Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-27, 02:19
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det som din favorit Rönnbäck for fram med igår består av mycket allvarliga anklagelser
och det är inte ofta man ser en svensk advokat bära sig på detta vis som hon gjorde.
Hon anklagar och pekar ut men utifrån vilka grunder görs allt detta?
Man måste ha konkret på fötterna för att beskylla polis för bevisplantering. Likaså gällande
alla andra i målet involverade krafter som NFC och MissingPeople och det hon anför
gentemot dessa. Hon bara slänger ur sig anklagelser men har nothing at all att stödja upp
skiten med och det är ju allt annat än seriöst kan man tycka.
Utgångsläget för damen ifråga med klient kan beskrivas som uruselt men det ursäktar ju
näppeligen dessa begångna övertramp.
Hon har klivit iväg bara alltför långt i sina bemödanden för baltens räkning.
Förtal och ärekränkning av yrkesgrupper. Inte ens en mördad flickas pappa blir förskonad
från angrepp. Alla hänsynstaganden har fått ge vika och ett drama har tillåtits
bli förvandlat till närmast en fars via Rönnbäckskans hämningslösa framfart under två
genomlidna rättsprocesser.

I varenda mordärende som vilar på stark DNA-bevisning skulle man ju då kunna avfärda
alltsammans med att "det är säkert planterat och det är nog polisen själv som gjort det"
och hur skulle det bli då?

Nu är det i alla fall så att absolut ingenting det minsta tyder på att man agerat för att
sätta dit herr balt och ryckt ut med färskt blod från samme lirare och snott hårstrån
från offret i största lönndom och sen genomfört några riktigt ondsinta operationer
bland snörstumpar och rishögar och byssjor för att inte tala om rör som löper i
anskrämliga, kaklade utrymmen och allt vad det mer kan vara.

Hör du inte hur tokigt det låter?
Det är utomordentligt bra ifall man kan leda saker i bevis innan man stormar fram
med anklagelser hit och dit.

Skulle tro att de flesta som är böjda åt konspirationstankar här också är det i nästan
alla andra kriminalfall de väljer att engagera sig i.

Sedan angående fru Palme så gäller fortfarande detta:

Ulf Dahlsten skriver dock att uppgiften om den alkoholiserade mördaren kom från Lisbet Palme själv. Hon hade i förhör med Hans Holmér beskrivit mördarens utseende men också uttalat sig ”som psykolog” och hävdat att mördaren måste ha varit alkoholiserad. Hans rörelsemönster tydde på det, ansåg hon.

Du kan läsa inlägg #117582 som visar på fel du haft tidigare när du refererat till Dahlsten. Här kan du läsa LP:s egna ord.

Och tydligen har du missat detta inlägg om du påstår att det finns inget som tyder på att DNA har planterats. Tvärt om skulle jag vilja påstå. Och om den saken förstod IR som var väl insatt hur den här utredningen har gått till. Och hon maxade vad hon kunde säga. All heder åt henne.

Det här mordfallet och denna utredning skiljer klart ut sig och det har satt en enorm press på utredarna, så du kan inte jämföra det med ett "Vanligt mord" när det gäller manipulationer av utredare.

