Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-15, 18:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Det kan jag inte veta, NB kan ju vara medskyldig och någon annan som mördat henne av okänt motiv, eftersom motivet bara är en teori att NB har mördat henne av sexuella skäl och påstås vara sexsadist. Det är därför jag anser att den parkerade svarta suven är relevant för utredningen, och det kan man inte veta förrän alla vittnen har förhörts vilket inte har gjorts och uppgifterna stämts av med bilägaren om nu denne är känd av polisen. Och har suvens ägare/förare till en viss del utretts så anser jag att det i högsta grad ska finnas med i FUP för att utredningen inte ska tappa i trovärdighet. Betänk var den står parkerad och vilket klockslag. Före det kan man inte påstå att en seriös utredning har skett om mordet där man tydligt visar på att man har gjort allt för att gå till botten med sanningen om mordet. Med tanke på Lisas pappas militära hemliga verksamhet så vet vi inte om en utländsk underrättelsetjänst kan vara inblandad och NB varit utsatt för hot, där han tvingats till att medverka. Han har ju själv en dotter på 12 år. Och när sådana här uppgifter kommer fram som Billy Bertillsson framför och först då blir förhörd och att advokaten inte haft kännedom om saken och omgående väljer att kalla honom som vittne. Då reagerar jag på det och får en känsla av att allt inte står rätt till i denna utredning, inte minst ur rättssäkerhetssynpunkt.
Nu blir jag nyfiken på varför du tycker att den svarta suven är intressant? Varför inte den andra bilen? Den som "varken är svart eller vit"?

Citat:
– Jag och min fru hade varit på Kinnekulle och befann oss några hundra meter från Blomberg då vi mötte en polskregistrerad bil, säger Billy Bertilsson.

I samband med mötet kollade han på klockan och såg att den var 18.10.

– Sedan kommer vi fram till Blomberg där vi ser en stor svart SUV, det kan vara en BMW eller Audi, som står slarvigt parkerad utanför kaféets norra gavel. Jag ser den från sidan och lägger märke till den eftersom jag själv kör en SUV.

Bilen stod alltså på grusplanen på samma sida av kaféet där Lisa Holms moped senare skulle upptäckas med nyckeln i tändningslåset – och där, en bit bort, ska det även en annan bil ha stått parkerad.

– Det var en mindre personbil. Varken svart eller vit. Den stod lite längre norrut och var normalt parkerad, säger Billy Bertilsson.

Intressant ur artikeln:
Det finns vissa skillnader i vittnesmålet som Billy Bertilsson har lämnat till GT/Expressen och polisens tipsanteckning. Tipset är hos polisen uppdelade i två delar som anges ha kommit in den 7 och 10 juni, och tidsangivelsen som finns antecknad för iakttagelserna är mellan 17.45 och 18.10.

Den polskregistrerade bilen och den svarta SUV:en nämns, men inte den andra bilen som ska ha stått på grusplanen.

Lars Johansson:
Men enligt poliskommissarie Lars Johansson, utredningens spaningsledare, så finns inga konstigheter.

– Uppgifterna har kommit till tipsinlämningen och funnits i utredningen. Men vi har inte bedömt det som intressant, säger Lars Johansson och fortsätter:

– Det är många som har åkt förbi kaféet som vi inte heller har hört, men vi har plockat ut några som vi har tyckt var intressanta.

Men det här är ju kanske tio minuter innan Lisa Holm senast sågs i livet?

– Vi har ju flera uppgifter om det och för vår del är det inget konstigt. Det förändrar ingenting eftersom de inte ens hunnit lämna kaféet vi den här tiden. Sammanlagt, för vår del: det här är ingenting som förändrar eller tillför något i utredningen.

Men bilarna: att det står en svart SUV och en annan bil utanför?

– De uppgifterna hade vi sedan tidigare också
.

http://www.expressen.se/gt/han-ar-ny...-holm--fallet/
2016-01-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kriminalteknikerna säkrar spår på olika, specifikt utvalda områden där man kan förvänta sig att en gärningsman har avsatt sitt DNA. Ibland används olika tekniker för att hitta spår av blod eller sperma vilket man också har gjort i det här fallet. De områden jag talar om finns nedtecknade i FUP.

