2016-01-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom en stor svart SUV varit parkerad i närheten av cafeet när Bertilsson passerade där ca 18.10, kan den bilen med personer ha spanat in Lisa för en kidnappning.
Bertilsson kan ses som ett mycket trovärdigt vittne och det är ett flertal andra personer som också sett en SUV i närheten av cafeet .
Det finns mycket som tyder på att Lisa blev kidnappad på vägen från mopeden, enligt FUP sid 890 kan man se att hela vänstra sidan på mopeden har rätt stora skrapskador som visar att hon sannolikt har gått omkull med mopeden.
Hon måste haft hjälmen på sig när hon togs mot sin vilja och sedan har hon haft öronproppar, som visar hon skulle lyssna på musik när hon åkte hemåt. Hjälmen och öronpropparna hittades vid rishögen, hon bör ha haft handskar på sig när hon åkte iväg därför det var kyligt den kvällen, och en handske hittades sedan i ladan, som någon placerat där.

Den kan också ha bevakat henne. Eller kanske övervakat henne och/eller hennes heder.
2016-01-23, 19:37
Medlem
Citat:
Här försöker förhörsledaren komma med att DNA är svårt att kontaminera och att det är skickliga personer som lyckas med det.
Det är nog helt rätt att det fordras skickliga personer för det men det går att genomföra och har gjorts vid flertal tillfällen i USA. Varför finns det inte personer i Sverige som kan den tekniken ?
Förhörsledaren är medveten att det går att kontaminera DNA, efter uttalandet som han gör.

Ja och svaret på frågan varför blodprov togs på NB (både en och flera gånger) lyser med sin frånvaro.
2016-01-23, 19:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det hade han kanske inte varit ute efter. Jag sökte lite på de adresser som fanns på bilderna i Aivaras mobil. (Om vi nu tänker oss att NB hade lånat den.) Temat på en av sidorna var väldigt unga flickor, som fick "det där" i stora mängder i ansiktet.
Det känns faktiskt som att det skulle varit slöseri för någon som gillar "porr med levande" att strunta i någon form av sexuellt övergrepp förutom hängningen.
Kanske man även kan tänka sig att hängningen inte varit målet, men blev "kompensation" för uteblivet sex. Hon kanske (förhoppningsvis) gjorde ordentligt motstånd.
... Vad jag vill betona är att ingen egentligen vet vilket modus operandi han har i detalj - förutom hängning och strypning inkl silvertejp.

# Vi vet att det förekommer sadistiska mord där förövaren iakttagit offrets lidande, dödsprocessen, och fått en sexuell njutning av detta (dvs utan penetrering).

# Vi vet är att hon hittats naken med snara runt halsen samt slivertejp runt halsen samt en brottsplats som talar sitt språk.

För min del råder ingen tvekan om att detta är ett sexualsadistiskt mord.
Citat:
Det känns faktiskt som att det skulle varit slöseri för någon som gillar "porr med levande" att strunta i någon form av sexuellt övergrepp förutom hängningen.
Slöseri?? Inte det minsta om svinbaltäcklet är av den avart som nöjer sig med att iaktta en dödskamp, blir kåt och får utlösning.
Senast redigerad av develi 2016-01-23 kl. 19:57.
2016-01-23, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag håller med dig, är verkligen viktigare att försöka gå till botten med hans sexuella ursinne, ondska och aggressivitet än att prata om hur det blåste och andra konstiga saker. Jag hoppas verkligen att de försöker att göra detta inom psykiatrin när han sitter av sitt livstidsstraff. Man vill försöka förstå vad som kan ha format honom till den han blev och hur det fungerar med hans sätt att tänka, känna. Vad det är för traumatiska upplevelser som skapat hans hemska drifter. Har försökt att läsa en del och vad jag förstår så har en sexuell sadist ofta själv varit med om någon/några mycket traumatiska upplevelser, som personen inte bearbetat utan "gömt" långt inom sig. Empatistörd av något trauma, kanske något sexuellt tvång av t.ex pappan när han var liten, som hans mamma visste om men inte låtsades se? Hans familj verkar rätt störd rent allmänt, med en mamma som låtsas som om inget har hänt, att allt är konspiration. Hans bror har ju tagit avstånd sen mordet, förmodligen avstånd till hela familjen. Brodern kanske också upplevt hemskheter i barndomen men han verkar vara bättre på att visa känslor än NB som mer verkar vara en person som hållit hemskheter inom sig.
Med sexuell sadism tror man att sexualiteten och aggressiviteten smälter samman.
Jag la nyss upp en länk till intressant radioprat av psykolog Bengt Jarl som pratar om sexuell sadism, hur det kan uppstå etc. Några citat från honom. När man läser det här så får man en viss förståelse för det snabba, våldsamma och explosiva förloppet. Man undrar om det var så att offret representerade någon kvinna i NB:s liv som förorsakat honom någon skada. Kanske mamman eller hans x-fru?
Det här låter väldigt otäckt, en självgenererande process av aggressivitet, aggression och sexualitet, där alltsammans eskalerar till mordet, skändningen och den våldsamma intryckningen av offret i klädskåpet. Aggressivitet ihop med sexuell laddning som inte går att hejda. Sexuell njutning som leder till ökad aggression och ökad aggression som leder till ökad sexuell njutning.

