2016-01-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Vad har dina blixtar från den domen med det här fallet att göra?
Vad talar för att det skulle hända i det här fallet?
Allt pekar på att mördaren får sitt rättmätiga straff även i hovrätten.
Därmed så slipper man oroa sig att svinpälsen begår fler såna här
avskyvärda brott under många år framöver.
Ja, med den reservationen att detta är mitt första systematiskt följda mål. Jag lever därmed fortfarande i den föreställningen att processen ska vara logisk. Hur ska då domslutet kunna bli dråp, när gärningsbeskrivningen konsekvent varit mord och det saknas inslag som möjliggör dödande i hastigt mod - tvärtom talar hela konceptet och genomförandet för planering, allra minst på minutnivå, troligen på dagnivå eller längre. På samma sätt är griftefridsbrott ologiskt, när inga som helst tecken på en annan gärningsman finns. Om bevisen varit mycket svagare kunde frikännande ha varit ett logiskt alternativ. Domstolen kan väl inte tänka att "vi kanske inte är riktigt 100 på det här, ska vi vara bussiga och låta honom komma undan med dråp ?". Min logik leder mig därför till övertygelsen att morddomen från TR fastställs.
2016-01-26, 23:03
Medlem
Denna, uppenbarligen, handlingskraftiga man som mördade Lisa Holm.

Exakt hur, skedde omvandlingen till en ömkansvärd man.

Förklara gärna det för för mig.
2016-01-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja, med den reservationen att detta är mitt första systematiskt följda mål. Jag lever därmed fortfarande i den föreställningen att processen ska vara logisk. Hur ska då domslutet kunna bli dråp, när gärningsbeskrivningen konsekvent varit mord och det saknas inslag som möjliggör dödande i hastigt mod - tvärtom talar hela konceptet och genomförandet för planering, allra minst på minutnivå, troligen på dagnivå eller längre. På samma sätt är griftefridsbrott ologiskt, när inga som helst tecken på en annan gärningsman finns. Om bevisen varit mycket svagare kunde frikännande ha varit ett logiskt alternativ. Domstolen kan väl inte tänka att "vi kanske inte är riktigt 100 på det här, ska vi vara bussiga och låta honom komma undan med dråp ?". Min logik leder mig därför till övertygelsen att morddomen från TR fastställs.

Min logik också. Tveklöst. Han döms för Mord på Lisa Holm.
2016-01-26, 23:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rapport123
Skulle vara ganska intressant att veta vad IR menade med detta?

– Jag har lyssnat på gråtande flickor, kvinnor, som berättat vad de har utsatts för i området för ett antal år sedan. Som man förstår kan ha betydelse för platsen.

Säkert skrivits om det innan, men sitter någon med info så tackar jag och tar emot!
Det jag möjligen kan tänka mig är detta från FUP:
Citat:
Raili berättar att hon arbetade på sprifabriken i Blomberg när den var igång. Hon har varit
både förman och vanlig arbetare.
Hon berättar att det jobbade ett antal personer från Lettland och Litauen i fabriken.
För ca ett år sedan var det stökigt kring bostäderna där personalen bodde. Och en flicka kände
sig trakasserad. Personalen bodde i en stenbyggnad uppe vid herrgården i Blomberg.
Raili känner till vilka litauerna är som nu är gripna av polis.
Raili säger att de två inte hade något att göra med stöket kring bostädera.

Klart försvårande för åklagaren... not.

Edit: Och anledningen till att denna irrväg öht kom upp tycks vara följande vittnesmål.
Citat:
Längst ner i raden av hus ligger en villa som är under renovering. Agneta har tankar kring de
två männen som jobbar där. De är från Lettland och har tidigare varit otrevliga mot tjejer som
jobbat på spritfabriken när den låg vid Blomberg. Detta har Agneta hört av en kvinna som
heter Rajli Kosonen
. Rajli har tidigare arbetat på spritfabriken.
Senast redigerad av DreamTwister 2016-01-26 kl. 23:24.
2016-01-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
MP? Det var militärer. Som du vet.

Har fortfarande inte fått svar (eller?): vad gjorde militären i Martorpsbacken hela torsdag natt?

Jätteenkelt. De letade efter Lisa. Finns det en mer rimlig förklaring?
2016-01-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Orten är betydligt mindre farlig nu när mördaren sitter inburad och kommer så att
göra i en massa år framöver.
Känns skönt att Sverige befriats från ännu en vidrig och avskyvärd mördare.
Rättvisan har segrat och Sverige befäster sin ställning i toppen av världens rättsstater.

Håller med, att den här tragiska historien får ett slut och att den här vidriga insekten som har trott att han kommer att klara sig genom att blåneka sig igenom två rättegångar trots att det finns så mycket bevis att man kan gödsla med det. Som drar LH familj igenom den här tragiken inte bara en gång utan två och sitter med svaret som skulle göra att familjen får ett avslut och slippa leva sina liv med de värsta tänkbara bilderna på vad som har hänt eller inte hänt,sanningen är alltid lättare än fantasier och som sitter med svaret på när LH dog och där föräldrarna inte ens får svar på det. Där hans begåvningshandikappade advokat får spela ut sina vansinnesteorier som plågar familjen ännu mer och som är så jävla överbetald att man häpnar. Så här är det i ett land där mördare har alla rättigheter och offren inga alls, lås nu in den här nissen i en apbur och ge nyckeln till LH föräldrar eller ännu bättre låt fanskapet få ta sitt straff i sitt hemland så vi slipper höra talas om honom igen och låt allt jävelskap på jorden drabba honom
2016-01-26, 23:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jätteenkelt. De letade efter Lisa. Finns det en mer rimlig förklaring?
Så NB talade sanning när han sa att militären letade efter Lisa.
2016-01-26, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så NB talade sanning när han sa att militären letade efter Lisa.