Om du hävdar att det av någon anledning skulle vara mystiskt att man inte kunnat finna annat, "okänt DNA" så borde du också förklara hur du tänker. Är dina tankar oklara kring det här - fråga istället tills du har förstått.

Mina tankar är mkt klara, tack. Annars frågar jag förstås
Uppenbart är att vi tror olika om hur "noggrant" man letat dna, eller antagligen mer troligt, hur noggrann man varit med redovisningen av svaren. Där kommer vi inte att bli överens, och det är ok för mig.
2016-01-15, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Ja.
Hur kan du vara säker på at det inte tillfullo är utrett? Här sitter ni ett gäng amatörer tillika alternativteoretiker och ifrågasätter en proffessionell brottsutredning. Att du är en glad amatör framgår tydligt. Ni plockar ut enstaka ting som i era grumliga tankar framstår som konstigt och ifrågasätter då det hela med full frenesi. Att se till helheten och den samlade bevisbördan är ni inte kapabla till. Med ett uns av självinsikt och kunskap om hur brottsutredningar bedrivs så hade ni inte betett er som de noviser ni är inom området.
2016-01-15, 18:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och du kan fortfarande inte visa på något som bevisar att NB har gjort sig skyldig till mer än brott mot griftefriden.

Ska vi börja med den diskussionen igen?

Nämn en situation i ett mordfall utan ögonvittnen där det finns bevis för mord och inte brott mot griftefriden. Berätta hur ett mord någonsin kan bevisas om inte DNA, blod från GM och vittnesuppgifter räcker. Alla förövare dömda till mord borde egentligen ha dömts för brott mot griftefriden. Hur ska det någonsin bevisas att förövaren inte bara hittade kroppen ( som om det vore vanligt att hitta döda kroppar att " förlusta" sig med. )

Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Fundera lite på vilket mord som helst. Vad krävs för att bevisa mord? Egentligen kan en GM då alltid komma undan med att säga att han bara hittade kroppen. Personligen har jag aldrig hittat en kropp men det är kanske vanligt där ni ( du och Xenia ) kommer ifrån.

Kanske så här:

Jag hittade henne död bara.

Fanns mitt blod där? Och min sperma - Ja, jag blödde näsblod när jag hade sex med henne.

Har vittnen sett min bil? - Omöjligt, jag var inte där då. Måste vara någon annans bil, dom har sett fel.

Jag har alibi för jag har nämligen sett vittnets bil för jag var hemma när mordet skedde.

DNA på mordvapnet? - Jag höll i vapnet för flera år sen. Måste vara därifrån, jag har inte dödat henne.

Vem har dödat henne då, om det inte är du? - Ingen aning, det är upp till er att bevisa.

Du har bett dina anhöriga att ge dig alibi! - Aldrig - dom ljuger! Förresten behöver dom inte vittna.

Ditt DNA finns på hennes kläder! - Ja vadådå, jag säger ju att jag tog i henne när jag hade hittat henne död.

Men ditt DNA finns på kniven blandat med hennes blod? - Ja, jag högg henne lite precis när jag hade hittat henne. Innan jag hade sex med henne.

Vi tror dig, du får två år för brott mot griftefriden. Du och alla andra som hittar döda flickor. Det är ju ändå rätt vanligt.
2016-01-15, 18:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ska vi börja med den diskussionen igen?

Nämn en situation i ett mordfall utan ögonvittnen där det finns bevis för mord och inte brott mot griftefriden. Berätta hur ett mord någonsin kan bevisas om inte DNA, blod från GM och vittnesuppgifter räcker. Alla förövare dömda till mord borde egentligen ha dömts för brott mot griftefriden. Hur ska det någonsin bevisas att förövaren inte bara hittade kroppen ( som om det vore vanligt att hitta döda kroppar att " förlusta" sig med. )
Brott mot griftefriden behöver inte alls vara aktuellt, men det är under alla omständigheter aktuellt i fallet med Lisa. Om ingen annan kan ha befunnit sig på mordplatsen så är det bevis. Finns det möjlighet att någon annan har utfört brottet i ett indiciemål ska domen fria, men i detta fall har NB förklaringsbörda och det var därför han dömdes.
2016-01-15, 18:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
I så fall om du nu verkligen skulle besitta den förmågan så har du avgjort inte förmått tolka
helheten såsom den obevekligen framträder här.