TACK FÖR ETT BRA SVAR:
Jag tycker det är massa onödiga samtal om småsaker på tråden, och det borde vara mer seriösa samtal man försöker finna klarhet i. Det är min åsikt.
Men jag har sett att du kan ge bra svar på frågor som ställs.
Den aggressivitet och ilska har även brodern nänt, och det verkar som han själv är något rädd för NB särskilt när han dricker.
Men hela aggressivitet och ilskan anser jag vara svårt sjuk, och borde undersökas närmare.
När han nu får livstid, tror jag inte han kommer att få någon bra psykologisk hjälp inne på fängelset.
Det ser man ju på många andra personer som också fått livstid.
Jag tycker rätten har en viss skyldighet att undersöka hans psykiska status, så Rätten vet vilket det rätta straffet ska bli innan dom.
Rätten anser jag borde veta om han ska dömas till livstid eller sluten psykbehandling på en sluten avdelning.
Skulle han komma på en sluten psykbehandling, så tror jag han aldrig någonsin kommer ut.
Men livstid kan också vara en fördel, då har Polisen möjlighet att under tiden undersöka om han ev. kan ha begått liknande brott någonstans.
Hela familjen verkar helt störda på något konstigt sätt.
Men ut i samhället ska han inte mer anser jag.
Det är en onormal person.
Tycker enormt synd om Lisa som råkade ut för denna person.
Hennes familj måste ha det mycket svårt för lång tid.
Hela situationen är mycket tragisk.
Senast redigerad av Blackshild 2016-01-23 kl. 19:48.
2016-01-23, 19:43
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Var det inte så att Gustav passerade cafet strax före 19.00 när han var på väg till herrgården. (Han ser en bil utanför ladan som kan vara NB:s.) Där stannade han till kl. 22.00 då han åkte hem. Om NB sett Gustav så är det när han åker förbi ladan.
Han uppgav ju att det var en hantverkarbil. Men varför tittar Shoni ut genom fönstret för att se om Gustav kommer när klockan var 18.00. När de har middag klockan 18.00? Hon har tom sagt att hon tror det var ca 18.15 hon tittade ut, men hon ser då alla tre Litauerna på trappan till deras hem men ingen Gustav. Är det då inte högst troligt att Gustav och dottern var bjudna på den middagen kl 18.00 och hon tittar ut genom fönstret och undrar varför de inte har kommit.Och blir då Gustav och Victoria då verkligen en hel timme sena? Till Årnäs är det väl max 20 km, men det är Victoria som övningskör och att det då kan tänkas att de har blivit lite försenade, men knappast en timme.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-23 kl. 20:21.
2016-01-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker också att hon var väldigt dämpad i hovrätten, det är möjligt att hon blivit "varnad" eller tom hotad.
Jag tror att det finns många stenar kvar att vända på.

Klart att hon har hotats. Den här rättsprocessen liknar ingenting annat.
2016-01-23, 19:51
Medlem
Citat:
När Julia kommer med mopeden till cafeet har Lisa redan kommit dit och Julia parkerar sin moped bredvid Lisas, Julia ser att nyckeln finns inte i tändningslåset och styrlåset finns inte, gällande Lisas moped, Julia ser inga skador på mopeden.
Julia åker från cafeet före Lisa och när hon går till mopeden ser hon att nyckeln finns inte i tändningslåset och att styrlåset är inte där, i Lisas moped.
Julia tar god tid på sig innan hon åker iväg, men ser inga skador på Lisas moped som hon anser att hon borde sett om så var fallet.
Faktum är att Lisas moped hade stora skrapskador på vänster sida enligt sid 890 FUP, som Julia kunde inte ha missat om de fanns där när hon åkte iväg.
Därför finns det en stark misstanke att Lisa åkte iväg med mopeden och gick omkull med den, sannolikt en kidnappning av Lisa.
Efter att Lisa skall ha åkt iväg finns det inga vittnen som ser mopeden på platsen, utan den har kommit vid senare tillfälle dit.