Hemvärnet var ju inkallade i eftersöket och även vänner och kollegor till pappan var med och letade. Standard vid eftersök.
2016-01-26, 23:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Finns inga möjligheter att få det till dråp. Det hade kanske funnits möjlighet till det om NB gett en förklaring men utan förklaring kan det heller inte ses som annat än ett vanligt mord, dvs utan förmildrande omständigheter.
Mord plus griftefridsbrott är inte orimligt. Enbart brott mot griftefriden är uteslutet.
Det är nämligen så att det anses som fastslaget att LH dödats av annan. Inte ens IR bestrider det, så din teori om självmord kan du glömma. Hade det funnits någon som helst chans att det rör sig om annat än mord hade IR varit på det som en hök och kört på det stenhårt från början till slut.

Då återstår att det är en annan GM. Taskigt nog för NB så finns det inte något alls som tyder på att någon annan än han varit inblandad. Inte ett enda bevis eller vittnesmål. Och med alla spår som pekar på NB så kan inte jag se rimligt tvivel.

Enda frågan som jag inte ser som säker är om det blir 18år eller livstid men med de nya riktlinjerna så borde det bli livstid.
Varför tror du det fetstilta? Skulle IR inse något som alla i hela utredningen har missat?
2016-01-26, 23:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det beror på.
Frågan är :
Ska 10 ologiska, sporadiska och förutsägbara DNA-spår räcka att fälla till ansvar för ett grovt brott i Sverige?
Det blir definitivt ett PT i HD.
Ojojoj, det var inte illa! DNA-spåren är samtidigt ologiska, sporadiska och förutsägbara. Normalt brukar man tycka att spår som är både ologiska och sporadiska är påtagligt svåra att förutsäga, men din värld är uppenbarligen annorlunda...

Och nej, det blir inte PT i HD. Definitivt inte. Göta hovrätt är slutinstansen. Utan varje tvekan.
2016-01-26, 23:38
Medlem
Hej, helt ny här och har egentligen bara nedanstående fundering:

- Om hans DNA-spår anses vara bevis för mord (hur kan jag inte förstå, även om jag gärna vill förstå det) kommer han fällas för mord.

- Om hans DNA-spår anses vara bevis för t ex griftefrid (vilket jag jättelätt kan förstå) kommer han att frikännas, eftersom han enbart är åtalad för mord? Eller har jag missat alla alternativa gärningsbeskrivningar, typ "... för mord, eller i vart fall si och så, eller i vart fall bu och bä... osv." ?

(Bajshögar, spermafläckar, porrbilder i cachen, dålig hygien och andra totalt oväsentliga omständigheter lär inte anses vara bevis för något brott med fängelse i straffskalan)

TR vs HR i annat fall: (saxat ur dagensjuridik.se):

"Tingsrätten ansåg att det var bevisat att mannen åtminstone hade kört flyktbilen. Han dömdes därför för rån. Hovrätten konstaterar dock att åklagaren överhuvudtaget inte har gjort gällande i sin gärningsbeskrivning att mannen skulle ha kört flyktbilen. Oavsett vad som är bevisat så kan han därför inte fällas....

.... Tingsrätten har dömt Y för att, om han inte varit rånaren, ha fört flyktbilen från brottsplatsen. Som försvaret har påpekat finns det inte i gärningsbeskrivningen något påstående om att Y skulle ha fört flyktbilen. I stället har åklagaren i stämningsansökningen tydligt angett att det som läggs Y till last är att han, beväpnad med pistol och yxa, gått in i butiken med avsikt att begå rån. Av 30 kap. 3 § brottsbalken och artikel 6 i Europakonventionen följer att Y inte kan dömas för något annat än det som åklagaren har angett att han bör fällas ansvar för (jfr t.ex. Högsta domstolens dom den 8 februari 2013 i mål nr B 868-12). Eftersom hovrätten således inte funnit styrkt att Y var den som utförde rånet ska han frikännas."
2016-01-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Håller med, att den här tragiska historien får ett slut och att den här vidriga insekten som har trott att han kommer att klara sig genom att blåneka sig igenom två rättegångar trots att det finns så mycket bevis att man kan gödsla med det. Som drar LH familj igenom den här tragiken inte bara en gång utan två och sitter med svaret som skulle göra att familjen får ett avslut och slippa leva sina liv med de värsta tänkbara bilderna på vad som har hänt eller inte hänt,sanningen är alltid lättare än fantasier och som sitter med svaret på när LH dog och där föräldrarna inte ens får svar på det. Där hans begåvningshandikappade advokat får spela ut sina vansinnesteorier som plågar familjen ännu mer och som är så jävla överbetald att man häpnar. Så här är det i ett land där mördare har alla rättigheter och offren inga alls, lås nu in den här nissen i en apbur och ge nyckeln till LH föräldrar eller ännu bättre låt fanskapet få ta sitt straff i sitt hemland så vi slipper höra talas om honom igen och låt allt jävelskap på jorden drabba honom

Det är det som upprör mig mest. Att IR plågar familjen med detaljer. Som inte har någon bäring för sin klient alls. Ändå gör hon det? Strör salt i öppna sår.
Senast redigerad av Remark 2016-01-26 kl. 23:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in