2016-01-29, 18:57
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilket DNA-bevis bevisar mord? NB vill ha alibi för griftefridsbrottet han begick, och ljuger av samma anledning. Frun bevisar inte mord, hon var inte med.

Dna på Lisa och kläder och saker runt brottsplatsen, självmord var det inte.

Det finns inget andra personers dna samtidigt säger NB aldrig träffat Lisa.

Du har uppenbara problem med beviskedjan som leder fram till NB, dels med flyttade saker och personliga ägodelar till Lisa.

Ang frun så kan hon inte ge NB alibi som han vill, samma gäller brodern, en familj hänger ihop och ger stöttning om de var 100% säkra på att NB inte begått detta mord. Nu är så inte fallet och NB kan inte redogöra för vad han gjorde de kritiska timmarna,och styrka detta.
2016-01-29, 19:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Dna på Lisa och kläder och saker runt brottsplatsen, självmord var det inte.

Det finns inget andra personers dna samtidigt säger NB aldrig träffat Lisa.

Du har uppenbara problem med beviskedjan som leder fram till NB, dels med flyttade saker och personliga ägodelar till Lisa.

Ang frun så kan hon inte ge NB alibi som han vill, samma gäller brodern, en familj hänger ihop och ger stöttning om de var 100% säkra på att NB inte begått detta mord. Nu är så inte fallet och NB kan inte redogöra för vad han gjorde de kritiska timmarna,och styrka detta.
DNA och flyttande av saker bevisar griftefridsbrott, inte mord. Frun och brodern kan inte ge alibi för griftefridsbrottet.
2016-01-29, 19:07
Medlem
Kan du berätta exakt vad han sade?
- Det var inte många ord. Ni får inte vara dumma.. säg inte till polis att jag har gjort såhär
Att jag har gjort såhär?
- Men sade han säg inte om tvätten eller hur uttryckte han?
Ni får inte vara dumma säg inte till polisen att jag tvättat kläder och det var så det börjande
hela samtalet och då frågar hon det kanske var du som gjorde det.
(Paus kl 15:25)
Förhöret fortsätter kl 15:38
Hur reagerar han på hustruns påstående, att hon skämtar?
- Han skrek inte till men tonen var höjd, Var inte dumma sade han, höjde rösten och sedan
pratade inte mer om det.
Var det i samma samtal han säger att ni skall säga att han var hemma innan kl 18?
- Ja. Han sade så utan att hota igår klockan sex var jag redan hemma
Han sade det som en uppmaning till er?
Ja. Det vet du själv jag var hemma klockan sex
- Om jag hade vetat vad som pågick. Då hade jag tittat på klockan men jag kan inte säga att
han var hemma klockan sex.
Förhör med Bilevicius, Aivaras; 2015-06-14 12:20 diarienr: 5000-K698204-15
1071

(http://www.homokozo.se/lh/fup/fup6.pdf) - för den som själv vill läsa förhören med AB

När man läser förhören med Aivaras Bilevicius märker man en påtaglig skillnad vad han säger före Lisas kropp har hittats och efter att den hittats. När han inser att brodern sannolikt har begått brottet vill han inte vara med längre och inte skydda NB, trots att NB är AB:s bror. Tjockare än vatten har också en gräns - hit men inte längre. När NB fälls i HR kommer tyvärr också hela NB:s familj, frun, mamman, NB:s barn, NB:s bror, etc att få det svårare. Folk börjar titta snett på dem.
2016-01-29, 20:14
Medlem
Lisa Holm försvinner en söndag och man inte vet om hon är död eller levande. Varför börjar då NB, boende i närheten av platsen för försvinnandet bete sig konstigt? Säga till dem han bor ihop med att dom skall intyga att NB varit hemma klockan 18, ljuga om när tvätten gått igång, börja snacka om DNA som NB aldrig pratar om annars. Och börjar uppträda förvirrat och irriterat efter ifrågavarande söndag, trots att personen som försvunnit inte är bekant eller anhörig. Börjar röka 2 pkt cig. istället för normalt sett 1 pkt cig./dag. Aivaras menar att han skulle förstått NB:s reaktion om det gällt NB:s egen dotter. Men här gäller det en flicka som NB påstår sig inte känna överhuvudtaget.
Varför säga åt sin bror när han ser att det stora sökpådraget pågår - hoppas att det börjar regna så att sökandet upphör.