Utredningen på Palmemordet har klara likheter och visar på att förundersökningsledare inom svensk rättsväsende kan ta till vilka bedrägliga metoder som helst där rättssäkerheten sätts ur spel för att försöka fälla en person som utredarna tror är mördaren.
Man får ju i det närmsta vara blind om man inte ser hur den här utredningen gått till. Det är fullständigt osannolikt att NB som lämnat så många blodspår på byxor och jacka inte skulle lämna blodspår också på kroppen, när NB dragit av henne kläderna som påstås. Det är fullsständigt osannolikt. Skillnaden är att utredarna inte har haft tillgång till kroppen i skillnad mot kläderna.
Utredare NL har också gjort märkliga uttalanden under förhör, där han på förhand innan provresultaten var klara uttalat att han visste att de skulle få positiva DNA resultat på NB. Är han synsk?
När de var utsatta under tryck av media där bland annat GW Persson uttalade att utredarna inte var några ljushuvuden,och att de hade gripit fel gärningsman, ja då börjar dribblet med flertal blodprov på NB. Varför då? NL sa också till NB under förhör, att de kommer att leta DNA tills de hittar några. Redan där alltså, före de fått resultat, var han säker på at NB var mördaren på tunna indicium. Eller varför skulle han annars göra ett sånt uttalande? Och de skulle leta DNA tills de hittade. Ger det inte en liten fingervisning tycker du? Det finns heller inga spår eller DNA i NB:s bil och det är inte så konstigt, för den hade utredarna heller inte tillgång till, eftersom den omg fraktades för teknisk undersökning till Göteborg. De har heller inte hittat någon smuts på kläder eller skor på brottsoffret som kan hänföras till ladan. Att den rättskemiska undersökningen har gjorts är givetvis självklar. Men eftersom det med största sannolikhet inte stämde så finns det inte med i FUP. Inbilla inte mig att den undersökningen inte företagits, men var finns den i FUP? Polisen bestämmer själv vad man vill visa och inte visa. Och man visar bara det som kan tänkas stämma med deras uppmålade scenario. Man mörkade också 5 vittnen som sett en svart Suv aktuell tid intill Lisa moped. Det fanns heller inte med i Fup. Den fann IR i slasken efter att Billy B hade hört av sig. Där fanns kommentaren att man ifrågasatte att det överhuvudtaget skett, trots 5 vittnen som uppgivit samma sak. Hur mycket ytterligare vill du jag ska räkna upp som klart visar på att det inte gått rätt till i denna utredning?
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-27 kl. 02:32.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Tack för svar.

Ny detalj med Norra magasinet. Vad den har för relevans är jag dock osäker på.

Att Lisa tejpades hängd är med i fupen och togs även upp förra rättegången. Hennes hår samt repet var övertejpat.

Jag tror Nerljus tejpade henne för att det var en del av hans fantasi, snarare än något han tvingades göra av praktiska skäl. Man kan spekulera i huruvida han gjorde det för att slippa se hennes ögon, men det tror inte jag.
Jag tror han gjorde det efter hennes död, samtidigt som han drog ner och upp kläder.

Han återskapade en bild han hade i huvudet.

Jag hade kunnat ta till mig åklagarens teori om Lisa hittats hängande och utsatt för visst våld. Nu har hon inte slagits utan tejpats. Med för mycket tejp

Jag tänker så här om sadister. Att de drivs av det. Inte kan tyglade det. Våld styr dem.

Men Lisa är inte vanställd eller nersmutsad när hon hängs.

Hon är i stort sett lika ren och kysk som hon var när hon levde.

Hon borde därför vara hängd av nån som avgudar henne istället för att ha en önskan om att skymfa henne.

Kanske som du säger kommer tejpen på då.

När hon som död och livlös får ett felaktigt ansiksuttryck som mördaren inte står ut att se.

Det kan mycket väl vara så.

Därför tejpandet tappar alla proportioner. Blir överdrivet mycket. Det styrs av känslor. Vanmakt. Ånger. Ilska

Våldet som Lisa sägs varit utsatt för i skåpet tror jag inte heller någonsin varit riktat mot Lisa.

Det är riktat mot mördaren själv. När han förståt vad han gjort och vill bli kvitt det.
Fortast möjligt.

Gömt där han inte kan se det.

Han gömmer det för att han tror han glömmer fortare så

. Han vill inte längre vara delaktig i sitt handlande. Han försöker utplåna sitt handlande - inte Lisa.

Ju längre in i skåpet han för henne ju längre föser han sitt handlande från sig själv.Tror han. Känner han.

Så tror jag.

Dock känner jag inte att Nb är den mannen.

Nb känns som en enkel man med enkel vardag. Han är kroppsarbetare. Han hade grävt en grop på 10 minuter och ställt en trasig traktor över.

