2016-01-14, 21:38
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Ja något är konstigt. Det har kanske blivit samma som med Palmemordet, Christer Pettersson som jag aldrig trott ett ögonblick skulle vara mördaren - Högre upp. Kan det ha med LHs pappas yrke samt att få fast mördaren snabbt som ögat?
Fallet med Pettersson bör retroaktivt ur ett övergripande holistiskt perspektiv anses ligga i jämvikt med Thomas Quick-fallet, med den enda väsentliga skiljaktigheten att CP blev utpekad.

D.v.s. inga mordvapen, ingen form av forensisk förankring och högst dubiösa indicier. Kring Nerijus finns flera besvärande omständigheter som går bortom rena hypoteser. En av de mest primära kan exempelvis vara att vissa DNA-spår bedömdes vara +4:are, vilket rimligtvis utesluter överföringar och det mesta förutom direktkontakt.
2016-01-14, 21:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja dettas är mycket märkligt. HA är så nervös så det skiner igenom. Hon ska försvara något hon inte har koll på själv.

Läs hennes och hennes tre kollegors berättelse "Sammanställd analys och slutsats" daterad 2015-10-08(!) som luktar beställningsjobb. Men med mycket "kan" i texten för att gardera sig....

Vilken sida i FUP ?
2016-01-14, 21:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hade offret skador på halsen, typ rivmärken? Jag tänker på att någon påstår att offret försökte få loss snaran ifrån halsen med sina nagelbeklädda fingrar?
Ja, hon hade skador som kunde ha varit rivskador enligt advokatens rättsläkare, och eget blod under nio naglar. Det råder ingen tvekan om att hon tog tag i snöret när hon hängdes.
2016-01-14, 21:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför kan inte de andra vittnesuppgifterna vara fel lika gärna, och på vilket sätt strider den tekniska bevisning mot Billys vittnesmål?

Jag resonerar som du faktiskt, och varför utesluta att det faktiskt fanns två bilar, en svart SUV vid caféet och en grå Sharan vi Ladan, det finns ju vittnesmål som talar för det, jag förstår inte varför man tänker så inskränkt.
2016-01-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Kan HR begära att polisen utreda detta alternativ?

Polisen har förhört honom idag. För övrigt har polisen redan förhört ett 20-tal vittnen under aktuell tidpunkt.
2016-01-14, 21:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen har förhört honom idag. För övrigt har polisen redan förhört ett 20-tal vittnen under aktuell tidpunkt.
Källa på det fetstilta, och vad menar du med aktuell tidpunkt?
2016-01-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ja, hon hade skador som kunde ha varit rivskador enligt advokatens rättsläkare, och eget blod under nio naglar. Det råder ingen tvekan om att hon tog tag i snöret när hon hängdes.

Om hon nu tog tag i snöret när hon hängdes/stryptes så är det inget konstigt med det heller. Det hade nog jag också gjort om jag hade haft möjlighet. Känns som en naturlig sak att försöka få bort det som håller på att döda en.
2016-01-14, 21:46
Moderator
OYs avatar
Citat:

Okej, tack!

Vet vi något om hur blod och DNA uppför sig i vatten, ponera att NB tvättade händerna i en av de vattenfyllda hoarna i slaktrummet, försvinner hans DNA i detta vatten, hur ser denna vätska ut om man stänker det på textil. Har det diskuterats, jag hittar inget i tråden om det.
2016-01-14, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Att prata om makroskopisk mängd och myggbett är svammel.
Inte alls - jag förklarar kring begreppet blodförekomst och tog en jämförelse som du kanske begriper.
Citat:
Lisa var vid medvetande och hade fria händer när hon hängdes, och hon tog inte bort tejpen.
Härligt att du har full koll. Jag trodde NB var den som hade den ultimata vetskapen annars.

Själv lägger jag hypoteser utifrån fynd - dvs vrängd jacka med blod på från NB, frånvaro av
DNA från NB under hennes naglar, hur lätt han kunde dra upp henne, hur kan kan ha låst armarna via neddragning av jackan - och hon kan med andra ord inte ta bort varken tejp eller kämpa emot.

Själv då? Har du nåt förlopp att presentera?
2016-01-14, 21:52
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
visst men det gäller då att snabbt som faen gömma kroppen ha ha för att vara i Källby 19:21. Han åker ej omkring med ett lik i bilen.

Ja men jag tänker mig alltså att någon annan än NB kan ha mördat Lisa. Om det är NB har han så klart gjort sig av med kroppen så fort som möjligt. Ingen har dock kunnat ge någon vettig förklaring till varför han skulle ha velat dumpa den i byssjan vid Martorp. Det finns ingen logik där.
2016-01-14, 21:53
Bannlyst
Citat:

Prova själv att sätta en snara runt halsen, du kommer säkert att med de fria fingrar du har försöka få bort snaran.
Jag har sett djur som fått snara runt halsen, och dom försöker på alla sätt med klor få bort snaran.
Det fanns vissa avskrapningar på Lisas hals, där hon säkert försökt få bort snaran.
Men det förklarar inte NB,s alla DNA-blod på olika ställen.
2016-01-14, 21:53
Medlem
Citat:

Egenvållade rivskador ger mycket sällan upphov till rinnande / droppande blod; de ter sig snarast som ytliga skrapsår där dermis och epidermis är avskavt och ytliga kapillärer trasats sönder. Detta avger inga mängder blod och kan i så fall förklara varför Lisa hade blod (vi vet inte ens om det handlar om synliga mängder) under naglarna men inget droppat på kläderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in