2016-01-24, 17:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Har du sagt A får du säga B. Vem har planterat och varför? Har du någon källa på plantering eller är det en hypotes som du har?

Man behöver inte vara särskilt utbildad för att kunna tänka sig att ett motiv till plantering är att rikta fokus bort ifrån sig själv. Ingenting att älta tycker jag.
2016-01-24, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man behöver inte vara särskilt utbildad för att kunna tänka sig att ett motiv till plantering är att rikta fokus bort ifrån sig själv. Ingenting att älta tycker jag.
..Det är det samma som att säga "jag tror grannen gjorde inbrottet som var i affären i lördags". På följdfrågan lär det behöva motiveras för att antingen inte tolkas som ren lögn och förtal - samt stärkas för att ingå i ett rimligt och möjligt sammanhang.

Allt annat är generellt svammel, ett påstående utan substans och förankring, om det inte kan vederläggas öht.
2016-01-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, men den rufsige mannen kan ha sett Lisa och pratat med henne.
Sen kan han ha följt efter henne när hon åkte.
Alternativt åkt före och väntat in henne (den svarta suven som körde så konstigt långsamt enligt vittnen).
Den svarta suven är som du säger är högintressant.
Om man inte visste det innan förstod man det på åklagarsidans protester över att Billy skulle få vittna.
Att den svarta SUV bilen har med Lisas försvinnande att göra, det är nog ingen tvekan om det.
Den här mannen som kom ut från ladan kan ha haft någon connection till SUV bilen och då är han naturligtvis inblandad i Lisas försvinnande.
Det verkar mycket sannolikt därför tiden stämmer in när Lisa skulle ha åkt från parkeringen.
Senast redigerad av Fagro 2016-01-24 kl. 17:22.
2016-01-24, 17:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Den svarta SUV bilen har med Lisas försvinnande att göra, det är nog ingen tvekan om det.
Den här mannen som kom ut från ladan kan ha haft någon connection till SUV bilen och då är han naturligtvis inblandad i Lisas försvinnande.
Det verkar mycket sannolikt därför tiden stämmer in när Lisa skulle ha åkt från parkeringen.
När Pizza-Janne såg denna man såg han inte några andra bilar.
När Billy Batong såg den svarta SUVen var kl 18.11.
När Julia gick ut sågs ingen bil heller.
När andra vittnen (Harald, Lucia) for förbi 18.20 fanns inga andra bilar på parkering - däremot såg de Lisa och de andra tjejerna.
Rebecka såg inga andra bilar.
18.37 säger Pizza-Janne att han passerat ladan. Ingen bil nämns.

Sen finns ett vittne till som högst troligt ser Lisa - dvs Magnus. Han talar inte om nån svart SUV han heller.

Släpp skiten - det har uppenbart inget sammanhang.
2016-01-24, 17:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det hänger alltså på förklaringsbördan, inte bevisen, om han döms. Förklarar han sig så kan han klara sig undan, inte annars.
Att neka från 12 juni innebär inte per automatik att komma nån vägen inför HovR. senast den 25 januari för att han öppnar käften. Han har en förklaringsbörda som ska vara rimlig - att påstå att han hittat Lisa död via ett självmord är till exempel inte minsta rimligt att tro.
Att inbilla sig att i sista minuten komma med att nån annan mördat henne och han råkar hitta henne vore heller inte trovärdigt. Det kan vem som helst räkna ut.
Senast redigerad av develi 2016-01-24 kl. 17:39.
2016-01-24, 17:38
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Driver du med mig eller förstår du inte det hela riktigt, det är precis som om du vet hur hans drömkvinna ut?

Nej jag driver inte med dig specifikt utan mer med de som gillar att sitta och fantisera om det sexualsadistiska motivet. De spekulerar gärna om att Lisa skulle vara NBs ideal och att Adriana även passar in. Jag är medveten om att ironi inte syns och med så många stollar i tråden så är det inte lätt att tolka sådant.

Citat:
Troligast är väl ändå att han spanar efter en kvinna på ca 15-35år som han tycker är ok så han kan leva ut sina fantasier.

Du menar alltså en kvinna, nästan vilken som helst, och han hade en väldig tur?

Citat:
Han stod vid KS och den var inte låst, konstigt nog fanns det liknande rep/snöre som användes mot LH där inne.

Det var ett snöre/tunnare rep i stationen men det har också konstaterats att det inte fanns någonstans att fästa det om en hägning skulle genomföras. Det talar i så fall mot hägnings fetischen men för strypningen.

