2016-01-23, 19:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Herregud människa vad du uttalar dig irriterat, gång efter annan, om någon uppvisar känslor i sitt skrivande. Och, jag bryr mig inte ett skit om en sån som du håller med mig eller inte. Tror inte heller att jag tillhör dem som upprepar sig mest, det finns otaliga mer upprepande skribenter i tråden, kolla bara på alternativteoretikerna. Och du, vad kul för dig att du nästan verkar ha en personlig relation till Niklas Långström, undrar vad det kan bero på? Jag länkar till precis vad jag vill, som är intressant för detta fall. Att jag länkat till NL är väl ganska uppenbart, precis som andra länkar till annat i FUP? Han har anlitats som expert både i förundersökning samt i TR.
Jag känner mig helt säker på att mordet är av sexualsadistisk karaktär, att NB är en sexuell sadist.
Fine! Vad du tror om det spelar mig ingen roll och din upprördhet kan inte vara riktigt nyttig.
Här är lite annat intressant som handlar om sexuell sadism, kanske bra för dig att också att lyssna på någon annan än Långström?!

Psykolog Bengt Jarl pratar i radio om vad som får en del män att begå sexualsadiska handlingar som mord. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3568189

"Det finns en del män, de är dess bättre få, som finner en väldig njutning i att tillfoga en annan människa skada och handlar det om den rent sexuella skadan så är det sexuella sadister vi pratar om. Och med sexuell sadism så menar man ju att sexualiteten och aggressionen smälter samman, att själva sexualiteten blir aggressivt laddad. Aggressionerna blir sexuellt laddade, därför kan det bli såna här eskalerande förlopp, att en viss aggressivitet leder till ökad sexuell njutning och sexuell njutning leder till ökad aggression och så kan det liksom tillta på det sättet. De här männen njuter oftast av sitt offers lidande, de känner en tillfredsställelse av att skada. De följer ofta rituella mönster, det kan vara attrapper eller föremål som används istället för könsorganen. Offren är ofta symboler för kvinnor som de här männen kan ha egna erfarenheter av att ha blivit störda och skadade av och på något sätt lever de ut detta i den här formen. De här brotten är ofta noga överlagda, det är sällan impulser utan det är mer planlagt. Och det kan, som jag sa innan, sluta i mord om det är så, dels att undanröja ett vittne men också för att i en sån här självgenererande process där man inte kan hejda aggressionen och aggressiviteten, det när varandra. Det som kanske är mest kännetecknande för sexualsadister det är att de kan framstå som väldigt normala. De lever normalt och är på ytan ganska välanpassade samtidigt som de bär på dessa fruktansvärda hemligheter då, att de kan begå den här typen av brott.
-Vad är det som utlöser det här hos en sån här person?
Man får nästan titta på varje person för sig. Man kan väl säga att det här är emotionellt störda och skadade personer men att de kan leva med den här störningen långt inkapslad, den kanske inte är så synlig om man inte lär känna dem väldigt väl och då kan man föreställa sig att de själva har erfarenhet av att ha fått uppleva traumaupplevelser eller på annat sätt svåra upplevelser, som de kanske inte har bearbetat utan det tar sig den här formen av uttryck
."

Du har helt rätt. Man måste se helheten.

Att "plocka" ur onanerandet ur sitt sammanhang och ge det en förklaring till att vara normalt funkar, men om man ser helheten så visar det ju de tecken på sexualsadism som du skriver.

Det är ju när man sätter i hop alla delar om NB som har med fallet att göra som visar de den man han är.

Alla delar lösgjorda från fallet kanske inte direkt skulle påvisa hans natur men i sitt sammanhang blir det tydligt.
2016-01-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Är det påhittat? Vad vet du om det?
Hon berättade under gråt hur hon blev tvungen att klä av sig naken helt utan förklaring.
Det är en sådan allvarlig anklagelse så det borde väl polisen i så fall dementera. Men det är ingen som gjort. Åklagarsidan och Tore Brandtler nämner det inte ens, precis som den händelsen skulle vara ointressant. Varför reagerar inte media på den uppgiften och ställer frågor om det? Tycker de också att den uppgiften är ointressant. Händelsen kräver en förklaring.

Varför står det inte med i fupen? Varför mörkas den kränkande behandlingen av IB?
2016-01-23, 19:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Att jag länkat till NL är väl ganska uppenbart, precis som andra länkar till annat i FUP? Han har anlitats som expert både i förundersökning samt i TR.
Jag känner mig helt säker på att mordet är av sexualsadistisk karaktär, att NB är en sexuell sadist.
n här formen av uttryck[/i].
Hahahaha, det var allt ett förfärligt svammel du fick som kommentar må jag säga. Jag har inga problem att se vad du utgår från alls.
1. Lisa hittas naken med snara runt halsen samt flera meter silvertejp runt huvudet - strypt, hängd.