Jag kan förstås inte veta varken eller.

Men frågar du mig är Lisas mördare ingen kroppsarbetare.
Inget tyder på det. Mordet är för rent.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hur många oskyldigt dömda anser du sitter i fängelse i Sverige idag?
Sådant är omöjligt att svara på, jag själv har följt upp 5 stora fall mycket noggrant. Av de fallen kom jag med 1 fall lite fel trodde den misstänkte hade anstiftat mordet, men han hade gjort det själv.
Sedan när bevisen kom fram att han var själv gärningsmannen tog han bort sig själv.
I alla de andra 4 fallen fick de fängelse i Tingsrätten fast de var oskyldiga, som jag kunde ta fram
genom bevis, 1 blev frikänd i Hovrätten. I alla fallen gällde det misstanke om mord.
NB blev fälld i Tingsrätten och kommer att bli fälld i Hovrätten, vad jag anser om det fallet är inte svårt att gissa.
Nu måste sägas att jag var endast intresserad av fall där jag ansåg den misstänkte var oskyldig.
2016-01-27, 02:30
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Jag hade kunnat ta till mig åklagarens teori om Lisa hittats hängande och utsatt för visst våld. Nu har hon inte slagits utan tejpats. Med för mycket tejp

Jag tänker så här om sadister. Att de drivs av det. Inte kan tyglade det. Våld styr dem.

Men Lisa är inte vanställd eller nersmutsad när hon hängs.

Hon är i stort sett lika ren och kysk som hon var när hon levde.

Hon borde därför vara hängd av nån som avgudar henne istället för att ha en önskan om att skymfa henne.

Kanske som du säger kommer tejpen på då.

När hon som död och livlös får ett felaktigt ansiksuttryck som mördaren inte står ut att se.

Det kan mycket väl vara så.

Därför tejpandet tappar alla proportioner. Blir överdrivet mycket. Det styrs av känslor. Vanmakt. Ånger. Ilska

Våldet som Lisa sägs varit utsatt för i skåpet tror jag inte heller någonsin varit riktat mot Lisa.

Det är riktat mot mördaren själv. När han förståt vad han gjort och vill bli kvitt det.
Fortast möjligt.

Gömt där han inte kan se det.

Han gömmer det för att han tror han glömmer fortare så

. Han vill inte längre vara delaktig i sitt handlande. Han försöker utplåna sitt handlande - inte Lisa.

Ju längre in i skåpet han för henne ju längre föser han sitt handlande från sig själv.Tror han. Känner han.

Så tror jag.

Dock känner jag inte att Nb är den mannen.

Nb känns som en enkel man med enkel vardag. Han är kroppsarbetare. Han hade grävt en grop på 10 minuter och ställt en trasig traktor över.

Jag kan förstås inte veta varken eller.

Men frågar du mig är Lisas mördare ingen kroppsarbetare.
Inget tyder på det. Mordet är för rent.

Men alltså... Du kommer med en klockren, inkännande analys över brottet och GM, blev imponerad.

Därefter menar du att NB inte är den raffinerade sexualsadist som du just gestaltat.

Pga att han är en "enkel man".

Hur ser "din" GM ut? På dig låter det som att det rör sig om en slags övermänniska... Hur ter sig en sådan man?
2016-01-27, 02:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Sådant är omöjligt att svara på, jag själv har följt upp 5 stora fall mycket noggrant. Av de fallen kom jag med 1 fall lite fel trodde den misstänkte hade anstiftat mordet, men han hade gjort det själv.
Sedan när bevisen kom fram att han var själv gärningsmannen tog han bort sig själv.
I alla de andra 4 fallen fick de fängelse i Tingsrätten fast de var oskyldiga, som jag kunde ta fram
genom bevis, 1 blev frikänd i Hovrätten. I alla fallen gällde det misstanke om mord.
NB blev fälld i Tingsrätten och kommer att bli fälld i Hovrätten, vad jag anser om det fallet är inte svårt att gissa.
Nu måste sägas att jag var endast intresserad av fall där jag ansåg den misstänkte var oskyldig.

