2016-01-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Var läste du detta? Det är intressant att mamman försåg honom med narkotikaklassade läkemedel.

Tror det i de första förhören med Irina. Det är definitivt en medicin som tillsammans med alkohol kan få oanade effekter. Tradolan brukar kallas för Tralala vilket säger att man blir ganska bortkopplad i roten.
2016-01-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror det i de första förhören med Irina. Det är definitivt en medicin som tillsammans med alkohol kan få oanade effekter. Tradolan brukar kallas för Tralala vilket säger att man blir ganska bortkopplad i roten.

Men det står inget i FUP om vilka sorts tabletter det är, har kollat nu, kan ha missat det dock.
Säg gärna vilken sida om du vet det.
2016-01-23, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Självklart, du har så rätt!

Så länge han inte avslöjat några detaljer om sin vidriga handling och så länge som han inte erkänt så känner han att han har kvar makten och kontrollen över vad som hände.
Han känner nog en ganska så stor tillfredsställelse över att ha den makten, att endast han är den som vet exakt hur det gick till. Den makten är det enda han har kvar förutom tillfredsställelsen han får av att återuppleva sin djävulska handling i fantasin.
Jag tycker att han kan få behålla sina vidriga detaljer för sig själv, han ska inte tro att nekandet ger honom någon form av makt.
Må avskummet nu få plågas av sin ångest, tvångstankar samt sjuka drifter nu när han är inlåst.
Då kan han inte göra någon annan illa.

Herregud människa vad du gång efter annan uttalar dig utan logik, bara känslor. NB. Ångest? Ingen ångest! Ett typiskt inlägg ifrån dig. Så mycket motsägelser. Jaja så kan det vara men det som skall bli intressant nu är hur HR formulerar sina skäl. Såklart står sig domen, livstid. Den domen sitter där den sitter men knappast av att TR la in onani och porrsurfande. TR består i mina ögon endast av en ordförande och en massa pappersdockor. (Schyyyyy berätta inte till någon)

Mordet har sexuella förtecken där håller jag med men att säga att mordet är ett sexualsadistiskt mord och gärningsmannen är en sexualsadist där håller jag inte med en person som dig. Du har inget annat än dina upprepade, tro mig säkert hundra ggr, länkningar till vad NL allmänt säger. Att bl a du tar dennes otaliga år inom forskning och kastar detta om och om igen i debatten stärker inte er åsikt. Snarare kastrerar ni Niklas som endast ( IR hade här då frågorna ställdes en svacka.) bemöter åklagarens frågor och ställs rätt frågor så tror människan (du bl a) att facit är satt. Niklas Långström har en massa att säga och med det sagt kan du/ni inte säga ett jävla dyft om dennes vittnesmål i TR. Tramsigt! T ex så tänker/tror ni att onani endast är tillåtet på toaletten på sin arbetsplats för så säger NL. Nja! T o m NL skulle gråta högt och länge om det är så här man resonerar p g a Niklas vittnesmål.

Det var en fråga tidigare ställd av OY. Den frågan fick inget svar. Därav påminner jag om den. Var god länka till alla studier Niklas givit er. Den vill jag sannerligen läsa. Så jävla intressant skall det bli att få nyheter inom ämnet för serru jag har läst/lyssnat på allt Niklas har sagt tidigare.

Lägg upp Långströms åsikter tack. TR,s allmänna vittnesmål ifrån NL funkar inte då detta som sagt var är taget ur sitt sammanhang och har som syftemål att stödja ett förslag till motiv.

