Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-15, 16:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kan vi veta att det är samma SUV det handlar om? ”Den” är ju observerade av olika vittnet och vid olika platser. Personen i Kian är väl identifierad men är den SUV,en nödvändigtvis synonym med den som observerades vid Caféet?

Nej vi kan inte veta om det är samma KIA SUV det är tal om, men kanske nya vittnet BB har någon info som kan koppla dom som tillex ett delvist reg nr.

Och sedan finns ju den här infon som rotesau postade den 27 Juli, 2015 där uppgift lämnaren säger sig att ha tagit bilmärke och delvis reg nummer, så om det värkligen var en KIA SUV och det delvisa regnummer stämmer med den kriminella KIA SUV ägaren's bil, ja du är det samma svarta KIA SUV :

Inkommet PM från skribent som vill vara anonym. Sanningshalt är upp till var och en att bedöma.

Saxat från social media 8 juni 9:27 pm:

"Tipsade precis polisen om en bil som stod parkerad nära ett träd på ladsidan, 40 min innan.. Mellan porten där de gräver och entren till cafeet. Stod parkerad bakom ett träd. De är ju skugga på denna sida av ladan vi denna tiden. Så mörk bil gömd bakom ett träd lite snett bortåt. Uppmärksammar man nog inte när man lämnar cafeet. Samt att den bilen har full uppsikt över entren. Lämnade bilmärke å delar av reg nummer."
2016-01-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det du tar upp är ett välkänt fenomen som heter konfirmeringsbias
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Om man från början har bestämt sig för att NB är oskyldig kommer hjärnan omedvetet att vara mer uppmärksam på information som stödjer ens tes samtidigt som hjärnan väljer bort information som inte stöder ens tes.

Och rent konkret i den här diskussionen är det väldigt tydligt: Alternativteoretikerna har en tendens att stirra sig blinda på enskilda detaljer (SUV:ar, grusgångar, avsaknad av andras DNA osv..) som kanske kan ge stöd till deras tes. Samtidigt väljer deras hjärna bort att titta på helheten.

"Om man från början har bestämt sig för att NB är oskyldig kommer hjärnan omedvetet att vara mer uppmärksam på information som stödjer ens tes samtidigt som hjärnan väljer bort information som inte stöder ens tes."

Stämmer bra. Och likaså tvärtom...
2016-01-15, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Sälvklart är föraren till bilen relevant i utredningen, som vittnen sett stå parkerad där den gör under denna tid. Och vet de vem det är så ska givetvis dennes uppgifter kollas med vittnen tex Billy Bertilsson, vilket uppenbart inte har gjorts. De förhör ju honom nu först efter att han hört av sig till försvarsadvokaten. Det är mycket som tyder på NB som gärningsman, men mordmotivet är än så länge bara en teori. Vad är det som säger att det inte finns andra motiv bakom och framförallt medgärningsmän? Att NB är ensam är också en teori. Om du utgår från att NB är ensam så är det också bara ett alternativ, så i det fallet är du också en alternativteoretiker byggd på en teori som inte på något sätt är bevisad. Obducenten har ju fått kritik av en annan obducent att det går inte fastsställa att dödsorsaken är genom hängning. Det finns heller inget som tyder på något sexuell aktivitet har förekommit. Att hon hittas med byxor neddragna kan ju vara ett sätt att ge sken av att det handlar om sexuellt motiv. Om det kan varken du eller Åklagare Wennerholm veta. Bara spekulation att det kan röra sig om ett sexuellt motiv.
Besinna dig nu! Jag har aldrig hävdat någonsin att NB är ensam GM. Däremot så är det fakta att han är den enda som har åtalats och sedermera blivit dömd för brottet. Jag har heller inte någonsin diskuterat NB:s motiv. Så att påstå att jag är alternativteoretiker är som att påstå att jorden är platt.
Anser du att NB är felaktigt dömd för mord på Lisa Holm?
2016-01-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I FUP redogörs på vilka ställen/områden kriminalteknikerna har samlat in prover. På exakt vilka ställen (var om möjligt specifik) borde det, enligt dig, ha hittats "okänt DNA"?

Inga luddiga svar, tack.

NÅGONSTANS åtminstone
2016-01-15, 17:00
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Oavsett hur det ligger till med den parkerade suven ska det utredas och inte mörkas.

Är du säker på att det inte har uträtts till fullo och sedan avfärdats som ointressant.
Tänk på att det är ett väldigt vackert område, har själv sett när jag varit där att många kommer och parkerar lite överallt runt Cafét inte för att fika utan för att promenera ner mot Vänern.
2016-01-15, 17:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, det vet vi.
Ser där - då har det avfärdats direkt, inte bedömts vara av intresse alls och tills förhör med polis samt vittnesförhör är utfört i HovR kan ingen bedömning ske om polis brister i sin hantering.
2016-01-15, 17:08
Bannlyst
Citat:
Om NB bara hade haft handskar på sig hade polisen stått där tomhänt. Så polisen hade tur.
Hur tänker min herre nu? Kommer alla träffarna från NB:s händer?
2016-01-15, 17:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Arbetskompisarna hade, enligt Rebecka, åkt innan fickringningen.

Det är väl inte helt klarlagt egentligen. När man hör förhör och läser får man inte någon direkt tid när alla lämnar kaféet. Bara att J åker lite tidigare.

Någon säger sig inte känna igen det LH skulle ha sagt under fickringningen, men säger samtidigt att det kan ändå ha varit de som SH hörde i bakgrunden.
2016-01-15, 17:13
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Seriöst att kalla 10 DNA träffar för tur för utredarna? Träffarna är en realitet och väger tungt i bevisningen mot NB. Hade dessa inte funnits så hade omständigheterna inte sett ut som de gör. Anser du att NB är felaktigt dömd?

Nej jag anser att utredningen är dålig och att det var tur och inte skicklighet som gjorde att NB dömts.
2016-01-15, 17:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Hur tänker min herre nu? Kommer alla träffarna från NB:s händer?
Lägg av med det där "min herre". Det har jag inte sagt.
2016-01-15, 17:15
Bannlyst
Citat:
Om NB bara hade haft handskar på sig hade polisen stått där tomhänt. Så polisen hade tur.
Vad har min herre inte sagt?
2016-01-15, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det är inte cirkelresonemang. Jag skulle kunna utveckla hur jag tänker i alternativtråden.
Ja, det är ett komplett cirkelresonemang att stärka sin åsikt om NB Nekrofili/griftefridsbrott via att dels hänvisa till Surahammarpedofilen som var vaktmästare ( ) samt betona att hängning vid mord är ovanligt (ett på tusen) - vilket då enligt dig talar för nekrofili snarare - eller mer ordagrant "förlustat sig på ett lik har ramlat över det av en tillfällighet" - men ändå påstå att mördaren hängt henne. Åker han SUV nu?
Citat:
Eller så har föraren gjort något omoraliskt, som att hängt en tjej.

Ska du berätta i alternativa tråden nu när du ändå är i den här och redogör för en alternativ gärningsman som rakt inte är IB eller AB enligt dig?
Senast redigerad av develi 2016-01-15 kl. 17:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in