2016-01-18, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det kan låta dramatiskt när det ska plockas ner, men när det sitter sammanställt syns det hur jävla nära hon var att råka i äcklets kläder. Brottet står inte och faller med henne men jag hoppas det görs en ny bedömning för i denna fråga är inte ÅK ute och cyklar. Never.
Instämmer helt. Hennes vittnesmål är starkt, absolut helt trovärdigt.
Hon drömmer säkert mardrömmar om äcklet, vilken jävla fasa.
Tänk att återkomma till det minnet och veta vad som var på väg att hända.
Självklart bör ny bedömning göras och detta vittnesmål tas med.
2016-01-18, 05:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Kan ju vara svårt med ett hus som tex. är runt och säga vad som är fram och baksida Jag själv bor i ett hus som man kan både gå och springa runt om man vill och har faktiskt ingen aning vad som är fram och baksida på huset. På det huset finns ingång från två håll och vägar på båda sidor. Men det behöver vi inte tjafsa om, låt oss säga att det är baksidan av rishögen, men det väsentliga är att man såg både hjälm och jacka utan att behöva röja undan i rishögen. De syntes med blotta ögat utan att behöva lyfta på en enda kvist, det ser man tydligt på bilderna om de nu stämmer. Om han nu var så beräknande som du vill påskina. Borde han då inte gömtt undan både jacka och hjälm och täckt över det helt med riset vilket antagligen inte hade varit några som helst problem att göra?

Lite blöt om fötterna hade man blivit för det är ett vattendike runt högen. Det borde också då ha funnits skospår där vilket det inte fanns. Sannolikt har sakerna bara slängts på högen från "framsidan". Märkligt att någon gör så vid ett välplanerat mord.
2016-01-18, 05:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Instämmer helt. Hennes vittnesmål är starkt, absolut helt trovärdigt.
Hon drömmer säkert mardrömmar om äcklet, vilken jävla fasa.
Tänk att återkomma till det minnet och veta vad som var på väg att hända.
Självklart bör ny bedömning göras och detta vittnesmål tas med.
Ja, plus en svärfar som ska vittna och tala sig varm för NB nu i HovR.
Vilken soppa det har kokats ihop.. en familj till i vittnessöndring?
2016-01-18, 05:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite blöt om fötterna hade man blivit för det är ett vattendike runt högen. Det borde också då ha funnits skospår där vilket det inte fanns. Sannolikt har sakerna bara slängts på högen från "framsidan". Märkligt att någon gör så vid ett välplanerat mord.
Slängt hjälmen så den hamnar där? No way..
http://urbotainskrankthet.spotlife.s...a-i-Rishög.jpg
Senast redigerad av develi 2016-01-18 kl. 05:29.
2016-01-18, 05:21
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag har funderat på varför han slängde jacka, lurar och hjälm på rishögen när han kunde gömma det i byssjan, har du någon idé om varför?

Om föremålen inte hade legat så synligt hade de kanske aldrig hittats, inte kroppen heller för den delen. Att gömma kroppen i skåpet och kasta grejer direkt utanför, hur tänkte han?
2016-01-18, 06:10
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har funderat på varför han slängde jacka, lurar och hjälm på rishögen när han kunde gömma det i byssjan, har du någon idé om varför?

Om föremålen inte hade legat så synligt hade de kanske aldrig hittats, inte kroppen heller för den delen. Att gömma kroppen i skåpet och kasta grejer direkt utanför, hur tänkte han?

Jag har ingen aning om hur en mördares hjärna funkar i den stress han måste upplevt
i den situationen.
Men jag kan tänka mig följande:
Han lägger dit prylarna för att de närmaste dagarna starta en brasa
i den rishögen, det kanske brukar göras ofta, vad vet jag.
Men uppståndelsen kring Lisas försvinnande blir ju helt galet stor och
att börja elda upp en rishög faller bort ur planerna, inte så lätt att
få med sig chefen på en sån handling under rådande omständigheter.
Inte så lätt att slänga ur sig den ide´n alls faktiskt.
2016-01-18, 06:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tack #develi , dig är det ordning och reda på och du håller dig till sanningen d.v.s den fakta som finns i fallet, inget svammel, inga tecken. Härligt med denna sammanställning, allt blir så jävla klart och tydligt.
Otroligt hur vissa får för sig att de vet mer än folk som var på plats. Och, samma fel görs om och om igen, att man försöker normalisera NB, att man man bortförklarar saker genom att säga t.ex "han kan inte ha varit så osmart så han...", och så tror man att han funkar som vem som helst. Är också mycket nedlåtande och nedvärderande mot Adriana att sitta här och tro att man vet bättre än hon vad hon varit med om. Superbra sammanställning här, TACK!

