2016-01-22, 23:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Så här står i fupen:

sida 311

"Lucia berättade att hon och hennes man var ute och åkte i sin bil. De passerade caféet 15 – 20
minuter efter 18.00 i söndags. På denna plats såg hon 3 personer 2 st vid en liten röd bil, samt
en person som stod vid en moped. Mopeden stod på den vänstra gaveln troligen med
framhjulet mot baksidan. Hon tror att flickan som stod vid mopeden hade hjälmen på sig.
Hon var ensam. Lucia säger att cafét var stängt

Lucia tittade åt caféet och hon kommer ihåg att det stod en tjej intill en moped på vänster
sida av caféet. Såsom Lucia minns det så stod tjejen intill mopeden och mopedens bakhjul var
närmast vägen. Lucia minns inte om tjejen hade på sig hjälm eller inte. Hon minns inte hur
flickan var klädd eller hur hon såg ut. Flickan och mopeden stod på grusplanen på vänstra
sidan av caféet, närmare baksidan vid gaveln av caféet, enligt Lucia.
På andra sidan av caféet alltså den högra sidan såg Lucia en liten röd bil som det satt två tjejer
i. Såsom Lucia uppfattade det var de på väg att köra därifån."

Lisa är kvar vid caféet och Julia vid sin moped, klockan ca 18.15-18.20.
Det är Rebecka och Lowa i den röda bilen och Lisa vid mopeden på den andra parkeringen.
Julia har åkt strax innan.
Men oavsett så är tiden c:a 18.20 (finns angivet en mer exakt tid från Lucia i andra förhöret).
2016-01-22, 23:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Oss balanserade människor?
Jag förstår att du håller med sagofarbrorn i hans dravel.
Är du också baltkramare?
Har du några konkreta bevis för att åklagaren inte har publicerat uppgifter som talar
för skvättisnoppijus?

Jag har läst FUP, jag kan inte hitta något där som uppenbart visar att åklagaren ser på fallet med öppna ögon. Tvärtom, det mesta talar för att polis och åklagaren har bedrivit utredning med en förutfattad mening som utgångspunkt, det är min bedömning.

Som sagt, varför har inte personalliggaren publicerats, den kan styrka eller försvaga vittnens tidsangivelser, likaså BB:s vittnesmål, det borde ha varit med ifrån början, för att inte tala om lövet.

Mjölkpaketet i huset bredvid Martorp, datumstämpeln, varför är det inte redovisat vem som har varit i huset ett stenkast ifrån byssjan? AJ, hyresgästen, klanen Belivicius, vem hade egentligen nyckeln till huset?

Det finns mycket i den här utredningen som inte är tydligt tycker jag.
2016-01-22, 23:04
Medlem
Citat:
Så här står i fupen:

sida 311

"Lucia berättade att hon och hennes man var ute och åkte i sin bil. De passerade caféet 15 – 20
minuter efter 18.00 i söndags. På denna plats såg hon 3 personer 2 st vid en liten röd bil, samt
en person som stod vid en moped. Mopeden stod på den vänstra gaveln troligen med
framhjulet mot baksidan. Hon tror att flickan som stod vid mopeden hade hjälmen på sig.

Lucia tittade åt caféet och hon kommer ihåg att det stod en tjej intill en moped på vänster
sida av caféet. Såsom Lucia minns det så stod tjejen intill mopeden och mopedens bakhjul var
närmast vägen. Lucia minns inte om tjejen hade på sig hjälm eller inte. Hon minns inte hur
flickan var klädd eller hur hon såg ut. Flickan och mopeden stod på grusplanen på vänstra
På andra sidan av caféet alltså den högra sidan såg Lucia en liten röd bil som det satt två tjejer

Det är Lisa som står vid mopeden. Rebecka och arbetskollegan i den röda bilen. En bil som senare kör om dom.

Julia hade redan/just kört iväg norrut.

Ingen bil sågs vid platsen.
2016-01-22, 23:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag måste säga att jag faktiskt gärna betalar en slant för att hålla den här galningen inspärrad.

Däremot är ska fängelserna i Litauen tydligen vara vidriga, så bara därför får han gärna skickas dit på stört för mig.
Jag säger inte emot dig. Det verkar rätt vidrigt nämligen att döma av den här korta
filmsnutten: https://www.youtube.com/watch?v=xbkurCTNF6w
2016-01-22, 23:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har läst FUP, jag kan inte hitta något där som uppenbart visar att åklagaren ser på fallet med öppna ögon. Tvärtom, det mesta talar för att polis och åklagaren har bedrivit utredning med en förutfattad mening som utgångspunkt, det är min bedömning.

Som sagt, varför har inte personalliggaren publicerats, den kan styrka eller försvaga vittnens tidsangivelser, likaså BB:s vittnesmål, det borde ha varit med ifrån början, för att inte tala om lövet.

Mjölkpaketet i huset bredvid Martorp, datumstämpeln, varför är det inte redovisat vem som har varit i huset ett stenkast ifrån byssjan? AJ, hyresgästen, klanen Belivicius, vem hade egentligen nyckeln till huset?

