Citat:
Ursprungligen postat av
blackmolly123
Jag håller med dig, är verkligen viktigare att försöka gå till botten med hans sexuella ursinne, ondska och aggressivitet än att prata om hur det blåste och andra konstiga saker. Jag hoppas verkligen att de försöker att göra detta inom psykiatrin när han sitter av sitt livstidsstraff. Man vill försöka förstå vad som kan ha format honom till den han blev och hur det fungerar med hans sätt att tänka, känna. Vad det är för traumatiska upplevelser som skapat hans hemska drifter. Har försökt att läsa en del och vad jag förstår så har en sexuell sadist ofta själv varit med om någon/några mycket traumatiska upplevelser, som personen inte bearbetat utan "gömt" långt inom sig. Empatistörd av något trauma, kanske något sexuellt tvång av t.ex pappan när han var liten, som hans mamma visste om men inte låtsades se? Hans familj verkar rätt störd rent allmänt, med en mamma som låtsas som om inget har hänt, att allt är konspiration. Hans bror har ju tagit avstånd sen mordet, förmodligen avstånd till hela familjen. Brodern kanske också upplevt hemskheter i barndomen men han verkar vara bättre på att visa känslor än NB som mer verkar vara en person som hållit hemskheter inom sig.
Med sexuell sadism tror man att sexualiteten och aggressiviteten smälter samman.
Jag la nyss upp en länk till intressant radioprat av psykolog Bengt Jarl som pratar om sexuell sadism, hur det kan uppstå etc. Några citat från honom. När man läser det här så får man en viss förståelse för det snabba, våldsamma och explosiva förloppet. Man undrar om det var så att offret representerade någon kvinna i NB:s liv som förorsakat honom någon skada. Kanske mamman eller hans x-fru?
Det här låter väldigt otäckt, en självgenererande process av aggressivitet, aggression och sexualitet, där alltsammans eskalerar till mordet, skändningen och den våldsamma intryckningen av offret i klädskåpet. Aggressivitet ihop med sexuell laddning som inte går att hejda. Sexuell njutning som leder till ökad aggression och ökad aggression som leder till ökad sexuell njutning.
TACK FÖR ETT BRA SVAR:
Jag tycker det är massa onödiga samtal om småsaker på tråden, och det borde vara mer seriösa samtal man försöker finna klarhet i. Det är min åsikt.
Men jag har sett att du kan ge bra svar på frågor som ställs.
Den aggressivitet och ilska har även brodern nänt, och det verkar som han själv är något rädd för NB särskilt när han dricker.
Men hela aggressivitet och ilskan anser jag vara svårt sjuk, och borde undersökas närmare.
När han nu får livstid, tror jag inte han kommer att få någon bra psykologisk hjälp inne på fängelset.
Det ser man ju på många andra personer som också fått livstid.
Jag tycker rätten har en viss skyldighet att undersöka hans psykiska status, så Rätten vet vilket det rätta straffet ska bli innan dom.
Rätten anser jag borde veta om han ska dömas till livstid eller sluten psykbehandling på en sluten avdelning.
Skulle han komma på en sluten psykbehandling, så tror jag han aldrig någonsin kommer ut.
Men livstid kan också vara en fördel, då har Polisen möjlighet att under tiden undersöka om han ev. kan ha begått liknande brott någonstans.
Hela familjen verkar helt störda på något konstigt sätt.
Men ut i samhället ska han inte mer anser jag.
Det är en onormal person.
Tycker enormt synd om Lisa som råkade ut för denna person.
Hennes familj måste ha det mycket svårt för lång tid.
Hela situationen är mycket tragisk.