Det är nu förvisso meningslöst att anstränga sig med att försöka få dig att se klart
eftersom du är den avige typ du är och förblir, men nu ligger det i alla fall till på detta
vis som följer:

Lisa Holm påträffas efter 5 dagar. Intryckt i ett klädskåp i en byggbod. Hon har en snara runt
halsen och massor av silvertejp applicerat runt sitt huvud och ansikte.
Byxor och trosor nerdragna till anklarna. Tröja/Jumper/kofta med behå hade dragits upp
så att flickans bröst var blottade. Kön och bröst alltså blottlagda.
Innanför all silvertejpen kunde det vidare konstateras att snören sköt upp och indikerade
att en hängning av offret kan ha ägt rum.
Väl borta i Blomberg, i tillbyggnaden till ladan, i ett rum med flera namn; slakt/mjölk/förrum
kommer man snart att kunna koppla samman fynden av alla balsnören i olika storlekar
med den snara, de snören som hittades på Lisa.
Man får själva mordplatsen identifierad. På ett rör/slang med avskavt damm påträffas
en blodbesudling från den ene häktade av bröderna från Litauen. Konstaterat vara
en avsättning av helt färskt blod. Uppe vid väggen intill röret påträffas
ett blont hårstrå från Lisa Holm. Nedanför på golvet snören med DNA från både Lisa och
Nerijus. Ute på diskbänken ytterligare snörstumpar där också DNA finns att hitta från
just dessa personer och ingen annan.
Sedan som om allt detta inte var nog säkras fullt med spår av blodbesudlingar från
samme Nerijus och ingen annan på Lisas kläder. På byxor, jacka.
Särskilt utmärker sig träffen från Nerijus på insidan av Lisas byxlinning och hans frus
DNA på Lisas trosor. Vem annan än hennes make skulle ha kunnat överfört hennes DNA
till offret?
Skulden framträder nu som obestridlig; det är han som gjort detta, mördat Lisa på det
mest brutala och vedervärdiga vis som tänkas kan.
Motivet? Ja, det ger sig till känna i samma ögonblick som man tar i beaktande på vilket
sätt offret påträffades. Blottat kön, blottade bröst, 3 meter tejp runt huvud och ansikte,
snara runt halsen, uppskjutande snören indikerande en hängning som förevarit.
Man har dödat flickan utifrån ett klart sexualsadistiskt motiv. Tveklöst.
Det må vara sällsynt med denna ruskiga typ av lustmord i landet, men nu har skett
och man får inrätta sig efter den saken. Utomlands sker de sexualsadiska lustmorden
desto frekventare. Det finns fullt med dokumentation runt detta. Forskningsrapporter
med mera. Vi har våran egen Niklas Långström som utvecklat sig kring hur det kan
se ut vid såna här typer av brott. https://sv.wikipedia.org/wiki/Niklas...A5ngstr%C3%B6m

När det i övrigt gäller Nerijus så är han bunden till att ha farit till Martorp och därifrån
vid kritiska tidpunkter genom mycket tillförlitliga vittnesmål.
Han har vidare försökt skapa ett falskt alibi. Intygat av en bror och fru vid förhör.

Nog där med fakta och bevis.
Förstår man inte genom allt detta vem som mördat Lisa så är det inte mycket att göra
åt saken. Framstår det i ljuset av vad som nu framlagts som långsökt att NB skulle vara
den skyldige, att bevisen bara utpekar på sin höjd skuld till ett griftefridsbrott?

Nej, naturligtvis är det bevisat bortom rimligt tvivel att han är skyldig till ett sexualmord
och han kommer självfallet att dömas på nytt och till livstid än en gång. Allt annat är just av
det långsökta slaget.

