2016-01-22, 14:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
John Granlund: Hovrättslagmannen frågar nu om vittnet menar att LCN-dna-svar är mindre värda än dna-spår som tagits fram med standardmetodik.
- Nej, man måste bara vara mer försiktig när man hanterar det, säger hon.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22127815.ab

Rönnbäck ville gärna att LCN metodiken skulle vara mindre värt än standard. Men ack vad hon bedrog sig. Lagmannen vill reda ut det hela med sin fråga.

Nu kommer ex-polisen Billy Bertilsson in i salen.

Konstaterar att Anne K är dels väl påläst i ärendet, och även kunnig generellt. En hel del av det som harvats i denna tråden, belystes i hennes vittnesförhör och det är helt klart relevant information som nyanserats i det förhöret.
2016-01-22, 14:05
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Konstaterar att Anne K är dels väl påläst i ärendet, och även kunnig generellt. En hel del av det som harvats i denna tråden, belystes i hennes vittnesförhör och det är helt klart relevant information som nyanserats i det förhöret.

Fast nä det var förväntat att hon skulle prata om kontaminering osv. Det är ju precis som innan att man är tillbaka på ruta 1. Alltså inget som förändrat det NFC redan sagt. Däremot ville hon påpeka att hans mjukisbyxor skulle undersökas. Att inte försvaret begärde det då? Inte tillräckligt intressant kanske? Sen är det 15 år sedan hon arbetade på SKL vilket åklagaren körde ner i halsen på henne.
2016-01-22, 14:09
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Nu frågar Tore Brandtler varför det anges 17.45 som tidpunkt första gången som Bertilsson hörde av sig till polisen.
Han förklarar det med dialektala svårigheter i kontakten med polisen som satt i Stockholm.
- Jag pratar ju västgötska.

2016-01-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är inte utredande polis eller militär som ska bedöma det varken i Sverige eller i något annat land.
Det ska den utsatte tillsammans med MR-kunnig person göra.
Vare sig det sker i Bagdad eller i Skövde.

Nu skall vi se. Det finns alltså inget förbud mot pressande förhör per se. Och det är inte att syftet är att få fram informationen som är rekvisit för att det skall kallas tortyr. Även om du tycks tro det eftersom det var det du strök under. Det är formen av förhör.
Fysiskt: "Allvarlig smärta" och "svårt lidande". Jag hoppas att du kan hålla med om att vi kan avskriva fysiska inslag som skulle kunna kategoriseras som tortyr. Eller är avsaknad av tofflor "allvarlig smärta" och "svårt lidande"? Skulle inte tro det.
Återstår således psykiskt: "Allvarlig smärta" och "svårt lidande". Snälla berätta för oss oförstående.
2016-01-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Ingen alls. Om de inte skulle finna något blod från Lisa på kläderna så kan ingen veta om de funnits innan tvätten. Jag tar tillbaka att de borde ha försökt.

Nädå, det kan jag också tycka och förstår att IR vill framhäva det, men jag tror personligen inte att det gjort någon skillnad med tanke på hur bevisbilden ser ut.
2016-01-22, 14:14
Medlem
Mooskys avatar
John Granlund: 17.45 står angivet i det första underrättelseuppslaget som skrevs efter hans första tips. 17.50 råkade han säga inledningsvis nu och och 18.10 har han sagt i polisförhör som hållits efter att han kallats till hovrätten.

