2016-01-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Fadern saboterade viktigt bevismaterial genom att han flyttade och startade mopeden, som det fanns ingen orsak att göra.
Fadern kom dit 20.30 och Lisa skulle ha åkt därifrån 18.30, sedan när det inte gick att nå henne på mobilen och nycklarna satt kvar i mopeden var det lätt att förstå något allvarligt kunde ha hänt henne.
Mopeden var bevismaterial som polisen skulle undersökt och ingen privatperson, det som var viktigt var om mopeden hade blivit körd som skulle ha varit lätt att kontrollera genom att polisen känt på motorn om den var varm.
De här motorerna blir heta mycket snabbt vid körning.
Sedan var det viktigt att positions bestämma platsen där mopeden fanns, lämpligen med foto, om den blivit förflyttat, sedan Lisa parkerad den där.
Det som sedan fadern säger om mopeden att den inte blivit flyttat och körd är ingenting värt.
Om det hade kunnat bevisas att mopeden blivit körd med hade hela spaningen fått en annan inriktning, det skulle inte varit möjligt att misstänka NB.

När pappan flyttar den så vet han ju inte ett jota om vad som faktiskt hänt, så schysst att du klandrar honom...

Senn sa han väll själv att han startade mopeden för att försäkra sig om att den faktiskt fungerade, för att uttömma möjligheten att Lisa beslutat sig för att ta sig hem på annat sätt.

Sedan finns det ju inget överhuvudtaget som talar för att mopeden blivit körd.
Senast redigerad av Kallbrandt 2016-01-23 kl. 18:20.
2016-01-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det väl ett tecken på ovanligt gott omdöme att inkalla den bäste experten vi har inom detta område! Som ligger i forskningsfronten och har internationell erfarenhet.

Som kan hänvisa till relevanta studier som kan vara applicerbara för detta mord.

EDIT. FUP 1039 (1001) framgår polisens frågeställning samt Långströms svar

Långström har inte påstått att NB är pervers sexualsadist eller nåt överhuvudtaget. Man har inte undersökt eller testat NB. Det skulle ju ta tid och till vilken nytta skulle det vara. Det skulle inte ändra domen. Långström höll en föreläsning i ämnet. Man kan visst undra för vems nöjes skull han höll föreläsäninegen. Var det för att förvirra åhörare eller åklagarens sätt att "markera NB".
2016-01-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Den här frågan har varit uppe flera gånger utan svar, senast här:
https://www.flashback.org/sp55256866
Det står inget om dessa preparat i FUP.

Ok. Ledsen men nu minns jag inte riktigt hur det var, men det är ja säker på att Irina har sagt att NB har kroniskt magbesvär och att han får mediciner av sin mamma. Mer kan jag inte just nu säga.
2016-01-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fadern SABOTERADE inte ett dugg - han flyttar mopeden intill väggen och de facto har de inte hittat ett skit av intresse på denna.
Sen såg jag att du yrat runt om att Julia borde sett skadorna - Nope. Lisas moped står till vänster om henne/hennes moped och skadorna på mopeden är skrap vä framskärm. Självklart ser hon dem inte från där hon står.
Det är en äldre skada enligt pappan som lär ha koll på sin dotters moped.
Eftersom S. Holm är militär kapten kan man väl inte påstå att han är ett "blåbär" och han borde känna till att man rör inte en moped som Lisa skulle ha använt och hon var försvunnen.
Att anta hon hade blivit utsatt för något allvarligt anser jag var inte långsökt och sådan slutsats borde han kunnat inse med den bakgrunden han har.
Det är Julia som anser att hon borde sett om det fanns skador på mopeden, hon kunde se annat som att styrlåset inte var satt i och sannolikt därigenom såg annat också, men inga skador.
Kvinnor kan ha riktiga falkögon när det är något som intresserar dem.
Senast redigerad av Fagro 2016-01-23 kl. 18:36.
2016-01-23, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Herregud människa vad du uttalar dig irriterat, gång efter annan, om någon uppvisar känslor i sitt skrivande. Och, jag bryr mig inte ett skit om en sån som du håller med mig eller inte. Tror inte heller att jag tillhör dem som upprepar sig mest, det finns otaliga mer upprepande skribenter i tråden, kolla bara på alternativteoretikerna. Och du, vad kul för dig att du nästan verkar ha en personlig relation till Niklas Långström, undrar vad det kan bero på? Jag länkar till precis vad jag vill, som är intressant för detta fall. Att jag länkat till NL är väl ganska uppenbart, precis som andra länkar till annat i FUP? Han har anlitats som expert både i förundersökning samt i TR.
Jag känner mig helt säker på att mordet är av sexualsadistisk karaktär, att NB är en sexuell sadist.
Fine! Vad du tror om det spelar mig ingen roll och din upprördhet kan inte vara riktigt nyttig.
Här är lite annat intressant som handlar om sexuell sadism, kanske bra för dig att också att lyssna på någon annan än Långström?!