Varför säger NB åt någon i sökpådraget att "här har militären redan sökt" då de som söker börjar närma sig platsen då den försvunna personen hittas mördad.

Varför tar Aivaras sin "skyddande hand" ifrån brodern, då han får reda på att Lisa hittats död och efter att man funnit NB:s DNA? Det finns ingenting, absolut ingenting, som talar för att NB inte skulle vara mördaren, eller varit med om mordet och transporten av kroppen. Om NB mot all förmodan inte utfört själva mordet - "bara" varit delaktig - är det nog hög tid att säga sanningen. Det finns en röd tråd i hela den här processen som bygger på logik och objektivt sett otvistbara bevis. Det är bara NB:s muntliga bekännelse som saknas.
2016-01-29, 20:21
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag är inte säker på att du förstår distinktionen mellan:

A "Jag har bevis för att tomtar och troll inte existerar"
B "Det finns inga bevis för att tomtar och troll existerar"

Det jag hävdar här är konsekvent B. Och precis som jag skulle avvisa alla idéer om att i beslut utgå från att det kan finnas tomtar och troll ute i skogen så avvisar jag alla idéer om att domen på något vi skulle ta hänsyn till att det "kan" ha skett några oegentligheter. Inte för att jag har bevis för icke-existens utan för att motparten saknar bevis FÖR existens.

Din smajly-gubbe är alltså ute och cyklar i spenaten. Rejält.

Sen hävdar du att det finns indikationer på att oegentligheter kan ha förekommit. Ja, det förvånar mig inte. Lika hög som tröskeln för alternativteoretikern (vilket du är till 100% vad du än säger själv) att godkänna ett konkret bevis som pekar MOT den åtalade, lika låg är tröskeln för att plocka in snart sagt vad skit som helst som bevis för sin egen tes. I ditt fall dessutom inte bara för att hävda rimligt tvivel, utan på fullt allvar påstå att den dömde balten är oskyldig.

Vad det är för "hat" du snackar om har jag ingen aning om. Men gissningsvis är det de till leda diskuterade omständigheterna runt gripandet och tonen i vissa förhör som utgör "bevismaterialet" här. Det är inte något objektivt bevisfaktum, långt därifrån. Det är tolkningar av olika personers beteende som gjorts här i tråden. Eller förresten, det är inte ens det. Det är tolkningar utifrån hur man har tolkat beteenden. Vilket i vissa fall bygger på utsagor från de misstänkta själva.
Men det är värre än så. Att man anser sig kunna spåra ett visst ogillande hos någon är naturligtvis inte tillräckligt för att dra slutsatsen att personen betett sig olämpligt pga detta ogillande. Din logik är ekvivalent med:

- Jag tror att min granne ogillar mig
- Min bil startade inte i morse
- Jag tror det måste bero på sabotage (socker i tanken t ex)
- Jag tror det måste vara min granne som hällt sockret i tanken.

En person som på fullt allvar resonerade på det här viset och gick runt i området och anklagade grannen skulle med rätta betraktas som både ohyfsad och paranoid.

Men här i tråden duger ”logiken” för ett antal personer. Däribland du
.
Så vad återstår då? Ett blodprov som fick tas om. Det är allt vad det här kokar ner till. Ett omtaget blodprov ska vi bygga en konspirationsteori på där poliser eller annan myndighetspersonal har planterat bevis för att sätta dit en helt oskyldig hantverkare för mord.

Ursäkta mig, men det är inte riktigt friskt att sitta och föra fram såna teorier på fullt allvar. Inte ens i ett anonymt nätforum.