Men hallå läs vad som skrivs istället för att dra slutsatser du inte har en aning om.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-01-22, 23:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så här står i fupen:

sida 311

Vem såg Julia, var befann hon sig när Lucia passerade menar du?
2016-01-22, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp, helt klart - det öppnade snarare upp för ÅKs del. Ser dock ingen vits öht att dra in henne till HovR som vittne för övrigt för NBs skull iaf.
Men det fick väl gnällas lite extra på polisens hantering kanske - så till och med lagman går in och säger ifrån till blåsta IR.
Bah..
Det är som att advokaten tror att hon kör en parallell förhandling i rätten, mot polisen.
Hon drillar sina vittnen till att låta en stor del av vittnesmålen handla om hur elaka, dumma och nonchalanta polisen är.
T.o.m godsägaren var tvungen att ge polisen en släng av sleven.
Men, i hans fall lät det snarare som att han var otroligt irriterad över att polisen kommit in där inom hans domäner, tagit över och att de behandlat honom precis som vem som helst. Han tog ju upp något om att han minsann tyckt de kunnat rådfråga honom lite mer.
Vafan, här kommer polisen och tar liksom över alltihopa där han är så van att han är kung.
När han beskrev NB så blir det väldigt uppenbart hur superlativen haglar, lät ungefär som ett tal, att AJ skulle dela ut ett pris till "tidernas bästa gästarbetare". Men, egentligen låter det som att han tjurskalligt beskriver en av sina ägodelar som någon tagit ifrån honom. Och, det är ju precis så det är. En av hans billiga livegna gästarbetare, utan krav och utan de lagstadgade rättigheter som svenska arbetare har. Det handlar om snålhet och att ha undergivna gästarbetare som accepterar skitvillkor som ingen svensk skulle ta. Viktigt för AJ också att verkligen poängtera hur himla duktig NB var, så ABSOLUT INGEN skugga ska falla på AJ själv som dragit dit ondskan till byn. Han fick det att låta som att han och NB stod nära varandra, märkligt då att varken AJ eller hans fru ens vet namnet på hans bror Aivaras som också arbetat länge där.
Jag tycker hela upplägget här lät ganska så osmakligt. Tänker på att om AJ inte anställt NB så hade inget av det hemska hänt.
Tycker att han nu borde ha en lite mer lågmäld attityd.
Tycker också att den jävla mördarladan ska jämnas med marken eller brännas upp.
Står den kvar blir det som ett monument över ondskan som godsägaren drog in i byn.
2016-01-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är Rebecka och Lowa i den röda bilen och Lisa vid mopeden på den andra parkeringen.
Julia har åkt strax innan.
Men oavsett så är tiden c:a 18.20 (finns angivet en mer exakt tid från Lucia i andra förhöret).

Sorry, men du kan inte räkna. Tre personer vid röda bilen och en vid sin moped på den norra parkeringen. Detta är en vittnesuppgift i fupen, ej Julias förhör.
2016-01-22, 23:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men hallå läs vad som skrivs istället för att dra slutsatser du inte har en aning om.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Har du sett personalliggaren då, var är den publicerad?

Hallå, var finns den så att vi kan läsa?

FUP är publicerad, men personalliggaren lyser med sin frånvaro, såvitt jag känner till.

Många FUP har jag läst, FUP i det här fallet är ett av de sämsta jag har sett. Otydligt, det finns ingen röd tråd som är underbyggd med relevanta frågor i förhören, inga grundliga tekniska undersökningar och märkliga slutsatser.
Senast redigerad av OY 2016-01-22 kl. 23:19.
2016-01-22, 23:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Konstaterar att Anne K är dels väl påläst i ärendet, och även kunnig generellt. En hel del av det som harvats i denna tråden, belystes i hennes vittnesförhör och det är helt klart relevant information som nyanserats i det förhöret.

Så kan nog någon se det, ja. Totalt meningslöst menar jag, när inte IR har förmåga att ställa rätt frågor till inkallad DNA-expert. Det här gången fick inte IR, som i TR, hjälp av ”lagman” eller Domaren att styra upp frågeställningarna. Tragiskt, när livstidsstraff ligger pipen.
2016-01-22, 23:18
Medlem
Citat:
Sorry, men du kan inte räkna. Tre personer vid röda bilen och en vid sin moped på den norra parkeringen. Detta är en vittnesuppgift i fupen, ej Julias förhör.

Inte enligt Lucias vittnemål. De två personerna satt i den röda bilen som sedan körde om dom.
2016-01-22, 23:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Tycker jag och tycker jag, 500 gånger.
Jag frågade efter konkreta bevis.
Inte vad du tycker.

Jag har inga bevis, dock så ger jag dig mer än en oneliner och berättar vad jag tycker. Jag skriver tycker jag 1 gång i inlägget, du skriver 500 gånger. En överdrift ifrån din sida och väldigt oseriöst prat tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av OY

Vad konkret vill du ha för bevis? De bevis som finns i det här fallet finns i FUP, jag är inte skyldig dig att redovisa bevis, knappast. Yak!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in