Citat:
Om vi tar sön em t.ex så åkte han hemifrån ca kl 16 och var borta i 3,5 timma för att sätta dit ett fönsterbleck hos Gustav, ett jobb på 15 min. (Antagligen gjorde han det på fm redan)
Han åker iväg och är borta nån timma, sen hem igen för att säga att han ska hämta ett verktyg vid ladan, gamla spritfabriken. Sen iväg igen, och hem igen osv. VArför måste han hem och berätta allt han gör. Ser du mönstret. Alibi.

Nu är du inne på den 7/6. Jag diskuterade styrkan i indiciet gällande Adriana och den 6/6. Det utgör ju någon form av stödbevisning för att NB är sexualsadist som tar vem som helst bara han får leva ut sin inre fantasi. Kan det vara stressen över att hans mor ska komma och hälsa på om ett par veckor som utlöser denna undertryckta läggning tror du eller varför har han valt just denna tidpunkt att göra det?
2016-01-24, 17:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att neka från 12 juni innebär inte per automatik att komma nån vägen inför HovR. senast den 25 januari för att han öppnar käften. Han har en förklaringsbörda som ska vara rimlig - att påstå att han hittat Lisa död via i ett självmord är till exempel inte minsta rimligt att tro.
Att inbilla sig att i sista minuten komma med att nån annan mördat henne och han råkar hitta henne vore heller inte trovärdigt. Det kan vem som helst räkna ut.
Han kan alltså bli trodd, du utesluter det inte. Det kan också vara så att han förklarar sig med sanningen och inte blir trodd, vilket innebär att han blir oskyldigt dömd.
2016-01-24, 17:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han kan alltså bli trodd, du utesluter det inte. Det kan också vara så att han förklarar sig med sanningen och inte blir trodd, vilket innebär att han blir oskyldigt dömd.
Absolut inte - eftersom jag inte anser det minsta trovärdigt det du kommer med. Det är långsökt och oetiskt däremot.
Citat:
..självmord är till exempel inte minsta rimligt att tro.
2016-01-24, 17:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Absolut inte - eftersom jag inte anser det minsta trovärdigt det du kommer med. Det är långsökt och oetiskt däremot.
Att du inte anser det trovärdigt betyder inte att det inte är sant.
2016-01-24, 17:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Frågan är om NB fanns på trappen när Gustav och dottern kom till herrgården och det gjorde han eftersom han visste tiden när Gustav och dottern kom till herrgården.
När Gustav och dottern lämnar herrgården finns Irina på trappen och då kan förhörsledarna korsa uppgifter från båda personerna, som måste vara överensstämmande. Det finns ingen möjlighet att de kan ljuga ihop de uppgifterna. Därför är det mycket enkelt att få fram att Gustav och dottern åkte från herrgården, oavsett att de påstår dottern och Gustav de kommer inte ihåg någonting från den kvällen.

Varför kan de inte ljuga ihop uppgifterna? När NB kom hem på kvällen frågade han Irina om någon hade åkt förbi. " Ja, Gustav åkte förbi kl 19" , svarade Irina.
2016-01-24, 17:48
Medlem
Citat:
Det går inte att prata ihop sig med sådana saker som det här är frågan om, du tycks veta ingenting hur förhören går till.
Det är helt omöjligt att prata ihop sig, som är mycket enkelt att förstå. Om det gäller en person han kan förneka till att börja med, men snärjer in sig i lögner till slut, men med två personer blir det omöjligt och Irina och NB de svarar på alla frågor de får.

Aha är det så det är, man tackar för upplyssningen Då förstår jag varför N konsekvent sitter tyst under förhören för att stundom svara - jag vet inte, - hur ska jag vete - fråga min fru. Du får försöka överleva det faktum att N är Lisa Holms mördare, och kommer åter igen dömas för det.
2016-01-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Detta kan inte stämma , SH har vittnat om att han mottog ett SMS 18.22 från Lisa. I detta SMS stod det : NU, endast det.

Det finns en telefonlista i tilläggsfupen. Titta där.

SH sms:ade på fm utan att få svar. Innehållet i det sms:et är inte dokumenterat
SH sms:ade på em utan att få svar. Innehållet i det sms:et är inte dokumenterat

Lisa sms:ade kl 18.22. Innehållet i det sms:et är inte dokumenterat. (Inte ens HH vet vad det innehöll - varför talar SH inte om det för sin fru?)
SH svarade på med ett sms 18.22. Innehållet i det sms:et är inte heller dokumenterat

Lisa ringer sedan ett telefonsamtal till Stefan Holm som varar 15 sekunder. Vad det telefonsamtalet innehöll finns inte dokumenterat. Ett vittnesmål (SH) vill kalla det en felringning. Trots det ringer inte SH upp sin dotter och frågar om det.
En felringning varar inte 15 sekunder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in