Citat:
Ursprungligen postat av
JustMeh
Ni som är duktiga analytiker, vad säger ni om att Adriana har sagt över telefon till Arnes fru att det var en polack som stoppade henne. Vi som ser det från andra sidan, ser andra alternativ. Relatera Adrianas kommentar till det som dagens vittne Billy sa att han såg en polsk bil röra sig i området.
Analys kan lämnas, men det är inte upp till mig att bedöma om den är duktig, men jag själv anser att följande är neutralt eftersom jag också är en alternativsökare i smyg:
"Polack" menar hon nog. Eftersom det i princip är omöjligt för en förvånansvärd majoritet att göra en skillnad på balter ytligt, simultant med att en lika stor majoritet har en slags förutfattad (grundad) och präglad uppfattning om att balter i Sverige alltid är polacker. Det är det första dom flesta får en korsande tanke om vid en snabb uppfattning, och om man sedan får reda på att personen i själva verket är litauer eller kanske estländare, då utbrister man i regel ett småskämmigt "
Aahhaa"
Kalla det förlåten okunskap. Baltikum ligger jämte Polen och folkslagen är etniskt lika, men Polen som land med invånare är djupare rotat i Sverige därav är det just "polacker" som mest naturligt ligger till hands att slarvigt bruka som snabb beskrivning.
Iaf jag har noterat detta beskrivande många gånger tidigare i mitt liv.
BB ser en polsk-reggad bil i ett område där det sommartid rör sig en del gästarbetare, absolut. Men det är fel dag och fel tid för att hitta spontan relevans.
Adriana´s initiala utsago om att hon tyckte hon förnam mannen som bad om vägbeskrivning är ganska tungt ihop med det trevande utpekandet, som sedermera blev väldigt tydligt i TR-rättegången.