Löjligt faktiskt att åklagarsidan ens behövde Niklas. Fakta (det tekniska) borde ha varit nog men som sagt var. Vi går väl an se ifall HR nöjer sig med fakta. Så hoppas jag!
2016-01-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Herregud människa vad du gång efter annan uttalar dig utan logik, bara känslor. NB. Ångest? Ingen ångest! Ett typiskt inlägg ifrån dig. Så mycket motsägelser. Jaja så kan det vara men det som skall bli intressant nu är hur HR formulerar sina skäl. Såklart står sig domen, livstid. Den domen sitter där den sitter men knappast av att TR la in onani och porrsurfande. TR består i mina ögon endast av en ordförande och en massa pappersdockor. (Schyyyyy berätta inte till någon)

Mordet har sexuella förtecken där håller jag med men att säga att mordet är ett sexualsadistiskt mord och gärningsmannen är en sexualsadist där håller jag inte med en person som dig. Du har inget annat än dina upprepade, tro mig säkert hundra ggr, länkningar till vad NL allmänt säger. Att bl a du tar dennes otaliga år inom forskning och kastar detta om och om igen i debatten stärker inte er åsikt. Snarare kastrerar ni Niklas som endast ( IR hade här då frågorna ställdes en svacka.) bemöter åklagarens frågor och ställs rätt frågor så tror människan (du bl a) att facit är satt. Niklas Långström har en massa att säga och med det sagt kan du/ni inte säga ett jävla dyft om dennes vittnesmål i TR. Tramsigt! T ex så tänker/tror ni att onani endast är tillåtet på toaletten på sin arbetsplats för så säger NL. Nja! T o m NL skulle gråta högt och länge om det är så här man resonerar p g a Niklas vittnesmål.

Det var en fråga tidigare ställd av OY. Den frågan fick inget svar. Därav påminner jag om den. Var god länka till alla studier Niklas givit er. Den vill jag sannerligen läsa. Så jävla intressant skall det bli att få nyheter inom ämnet för serru jag har läst/lyssnat på allt Niklas har sagt tidigare.

Lägg upp Långströms åsikter tack. TR,s allmänna vittnesmål ifrån NL funkar inte då detta som sagt var är taget ur sitt sammanhang och har som syftemål att stödja ett förslag till motiv.

Löjligt faktiskt att åklagarsidan ens behövde Niklas. Fakta (det tekniska) borde ha varit nog men som sagt var. Vi går väl an se ifall HR nöjer sig med fakta. Så hoppas jag!

Det väl ett tecken på ovanligt gott omdöme att inkalla den bäste experten vi har inom detta område! Som ligger i forskningsfronten och har internationell erfarenhet.

Som kan hänvisa till relevanta studier som kan vara applicerbara för detta mord.

EDIT. FUP 1039 (1001) framgår polisens frågeställning samt Långströms svar
Senast redigerad av Remark 2016-01-23 kl. 17:49.
2016-01-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag har inte snackat om åt vilket håll Julia åkte hem, jag sa att Lisa tog vägen söder om kaféet hem/dit.
Jag sa att vittnen som sett en tjej på moped har sett Julia, inte Lisa.
Julia blev inte tagen för att hon inte var sist kvar på platsen, inte pga vilket håll hon körde...

Mest troligt har Lisas moped aldrig lämnat den ursprungliga platsen förrän det att pappan flyttar den.
Fadern saboterade viktigt bevismaterial genom att han flyttade och startade mopeden, som det fanns ingen orsak att göra.
Fadern kom dit 20.30 och Lisa skulle ha åkt därifrån 18.30, sedan när det inte gick att nå henne på mobilen och nycklarna satt kvar i mopeden var det lätt att förstå något allvarligt kunde ha hänt henne.
Mopeden var bevismaterial som polisen skulle undersökt och ingen privatperson, det som var viktigt var om mopeden hade blivit körd som skulle ha varit lätt att kontrollera genom att polisen känt på motorn om den var varm.
De här motorerna blir heta mycket snabbt vid körning.
Sedan var det viktigt att positions bestämma platsen där mopeden fanns, lämpligen med foto, om den blivit förflyttat, sedan Lisa parkerad den där.
Det som sedan fadern säger om mopeden att den inte blivit flyttat och körd är ingenting värt.
Om det hade kunnat bevisas att mopeden blivit körd med hade hela spaningen fått en annan inriktning, det skulle inte varit möjligt att misstänka NB.
2016-01-23, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

