2016-01-22, 23:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det intressanta i hela den delen är att det är hörsägen. Via AJ, via CB, via Irina, via NB som hört via sin fru som hört via Choni om det så är bilar eller polacker - Undrar vad Adriana egentligen sagt om hon får säga det själv?

8 juni sa hon iaf mer än om en polack.

Svårt att säga något utseendemässigt (av bilder i tidningar så ser NB väldigt olika ut) men om hon talat med honom så är det kanske brytningen?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag säger inte emot dig. Det verkar rätt vidrigt nämligen att döma av den här korta
filmsnutten: https://www.youtube.com/watch?v=xbkurCTNF6w
Men, jag såg att fångar i Litauen varmt välkomnar Nerijus dit, de har lovat att visa honom hur Helvetet ser ut. De riktigt längtar efter honom...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Sorry, men du kan inte räkna. Tre personer vid röda bilen och en vid sin moped på den norra parkeringen. Detta är en vittnesuppgift i fupen, ej Julias förhör.

En gång till. Sorry men det är jag som kan inte räkna. Jag är trött.

Kan inte ta bort detta inlägg heller.
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
NB säger åt AB och IB att berätta för polisen att han var hemma innan klockan 18, om NB var hemma senast klockan arton så finns det ingen motsägelse i detta.

Självklart kan NB ha förstått att han kan komma att misstänkas då han arbetar i ladan och även har plagg liggandes där. Inte konstigt att han vill säkerställa att AB och IB har samma tidsuppfattning som honom själv, särskilt om han vet att han var hemma under den kritiska tiden.

Visste NB ens att LÅ hade kastat hans tröja?

Men skillnaden är att han frågade IB hur lång tid han var borta, dom diskuterar och IB säger 1 1/2-2tim. Och då säger NB "då få ni säga att jag var hemma senast 18 inte efter. Detta FÖRKLARAR IB i förhöret som hålls an NL den 20/6.
Det fetade IBs svar.

Citat:
Eh, har Nerijus sagt till er att ni skulle tala om någon speciell tid som han var hemma, efter att polisen har varit där? Mmm, det var på måndagen när han sa, men det var inte, det var ingen order, det var bara så, sa han, tänk inte berätta att tvättade kläder annars kan dom tänka att det är ja som är inblandad Mmm Och sen var han själv som frågade mig, hur, hur lång tid var jag borta, och då pratade vi om det och ja sa, en och en halv timme max två timmar, och så ( ohörbart ) sa han till mig och Aivaras att ni får säga att jag kommit hem innan klockan sex, inte efter Mmm, men då var han ju inte hemma Mmm Vet du att, också det, varför sa han så tror du? Nu vet vi inte vad jag kan tänka Mmm, berätta vad du tänker Jag vill inte tänka illa Mmm, men det är väl så här att antingen kommer det visa sig att Nerijus inte är inblandade i detta eller så kommer det som jag har berättat tidigare helt säkert och visa sig att han är det, jag kan ju inte säga det nu, för jag har ju inte resultaten, men det finns ju en hel del besvärande omständigheter redan nu, och en av dom är ju att ni alla har uppgett i dom första förhören att han var hemma klockan fyra, eller klockan arton, trots att han inte var det, och även Aivaras är hörd i detta ju, han är ju också häktad och är det så som du har berättat vilket finns starka själ och tro, så kan ju inte Aivaras ha varit med och begått mordet, så kan ju Aivaras inte varit med och begått mordet, för du uppger ju att han har varit hemma under hela eftermiddagen, i vart fall från klockan fyra och framåt, och flickan försvann arton och trettio ungefär, då kan ju inte Aivaras vara inblandad i det, eh och han sitter ju också häktad och han är ju också publicerad i både i Sverige och i Litauen precis på samma sätt som dig, han har ju också barn vad jag förstår som ska behöva se detta… ( ohörbart ) en son Mmm, och kanske han inte har med detta och göra, så därför är det jätteviktigt, jag ska åka och höra honom i morgon bitti, jag ska åka och hålla förhör med honom i morgon bitti, och då är det väldigt viktigt att, vi kan få hans berättelse och han berättarfritt så som du har gjort idag, och att han berättar samma berättelse som dig, om han gör det så har vi ju gods själ och tro att ni talar sanning båda två, det förstår du, mmm, och då frågar jag dig, har Nerijus sagt till dig och Aivaras att ni ska tala om att han var hemma klockan arton? Att han kommit hem innan arton men inte efter

Det är en djävla skillnad mot att uppmana dom att ljuga för att skapa ett alibi för honom. När Niklas Lindström påstår att AB o IB samstämmigt sagt att NB uppmanat dom att ljuga är inte detta sant. Jag tror inte att AB hörde frågan till IB. Därav hans tolkning att NB uppmanat dom att ljuga.

