, hennes saker, alla byggnader och utrymmen sanerade innan denna dag... Och det tror jag inte en sekund på.
2016-01-14, 12:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du och ett gäng andra här babblar en massa skit om "dolda agendor", att polis och åklagare spelar under täcket för att på olaglig väg sätta dit en oskyldig.

Vad har du / ni för problem? Vad är det som är så in i helvete svårt att förstå?

Fallet är uppenbart. Bevis och vittnen lämnar inget tvivel.

Om ett nytt vittne inte ens orkat bemöda sig med att kontakta försvaret redan innan TR är det innehållet inte värt ett skit för fallets utgång.

Jag har aldrig trott att polisen velat sätta dit en oskyldig, utan jag har altid trott att polisen tror att dom har rätt GM, men att dom inte lyckas hitta tillräckligt med bevis för att resa åtal och att dom därför möjligtvis hjälpt sig själva på traven.

Vittnet kontaktade polisen INNAN Tingsrätten, men polisen var inte intresserade i hans info, läser du inte media ?
2016-01-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Om man struntar i att hämta in dna från åtminstone dom personer som borde ha ansetts som intressanta i utredningen, utöver dom 5 (eller vad nu antalet var) som man nu tog dna-test på.. Så kan man väl uttrycka det som "att man inte letat dna från fler personer"?
Har jag fel?

Hur kan du inte förstå? Ska man fortsätta samla in DNA fast man inte har något oidentifierat DNA-spår? Ska de jämföra DNA-spåren som redan är matchade mot Nerijus med någon annan?
2016-01-14, 12:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
/.../ Om ett nytt vittne inte ens orkat bemöda sig med att kontakta försvaret redan innan TR är det innehållet inte värt ett skit för fallets utgång.
Han vill väl bara ha lite PR för sin affärsverksamhet och har avvaktat optimalt tillfälle att höra av sig, dvs efter att rättegången i HR redan inletts.

Hade han iakttagit något mer spektakulärt skulle polisen redan ha hört honom. - Skulle polisen f.ö. ha förhört alla snurriga vittnen hade de haft att göra till döddagar med fallet.
2016-01-14, 12:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har aldrig trott att polisen velat sätta dit en oskyldig, utan jag har altid trott att polisen tror att dom har rätt GM, men att dom inte lyckas hitta tillräckligt med bevis för att resa åtal och att dom därför möjligtvis hjälpt sig själva på traven.

Vittnet kontaktade polisen INNAN Tingsrätten, men polisen var inte intresserade i hans info, läser du inte media ?

Antagligen är hans uppgifter inte av värde för fallet.
2016-01-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Helm
Hur kan du inte förstå? Ska man fortsätta samla in DNA fast man inte har något oidentifierat DNA-spår? Ska de jämföra DNA-spåren som redan är matchade mot Nerijus med någon annan?

Vad är det DU inte förstår? Att alla saker/ställen som man tagit prover ifrån skulle varit noggrant sanerade innan tillfället då NB slog till mot LH, är väldigt osannolikt. Det är helt ofattbart att det inte skulle ha funnits främmande dna, inte ETT enda spår på LH:s kläder från jobbet tex. Eller spår från någon på moped/mopednyckel, eller från andra tillhörigheter eller byggnader. Rum där flera slaktare hållt hus och arbetat hårt, men inte ETT enda spår av dom. Det är helt enkelt inte sant, det förstår vem som helst.
2016-01-14, 12:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att det skulle vara TOTAL avsaknad av spår från främmande person på ALLA testade saker/ställen, förstår en 5-åring inte är sant. Då är LH, hennes saker, alla byggnader och utrymmen sanerade innan denna dag... Och det tror jag inte en sekund på.

Om du hellre vill tro på en konspiration där det förekommit "sanering" så det upp till dig.

Jag och 99% av alla andra förstår att det du insinuerar är fullständigt osannolikt och att resonemanget hör hemma i den alternativa tråden.
2016-01-14, 12:31
Bannlyst
Citat:
Vad är det DU inte förstår? Att alla saker/ställen som man tagit prover ifrån skulle varit noggrant sanerade innan tillfället då NB slog till mot LH, är väldigt osannolikt. Det är helt ofattbart att det inte skulle ha funnits främmande dna, inte ETT enda spår på LH:s kläder från jobbet tex. Eller spår från någon på moped/mopednyckel, eller från andra tillhörigheter eller byggnader. Rum där flera slaktare hållt hus och arbetat hårt, men inte ETT enda spår av dom. Det är helt enkelt inte sant, det förstår vem som helst.

