Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-15, 17:25
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag håller med om att han borde berätta det. Han har förklaringsbörda och ska förklara, annars livstid. TR anser också att han har förklaringsbörda, den saknar förklaring på ett flertal punkter i domen.

Jamen HUR ska NB kunna förklara om det skulle vara så att han inte har något med mordet att göra ?
2016-01-15, 17:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen HUR ska NB kunna förklara om det skulle vara så att han inte har något med mordet att göra ?
TR och jag anser det bevisat att han har förklaringsbörda.
2016-01-15, 17:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
TR och jag anser det bevisat att han har förklaringsbörda.
Du har också en förklaringsbörda men du kanske missade min fråga?
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-01-15, 17:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var kallt och jävligt också, och man riskerade halka omkull på alla spermafläckar. - En svart bil, och någon som smugit sig in i bostaden för att stjäla IB:s trosor samt nya DNA-rön kommer nog att sätta sprätt på ledamöternas bevisvärdering. Efterlyses sedan också NB:s enäggstvilling som joggerskan stött samman med så kan åklagaren hälsa hem.

Rättigheten till en säker arbetsplats - vad säger arbetarskyddslagen - antihalkmatta?

Påhälsningen i bostaden med tvättkorgen i sikte; på jakt efter NB´s blod och IB´s DNA. Eller det som ligger närmast till hands - någon som har tagit fel på hus.

A*rianas vittnesmål anser jag vara klockrent; jämför man bilden hon pekade ut vid fotokonfrontationen med andra bilder av honom så ser han mera plufsig ut där. Det korrigerar hon med den andra bilden med en mera rättvisande ansiktsform.
Och som sagt; 3D ger alltid bäst förutsättningar för ett igenkännande.
2016-01-15, 17:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
NÅGONSTANS åtminstone

Någonstans är ingenstans. Mera specifikt, om du kan.
2016-01-15, 17:48
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
Att rätt GM råder inget tvivel om..Han har avsatt 10DNA och det är mycket ovanligt att det finns så mycket.Och att det finns så mycket tror jag delvis beror på hans psoriasis. Att han blöder lätt och det är tyvärr det han åker dit för nu..

En person utan psoriasis hade aldrig avsatt 10 DNA spår i detta fallet så att det är rätt man NB det är bombsäkert..

Fetade, Som tur är skulle jag säga....

Nu tror jag inte att det är därför, utan helt enkelt för att han för dum för att bgripa bättre, som tur är....
2016-01-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Någonstans är ingenstans. Mera specifikt, om du kan.

Men alltså.. Förstår du verkligen inte att det är helt oviktigt på vilka exakta ställen det borde funnits, att det märkliga är just att det inte NÅGONSTANS fanns... Isåfall tror jag faktiskt inte att det går att förklara för dig vad jag menar.
2016-01-15, 17:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Lisa var söt och kanske utgjorde ett hot mot deras pojkvänner
På vilket vis skulle Lisa ha utgjort ett hot mot pojkvännerna?

Jag har svårt att se hur dom här killarna skulle kunna känna sig hotade av henne.
2016-01-15, 17:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Precis. Det är det som är felet. Att du inte ser det är väl ett tecken på hemmablindhet eller något liknande. Vittnesmål borde finnas från personen som bilen tillhör oavett vad den har att berätta.

Helhetsintrycket är att utredningen är ganska inkompetent skött med starka drag av sk "tunnelseende". Upprepear fortfarande att det är en jävla tur för utredarna att det fanns DNA från NB de kunde lutasig tillbaka mot. Utan den hade ingen blivit dömd.

Helt enig, och det som stör mig är :

Det faktum att polisen tydligen inte hittade NB's blod på Lisa's kläder och på röret i slakt rummet förren i midten på Augusti (Åklagren meddelade blod fynden i media den 24 Augusti, alltså 2 1/2 månad efter Lisa hittades !!!) och det även om blodet var fullt synligt på både jacka, jeans och röret. Det är ju extremt konstigt att polisen hittade blodet SÅ himla sent i utredningen, dom skulle ju i princip hittat blodbesudlingarna dag 1 om dom verkligen fanns där från dag 1 !!!

Och angående DNA så hittad dom inget alls förren 21 Juni, HUR kommer det sig? det var väl bara att testa blodet på jackan på en gång, för i blodet finns ju DNA, jackan hade man ju hittade redan
den 12 Juni, och svaret skulle dom, via "gräddfil" kunnat ha på ett dygn, och om inte "gräddfil", ja då på ca 3 dygn.