Detsamma gäller att IB skulle ha ändrat sig om när NB kom hem. Det här att hon skulle sagt att han kom hem 15-30 min innan dom åkte till Källby. Läs IBs förhör på nytt så framgår det i den diskussionen att NL inte lyssnar på vad IB säger. NL trycker på och vill ha ett tidspann av IB , utan att vilja höra på det örat när IB flera gånger påtalar händelsen med GJ som sker 19.00. Taskig tolk och att IB inte förstår vad som menas tror jag är anledningen till detta. Plus att NL inte ville ha svaret att dom båda såg GJ vid 19.

Nu skiter jag i om NB fälls eller inte, men fälld det blir han. Men att hävda att IB ändrat sig och ljuger är fel. Liksom att hon skulle sagt att NB uppmanat dom att ljuga.
2016-01-22, 23:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du sett personalliggaren då, var är den publicerad?

Hallå, var finns den så att vi kan läsa?

FUP är publicera, men personalliggaren lyser med sin frånvaro, såvitt jag känner till.

Många FUP har jag läst, FUP i det här fallet är ett av de sämsta jag har sett. Otydligt, det finns ingen röd tråd som är underbyggd med relevanta frågor i förhören, inga grundliga tekniska undersökningar och märkliga slutsatser.

Den återfinns i handlingarna i HR, så det är bara du begär att få titta i den.
Det är alltså inte på det viset att man mörkat den för domstolen eller gömt den utan den finns.
Jag tror att du klagar på alla FU oavsett så det har ingen större betydelse vilken enstaka åsikt man har om just FU. Men i alla fall så dra inte på utan att veta först det är ju ett bra tips.
2016-01-22, 23:21
Medlem
Citat:
Sorry, men du kan inte räkna. Tre personer vid röda bilen och en vid sin moped på den norra parkeringen. Detta är en vittnesuppgift i fupen, ej Julias förhör.

Var står detta? På sida 311 är det bara med 2 personer vid röda bilen och en mopedist.

Sida 311 : "Lucia tittade åt caféet och hon kommer ihåg att det stod en tjej intill en moped på vänstersida av cafet. Såsom Lucia minns det så stod tjejen intill mopeden och mopedens bakhjul var
närmast vägen. Lucia minns inte om tjejen hade på sig hjälm eller inte. Hon minns inte hur
flickan var klädd eller hur hon såg ut. Flickan och mopeden stod på grusplanen på vänstra
sidan av caféet, närmare baksidan vid gaveln av caféet, enligt Lucia.
På andra sidan av caféet alltså den högra sidan såg Lucia en liten röd bil som det satt två tjejer
i. Såsom Lucia uppfattade det var de på väg att köra därifrån. När Lucia och Harald kört en
liten bit efter caféet blev de omkörde av den röda bilen."
2016-01-22, 23:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Lycka till:
Citat:
På denna plats såg hon 3 personer 2 st vid en liten röd bil, samt en person som stod vid en moped.
2016-01-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte enligt Lucias vittnemål. De två personerna satt i den röda bilen som sedan körde om dom.

Ja tack. Jag upptäckte att jag räknade fel. Ber ursäkt. Kan inte ta bort mitt inlägg. Vet ej hur man gör.
2016-01-22, 23:25
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag försår att du tycker att du är bättre lämpad att avgöra vem som är mest pålitlig. Det är klart. Alla som saknar självinsikt brukar tycka det. Att du även ser dig som en fulländad rasbiolog gör ju bilden komplett.

Att du inte förstår att jag poängterar att AJ borde känna Adriana bättre än någon skribent här är föga förvånande. Identifieringen var väl iofs mer eller mindre som ett skämt. Din beskrivning tyder ju på att Adriana dessutom hade pekat ut vilken östeuropé, polack, est eller litauer som helst som funnits bland de hon kunde välja? Varför var inte alla foton på östeuropéer, polacker, ester, litauer om inte "konfrontationen" var riggad? Du pratar ju mot dig själv ditt spån. Förstår du inte det?

AJ var lite av en positiv överraskning. Som karaktärsvittne tror jag att han kan ha haft viss påverkan på rätten genom sin pondus och auktoritet. Det var inte bara "han var alltid varit artig och trevlig", utan rejäla ord och beröm, han var den första som verkligen tog NB i försvar.

