Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-24, 18:32
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Jag tycker det är rimligt att norrmän och danskar spyr galla på oss ibland när vi svenskar riskerar hela vår nordiska identitet och trygghet.

Sveriges politik är Sveriges. Det ska inte andra nordiska länder lägga sig i. Om Norge går åt helvete bryr mig inte jag om.
Citera
2016-01-24, 18:35
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De hatar oss för att vi en gång i tiden ägde deras länder eller delar av dem, de har därmed "rätten" att hata oss.

Svenskarna måste sluta ge bort allt de har.

Det ligger i något du säger Gillade att bo i London för britterna ser upp till oss svenskar och likaså andra engelsktalande länder gillar oss.
Citera
2016-01-24, 18:36
Medlem
Varje skandinavisk invandrare är en ren vinstaffär för Sverige. Ja, de är en aning överrepresenterade vad gäller kriminalitet och har sämre förvärvsgrad (jag gissar på att mycket hänger samman med bristande kontaktnät) men samtidigt har deras födsel, dagis och skola bekostats av hemlandet. Alltså är de i reda pengar en vinstlott. Dessutom är de sett till språk, värderingar etc redan från start mer eller mindre 100% integrerade. De "motsättningar" som finns är ju bara en kombo av syskongnabbande och det faktum att alla utifrån tydligt ser vilket jävla dårhus svensk media och politik är. Bara nyttigt med danskar och norrmän som påpekar det. Kanske kan öppna ögonen på någon.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2016-01-24 kl. 18:55.
Citera
2016-01-24, 18:37
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Nja, på något av det som stödjer att våra grannar är sämre för oss än utomnordiska och utomeuropeiska. Alltså finns det något mer än din egen observation och uppfattning som t ex "Medans andra invandrare jag känner jobbar hårt ".

Jag undrar, för det finns statisik på SCB att nordiska invandrare har högre sysselsättingsgrad än både europeiska och utomeuropeiska invandrare, se länken sidan 35+37. Jobba hårt eller inte, men nordiska invandrare dra in mer skatteintäckter per capita i Sverige och har mindre bidrag syns ju här:

Sysselsättningsgrad.
Svenskfödda: ca 82%
Nordiska invandrare: ca 65%
Europeiska invandrare: ca 61%
Utomeuropeiska invandrare: ca 50%

http://www.immi.se/integration/integration-rapport3.pdf

Invandrare från Ungern, Jugoslavien, Grekland har gjort mer för Sverige än vad danskar och norrmän gjort.
Citera
2016-01-24, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Invandrare från Ungern, Jugoslavien, Grekland har gjort mer för Sverige än vad danskar och norrmän gjort.
Men jag läser bara att du skriver att det är så. Du måste ju ha fått informationen från någon stans, var fick du informationen ?

De länder du räknar upp är ju de länder som utgör den huvudsakliga europeiska invandringen, och dessa har lägre sysselsättningsgrad än nordiska invandrare.
Senast redigerad av lvedin 2016-01-24 kl. 18:44.
Citera
2016-01-24, 18:43
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Sveriges politik är Sveriges. Det ska inte andra nordiska länder lägga sig i. Om Norge går åt helvete bryr mig inte jag om.
Det är såklart betydelsefullt för Sverige, som grannland till Norge, att Norge inte "går åt helvete".
Citera
2016-01-24, 18:45
Medlem
Citat:

Eh, ja? Men det beror på antal och att de kom under en period när det var brist på arbetskraft. Per skalle är skandinaviska invandrare bäst.
Citera
2016-01-24, 18:55
Medlem
Tja, Finland var en del av Sverige i över 600 år, Norge har vi haft unioner med fram och tillbaka i ca 1000 år. Dessutom är dom våra grannländer och våra egna gener.

Dessutom kan man inte lita på statistik eftersom en norrman lika bra kan vara en "norrman".

Det är naturligt man dras till och trivs bäst med sin egen sort. Skulle känna mig tryggare på t ex en konsert med publik av 100 svenskar som är kriminella och mördare än 10 random muslimer.
Citera
2016-01-24, 18:55
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Men jag läser bara att du skriver att det är så. Du måste ju ha fått informationen från någon stans, var fick du informationen ?

De länder du räknar upp är ju de länder som utgör den huvudsakliga europeiska invandringen, och dessa har lägre sysselsättningsgrad än nordiska invandrare.

Nej, för majoriteten av invandrarna som kom på 60-70 talet var just ifrån dessa länder och var med att bygga upp Sverige.
Citera
2016-01-24, 18:58
Medlem
Citat:
Nej, för majoriteten av invandrarna som kom på 60-70 talet var just ifrån dessa länder och var med att bygga upp Sverige.

Ingen som ifrågasätter det. Men de är ändå per capita inte lika "bra" som skandinaviska invandrare.
Citera
2016-01-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ja de var med att bygga upp Sverige, men svenskar och de nordiska invandrana var ju också med att bygga upp sverige. Alla som jobbade var med att bygga upp Sverige.

Vad har det med jämförelsen nordiska och europeiska invandrare att göra ? Du skrev ju att nordiska invandrare var sämre, hur kom du fram till det ?
Citera
2016-01-24, 19:04
Medlem
LiberalGuys avatar
Om man skulle tänka som er i tråden så är USA och Kanada "bröder" pga liknande historia och samma språk, vilket inte någon av länderna vill liknas vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in