Vad som verkligen också kan betraktas som tillhörande det långsöktas domäner
är tankar om att någon annan dödat och NB sen råkat knalla förbi och hittat ett lik
att titta på och fröjdas åt genom att blottlägga intima delar på henne och sedan dragit
iväg med kroppen. Teori om att NB blivit lejd att städa upp efter någon yngling eller nån
annan, gärna ur de välbesuttnas kretsar, kan vi omedelbart förpassa till fablernas värld
då inte ett ynka spår efter någon alternativ GM påträffats och allra minst på insidan
av Lisas byxlinning. Det finns ytterligare en spekulation som du är upphovsman till
och som utgör en ren kränkning av offret och som har lika obefintligt stöd i fakta
som allt annat som framförts i akt och mening att beröva offret sin rätte och ende mördare.
Sitt öde.

Att tänka själv som du skriver blir inte alltid så lyckat alla gånger.
Särskilt inte om man har en dragning åt det som går åt det verklighetsfrämmande hållet.
Inget av de tekniska bevis du räknar upp bevisar att NB mördade, och TR är inte heller nöjd.
Citat:
Den tekniska bevisningen ger således ett mycket starkt stöd för åklagarens talan och
Nerijus Belivicius har inte förmåtts lämna någon rimlig förklaring till de gjorda
fynden.
Den tekniska bevisningen är inte övertygande, och TR ville ha en förklaring av NB. Sluta läsa gärningsbeskrivningen utan börja tänka lite själv.
2016-01-15, 18:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Helt enig, och det som stör mig är :
Det faktum att polisen tydligen inte hittade NB's blod på Lisa's kläder och på röret i slakt rummet förren i midten på Augusti (Åklagren meddelade blod fynden i media den 24 Augusti, alltså 2 1/2 månad efter Lisa hittades !!!) och det även om blodet var fullt synligt på både jacka, jeans och röret. Det är ju extremt konstigt att polisen hittade blodet SÅ himla sent i utredningen, dom skulle ju i princip hittat blodbesudlingarna dag 1 om dom verkligen fanns där från dag 1 !!!
Hur många ggr ska du lägga in samma felaktiga påståenden? Detta stycke är helt felaktigt vilket jag svarade dig redan den 29/12 med citerade hänvisningar till FUP:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Citat:
Och angående DNA så hittad dom inget alls förren 21 Juni, HUR kommer det sig? det var väl bara att testa blodet på jackan på en gång, för i blodet finns ju DNA, jackan hade man ju hittade redan den 12 Juni, och svaret skulle dom, via "gräddfil" kunnat ha på ett dygn, och om inte "gräddfil", ja då på ca 3 dygn.
Har gräddfilen blivit mystisk nu?
Vart framkommer att de inte fått svar - varken muntligt eller skriftligt - förrän den 21/6?
Hänvisning, för det har jag missat.
2016-01-15, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Har du en källa till förhör där han skulle misstänka sin bror. Tack!
"Motsäger" betyder "säga emot, bestrida, invända".
Alltså, meningen betydde tvärtemot vad du fick det till.
Inte sagt att han misstänker sin bror alltså.
2016-01-15, 18:53
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Du har rätt i mycket av det du skriver men det är svårt tycker jag att ta vittnen som dyker upp efter 7 månader på fullt allvar.
Det verkar ju nästan som den här ex Polisen mest är sur för att han inte fått den uppmärksamhet han skulle vilja ha.
Dyker upp? Frågan är varför polisen ej velat förhöra, ta emot vittnesuppgifter från fd polis? Lämnade uppgifter har gjorts sedan händelsen skedde.
2016-01-15, 19:04
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Dyker upp? Frågan är varför polisen ej velat förhöra, ta emot vittnesuppgifter från fd polis? Lämnade uppgifter har gjorts sedan händelsen skedde.
Kanske för att dom visste att vittnesuppgifter från den här gamla fd fotpatrullerande polisen inte var mycket att ha?
2016-01-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kanske för att dom visste att vittnesuppgifter från den här gamla fd fotpatrullerande polisen inte var mycket att ha?

Och hur skulle dom "veta" det? Det du just antyder (om jag inte missförstår dig helt) vore ett grovt tjänstefel.
2016-01-15, 19:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Och hur skulle dom "veta" det? Det du just antyder (om jag inte missförstår dig helt) vore ett grovt tjänstefel.
Vittnesuppgifterna är mottagna, nedskrivna och loggade av polisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in