Han visade också prov på stark integritet då han inte låtit Adrianas tvivelaktiga vittnesmål förändra sin bild av NB.

Jag undrar dock varför han inte frågades om tillfället då NB och Adriana ska ha presenterats för varann, det har ju funnits en del oklarheter där. Och var det inte AJ som GJ ska ha berättat för att han vinkat till NB vid 19-tiden på mordkvällen? Inga frågor om det heller om inte jag missade något.

Fotokonfrontationen är ett skämt. Ännu en rejäl plump i denna enastående och gedigna polisutredning.
2016-01-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det är som att advokaten tror att hon kör en parallell förhandling i rätten, mot polisen.
Hon drillar sina vittnen till att låta en stor del av vittnesmålen handla om hur elaka, dumma och nonchalanta polisen är.
T.o.m godsägaren var tvungen att ge polisen en släng av sleven.

.............

Lagmannen avbröt IR med, när hon återigen uppmanade Irina att berätta om kroppsbesiktningen speciellt undre regionerna, detta skulle handla om ett Alibi. IR säger då att hon vill visa hur (illa) utredning/förhör gått till.

IR har lämnat sin klient sedan länge, hon driver en egen vendetta, tycks det mig som.
2016-01-22, 23:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Men skillnaden är att han frågade IB hur lång tid han var borta, dom diskuterar och IB säger 1 1/2-2tim. Och då säger NB "då få ni säga att jag var hemma senast 18 inte efter. Detta FÖRKLARAR IB i förhöret som hålls an NL den 20/6.
Det fetade IBs svar.

Det är en djävla skillnad mot att uppmana dom att ljuga för att skapa ett alibi för honom. När Niklas Lindström påstår att AB o IB samstämmigt sagt att NB uppmanat dom att ljuga är inte detta sant. Jag tror inte att AB hörde frågan till IB. Därav hans tolkning att NB uppmanat dom att ljuga.

Detsamma gäller att IB skulle ha ändrat sig om när NB kom hem. Det här att hon skulle sagt att han kom hem 15-30 min innan dom åkte till Källby. Läs IBs förhör på nytt så framgår det i den diskussionen att NL inte lyssnar på vad IB säger. NL trycker på och vill ha ett tidspann av IB , utan att vilja höra på det örat när IB flera gånger påtalar händelsen med GJ som sker 19.00. Taskig tolk och att IB inte förstår vad som menas tror jag är anledningen till detta. Plus att NL inte ville ha svaret att dom båda såg GJ vid 19.

Nu skiter jag i om NB fälls eller inte, men fälld det blir han. Men att hävda att IB ändrat sig och ljuger är fel. Liksom att hon skulle sagt att NB uppmanat dom att ljuga.

Vad säger att IB:s tidsuppfattning var rätt vid tillfället då? NB tyckte kanske att IB:s två timmar lät märkligt överdrivet?
2016-01-22, 23:27
Medlem
Kan detta vara samma svarta SUV som pensionerade polisen BB såg? Den kanske först stod parkerad lite slarvigt framför cafeet, kanske ville föraren tala med Lisa? Av någon anledning åkte den kanske sedan iväg och vände sedan och åkte tillbaks till cafeet? Eller också väntade den kanske på Lisa ?

Sida 318 FUP:

Iakttagelser.Magnus berättar att han på söndagskvällen vid 18.30—19 tiden åkte från Kullen mot Källby.
Vid Blomberg, strax efter Cafét eller rättare sagt "gamla spritfabriken" hinner han upp en bil
som han tycker kör i väldigt låg fart.
Jansson, MAGNUS mobiltfn 0704031119.

Bilen tror han är en Skoda eller Dacia, modell "mini SUV" och svart till färgen.
Han säger att bilen till 99% var svenskreggad, om den vore utländsreggad så skulle han
reagerat. Han såg inget av vem eller vilka som fanns i bilen han körde om.
Klockan 19.40 ringer Magnus igen och vill förtydliga mer av hans iakttagelser.
Han har hört att flickan jobbade på Cafét, han såg troligtvis denna flicka, hon stod då vid sin
moped vid gaveln av Cafét som vetter mot Kullen. Magnus upplevde att flickan höll på att
åka från platsen, "höll på att kliva på mopeden".
Magnus hade även tänkt tanken "nu har de stängt Cafét". Klockan var 18.30--18.40.
Vad gäller bilen han körde om har tanken uppkommit, "höll den på att vända på vägen"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in