(Min fetning): det är lovvärt att intressera sig för fall där oskyldiga döms för brott de inte har begått. Frågan är om detta fall hör till den kategorin.

Vem tror du skulle ha intresse av att förgripa sig på LH? (med förgripa sig menar jag även detta sällsynta som består i en slags voyeuristisk sexualsadism)

Och hur har denne (okände) människa lyckats med att inte avsätta några biologiska spår på LH emedan det finns 10 DNA-träffar på LH:s kläder som kan härledas till NB samtidigt som NB säger sig aldrig ha sett eller träffat LH?
Senast redigerad av allegrageller 2016-01-27 kl. 02:41.
2016-01-27, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Tack för svar.

Ny detalj med Norra magasinet. Vad den har för relevans är jag dock osäker på.

Att Lisa tejpades hängd är med i fupen och togs även upp förra rättegången. Hennes hår samt repet var övertejpat.

Jag tror Nerljus tejpade henne för att det var en del av hans fantasi, snarare än något han tvingades göra av praktiska skäl. Man kan spekulera i huruvida han gjorde det för att slippa se hennes ögon, men det tror inte jag.
Jag tror han gjorde det efter hennes död, samtidigt som han drog ner och upp kläder.

Han återskapade en bild han hade i huvudet.

En sak till

Det finns ett problem med att tejpandet sker hängande.

Det går liksom inte.

Snöret kommer att fastna i tejpen hela tiden.
Eftersom det sitter spänt från hals upp till rör och man tejpar i mitten

Förstår du hur jag menar?
2016-01-27, 02:52
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
En sak till

Det finns ett problem med att tejpandet sker hängande.

Det går liksom inte.

Snöret kommer att fastna i tejpen hela tiden.
Eftersom det sitter spänt från hals upp till rör och man tejpar i mitten

Förstår du hur jag menar?

(min fetning): men snöret fastnade ju i tejpen... snöret var också tejpat
2016-01-27, 03:07
Medlem
Grandiosos avatar
Därför glömmer vi inte Lisa Holm

17-åriga Lisa Holms ansikte syns återigen på löpsedlar runt om i landet, precis som det gjorde i början på juni i år. Sedan hon hittades avliden har vi undrat – vad var det som egentligen hände?

Svaret har vi fortfarande inte, men när fler och fler detaljer framkommer står det klart att verkligheten kan vara ännu mörkare än fantasin.

Vi tvingas ställa oss frågan vilka mentala demoner det krävs för att beröva en människa livet på ett sådant brutalt sätt? Vilka onda krafter som ligger bakom, när ett liv släcks så skoningslöst?

Alla detaljer kring mordet gör att tankarna på Lisa Holms sista minuter i livet är svåra att snudda vid. Att föreställa sig hur det känns för hennes mamma, pappa eller syskon är en omöjlighet.

I rättssalen säger Lisa Holms pappa att dödsbeskedet kändes som att “man faller en hel jävla skyskrapa ner”. Det är svårt att på riktigt förstå vad han menar. Men en sak står klart – livet, som han kände till det, skulle aldrig mer bli sig likt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Vice chefsåklagare Lars- Göran Wennerholm anser att det inte finns några tvivel om att det är rätt person som sitter på de anklagades bänk.

Han konstaterade att Nerijus Bilevicius dna finns på tio olika ställen på Lisa Holms kläder – på hennes jacka, jeans och överdragsbyxor och han anser att mordet har varit planerat och att motivet varit att få sexuell njutning genom själva dödandet.

- Det var ingen våldtäkt som "gick snett", sade åklagaren och framhöll att Lisa Holm måste ha känt "maktlöshet, ångest och panik".

Han yrkade på att Bilevicius ska dömas till livstids fängelse för mord.