Herregud människa vad du uttalar dig irriterat, gång efter annan, om någon uppvisar känslor i sitt skrivande. Och, jag bryr mig inte ett skit om en sån som du håller med mig eller inte. Tror inte heller att jag tillhör dem som upprepar sig mest, det finns otaliga mer upprepande skribenter i tråden, kolla bara på alternativteoretikerna. Och du, vad kul för dig att du nästan verkar ha en personlig relation till Niklas Långström, undrar vad det kan bero på? Jag länkar till precis vad jag vill, som är intressant för detta fall. Att jag länkat till NL är väl ganska uppenbart, precis som andra länkar till annat i FUP? Han har anlitats som expert både i förundersökning samt i TR.
Jag känner mig helt säker på att mordet är av sexualsadistisk karaktär, att NB är en sexuell sadist.
Fine! Vad du tror om det spelar mig ingen roll och din upprördhet kan inte vara riktigt nyttig.
Här är lite annat intressant som handlar om sexuell sadism, kanske bra för dig att också att lyssna på någon annan än Långström?!

Psykolog Bengt Jarl pratar i radio om vad som får en del män att begå sexualsadiska handlingar som mord. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3568189

"Det finns en del män, de är dess bättre få, som finner en väldig njutning i att tillfoga en annan människa skada och handlar det om den rent sexuella skadan så är det sexuella sadister vi pratar om. Och med sexuell sadism så menar man ju att sexualiteten och aggressionen smälter samman, att själva sexualiteten blir aggressivt laddad. Aggressionerna blir sexuellt laddade, därför kan det bli såna här eskalerande förlopp, att en viss aggressivitet leder till ökad sexuell njutning och sexuell njutning leder till ökad aggression och så kan det liksom tillta på det sättet. De här männen njuter oftast av sitt offers lidande, de känner en tillfredsställelse av att skada. De följer ofta rituella mönster, det kan vara attrapper eller föremål som används istället för könsorganen. Offren är ofta symboler för kvinnor som de här männen kan ha egna erfarenheter av att ha blivit störda och skadade av och på något sätt lever de ut detta i den här formen. De här brotten är ofta noga överlagda, det är sällan impulser utan det är mer planlagt. Och det kan, som jag sa innan, sluta i mord om det är så, dels att undanröja ett vittne men också för att i en sån här självgenererande process där man inte kan hejda aggressionen och aggressiviteten, det när varandra. Det som kanske är mest kännetecknande för sexualsadister det är att de kan framstå som väldigt normala. De lever normalt och är på ytan ganska välanpassade samtidigt som de bär på dessa fruktansvärda hemligheter då, att de kan begå den här typen av brott.
-Vad är det som utlöser det här hos en sån här person?
Man får nästan titta på varje person för sig. Man kan väl säga att det här är emotionellt störda och skadade personer men att de kan leva med den här störningen långt inkapslad, den kanske inte är så synlig om man inte lär känna dem väldigt väl och då kan man föreställa sig att de själva har erfarenhet av att ha fått uppleva traumaupplevelser eller på annat sätt svåra upplevelser, som de kanske inte har bearbetat utan det tar sig den här formen av uttryck
."
2016-01-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Oj det var länge sedan. Minns inte...tyvärr.

Men dessa mediciner skriver svenska läkare mot värk. Oftast efter operation, ledvärk osv. Men de är inte mot magont, absolut inte. Man blir tom stoppad av de.