Vilken lirare.
2016-01-22, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackshild
En fråga. Det har inte samtalat så mycket om GM psykiska situation före och under mordet, samt hans stress efter mordet.
Det jag kan tyda av alla handlingar är att han använt mycket ilska, och mycket aggressivitet efter mordet.
En normal person uppträder inte så.
Det måste vara svåra psykiska störningar han har.
Själva gärningen har ju sexualsadistiskt motiv där makt, dominans och kontroll över offret. Det totala kontrollen ska då ge sexuell upphetsning. Övervåldet som används kan ingå i gestaltningen av fantasin han lever ut. Sen, maximal adrenalinkick under själva gärningen. Sen bråttom, bråttom att gömma kropp och hem för att försöka få alibi och vara "som vanligt".
Dagarna efter mordet har han uppvisat stress och oro, kedjerökt, inte haft matlust, svårt att sova o.s.v. I förhör med brodern och frun framkommer en hel del personlighetsdrag hos NB, t.ex att han är den som bestämmer hemma, att han fjäskar för chefen/svensken, att han har kort stubin och att man därför ej vågar säga emot, att han varit aggressiv mot förra frun o.s.v.
Ilska och aggressioner ingår nog i det som styr hans drifter. Även ångest och tvångstankar vilka han nog ej är medveten om. Även en stor dos frustration över sin situation som "livegen slav" åt rik godsherre. Många sexuella sadister som mördat har levt helt fungerande liv, utan att någon kunnat ana något, levt som ett dubbelliv. Men, även om man själv självklart anser att han måste vara allvarligt störd som gjort det här så ska det ändå ganska mycket till innan någon kan betraktas som sjuk i lagens mening.
2016-01-22, 14:16
Medlem
BB:s tid 18:10 känns som en efterkonstruktion.
Han säger nu att han tittar på klockan i bilen och därför vet att den är 18.10, men när han lämnar första uppgifterna så är klockan 17.45 - 17.50 när han far förbi.
Hade han inte vetat detta den 10:e om han nu tittade på klockan i bilen?
Vittnesmålet står och faller på just tiden...
2016-01-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej tvärtom blir det ju i mina ögon. När anhöriga ljuger och ändrar sina vittnesuppgifter så är det ju nästan alltid för att dölja inblandning. Men sen är ju varken advokaten eller MGM med bihang de skarpaste knivarna i lådan precis. Men ändå svårt att fatta att frugan förnedrar sig såhär när brorsan har tagit fullständigt avstånd från MGM och hans gärningar. All heder åt AB för det.

Det är viktigt att komma ihåg att vid tiden Irina och AB släpptes ur häktet hade de samstämmiga uppgifter; de gav varandra alibi. De berättade vid tiden att Nero hade bett dem om alibi, och att de inte förstod förrän i häktet vad Nero var misstänkt för. Alla vittnesuppgifter från dem båda hör ihop.

Irinas vittnesmål har inget självständigt värde utan att AB också blivit "hotad" av polisen, och vittnar om det. En utväg hade varit att Irina skyllt på AB, så som Inger Rönnbäck tidigare insinuerat.

Det vi såg var en lögnare som inte vågade ljuga hela vägen när det kom till kritan. Det beror på att det var inget trams i Litauen. Till skillnad från Sverige där ett vittne kommer undan med att ljuga, och slipper vittna under ed. Irina får fel signal, en klapp på axeln som anhörig när hon vill göra sin man en tjänst.
2016-01-22, 14:19
Medlem
Mooskys avatar
John Granlund: Du tog en bild sa du.
- Det var precis innan jag tog på mig hjälmen.
- Jag tog en selfie med halva mitt ansikte

John Granlund: Vad var klockan då?
- Ungefär 18.15.
Hur kan du veta det?
- Det står i personliggaren och jag gick direkt därifrån.
14:17
John Granlund: Hur gick det till när du åkte hem?
- Vi fyra tjejer skrev ut oss samtidigt. Sen frågade jag om jag kunde gå före dem.
- Så jag gick ut och de gjorde det sista. Så jag gick ut till min moped och åkte i väg. När jag skulle åka i väg tog jag okså en bild.

Jaha, så då hade Billys vittnesmål alltså ingen som helst anledning att tas upp.
2016-01-22, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
I fupen sid 1336 finns protokollet över undersökningen av IB.
Någonting har inte antecknats rätt där.
Varför kolla så IB:s trosor? Varför mörka om det i fupen?

Var tog hennes trosor vägen och varför detta stora intresse för dem?

Det var ett bra förhör med IB - där framkom en del som var bra.
Jag förstår att de försökte knäcka henne.
Och, varför har DU så stort intresse av Irinas trosor att du t.o.m fetar texten?
2016-01-22, 14:20
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Och där tog Lisas arbetskamrat ner Billy på jorden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in