Citat:
Ursprungligen postat av
ze932
Tänkte köpa grejer för ca 700 kr, när jag går till kassan står det 1082 kr? hur kan amazon.co.uk ta så mycket extra i avgifter???? har jag gjort något fel? betalar med Mastercard (SEK). Något sätt att minska kostnaderna på?
Sen en annan fråga: Hur betalar man? vart använder man alltså kortet, är det först i sverige eller via sidan. Om det är via sidan så känns det osäkert pga betalning utan att ens paketet kommit, tänk om det kommer bort osv efter att man betalat? kan någon förklara dessa grejer så jag förstår lite bättre.
Vissa som man köper av på Amazon.co.uk tar rejält betalt för frakten medans andra kostar det typ 50-60 spänn, tyvärr är det inget att göra åt utom att bestämmma sig för om det är värt eller inte. Köper du produkter från olika affärer så blir det ju en frakt A+frakt B+frakt C istället för enbart en frakt från en butik, kostnaderna springer lätt iväg då om en av dem tar ut överpris.
Du betalar i samband med beställningen, pengarna dras rätt snabbt från ditt konto och du får också ett mail, oftast inom en dag om att dina varor är "dispatched" alltså skickade och ändringar i ordern inte längre kan göras.
Jag har blivit av med med en del av en sändning, mailade Amazon som vidarebefodrat mitt mail till berört företag som skickade det som kommit bort omedelbart och med snabbare frakt så det kom lite snabbare än vanligt. Schysst och bra hanterat, köpte även en T-shirt vars tryck lossnade efter första tvätten, tog ett photo på den som jag mailade och fick en ny t-shirt utan något tjafs.
Mina erfarenheter är goda men mitt råd är att kolla betygsättningen och kommentarerna, framförallt de kritiska, om respektive företag. Även om många är överlag positiva så kan man känna på sig om de verkar vara bra att handla av om man tar sig tid och läsa de negativa kommentarerna.