Jag har ätit de länge sen mot smärta och kunde jobba ändå.
Den här frågan har varit uppe flera gånger utan svar, senast här:
https://www.flashback.org/sp55256866
Det står inget om dessa preparat i FUP.
2016-01-23, 18:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Fadern saboterade viktigt bevismaterial genom att han flyttade och startade mopeden, som det fanns ingen orsak att göra.
Fadern kom dit 20.30 och Lisa skulle ha åkt därifrån 18.30, sedan när det inte gick att nå henne på mobilen och nycklarna satt kvar i mopeden var det lätt att förstå något allvarligt kunde ha hänt henne.
Mopeden var bevismaterial som polisen skulle undersökt och ingen privatperson, det som var viktigt var om mopeden hade blivit körd som skulle ha varit lätt att kontrollera genom att polisen känt på motorn om den var varm.
Sedan var det viktigt att positions bestämma platsen där mopeden fanns, lämpligen med foto, om den blivit förflyttat, sedan Lisa parkerad den där.
Det som sedan fadern säger om mopeden att den inte blivit flyttat och körd är ingenting värt.
Om det hade kunnat bevisas att mopeden blivit körd med hade hela spaningen fått en annan inriktning, det skulle inte varit möjligt att misstänka NB.
Fadern SABOTERADE inte ett dugg - han flyttar mopeden intill väggen och de facto har de inte hittat ett skit av intresse på denna.
Sen såg jag att du yrat runt om att Julia borde sett skadorna - Nope. Lisas moped står till vänster om henne/hennes moped och skadorna på mopeden är skrap vä framskärm. Självklart ser hon dem inte från där hon står.
Det är en äldre skada enligt pappan som lär ha koll på sin dotters moped.
2016-01-23, 18:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det väl ett tecken på ovanligt gott omdöme att inkalla den bäste experten vi har inom detta område! Som ligger i forskningsfronten och har internationell erfarenhet.

Som kan hänvisa till relevanta studier som kan vara applicerbara för detta mord.

EDIT. FUP 1039 (1001) framgår polisens frågeställning samt Långströms svar

NL nämnde ingenting om fetischism, han är inte expert på området kanske?

Kan man tänkta sig att NB har en fetisch för kvinnor i en vis situation, till exempel blir kåt av att se en tejpad och bunden kvinna som blottar sitt kön?

Jag vet inte, men det kan ju vara ett alternativ till lusten att förnedra, plåga och döda för att nå sexuell tillfredsställelse?

NB kände kanske ett behov av att i verkliga livet få se en kvinna i en viss pose i en viss situation? Ingen ställde upp på det frivilligt så därför tvingade han offret att posera som han ville och därefter var han tvungen att döda henne för att dölja ett brott?

Jag kan ärligt talat inte se att det är bevisat att NB är en sexualsadist i den meningen att han har ett behov av att plåga en annan människa, inte ens att det skulle vara sannolikare än det jag har beskrivit här ovanför.
2016-01-23, 18:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Nja, det är ett mildare opiatliknande smärtpreparat som man möjligen blir dåsig av, knappast någon våldsdrog. Han kanske tar den mot tandvärk?
Här från en studie om överdosering:
Citat:
Det vanligaste symtomet, vilket observerades hos drygt hälften av patienterna, var olika grad av CNS-depression, alltifrån trötthet i de lindriga fallen till djup medvetslöshet.
http://ww2.lakartidningen.se/store/a...s1471_1473.pdf
2016-01-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro

