Citat:
Nu blir jag nyfiken på varför du tycker att den svarta suven är intressant? Varför inte den andra bilen? Den som "varken är svart eller vit"?Det kan jag inte veta, NB kan ju vara medskyldig och någon annan som mördat henne av okänt motiv, eftersom motivet bara är en teori att NB har mördat henne av sexuella skäl och påstås vara sexsadist. Det är därför jag anser att den parkerade svarta suven är relevant för utredningen, och det kan man inte veta förrän alla vittnen har förhörts vilket inte har gjorts och uppgifterna stämts av med bilägaren om nu denne är känd av polisen. Och har suvens ägare/förare till en viss del utretts så anser jag att det i högsta grad ska finnas med i FUP för att utredningen inte ska tappa i trovärdighet. Betänk var den står parkerad och vilket klockslag. Före det kan man inte påstå att en seriös utredning har skett om mordet där man tydligt visar på att man har gjort allt för att gå till botten med sanningen om mordet. Med tanke på Lisas pappas militära hemliga verksamhet så vet vi inte om en utländsk underrättelsetjänst kan vara inblandad och NB varit utsatt för hot, där han tvingats till att medverka. Han har ju själv en dotter på 12 år. Och när sådana här uppgifter kommer fram som Billy Bertillsson framför och först då blir förhörd och att advokaten inte haft kännedom om saken och omgående väljer att kalla honom som vittne. Då reagerar jag på det och får en känsla av att allt inte står rätt till i denna utredning, inte minst ur rättssäkerhetssynpunkt.
Citat:
– Jag och min fru hade varit på Kinnekulle och befann oss några hundra meter från Blomberg då vi mötte en polskregistrerad bil, säger Billy Bertilsson.
I samband med mötet kollade han på klockan och såg att den var 18.10.
– Sedan kommer vi fram till Blomberg där vi ser en stor svart SUV, det kan vara en BMW eller Audi, som står slarvigt parkerad utanför kaféets norra gavel. Jag ser den från sidan och lägger märke till den eftersom jag själv kör en SUV.
Bilen stod alltså på grusplanen på samma sida av kaféet där Lisa Holms moped senare skulle upptäckas med nyckeln i tändningslåset – och där, en bit bort, ska det även en annan bil ha stått parkerad.
– Det var en mindre personbil. Varken svart eller vit. Den stod lite längre norrut och var normalt parkerad, säger Billy Bertilsson.
Intressant ur artikeln:
Det finns vissa skillnader i vittnesmålet som Billy Bertilsson har lämnat till GT/Expressen och polisens tipsanteckning. Tipset är hos polisen uppdelade i två delar som anges ha kommit in den 7 och 10 juni, och tidsangivelsen som finns antecknad för iakttagelserna är mellan 17.45 och 18.10.
Den polskregistrerade bilen och den svarta SUV:en nämns, men inte den andra bilen som ska ha stått på grusplanen.
Lars Johansson:
Men enligt poliskommissarie Lars Johansson, utredningens spaningsledare, så finns inga konstigheter.
– Uppgifterna har kommit till tipsinlämningen och funnits i utredningen. Men vi har inte bedömt det som intressant, säger Lars Johansson och fortsätter:
– Det är många som har åkt förbi kaféet som vi inte heller har hört, men vi har plockat ut några som vi har tyckt var intressanta.
Men det här är ju kanske tio minuter innan Lisa Holm senast sågs i livet?
– Vi har ju flera uppgifter om det och för vår del är det inget konstigt. Det förändrar ingenting eftersom de inte ens hunnit lämna kaféet vi den här tiden. Sammanlagt, för vår del: det här är ingenting som förändrar eller tillför något i utredningen.
Men bilarna: att det står en svart SUV och en annan bil utanför?
– De uppgifterna hade vi sedan tidigare också.
http://www.expressen.se/gt/han-ar-ny...-holm--fallet/