Men skadornas undersöktes inte. Obegripligt.
Skadorna överensstämmer också med om någon lastat in den i en bil och dragit moppen på den sidan.
2016-01-23, 19:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Du är rolig du.
Vem är det då?
IB:s DNA på trosorna gör att någon med direktkontakt med henne är skyldig.
Blodet vet jag hur du förklarar, men det är konstigt att ingen annans blod finns på hennes kläder.

Fantasifulla och ologiska som visar +4? Ja, men det är orimligt

Antingen slutar du titta på CSI eller så erkänner du att du varit ute och snurrat, men bespara oss nu från dina retarderade teorier, snälla.

Betyder det att någon med direktkontakt med NB är skyldig, märkligt resonemang du har tycker jag. Konstigt att ingen annans DNA finns på offret trosa om det inte är IB som har avsatt det.
2016-01-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Betyder det att någon med direktkontakt med NB är skyldig, märkligt resonemang du har tycker jag. Konstigt att ingen annans DNA finns på offret trosa om det inte är IB som har avsatt det.

Direktkontakt med IB skrev jag väl ändå?!
Och ja, det finns en del andra som jobbade med att förbereda mjölkrummet, en del andra som kan ha skadats, avsatt DNA om Lisa dragits längs golvet.

Ja, det är rätt så konstigt att ingen annans DNA finns där (bortsett från Lisas då), verkar otroligt rent ut sagt. Men IB:s alibi är starkare än NB:s.

edit: stavfel
2016-01-23, 20:02
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Har Rönnbäck och Nerijus rätt att utnyttja Irina som de gör?
Att få henne att stå och ljuga för hela världen?
Vad tror du hennes son kommer att tycka om det här när han växer upp?
Att hans mamma valde bort honom för att serva sin man i ett annat land.
Att hans mamma sen ljög för att försöka få sin mördare till man fri?
Där kan man snacka om traumatisk upplevelse för den stackars sonen.
Låter nästan som barn-tortyr, i alla fall psykisk.

Det är väl snarare förundersökningsledare åklagare Wennerholm och förhörsledare NL som utnyttjar Irina och häktar henne för skyddande av brottsling för att hon lämnar alibi åt sin man. Som hon sedan var tvungen att släppa för att bli frigiven från häktet. De gjorde allt för att kollra bort henne med tider så hon till slut bara svarade ja på allt i kombination av språkförbistringar. Nu vittnade hon under ed och står under litauisk straffansvar. Det bör ju betyda endel. hennes vittnesmål var mycket trovärdig. Och stämmer också överens med faktiska händelser.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-23 kl. 20:23.
2016-01-23, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Direktkontakt med IB skrev jag väl ändå?!
Och ja, det finns en del andra som jobbade med att förbereda mjölkrummet, en del andra som kan ha skadats, avsatt DNA om Lisa dragits längs golvet.

Ja, det är rätt så konstigt att ingen annans DNA finns där (bortsett från Lisas då), verkar otroligt rent ut sagt. Men IB:s alibi är starkare än NB:s.

edit: stavfel

Hur kan IB:s alibi vara starkare än NB:s om IB är en lögnhals, för om IB ljuger så gör säkert även AB det? Vad talar för att inte AB ljuger och skyddar både NB och IB?
2016-01-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan IB:s alibi vara starkare än NB:s om IB är en lögnhals, för om IB ljuger så gör säkert även AB det? Vad talar för att inte AB ljuger och skyddar både NB och IB?

IB:s DNA var +3, men man hittade inte hennes DNA någon annanstans medans man hittade NB:s lite överallt. AB kan visst försöka skydda IB helt klart, har jag ingen åsikt om, men hennes alibi är ändå starkare än NB:s då AB sagt att hon var hemma under de kritiska timmarna.
När de handlade kan det dock ha funnits kontakt mellan henne och kroppen, kanske även hjälpt till att gömma. Så gick väl även polisens tankar, varför hon blev behandlad som hon blev.
Förklarar isf även varför IB hade svårt att sova just den natten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in