2. ÅK gärningsbeskrivning, sakframställan handlar om mord med sexuellt motiv. Han tolkar mordet som planlagt.

3. Utifrån detta finns sakkunnigutlåtande via professor Långström som via internationell forskning påvisar att detta förekommer:
Att det finns sexualsadister som njuter av själva dödsakten sexuellt utan penetrering.
Han beskriver även att dessa dåd inte sker i affekt - det fantiseras en längre tid vilket är en del av en planering.

4. Han har nu via vetenskap och beprövad erfarenhet påvisat att detta förekommer.

5. BlackMolly, develi och flera andra anser därmed att den forskning som påvisar att Lisa mördats av en sexualsadist är väldigt korrekt - det har nämligen alla förtecken på detta. Jag repeterar:
Naken med en snara runt halsen, hängd och strypt samt flera meter silvertejp runt huvudet. Jag lägger till förnedrad, plågad - ett sju helvetes lidande vilket TR domen indikerar (livstid).

Utöver detta finns flertal andra sexualsadister att jämföra med som har en förkärlek för snören, rep, bindande och silvertejp: dvs att förnedra och plåga offret. Den enda delen som skiljer flertal seriemördare, som de facto är sexualsadister, är frånvaro av penetrering eller annat vedervärdigt de kan syssla med i samband med dådet.
Silvertejpen på flera meter runt huvudet ihop med naken berättar en hel del när man jämför med andra sexualsadister/seriemördare bakåt i historien.

Jag vill även tillägga att vi inte vet ett dugg vad han egentligen tänkt sig - vilket dock inte frångår begreppet sexualsadism:

Blev han avbruten i sin hantering? Störd av nåt? Hade han tänkt penetrera?
Dog hon av den våldsamma hanteringen så han tappade lusten eftersom han inte är en nekrofil?
Han kan dock ha gjort mer men hennes kropp är i sån progress att det inte går att spåra DNA. Detta förekommer således också (benämns cuddling etc) förutom strypning och lidande. Den vedervärdige mördaren gosar, pussar på offrets kropp.

Jag hoppas Lisa tappade medvetandet väldigt fort.

Frånvaro av sperma säger dock inte ett dugg - det kan finnas en förslagenhet och planering med i bilden. Vissa äckliga, vidriga, sjuka våldtäktsmän preparerar i förväg med läkemedel och kondom som exempel.
Att onani skulle vara tillåtet (?!) på toa har ingen ens diskuterat - vantolkningar rätt igenom.
Långström uppger 5% av befolkningen onanerar på sin arbetsplats men tillägger att de främst är på toa och städar upp spåren efter sig som svar till IR i TR.

DVS inte sprutar ner väggar och golv i offentliga lokaler som äcklet gjort.
Senast redigerad av develi 2016-01-23 kl. 19:16.
2016-01-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Men det är ju något som inte stämmer med tiderna för tjejerna. Varför ställer man inte på dom hårdare och reder ut hur det verkligen var? 😡

Det är inte barn som ska pressas i den här rättegången. Det är ett antal vuxna män som ska korsförhöras. Rättegången handlar om ett barn.
2016-01-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Den här rättegången handlar huvudsakligen om mordet på Lisa Holm. På vilket sätt skulle den här händelsen ha påverkat skuldfrågan i själva mordet?

IB kanske berättat om de två männen hon såg där fynden sedan hittades, om hon inte blivit så kränkt och hotad.
Men det var nog syftet att inte det inte skulle få komma fram. De två männen såg ju henne.
2016-01-23, 19:16
Medlem
Citat:
Precis.
Hon ljuger för att försöka förklara varför hon lämnar andra uppgifter nu, d.v.s ljuger i försök att få hennes gamla, sanna vittnesmål att framstå som en lögn.
Och inledde med att säga att hennes föräldrar har lärt henne att aldrig ljuga.
Tog till alla knep som finns för att försöka få en lögn att låta som en sanning, sa b.la exakta klockslag och precis vilken klocka hon tittat på just då. I övrigt hade tydligen hennes minne raderats, d.v.s det hon sagt förut som ej gav NB alibi, var som bortblåst. Nerijus och Rönnbäcks press och regi inför detta vittnesmål, är det verkligen ok? Har de rätt att utnyttja Irina så här?
Det pinsammaste var nästan när hon ville få det till att hon upplevde det som att poliserna tvingade henne att välja mellan sin son och sin man och hon "valde sonen".
Men, HALLÅ Irina, du har ju redan valt för länge sen, valt att lämna sonen i ett annat land för att hon skulle ta hand om och serva NB.

