2016-01-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Helm
Kan du ge något konkret exempel på de här ofattbart försvunna spåren som borde funnits på hennes jacka och så vidare? Borde någon ha spottat henne på ryggen? Droppat lite blod på mopeden? Eller vad menar du att det skulle finnas för spår?

Det räcker att ngn talat med LH relativt nära henne.. Ett hårstrå, kroppshår, svett, fibrer från andras kläder med dna på osv osv. Finns massor med spår som alltid finns eftersom man rör sig bland andra, lever ihop med andra, jobbar med andra, serverar på ett café där andra äter...
2016-01-14, 12:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Det räcker att ngn talat med LH relativt nära henne.. Ett hårstrå, kroppshår, svett, fibrer från andras kläder med dna på osv osv. Finns massor med spår som alltid finns eftersom man rör sig bland andra, lever ihop med andra, jobbar med andra, serverar på ett café där andra äter...

Så vad är egentligen din tes?

Har man bara haft tur när man endast fått träff på NB eller har NFC medvetet slängt bort alla spår som inte gett träff på NB?
2016-01-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Och du menar......?

Förutom planterings och konspirations-teorin så har vi nu en DNA-dammsugnings-teori?

Är det korrekt uppfattat?

Nej, det verkar vara ni som tror det. Jag tror att det inte är sant att ALLT var HELT rent från främmande dna.
Förstår du då vad jag säger?
2016-01-14, 12:46
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Att det skulle vara TOTAL avsaknad av spår från främmande person på ALLA testade saker/ställen, förstår en 5-åring inte är sant. Då är LH, hennes saker, alla byggnader och utrymmen sanerade innan denna dag... Och det tror jag inte en sekund på.

Man kan omöjligt testa varje mm2 av en stor lada. Du kanske kan gissa vilken tid det skulle ta. Man väljer det som är intressant att testa - Det har man även gjort i det här fallet. Läs FUP! Men visst en internetkrigare som dig helt utan erfarenhet, hade säkert klarat det på en pisskvart.
2016-01-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Så vad är egentligen din tes?

Har man bara haft tur när man endast fått träff på NB eller har NFC medvetet slängt bort alla spår som inte gett träff på NB?

Slängt bort vet jag inte, det hoppas jag inte. Men rapporterat felaktigt att INGA spår utan match finns.
2016-01-14, 12:48
Medlem
Citat:

Det är möjligt att de eventuellt hade kunnat få fram något sånt spår om de hade försökt göra just det. Men varför i helvete skulle de göra det? Med ditt resonemang kan ju inte DNA användas som bevismaterial eftersom att varenda människa enligt dig fullständigt kryllar med främmande DNA från kreti och pleti.
2016-01-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Man kan omöjligt testa varje mm2 av en stor lada. Du kanske kan gissa vilken tid det skulle ta. Man väljer det som är intressant att testa - Det har man även gjort i det här fallet. Läs FUP! Men visst en internetkrigare som dig helt utan erfarenhet, hade säkert klarat det på en pisskvart.

Har läst fup, har också erfarenhet, och tycker ändå att det är osannolikt att inga främmande dna finns. Jag tror helt enkelt inte på det.
2016-01-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Helm
Det är möjligt att de eventuellt hade kunnat få fram något sånt spår om de hade försökt göra just det. Men varför i helvete skulle de göra det? Med ditt resonemang kan ju inte DNA användas som bevismaterial eftersom att varenda människa enligt dig fullständigt kryllar med främmande DNA från kreti och pleti.

Japp, korrekt. Det "kryllar" ofta, om du vill uttrycka dig så..
Men man kan visst använda det, men då krävs att man också topsar alla som KAN vara av intresse. Det ska sedan styrkas ordentligt med andra bevis, DÅ är dna bevis bra. Men det är ensamt inte en särskilt rättssäker bevisning.
2016-01-14, 12:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vad är det DU inte förstår? Att alla saker/ställen som man tagit prover ifrån skulle varit noggrant sanerade innan tillfället då NB slog till mot LH, är väldigt osannolikt. Det är helt ofattbart att det inte skulle ha funnits främmande dna, inte ETT enda spår på LH:s kläder från jobbet tex. Eller spår från någon på moped/mopednyckel, eller från andra tillhörigheter eller byggnader. Rum där flera slaktare hållt hus och arbetat hårt, men inte ETT enda spår av dom. Det är helt enkelt inte sant, det förstår vem som helst.