FAKTA hördudu är att Adriana i Tingsrätten beskrivit kart-mannens bil så här:

I Tingsrätten säger Adriana (börjar beskrivning av bilen 7:10 inne i förhöret) att det är:

"en mindre hantvärkarbil"
"med bara 2 fönster och bara förarsäte och passagerarsäte"
"och resten är som en låd-bil"
"en liten hantvärkarbil med bara 2 säten där fram"

Så FAKTA är att Adrianas beskrivning av kart-mannens bil överhuvudtaget INTE passar på NBs VW Sharan!
2016-01-18, 06:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Slängt hjälmen så den hamnar där? No way..
http://urbotainskrankthet.spotlife.s...a-i-Rishög.jpg

Varför länkade du inte till bild 10 som visar en närbild där man ser att hjälmen täcks endast av två tunna torra kvistar som den trängt undan vid fallet. Den är ju rund.
Det kan ju inte vara för att dölja hjälmen som den "täckts" på det viset. Avsaknaden av skospår tyder också på att den och jackan slängts dit.
2016-01-18, 06:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Om de hittades snabbare än de skulle gjort annars så var det väl någon som medvetet ville att de skulle hittas snabbare eller överhuvudtaget hittas.
2016-01-18, 06:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag har ingen aning om hur en mördares hjärna funkar i den stress han måste upplevt
i den situationen.
Men jag kan tänka mig följande:
Han lägger dit prylarna för att de närmaste dagarna starta en brasa
i den rishögen, det kanske brukar göras ofta, vad vet jag.
Men uppståndelsen kring Lisas försvinnande blir ju helt galet stor och
att börja elda upp en rishög faller bort ur planerna, inte så lätt att
få med sig chefen på en sån handling under rådande omständigheter.
Inte så lätt att slänga ur sig den ide´n alls faktiskt.

Det hade ju kunnat lyckas om man gömt dem i rishögen så att de inte syns alls från något håll. Då kunde bränningen skett vid ett helt annat tillfälle.
2016-01-18, 07:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det hade ju kunnat lyckas om man gömt dem i rishögen så att de inte syns alls från något håll. Då kunde bränningen skett vid ett helt annat tillfälle.

Så tänker jag också, obegripligt att han kastade grejerna på det viset, det finns en förklaring men svårt att komma på den.

Det var väl knappast mörkt när han placerade kroppen i byssjan, hjälm, jacka och lurar bör ha hamnat på rishögen samtidigt som han var i byssjan, han bör ha sett att grejerna hamnade synligt.

Kan handsken i ladan ge en ledtråd tro? Varför låg den där den låg. En handske satt i jackan.

Ponera att han rullade ihop hjälm, jacka och handskar i ett bylte och bar det genom ladan ut till bilen, en handske ramlade ner på golvet, resten tar han med sig till Martorp samtidigt med Lisa, han kunde lagt grejerna i byssjan, i ett skåp och lagt lump över.
2016-01-18, 08:08
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Så tänker jag också, obegripligt att han kastade grejerna på det viset, det finns en förklaring men svårt att komma på den.

Det var väl knappast mörkt när han placerade kroppen i byssjan, hjälm, jacka och lurar bör ha hamnat på rishögen samtidigt som han var i byssjan, han bör ha sett att grejerna hamnade synligt.

Kan handsken i ladan ge en ledtråd tro? Varför låg den där den låg. En handske satt i jackan.

Ponera att han rullade ihop hjälm, jacka och handskar i ett bylte och bar det genom ladan ut till bilen, en handske ramlade ner på golvet, resten tar han med sig till Martorp samtidigt med Lisa, han kunde lagt grejerna i byssjan, i ett skåp och lagt lump över.

Som jag skrev tidigare, man vet ju inte hur adrenalinstin han var vid tillfället.
Det går inte att sitta, efter 7 -månader hemma i sin sköna soffa och hitta
en rationell förklaring över hur en mördare agerar mitt uppe i att försöka
klara sig ur detta. Jag tror fortfarande att det var tänkt att elda upp rishögen
redan dagen efter. Men polisen dök upp mitt i natten hemma hos dom och
det blev omöjligt att agera.

Annars ser jag bara en förklaring,,, sakerna är ditlagda av någon annan
som tycker att det är bra om de hittas just där....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in