Har åklagaren rätt att utnyttja en 15 -årig tjej?
2016-01-23, 19:18
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Antagligen har NL vittnat för att förstärka värdet av porrbilderna i datorn, det passar in i den motivbild som åklagaren insinuerar.

NL kunde väl sy ihop det här scenariot så det skulle passa in. Han har ju under två års tid läst beteendevetenskap på universitet och då ingår givetvis sexuella läggningar. brottsoffret har aldrig befunnit sig i ladan för då hade hunden visat reaktion. Däremot fick hunden ökad aktivitet och reagerade bakom cafeét längs en kraftledningsgata efter att nosat runt där mopeden hade hittats före den flyttats.

NL skulle kunna bli en bra tädgårdsmästare, han är duktig på att plantera.
2016-01-23, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackshild
blackmolly123 En fråga

Jag har läst endel på tråden, och alla handlingar.
Det jag saknar är att folk har samtalat för lite om
hela hans psykiska status både förberedelse och anfall
och situationen under själva mordet.

Hur har hans psyke fungerat ?
Hur har hans psyke fungerat vid upphängningen ?
Och sedan hela hans sätt ifrån ladan till Martorp.?
Och det jag kan se i handlingarna är en ohygglig ilska
och en fruktansvärd aggressivitet när han tryckt in henne
i det trånga skåpet.

Hela hans handlande under hela tiden från mordet och till
hans ilska och aggressivitet i hur han hanterat kroppen vid
Martorp.

En normal person kan bli arg under normala former.
Men rent Psykologiskt anser jag att hela hans ilska och
aggressivitet är av mer sjuklig art.
Vist har man samtalat om psykopater m.m. men jag tycker
att det saknas mer djupgående samtal om hur hans psyke
har fungerat vid ett så ohyggligt mord på en ung flicka.

Det är ju en sådan ilska och aggressivitet under hela
situationen, och vad är det som utlöst ett sådant sätt.
Det verkar vara en hund begraven....varken åklagare eller
Advokat eller rätten har djupare ställt sig dessa frågor.

Man borde gå till botten med hans ohyggliga ilska och
fruktansvärda aggressivitet.

Det är väll viktigare åt vilket håll mopeden stod, eller om det blåste, eller liknade konstiga saker jag läst på tråden.
Jag håller med dig, är verkligen viktigare att försöka gå till botten med hans sexuella ursinne, ondska och aggressivitet än att prata om hur det blåste och andra konstiga saker. Jag hoppas verkligen att de försöker att göra detta inom psykiatrin när han sitter av sitt livstidsstraff. Man vill försöka förstå vad som kan ha format honom till den han blev och hur det fungerar med hans sätt att tänka, känna. Vad det är för traumatiska upplevelser som skapat hans hemska drifter. Har försökt att läsa en del och vad jag förstår så har en sexuell sadist ofta själv varit med om någon/några mycket traumatiska upplevelser, som personen inte bearbetat utan "gömt" långt inom sig. Empatistörd av något trauma, kanske något sexuellt tvång av t.ex pappan när han var liten, som hans mamma visste om men inte låtsades se? Hans familj verkar rätt störd rent allmänt, med en mamma som låtsas som om inget har hänt, att allt är konspiration. Hans bror har ju tagit avstånd sen mordet, förmodligen avstånd till hela familjen. Brodern kanske också upplevt hemskheter i barndomen men han verkar vara bättre på att visa känslor än NB som mer verkar vara en person som hållit hemskheter inom sig.
Med sexuell sadism tror man att sexualiteten och aggressiviteten smälter samman.
Jag la nyss upp en länk till intressant radioprat av psykolog Bengt Jarl som pratar om sexuell sadism, hur det kan uppstå etc. Några citat från honom.
Citat:
Aggressionerna blir sexuellt laddade, därför kan det bli såna här eskalerande förlopp, att en viss aggressivitet leder till ökad sexuell njutning och sexuell njutning leder till ökad aggression och så kan det liksom tillta på det sättet.
När man läser det här så får man en viss förståelse för det snabba, våldsamma och explosiva förloppet.
Citat:
Offren är ofta symboler för kvinnor som de här männen kan ha egna erfarenheter av att ha blivit störda och skadade av och på något sätt lever de ut detta i den här formen.
Man undrar om det var så att offret representerade någon kvinna i NB:s liv som förorsakat honom någon skada. Kanske mamman eller hans x-fru?
Citat:
Och det kan, som jag sa innan, sluta i mord om det är så, dels att undanröja ett vittne men också för att i en sån här självgenererande process där man inte kan hejda aggressionen och aggressiviteten, det när varandra.
Det här låter väldigt otäckt, en självgenererande process av aggressivitet, aggression och sexualitet, där alltsammans eskalerar till mordet, skändningen och den våldsamma intryckningen av offret i klädskåpet. Aggressivitet ihop med sexuell laddning som inte går att hejda. Sexuell njutning som leder till ökad aggression och ökad aggression som leder till ökad sexuell njutning.
2016-01-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Snälla, ta fram fupen och läs och gör din egen bedömming. Det är bäst så.