Vänligen länka till vetenskaplig artikel eller liknande som styrker ditt påstående att det är "helt ofattbart" att man inte hittat DNA från några andra personer på de prover man har tagit.

Att du TROR att varenda prick på ett föremål eller klädesplagg är nedlusad med DNA från människor som rör sig i omgivningen innebär nämligen inte att det förhåller sig på det viset. Du har helt uppenbart inga expertkunskaper i ämnet.

Det fetade: Nej, säg snarare att vem som helst som INTE är en stollig alternativteoretiker förstår att det är motsatsen som gäller.
2016-01-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vänligen länka till vetenskaplig artikel eller liknande som styrker ditt påstående att det är "helt ofattbart" att man inte hittat DNA från några andra personer på de prover man har tagit.

Att du TROR att varenda prick på ett föremål eller klädesplagg är nedlusad med DNA från människor som rör sig i omgivningen innebär nämligen inte att det förhåller sig på det viset. Du har helt uppenbart inga expertkunskaper i ämnet.

Det fetade: Nej, säg snarare att vem som helst som INTE är en stollig alternativteoretiker förstår att det är motsatsen som gäller.

Det är just det... Vi pratar inte om "varenda prick". Vi pratar om att det INGENSTANS fanns främmande spår.
2016-01-14, 12:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Japp, korrekt. Det "kryllar" ofta, om du vill uttrycka dig så..
Men man kan visst använda det, men då krävs att man också topsar alla som KAN vara av intresse. Det ska sedan styrkas ordentligt med andra bevis, DÅ är dna bevis bra. Men det är ensamt inte en särskilt rättssäker bevisning.

Källa på att det "kryllar ofta"

Och varför måste man topsa alla? Vad i helvete menar du? Jag tror nån sa att det var 150 föremål, besudlingar eller motsvarande som DNA-prover tagits på. En rejäl mängd alltså. Det har inte hittats något DNA på dem som inte kan knytas till offret, mördaren eller (i två enstaka fall) mördarens fru och bror. Två eller tre fynd av DNA innehöll för lite unika sekvenser för att kunna matchas mot någon profil.

Alltså hjälper det inte om vi så topsar alla människor i hela världen. Vad i helvete är det du inte begriper?
2016-01-14, 12:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om det är som du säger så skulle Lars Johansson, åklagaren och TB inte flippa ut så totalt som dom gjör, till och med i media, för dom har ju i media sagt att dom vet vem han är, och därför vet dom ju förståss också vad det är för info han har, näää du Han har sannolik info som de 3 herrarna absolut INTE önskar skal komma ut, för det kommer säkerligen att vara till fördel för NB.
Jag menar om hans tipp var så helt ointressant, som LJ/ÅK och TB påstår, ja då så skulle
de 3 herrarna LJ/ÅK och TB väl bara låta IR göra bort sig med den fullständig ointressanta info i HR

Personlig uppfattning, men jag tycker media överdriver med att målsägandebiträdet är "ilsken" över detta åberopande.
En reaktion från dessa parter (främst åklagare) har mer troligt sin förankring i att man dels ser det som irrelevant men också luddigt påkommet - eftersom alla parter ska kunna förhöra ett vittne på ett adekvat vis.
För att understryka min uppfattning konstaterar jag att ingen part reagerar på att AJ är åberopad, mer än att förtydliganden efterfrågas.
Men där finns möjlighet att på ett fullgott vis behandla hans uppgifter då dom finns i historiken.
Jag tror även IR tvekar över ett vittne som själv meddelar sig med så kort varsel, utan känt innehåll, även för henne.

Men jag har sagt mitt i frågan, och det stannar på gissningar. Vi får se vad BB´s uppgift skulle kunna tänkas innehålla.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
För hela målets kredibilitet bör dock HR kalla honom. Som gammal välrenommerad polisman bör hans vittnesutsaga i allra högsta grad tas på allvar. Det ligget ju inte bara i försvarets intresse, utan även i LH's familjs intresse.

Om polisförhöret med honom mynnar ut i något som inte är relevant för målet, så bör man inte kalla honom tycker jag.
Irrelevans ligger i ingens intresse att sitta i en rättegång och lyssna till. Däremot är det väldigt bra att det reds ut om det finns någon relevans i ett polisförhör, men som sagt, jag tror inte polisen felvärderat hans tips då det begav sig.
Senast redigerad av rotesau 2016-01-14 kl. 13:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in