Citat:
Ursprungligen postat av
OY
NB säger åt AB och IB att berätta för polisen att han var hemma innan klockan 18, om NB var hemma senast klockan arton så finns det ingen motsägelse i detta.
Självklart kan NB ha förstått att han kan komma att misstänkas då han arbetar i ladan och även har plagg liggandes där. Inte konstigt att han vill säkerställa att AB och IB har samma tidsuppfattning som honom själv, särskilt om han vet att han var hemma under den kritiska tiden.
Visste NB ens att LÅ hade kastat hans tröja?
Men skillnaden är att han frågade IB hur lång tid han var borta, dom diskuterar och IB säger 1 1/2-2tim. Och då säger NB "då få ni säga att jag var hemma senast 18 inte efter. Detta FÖRKLARAR IB i förhöret som hålls an NL den 20/6.
Det fetade IBs svar.
Citat:
Eh, har Nerijus sagt till er att ni skulle tala om någon speciell tid som han var hemma, efter att polisen har varit där? Mmm, det var på måndagen när han sa, men det var inte, det var ingen order, det var bara så, sa han, tänk inte berätta att tvättade kläder annars kan dom tänka att det är ja som är inblandad Mmm Och sen var han själv som frågade mig, hur, hur lång tid var jag borta, och då pratade vi om det och ja sa, en och en halv timme max två timmar, och så ( ohörbart ) sa han till mig och Aivaras att ni får säga att jag kommit hem innan klockan sex, inte efter Mmm, men då var han ju inte hemma Mmm Vet du att, också det, varför sa han så tror du? Nu vet vi inte vad jag kan tänka Mmm, berätta vad du tänker Jag vill inte tänka illa Mmm, men det är väl så här att antingen kommer det visa sig att Nerijus inte är inblandade i detta eller så kommer det som jag har berättat tidigare helt säkert och visa sig att han är det, jag kan ju inte säga det nu, för jag har ju inte resultaten, men det finns ju en hel del besvärande omständigheter redan nu, och en av dom är ju att ni alla har uppgett i dom första förhören att han var hemma klockan fyra, eller klockan arton, trots att han inte var det, och även Aivaras är hörd i detta ju, han är ju också häktad och är det så som du har berättat vilket finns starka själ och tro, så kan ju inte Aivaras ha varit med och begått mordet, så kan ju Aivaras inte varit med och begått mordet, för du uppger ju att han har varit hemma under hela eftermiddagen, i vart fall från klockan fyra och framåt, och flickan försvann arton och trettio ungefär, då kan ju inte Aivaras vara inblandad i det, eh och han sitter ju också häktad och han är ju också publicerad i både i Sverige och i Litauen precis på samma sätt som dig, han har ju också barn vad jag förstår som ska behöva se detta… ( ohörbart ) en son Mmm, och kanske han inte har med detta och göra, så därför är det jätteviktigt, jag ska åka och höra honom i morgon bitti, jag ska åka och hålla förhör med honom i morgon bitti, och då är det väldigt viktigt att, vi kan få hans berättelse och han berättarfritt så som du har gjort idag, och att han berättar samma berättelse som dig, om han gör det så har vi ju gods själ och tro att ni talar sanning båda två, det förstår du, mmm, och då frågar jag dig, har Nerijus sagt till dig och Aivaras att ni ska tala om att han var hemma klockan arton? Att han kommit hem innan arton men inte efter
Det är en djävla skillnad mot att uppmana dom att ljuga för att skapa ett alibi för honom. När Niklas Lindström påstår att AB o IB samstämmigt sagt att NB uppmanat dom att ljuga är inte detta sant. Jag tror inte att AB hörde frågan till IB. Därav hans tolkning att NB uppmanat dom att ljuga.
Detsamma gäller att IB skulle ha ändrat sig om när NB kom hem. Det här att hon skulle sagt att han kom hem 15-30 min innan dom åkte till Källby. Läs IBs förhör på nytt så framgår det i den diskussionen att NL inte lyssnar på vad IB säger. NL trycker på och vill ha ett tidspann av IB , utan att vilja höra på det örat när IB flera gånger påtalar händelsen med GJ som sker 19.00. Taskig tolk och att IB inte förstår vad som menas tror jag är anledningen till detta. Plus att NL inte ville ha svaret att dom båda såg GJ vid 19.
Nu skiter jag i om NB fälls eller inte, men fälld det blir han. Men att hävda att IB ändrat sig och ljuger är fel. Liksom att hon skulle sagt att NB uppmanat dom att ljuga.