Och du menar......?

Förutom planterings och konspirations-teorin så har vi nu en DNA-dammsugnings-teori?

Är det korrekt uppfattat?
2016-01-14, 12:32
Medlem
Citat:

Kan du ge något konkret exempel på de här ofattbart försvunna spåren som borde funnits på hennes jacka och så vidare? Borde någon ha spottat henne på ryggen? Droppat lite blod på mopeden? Eller vad menar du att det skulle finnas för spår?
2016-01-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om du hellre vill tro på en konspiration där det förekommit "sanering" så det upp till dig.

Jag och 99% av alla andra förstår att det du insinuerar är fullständigt osannolikt och att resonemanget hör hemma i den alternativa tråden.

Jag kan med all rätt diskutera här, då jag inte nämner specifik alternativ GM. Jag är bara inte lika säker som ni på att allt är så solklart. Och ja, jag tror att det finns slarv eller "hjälp på vägen" i utredningen.
Men det gör inte att jag inte får diskutera det här, den här tråden är inte förbehållen er som är 100 % säkra på NB:s skuld, då har du missuppfattat "reglerna" för tråden.
2016-01-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du har så rätt i att det är kombinationen av dessa faktorer som är olycklig.

Empati handlar mycket riktigt om föreställningsförmåga; om hur vi människor kan reagera och agera i olika situationer. Till det krävs abstrakt tankeförmåga där vi kan föreställa oss situationer som vi själva inte har upplevt.
Föräldrarna har redan uppgett att L*sa var empatisk och hjälpsam, vilket gör det än mera troligt att hon inte anar oråd när en arbetare till farbror Arne ber om hjälp. Även den betydligt mer luttrade A*riana stannade till och tyckte att hon borde hjälpa till. Obehagliga vibbar fick henne dock att avstå en promenad till bilen.
Att L*sa följde med sin gärningsman är, kort och gott, fullt förståeligt.

Mannen som pizza-vittnet såg komma ut från ladan liknar NB till beskrivningen och det bör också vara NB - vem annars? Vittnet hämtar ut sin pizza kl 18.31. Körtiden däremellan är beräknad till 5 min, enligt honom själv.
När blev NB sedd, utifrån den uppgiften? Mellan kl 18.23-18.25 verkar rimligt. Hur långt tid tar det för NB att komma fram till mopeden där L*sa redan sitter startklar med hjälmen på huvudet och plastkassen nedstoppad? C:a en minut från det att pizza-vittnet passerar ladan.

NB ber L*sa om hjälp med något -Det är klart, svarar L*sa (metalliskt klick hörs när nyckeln stoppas in i låset), någon svarar henne......(samtalet avbryts därefter).
Strax innan har hon skickat sms till sin pappa och har höger hand fri. Hon kommer åt sin iPhone av misstag med handen och ringer upp senaste kontakten kl 18.26. Kodlås fördröjt?
Väl inne i ladan blir hon slagen bakom höger knä med ett föremål från verktygslådan (?) och handsken flyger iväg. Fallet framåt ger jordiga träningsbyxor (hö framsida i knähöjd) och blod från läpp och/eller näsa på hjälmens insida. I FUP ser det ut som att blod även har avsatts på framsidan av kragen, fast vet inte om det stämmer.
Örhängen som trillar av här och där betyder att fästena (plopparna) sitter löst. Mamman berättar att L*sa bar billiga örhängen och dessa fästen är inte lika hållbara.

Vad fick henne att sänka garden mot okänd person, jag tror hon kände igen NB som jobbare på ladan mittemot, han kan t.o.m. påtalat det för att inge henne trygghet.
Just faktum att hon sannolikt visste att han var knegare på bygget så kände hon ingen oro vilket han utnyttjade.

Har hon frivilligt gått över vägen för att om möjligt hjälpa NB med något han önskade, ja definitivt inte uteslutet. Innanför dörrarna så klappar han till henne, hon hamnar omedelbart i underläge, repet kommer fram och hennes öde är beseglat. Både rep och tejp hade han på förutbestämd plats i ladan så allt skulle gå fort, det var planerat av NB att få utlopp för sina lustar.

Det är NB som bär på sanningen hur det gick till initialt och vad som hände i ladan och slaktrummet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in