Psykolog Bengt Jarl pratar i radio om vad som får en del män att begå sexualsadiska handlingar som mord. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3568189

"Det finns en del män, de är dess bättre få, som finner en väldig njutning i att tillfoga en annan människa skada och handlar det om den rent sexuella skadan så är det sexuella sadister vi pratar om. Och med sexuell sadism så menar man ju att sexualiteten och aggressionen smälter samman, att själva sexualiteten blir aggressivt laddad. Aggressionerna blir sexuellt laddade, därför kan det bli såna här eskalerande förlopp, att en viss aggressivitet leder till ökad sexuell njutning och sexuell njutning leder till ökad aggression och så kan det liksom tillta på det sättet. De här männen njuter oftast av sitt offers lidande, de känner en tillfredsställelse av att skada. De följer ofta rituella mönster, det kan vara attrapper eller föremål som används istället för könsorganen. Offren är ofta symboler för kvinnor som de här männen kan ha egna erfarenheter av att ha blivit störda och skadade av och på något sätt lever de ut detta i den här formen. De här brotten är ofta noga överlagda, det är sällan impulser utan det är mer planlagt. Och det kan, som jag sa innan, sluta i mord om det är så, dels att undanröja ett vittne men också för att i en sån här självgenererande process där man inte kan hejda aggressionen och aggressiviteten, det när varandra. Det som kanske är mest kännetecknande för sexualsadister det är att de kan framstå som väldigt normala. De lever normalt och är på ytan ganska välanpassade samtidigt som de bär på dessa fruktansvärda hemligheter då, att de kan begå den här typen av brott.
-Vad är det som utlöser det här hos en sån här person?
Man får nästan titta på varje person för sig. Man kan väl säga att det här är emotionellt störda och skadade personer men att de kan leva med den här störningen långt inkapslad, den kanske inte är så synlig om man inte lär känna dem väldigt väl och då kan man föreställa sig att de själva har erfarenhet av att ha fått uppleva traumaupplevelser eller på annat sätt svåra upplevelser, som de kanske inte har bearbetat utan det tar sig den här formen av uttryck
."

blackmolly123 En fråga

Jag har läst endel på tråden, och alla handlingar.
Det jag saknar är att folk har samtalat för lite om
hela hans psykiska status både förberedelse och anfall
och situationen under själva mordet.

Hur har hans psyke fungerat ?
Hur har hans psyke fungerat vid upphängningen ?
Och sedan hela hans sätt ifrån ladan till Martorp.?
Och det jag kan se i handlingarna är en ohygglig ilska
och en fruktansvärd aggressivitet när han tryckt in henne
i det trånga skåpet.

Hela hans handlande under hela tiden från mordet och till
hans ilska och aggressivitet i hur han hanterat kroppen vid
Martorp.

En normal person kan bli arg under normala former.
Men rent Psykologiskt anser jag att hela hans ilska och
aggressivitet är av mer sjuklig art.
Vist har man samtalat om psykopater m.m. men jag tycker
att det saknas mer djupgående samtal om hur hans psyke
har fungerat vid ett så ohyggligt mord på en ung flicka.

Det är ju en sådan ilska och aggressivitet under hela
situationen, och vad är det som utlöst ett sådant sätt.
Det verkar vara en hund begraven....varken åklagare eller
Advokat eller rätten har djupare ställt sig dessa frågor.

Man borde gå till botten med hans ohyggliga ilska och
fruktansvärda aggressivitet.