För målsägandebiträdet Tore Brandtler är det heller ingen tvekan om vem som är gärningsmannen:

– Mördaren sitter mitt emot mig. Det är Bilevicius, sade han i sitt slutanförande.

http://www.svd.se/darfor-glommer-vi-inte-lisa-holm
2016-01-27, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men alltså... Du kommer med en klockren, inkännande analys över brottet och GM, blev imponerad.

Därefter menar du att NB inte är den raffinerade sexualsadist som du just gestaltat.

Pga att han är en "enkel man".

Hur ser "din" GM ut? På dig låter det som att det rör sig om en slags övermänniska... Hur ter sig en sådan man?

Jag har funderat en hel del pä det. Men jag saknar viktiga detaljer. Någon som inte gärna smutsar ner sig för det första.

Sen är jag osäker om hon har hängt med tanke på tejpning och så. Man kan ha låst sig vid det - sen ser man det man vill se.

Blod i hjälm måste på något vis ha sin förklaring först. Den är ju inte på efter hennes död. Fast det vet vi inte tilll 100%.

Mopedolycka först... Sen mord. Tror jag. Kanske i kombination.

Lite väl riskigt känns det att flytta tillbaka moped förstås. För vem som.

Rattfyllleri som dolts av blottande iscensatt sexmord kanske. Vi är på landsbygden. Folk kör och dricker lättare där eftersom få poliskontroller finns.

Någon som har mycket att förlora även vid rattfylleri. Nån på väg upp i karriär. Kanske någon som är nära bekant med familjen Holm och som inte vågar ta på sig ansvaret för deras livslånga sorg. Kanske rent av någon som fått mycket dålig råd om att dölja en ren olyckshändelse och nu lider fruktansvärt av det valet.

Den info jag har om Lisas skador säger mig att det har aldrig funnits agg mot Lisa. En önskan om att skada henne.

Något har mer gått snett. Saker lagts dit och dragits ifrån men antagligen utan direkt uppsåt. Mer vanligt korkat handlande som är svårt att förklara och försvara i efterhand.

Flera personer kan ha ändrat på små detaljer utan varandras vetskap t.o.m. Inte lätt att reda upp. Inte så viktigt heller

. Viktigast är att familjen Holm ges en slutgiltig och trovärdig förklaring till Lisas död och att ingen oskyldig dömds på för veka grunder.

Då blir alla vinnare i denna sorgliga tragedi trots allt. Även den skyldige.
2016-01-27, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
[b][i]
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
[i]Vice chefsåklagare Lars- Göran Wennerholm anser att det inte finns några tvivel om att det är rätt person som sitter på de anklagades bänk.
För målsägandebiträdet Tore Brandtler är det heller ingen tvekan om vem som är gärningsmannen:
http://www.svd.se/darfor-glommer-vi-inte-lisa-holm
Sådana här påståenden kommer de alltid med och det slumrande folket tror också på det, därför de är vana att tro på auktoriteten.
Sanningen med mordet på Lisa är nog den att det var inte någon ensam dåres verk, utan något helt annat. Jag anser att den svarta SUV bilen som den fd. polisen såg 18.10 kvällen Lisa försvann, den bilen är mycket intressant.
2016-01-27, 03:45
Bannlyst
Även Nb skulle rent teoretiskt kunna vara orsak till ett olyckligt rattfylleri med dödlig utgång.

Sen kan ju någon gräslig typ utnyttjat denna olyckshändelse för att skada honom medvetet genom att iscensätta ett grymt bestialiskt sexmord som trots allt drabbar familjen Holm värst av alla.

Vi vet inte än. Men poliser kan om dom vill.
2016-01-27, 03:55
Bannlyst
Och med det menar jag att polisen kan lösa fallet - finna sanningen. Inget annat.

Man får begära tilläggsdagar i hovrätt om det dyker upp nya omständigheter.

Man har ju prövning i domstol för att komma fram till en trovärdig lösning. Det är ju en lösning som ska till. Inte en hypotetisk dom.

Låt det ta den tid som behövs.

Möt upp Nb och alla andra inblandade. Fokusera på lösning inte skuld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in