Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-27, 00:43
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ni som har så oerhört svårt att greppa sanningen i detta inser inte att det NB inte har stake nog att göra är att förklara sig. Att han inte släpps nu beror på att han bedöms ha begått brott, men det är inte klart vilket brott HR kommer att bestämma sig för.

Men vad skall du eller jag göra för att NB ska öppna käften och prata ut? Om det är så att han riskerar livstid för att ha hjälpt den "riktige" mördaren? Han verkar ju inte förstå själv att han är ett offer isåfall.
2016-01-27, 00:44
Medlem
Citat:
Det gjorde jag. Svaret var "nej".

Nej. Jaha, förstod inte frågeställningen eller vad?
2016-01-27, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Ursäkta dum fråga...

Jag har följt fallet sedan Lisa's försvann. Lusläste FUP och följde uppmärksamt första rättegången...

Jag har dock tyvärr inte haft nån vidare motivation att höra samma visa ytterligare en gång så har inte följt denna rättegång alls.

Har det kommit fram något nytt denna gång? Något som har något intresse alls?

Eller är Nerjus fortfarande ett oskyldigt offer för en avancerad komplott där någon hängt en 17-årig flicka och sedan med mycket möda och stort besvär satt dit en gäst-onanerande dussin-idiot från Litauen?

Något som jag reagerade på som nytt när jag följde rättegång från aftonbladet var att Julia berättar att Lisa tänt ljus i Norra magasinet. Det var helt nytt för mig och slår ju hål på åklagarens teori om att Lisa aldrig varit annat än i cafe'et när hon jobbat.

Visste inte heller att åklagaren tror att hon blivit tejpad hängandes. Låter så svårt tycker jag.
2016-01-27, 00:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, visst är det så.
Men man kan konstatera att gänget "på andra sidan", alltså de som tror på Nerijus oskuld
eller åtminstone ger sken av att de gör det, redan gett slaget förlorat vad hovrätten
beträffar, och nu ställer sina sista förhoppningar till HD alltså.
Att man verkligen kan ha såna förhoppningar överhuvudtaget med tanke på hur läget ser ut
kring balten och vilka ytterst stränga krav HD håller sig med angående beviljande
av prövningstillstånd, är liksom ingenting som talar för någon vidare bra verklighetsförankring
om man uttrycker det så.

Skäl för prövningstillstånd

Huvudregeln är att Högsta domstolen bara ger prövningstillstånd om Högsta domstolens dom eller beslut kan få betydelse som prejudikat, dvs. ge vägledning för hur tingsrätter och hovrätter ska bedöma liknande fall (prejudikatskäl). För Högsta domstolen gäller inte riktigt samma regler för att meddela ett prövningstillstånd som för en hovrätt. Att, t.ex., hovrättens bevisvärdering ifrågasätts är i regel inget skäl för prövningstillstånd, eftersom en bedömning av bevisningen i ett enskilt fall i regel inte kan ske så generaliserat att domen blir vägledande. Prövningstillstånd kan ibland lämnas om det finns synnerliga skäl för det. Exempel på vad som kan komma att anses utgöra synnerliga skäl är att det har förekommit ett grovt rättegångsfel vid målets handläggning i hovrätten som har påverkat utgången i målet. Ett annat exempel är att hovrätten har tillämpat fel lag eller hovrättens rättstillämpning på annat sätt är uppenbart felaktig. Kravet att det ska föreligga synnerliga skäl innebär att Högsta domstolens utrymme för att meddela prövningstillstånd av annat skäl än att det behövs ett prejudikat är ytterst litet. Bestämmelserna om när Högsta domstolen får meddela prövningstillstånd finns i rättegångsbalkens 54 kapitel 10 §.

http://www.hogstadomstolen.se/Overkl...ingstillstand/

"Grovt rättegångsfel". Nån som lagt märke till ett sånt?
Det enda av "grovt" slag som jag själv sett till utgörs ju av beteendet hos madam Rönnbäck.

Man kan riktigt känna SHs frustration. Tänk att sitta där och höra sånt riktigt jävla skitsnack. Beundransvärt att han inte tappade humöret mer än han gjorde. Jag skulle vilja kalla IRs agerande för ärekränkning. Undrar hur fan man kan med att bete sig.
2016-01-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hur många oskyldigt dömda anser du sitter i fängelse i Sverige idag?
Hur många anser du?
Du verkar veta.
Långt fler än de flesta tror eller anar
Det kan jag lova
År 2013 gav HD prövningstillstånd för 150 resningsansökningar
Ger en fingeranvisning om hur många det kan vara
Och mörkertalet är mycket större än så
Många väljer att gå vidare, har varken råd eller kunskap om möjligheten eller helt enkelt orkar inte ta tag i att begära detta av olika skäl.
Senast redigerad av AntonioAndolini 2016-01-27 kl. 00:52.
2016-01-27, 00:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men vad skall du eller jag göra för att NB ska öppna käften och prata ut? Om det är så att han riskerar livstid för att ha hjälpt den "riktige" mördaren? Han verkar ju inte förstå själv att han är ett offer isåfall.
Jag har kallat honom idiot, och står för det.
2016-01-27, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonioAndolini
Hur många anser du?
Du verkar veta.
Det kan jag lova

OK. Bevisa det. Eller kom med något som gör det troligt?
2016-01-27, 00:53
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Hur många anser du?
Du verkar veta.
Det kan jag lova
Många väljer att gå vidare, har varken råd eller kunskap om möjligheten eller helt enkelt orkar inte ta tag i att begära detta av olika skäl.

Jag har ingen aning. Därför min fråga.
2016-01-27, 01:00
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Det är intressant med uppgifterna att Sverige anses vara 3e rättssäkra landet i världen, då tänker jag att det finns utrymme för NB att snacka, att berätta vad som egentligen har hänt - om det är så att han är en hantlangare s.a.s

Men han kniper käft.

Är det då inte rimligt att han får klä skott för vad som har hänt?

Det finns ju gränser för rättssäkerhetens "förståelse" menar jag,
2016-01-27, 01:02
Medlem
Citat:

Men han har fortfarande råkat snubbla på ett lik ? (i alternativtråden)

Att NB nu mest troligt blir dömd för Mord på Lisa Holm? Är det otur?

Eller bristande förklaringsbörda?

eller

Idiot?
Senast redigerad av Remark 2016-01-27 kl. 01:04.
2016-01-27, 01:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är intressant med uppgifterna att Sverige anses vara 3e rättssäkra landet i världen, då tänker jag att det finns utrymme för NB att snacka, att berätta vad som egentligen har hänt - om det är så att han är en hantlangare s.a.s

Men han kniper käft.

Är det då inte rimligt att han får klä skott för vad som har hänt?

Det finns ju gränser för rättssäkerhetens "förståelse" menar jag,
Jag håller med dig. Det är inte domstolens sak att hitta på en förklaring, och det har jag skrivit förut. Kommer inte NB fram med en förklaring så ska han dömas, och nu är det troligen försent.
2016-01-27, 01:10
Medlem
Citat:
Hur många anser du?
Du verkar veta.
Det kan jag lova

OK. Vad resulterade det i? Hur många fick faktiskt resning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in