Det är väll viktigare åt vilket håll mopeden stod, eller om det blåste, eller liknade konstiga saker jag läst på tråden.
Senast redigerad av Blackshild 2016-01-23 kl. 18:38.
2016-01-23, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Långström har inte påstått att NB är pervers sexualsadist eller nåt överhuvudtaget. Man har inte undersökt eller testat NB. Det skulle ju ta tid och till vilken nytta skulle det vara. Det skulle inte ändra domen. Långström höll en föreläsning i ämnet. Man kan visst undra för vems nöjes skull han höll föreläsäninegen. Var det för att förvirra åhörare eller åklagarens sätt att "markera NB".
Det var nog inte för "någons nöjes skull" som NL kontaktades.
Flera meter silvertejp runt hals och ansikte på offer som dessutom strypts/hängts och hade bröst och underliv blottade med ned/upp-dragna kläder. Tycker du att det är underligt att polisen anade ett sexuellt motiv, utan penetrering? Tycker du att det var underligt att de då kontaktade experten och forskaren inom området? Eller, skulle polisen ha gissat själva, utan den erfarenhet och kompetens som behövdes i detta ovanliga fall?
2016-01-23, 18:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Eftersom S. Holm är militär kapten kan man väl inte påstå att han är ett "blåbär" och han borde känna till att man rör inte en moped som Lisa skulle ha använt och hon var försvunnen.
Att anta hon hade blivit utsatt för något allvarligt anser jag var inte långsökt och sådan slutsats borde han kunnat inse med den bakgrunden han har.
Det är Julia som anser att hon borde sett om det fanns skador på mopeden, hon kunde se annat som att styrlåset inte var satt i och sannolikt därigenom såg annat också, men inga skador.
NTL:s direktrapportering, förhöret med Julia:
Citat:
Jag tror inte det var låst på morgonen. På kvällen minns jag inte.
2016-01-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Ok. Ledsen men nu minns jag inte riktigt hur det var, men det är ja säker på att Irina har sagt att NB har kroniskt magbesvär och att han får mediciner av sin mamma. Mer kan jag inte just nu säga.
Detta är allt som står i FUP om saken (sid 1253):
Nerijus problem med magen, hur är det med det
Han har haft men hans mor har skickat tabletter för det. Han pratar inte om det
.
Allt.
2016-01-23, 18:47
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Gustav med dottern passerar där NB sitter ensam på trappen och röker ca 19.00, som är den tiden NB uppger att Gustav kommer in till herrgården. Henrik pratar ca 5 minuter med Gustav och uppger att han kom vid 19.00 tiden. Polisen gör en egen bedömning efter vissa tel. samtal och kommer fram till att Gustav kom 18.42 +-5 minuter till herrgården.
NB skulle aldrig ha vetat att Gustav kom vid 19.00 tiden om han inte suttit på trappen, han visste också att Gustav hade en blå skjorta med vit krage.
Gustav och dottern stannar en kort stund i herrgården och åker hem till Gum och då har Irina kommit ut på trappen för en rök och båda ser när Gustav och dottern åker iväg.
Irina ber bland annat att NB skall stoppa Gustav och tala om att jobbet som NB gjort under dagen är klart, men de hälsar och åker vidare.
Vid förhöret av NB och Irina blir de riktigt grillade av förhörsledarna att alla detaljer stämmer överens när de sitter på trappen, och alltsammans stämmer identiskt som visar att NB fanns där på trappen ca 19.00.
Att Gustav och dottern totalt tappar minnet om resan från Årnäs är en gåta.

Jag tycker det är uppenbart att NB har sett Gustav lämna herrgården stax efter sju.Då blir det svårt att få till att det är NB som är gärningsman. Frågan är när Henrik lämnar herrgården för att hämta ett par rullskidor hos konstnären Andreas Eriksson, som har sin ateljé i Medelplana. Han anländer iaf dit ca 2 min uter över 19.00. Men om NB sett Gustav komma så borde han kanske sett även Henrik lämna Blomberg. Åkte Henrik tidigare för att hämta rullskidorna och har de aldrig talat med varandra i allén?
2016-01-23, 18:58
Medlem
develis avatar
Citat:
I detta skede uppger han till och med att han kände sig lugn via att ha hittat mopeden - det visar sig tyvärr inte vara så då hon inte hittas..
Han uppger även att han kände irritation att hon inte låst den.