Och varför finns datum för DNA/blod testerna och svaren inte i den officiella FUP ? varför skulle den delen sekretessbeläggas ?

Mer info här:
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
Senast redigerad av Theforeigner 2016-01-15 kl. 18:03.
2016-01-15, 18:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Men alltså.. Förstår du verkligen inte att det är helt oviktigt på vilka exakta ställen det borde funnits, att det märkliga är just att det inte NÅGONSTANS fanns... Isåfall tror jag faktiskt inte att det går att förklara för dig vad jag menar.

Kriminalteknikerna säkrar spår på olika, specifikt utvalda områden där man kan förvänta sig att en gärningsman har avsatt sitt DNA. Ibland används olika tekniker för att hitta spår av blod eller sperma vilket man också har gjort i det här fallet. De områden jag talar om finns nedtecknade i FUP.

Om du hävdar att det av någon anledning skulle vara mystiskt att man inte kunnat finna annat, "okänt DNA" så borde du också förklara hur du tänker. Är dina tankar oklara kring det här - fråga istället tills du har förstått.
2016-01-15, 18:23
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Är du säker på att det inte har uträtts till fullo och sedan avfärdats som ointressant.
Tänk på att det är ett väldigt vackert område, har själv sett när jag varit där att många kommer och parkerar lite överallt runt Cafét inte för att fika utan för att promenera ner mot Vänern.

Ja.
2016-01-15, 18:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej vi kan inte veta om det är samma KIA SUV det är tal om, men kanske nya vittnet BB har någon info som kan koppla dom som tillex ett delvist reg nr.

Och sedan finns ju den här infon som rotesau postade den 27 Juli, 2015 där uppgift lämnaren säger sig att ha tagit bilmärke och delvis reg nummer, så om det värkligen var en KIA SUV och det delvisa regnummer stämmer med den kriminella KIA SUV ägaren's bil, ja du är det samma svarta KIA SUV :

Inkommet PM från skribent som vill vara anonym. Sanningshalt är upp till var och en att bedöma.

Saxat från social media 8 juni 9:27 pm:

"Tipsade precis polisen om en bil som stod parkerad nära ett träd på ladsidan, 40 min innan.. Mellan porten där de gräver och entren till cafeet. Stod parkerad bakom ett träd. De är ju skugga på denna sida av ladan vi denna tiden. Så mörk bil gömd bakom ett träd lite snett bortåt. Uppmärksammar man nog inte när man lämnar cafeet. Samt att den bilen har full uppsikt över entren. Lämnade bilmärke å delar av reg nummer."

Billy "batong" Bertilssons uppgifter kan vara intressanta men är av polis ansedda som av inget värde för fallet. Varför?

Jo, Billy kommer förbi kafèet ca 18.10, 0ch ser en mörk SUV vid norra gaveln, han passerar och ser en moped på södra parkeringen. Intressant i och för sig.

Men vid denna punkt har inte personalen slutat. LHs fickringning kl 18.26 indikerar inget att vara orolig för.
Då har det gått hela 15 minuter sen Billy passerade.

Från entrèn ser man en del av den norra parkeringen, givetvis inte hela. Men när L och R går ser de inte någon bil där när LH går runt hörnet.

Och de ser absolut ingen moped på södra parkeringen.

Troligast har Billys uppgifter inget värde för utredningen vilket är den bedömning polis gjort, vilken jag delar.

Det har helt enkelt gått för lång tid mellan det att Billy passerar och tiden 18.26 då det av allt att döma inte har påbörjats något angrepp mot LH.

Det är högst troligt personer där som inte har med fallet att göra. Det finns folk i området.
Sist jag var där, strax före jul, åkte t.ex några småkillar motorcross utanför spritfabriken.

Däremot är den bil som GJ och V observerar av mycket högt intresse då helhetsbilden av fallet ger att tidsmässigt just då pågår brottet mot LH för fullt inne i ladan.

Och det har inte påträffats minsta spår av någon som kan kopplas vare sig till någon bil eller brott förutom NB.
Dräller av spår från honom och vad som mycket påminner om hans bil har observerats flera gånger utmed brottets bana.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-01-15 kl. 18:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in