Även om mopeden körts och varit borta från 18.20-19.00 så hade den inte varit varm när polisen anlände (han ringde polisen vid 21.57), oavsett var den stod. Det hade funnits vittnesmål om en tjej på moped med rosa jacka också. Håller med om att han inte borde rört den, men han kunde väl inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att Lisa blivit mördad just då. Han trodde att hon var kvar inne på kaféet t.ex. Foton togs dock inte förrän dagen efter och det var dagen efter man rubricerade det som människorov vill jag minnas. Kort togs aldrig på kvällen där.
Ställde moppen intill väggen för att nycklarna satt i så att ingen från vägen skulle se den och ta den, möjligtvis.
Senast redigerad av chrisemil 2016-01-23 kl. 18:18.
2016-01-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Det är en sak som stör mig. Arne Jönssons fru Shoni tittar ut genom fönstret i biblioteket omkring 18.00 för att se om Gustav kommer. Middagen var planerad till 18.00 och han hade inte kommit. Är det inte då högst troligt att han och dottern Victoria var bjudna till denna middag? Varför kommer han då inte förrän vid 19.00 som han uppger. Att de kommer 5- 10 -15-20 minuter försent kan ju möjligtvis vara accepterat, men inte en hel timme.
Frågan till Victoria från åklagaren vilken tid de kom till farfar på Blomberg så svarar hon någon gång mellan 18-19.00. Det är ju ett väldigt brett spann, men har de tex kommit vid 18.15-18.20 så ljuger hon inte under erlagd ed.
På frågan om de åt middag på Blomberg så svarar hon, Kommer inte ihåg och även i det fallet ljuger hon heller inte. Men det bör hon absolut ha kommit ihåg om de ätit middag med farfar med fru och deras gäster eller inte. Gustav ses senare lämna Blomberg av både Irina och Nerijus strax efter sju. Denna uppgift lämnar de samstämmigt och den bör de knappast pratat ihop sig om. För vore det lögn skulle det lätt kunna avfärdas med tillstyrkan från flera vittnen som befann sig i huvudbyggnaden. Varför åker han då bara in till Blomberg och strax därefter lämnar sällskapet? Vad jag vill säga med det att det är högst troligt att Gustav och Victoria kommit betydligt tidigare än vad Gustav uppgivit. I det fallet betyder det att brodern Henrik som brytit upp från middagen tidigare än vad han uppgivit eftersom han uppger att han möter Gustav i allén. De uppger att de haft problem med inbrott och stölder, så bör ju Gustav sagt att han såg en hantverkarbil utanför ladan denna söndag mitt i mot caféet och en moped stående utanför cafée byggnadens norra gavel. Henrik som enligt egen uppgift är mycket uppmärksam på just bilar som rör sig i området på grund av dessa stölder. Bör ju då reagerat på informationen. Han har ju också uppgivit att han var på väg till Andreas Eriksson i Medelplana. Vilket Andreas uppgivit att han kommit någon minut efter sju , vilket han kan bekräfta eftersom han talade i telefon när han kom och därsefter kontrollerat telefonlistan. Henrik påstår att han kom betydligt senare. Har Gustav anlänt till Blomberg betydligt tidigare och lite sena till middagen.Sannolikt för att Victoria fått köra och Gustav hade inmundigat något glas vin. Så innebär det att Henrik, har passerat caféet vid 18.20-18.30 och sedan har han en halvtimme som inte finns någon förklaring till.
Gustav med dottern passerar där NB sitter ensam på trappen och röker ca 19.00, som är den tiden NB uppger att Gustav kommer in till herrgården. Henrik pratar ca 5 minuter med Gustav och uppger att han kom vid 19.00 tiden. Polisen gör en egen bedömning efter vissa tel. samtal och kommer fram till att Gustav kom 18.42 +-5 minuter till herrgården.
NB skulle aldrig ha vetat att Gustav kom vid 19.00 tiden om han inte suttit på trappen, han visste också att Gustav hade en blå skjorta med vit krage.
Gustav och dottern stannar en kort stund i herrgården och åker hem till Gum och då har Irina kommit ut på trappen för en rök och båda ser när Gustav och dottern åker iväg.
Irina ber bland annat att NB skall stoppa Gustav och tala om att jobbet som NB gjort under dagen är klart, men de hälsar och åker vidare.
Vid förhöret av NB och Irina blir de riktigt grillade av förhörsledarna att alla detaljer stämmer överens när de sitter på trappen, och alltsammans stämmer identiskt som visar att NB fanns där på trappen ca 19.00.
Att Gustav och dottern totalt tappar minnet om resan från Årnäs är en gåta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in