Jag vet vart Julia åkte. Jag kan väderstrecken. Hon åkte bara ett par minuter, eller fem innan Lisa.

Just det att Julia blev inte tagen, fasten hon åkte norrut, där fanns knappt inga byggnader, så betyder det att Lisa var valt som offer av någon anledning. Den där mystiska SUV:n gömde sig där i norra sidan någonstans i närheten av Julia.

Hur hade något fått tag i Julia när hon körde sin moped? Lisa blev kanske vald bara för att hon blev sist kvar helt enkelt, eller tror du att Julia hade klarat sig om det var hon som blev sist kvar?
2016-01-23, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Har åklagaren rätt att utnyttja en 15 -årig tjej?
Har Rönnbäck och Nerijus rätt att utnyttja Irina som de gör?
Att få henne att stå och ljuga för hela världen?
Vad tror du hennes son kommer att tycka om det här när han växer upp?
Att hans mamma valde bort honom för att serva sin man i ett annat land.
Att hans mamma sen ljög för att försöka få sin mördare till man fri?
Där kan man snacka om traumatisk upplevelse för den stackars sonen.
Låter nästan som barn-tortyr, i alla fall psykisk.
2016-01-23, 19:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Den svart SUV som Billy såg stod parkerad utanför caféets norra gavel. Den bil som sågs "40 min innan" stod parkerad på ladsidan. Så om du fått det bekräftat att det är samma bil så stod bilen först på ladsidan och sen körde och parkerade sig på caféets norra gavel då?

Jag skulle aldrig kunna utesluta att denna bilen befunnit sig på båda sidor om vägen, fast vid olika tidpunkter, både av hänsyn till vittnesuppgifter i fup såväl som andra uppgifter som ej är offentliga.

Det handlar om en bil som stannat till där denna Söndag. Högst sannolikt en europeisk modell, därav av nyare snitt. En bil som gjort ett kort stopp, runt 15-20min av alla uppgifter sammanlagt att döma och som då stoppat vid caféet och även av okänd anledning kan ha korsat vägen in på den smala parallellgrusväg som löper längs med/mellan ladan och landsvägen några meter.

Varför bilen möjligtvis fortfarande befinner sig på platsen även några minuter efter 18.00 går bara att spekulera i, men som ett plock ur verkligheten kan jag avslöja att när jag själv besökte caféet i början av Juli tog jag ett halvlångt telefonsamtal på parkeringen innan jag åkte och kan nog ha observerats vid min svarta bil i ett sådant banalt ärende.
Om samma observation även gjorts av min svarta bil vid Martorp några minuter senare, då hade jag sannolikt fått blåljus i backspegeln och behövt lämna en bra förklaring till varför jag farit runt på "känsliga" platser, pratat i telefon och haft mig
Det är trots allt ett turist-stråk genom ett vackert naturreservat och sommartid, där folk ganska naturligt tar lite tid på sig med div förehavanden en sådan ledig Söndag.
J*lia verkar lika säker som GJ på att notis om "svart SUV" ej tagits, så jag kommer fram till slutsatsen att bilen nog är långt borta när Lisa går mot mopeden.
2016-01-23, 19:29
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vill även tillägga att vi inte vet ett dugg vad han egentligen tänkt sig - vilket dock inte frångår begreppet sexualsadism:

Blev han avbruten i sin hantering? Störd av nåt? Hade han tänkt penetrera?
Det hade han kanske inte varit ute efter. Jag sökte lite på de adresser som fanns på bilderna i Aivaras mobil. (Om vi nu tänker oss att NB hade lånat den.) Temat på en av sidorna var väldigt unga flickor, som fick "det där" i stora mängder i ansiktet.

Kanske han efteråt sköljde av hennes ansikte på diskbänken, med tanke på snöret och hårstrået där?

(Ber om ursäkt för denna otrevliga hypotes, men vi måste ju försöka förstå hur monstret har agerat.)

Det känns faktiskt som att det skulle varit slöseri för någon som gillar "porr med levande" att strunta i någon form av sexuellt övergrepp förutom hängningen.
Kanske man även kan tänka sig att hängningen inte varit målet, men blev "kompensation" för uteblivet sex. Hon kanske (förhoppningsvis) gjorde ordentligt motstånd.
Kanske försöket gjordes i "legan" i ladan.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-23 kl. 19:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in