Lägg först och främst ner med dina barnsliga härskartekniker. Du måste kunna diskutera utan att sjukförklara motparten och dennes uppfattning. Om du inte klarar det visar det du inte har tillräcklig tilltro till dina egna argument. Du undviker jämt och ständigt sakfrågan och går in någon sorts metadiskussion om ”alternativteoretiker” och deras bristande omdöme och verklighetsuppfattning. Det är skit samma vad du vill sätta för etikett på mig och andra forumdeltagare. Jag skulle kunna kalla dig något motsvarande nedvärderande och förminskande men det leder inte diskussionen någon vart.

Att tro att hela polismyndigheten skulle vara genomkorrupt och inblandad i en gigantisk konspiration vore naturligtvis paranoidt. Men att tro att alla polismän är hederliga och alltid följer regelboken är likaledes naivt. Det finns en motsatt ytterlighet till det du kallar alternativteoretiker, dvs de som misstror allt och alla, ser dolda motiv och mystiska omständigheter överallt och alltid kommer med långsökta förklaringar. Och det är den godtrogne som alltid litar på det som kommer från en auktoritet, är helt oförmögen till att tänka kritiskt och blint köper alla etablerade sanningar. En vis person förstår när man kan lita på något som sägs men också när det finns anledning att vara misstänksam och ifrågasättande.

Jag har aldrig påstått att det säkert skett en plantering utan bara pekat på möjligheten och alltid sagt att det i så fall måste ha rört sig om en enskild polisman som handlat på eget bevåg. Ingen har heller hävdat att det ska ha gjorts för att sätta dit en oskyldig ”oförvitlig baltisk gästarbetare” utan motivet har i så fall varit att säkerställa att den man är övertygad om är skyldig ska dömas för mordet.

Du har antagligen lyssnat på IB:s vittnesmål i hovrätten där hon berättade om hur poliser stått tillsammans och ropat ”gästarbetare!” åt henne. Att behandla en misstänkt så hånfullt tycker jag tyder på hat och förakt. Läser man här på forumet är det tydligt att det finns väldigt starka negativa känslor mot litauerna, utöver det personliga kan man skönja en fientlig hållning mot östeuropéer i allmänhet. Det är fullt tänkbart att liknande attityder och känslor finns inom polisen. Att polisen i ett tidigt skede var övertygade om NB:s skuld är för övrigt uppenbart.

Jag påstår inte att proverna är något starkt indicium för att det skett plantering men det öppnar för möjligheten. Som jag skrev i förra inlägget så måste saken utredas för att få fram några bevis eller indicier alternativt kunna utesluta det hela.

Alltsammans bottnar i att det finns så otroligt mycket i åklagarens gärningsbeskrivning som inte går ihop och NB ter sig inte rimlig som gärningsman för mig och flera andra här. Då DNA-spåren trots allt finns måste man fundera över andra förklaringar till hur de hamnat på LH:s kläder och där är plantering ett av flera alternativ.

Du tänker i motsatt bana - den blytunga DNA-bevisningen innebär att NB måste vara skyldig och då är allt annat oväsentligt och inte värt några analyser eller efterforskningar. Det är där vi skiljer oss åt men det finns ingen anledning att hålla på och sjukförklara varandra för det.
2016-01-29, 20:41
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
DNA och flyttande av saker bevisar griftefridsbrott, inte mord. Frun och brodern kan inte ge alibi för griftefridsbrottet.

Jo hela beviskedjan visar att NB begått detta brott.

Allt från dna på Lisa till dna på brottsplatsen från NB på föremål knutna till dödsorsak.