Han börjar nu undersöka om hon åkt buss eller är hos nån annan.

Han är PAPPA i detta skede och inte nån jävla militär och ställer undan mopeden till sin dotter och låser den.
2016-01-23, 19:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det var nog inte för "någons nöjes skull" som NL kontaktades.
Flera meter silvertejp runt hals och ansikte på offer som dessutom strypts/hängts och hade bröst och underliv blottade med ned/upp-dragna kläder. Tycker du att det är underligt att polisen anade ett sexuellt motiv, utan penetrering? Tycker du att det var underligt att de då kontaktade experten och forskaren inom området? Eller, skulle polisen ha gissat själva, utan den erfarenhet och kompetens som behövdes i detta ovanliga fall?

Antagligen har NL vittnat för att förstärka värdet av porrbilderna i datorn, det passar in i den motivbild som åklagaren insinuerar.
2016-01-23, 19:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Herregud människa vad du gång efter annan uttalar dig utan logik, bara känslor. NB. Ångest? Ingen ångest! Ett typiskt inlägg ifrån dig. Så mycket motsägelser. Jaja så kan det vara men det som skall bli intressant nu är hur HR formulerar sina skäl. Såklart står sig domen, livstid. Den domen sitter där den sitter men knappast av att TR la in onani och porrsurfande. TR består i mina ögon endast av en ordförande och en massa pappersdockor. (Schyyyyy berätta inte till någon)

Mordet har sexuella förtecken där håller jag med men att säga att mordet är ett sexualsadistiskt mord och gärningsmannen är en sexualsadist där håller jag inte med en person som dig. Du har inget annat än dina upprepade, tro mig säkert hundra ggr, länkningar till vad NL allmänt säger. Att bl a du tar dennes otaliga år inom forskning och kastar detta om och om igen i debatten stärker inte er åsikt. Snarare kastrerar ni Niklas som endast ( IR hade här då frågorna ställdes en svacka.) bemöter åklagarens frågor och ställs rätt frågor så tror människan (du bl a) att facit är satt. Niklas Långström har en massa att säga och med det sagt kan du/ni inte säga ett jävla dyft om dennes vittnesmål i TR. Tramsigt! T ex så tänker/tror ni att onani endast är tillåtet på toaletten på sin arbetsplats för så säger NL. Nja! T o m NL skulle gråta högt och länge om det är så här man resonerar p g a Niklas vittnesmål.

Det var en fråga tidigare ställd av OY. Den frågan fick inget svar. Därav påminner jag om den. Var god länka till alla studier Niklas givit er. Den vill jag sannerligen läsa. Så jävla intressant skall det bli att få nyheter inom ämnet för serru jag har läst/lyssnat på allt Niklas har sagt tidigare.

Lägg upp Långströms åsikter tack. TR,s allmänna vittnesmål ifrån NL funkar inte då detta som sagt var är taget ur sitt sammanhang och har som syftemål att stödja ett förslag till motiv.

Löjligt faktiskt att åklagarsidan ens behövde Niklas. Fakta (det tekniska) borde ha varit nog men som sagt var. Vi går väl an se ifall HR nöjer sig med fakta. Så hoppas jag!

Mycket tröttsamt med alla dessa inlägg om NB,s eventuella läggning, NL har inte undersökt honom, faktum är att ingen har verkligen brytt sig om att begära en undersökning av honom.

Om nu TR ansåg att hans läggning eller störning var så pass viktig att de måste plocka med hans ovanor i sina domskäl så borde de ha begärt en RPU på NB just bara för att utröna hur pass vriden i huvudet han är.

Åklagaren kommer aldrig att begära en sådan, åklagarsidan är bara intresserade att skicka den dömde till fängelse oavsett om den dömde är allvarligt felaktig i huvudet, minns dagispedofilen med en bevisad hjärnskada, där fick RR gripa in för att rätt straff skulle utmätas.

Jag har inte så stor förhoppning att HR kommer att begära en RPU på NB men om de skriver i sina domskäl om hans eventuella läggning så ska det utredas.

Och det där djävla tramsandet om NB,s onanivanor, tröttna någon gång för i helvete.
Senast redigerad av Reimer 2016-01-23 kl. 19:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in