Frågan var om brodern och frun kunde ge alibi för mord, inte något annat ev brott.
2016-01-29, 20:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Inget bevis motsäger det här: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
Det finns mycket som klart och tydligt talar för ett överlagt sexualsadistiskt mord, varav kan nämnas:

1. Joggerskans utpekande av NB.
2. NB:s tvångsmässiga onanerande
3. NB:s färska blod på röret; med önskvärd tydlighet ditkommet vid anordnandet av snaran
4. NB:s försök att förbereda sitt alibi såväl före mordet som efter
2016-01-29, 20:47
Bannlyst
Citat:
Inget bevis motsäger det här: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

För det första så är det extremt ovanligt med äkta nekrofiler och de som är det är till största delen människor med en mycket svår psykiskt störning med en mycket stark tvångsmässighet i grunden. Vidare har de mycket svårt med den sociala kommunikationen, är ensamma, enstöringar. Större delen är alltså psykotiska och/eller med personlighetsstörningar. En person med ett stort behov av vård och hjälp inom psykiatrin alltså. Stämmer det här in på din gärningsman?
En sexuell sadist/mördare däremot, är oftast ”som folk är mest” d.v.s gör inget väsen av sig, uppfattas som ”normal” och lever ofta ett vanligt liv, med arbete, fru, barn o.s.v. Självklart emotionellt störd, ofta med ångest, sexualsadistiska fantasier och vissa tvångstankar men vanligtvis utan att ha något som kan betraktas som djupgående psykisk störning, inte psykotisk eller med någon personlighetsstörning. På ytan ser det mesta ganska vanligt ut. Stämmer det här in på din gärningsman?
Att en person som inte har några tecken på psykisk störning, oförmåga till social kommunikation eller nekrofila intressen plötsligt skulle debutera som en äkta nekrofil det ter sig helt osannolikt, har mig veterligen aldrig hänt. Att en sån här person, som egentligen inte finns, skulle stöta på en nyss hängd person, det finns inte – är helt otänkbart.
Hos en sexuell sadist så blir aggressionen och sexualiteten till ett. Det kan ge ett otroligt intensivt förlopp vid ett mord t.ex. Aggressiviteten ökar på den sexuella stimulansen och vice versa. Explosivt och med kraft agerar gärningsmannen, kan inte hejda sig. Blir som ett mycket kraftfullt rus där gränser suddas ut. Nerijus B har agerat våldsamt aggressivt för att då nå maximal njutning och han kan omöjligt ha kunnat fokusera på exakt när hennes offrets hjärta slutade slå, de fungerar inte så utan han har fortsatt tills han var helt klar med det han ville åstadkomma. Om han då t.ex dragit av hennes kläder efter att hennes hjärta slutat slå så betyder inte det att han är nekrofil, utan han har helt enkelt varit så inne i sin gärning och sin egen tillfredsställelse, sitt ”rus” så han har bara fortsatt, tills han nått sitt maximala klimax. Maxad adrenalinutsöndring ihop med sexuell tillfredsställelse av skadan/döden han tillfogat sitt offer. I det här fallet är det också ganska typiskt ett sexualsadistiskt förfarande att ingen penetrering skett. Stimulansen ligger nämligen inte i detta utan i betraktandet av offret som är utan räddning, att titta på den nakna kroppen. Tejpningen är också en stark symbol för förövarens kontroll. Efter 100% fokusering på gärningen kommer sen fasen med att snabbt få undan kroppen som då inte längre fyller någon funktion för honom utan den skall snabbt bara döljas. Som han själv försöker dölja gärningen långt inom sig själv sen.
En äkta nekrofil hade förmodligen hanterat kroppen annorlunda än vad mördaren gjorde efteråt. Njutningen för en nekrofil är närhet med den orörliga kroppen som inte gör motstånd, att känna kontroll över den. Ofta vill de försöka med penetrering eller i vart fall känna kropp mot kropp, kyssa, ta på med sina händer, känna orörlig kropp mot sin kropp. Skriver ”ofta” men menar då alltså de få fall som finns dokumenterade. En nekrofil tar god tid på sig att ”umgås” med den döda kroppen, där just hantering, ”röra vid” och närhet av den orörliga, döda kroppen är det viktiga. Nerijus B:s DNA har inte anträffats direkt på offrets kropp vad jag förstått. Detta är en tämligen sannolik bekräftelse på att en nekrofil ej hanterat kroppen.
Ingenting alls talar för att Nerijus B enbart skulle vara skyldig till brott mot griftefriden, nekrofili.
Allt talar för att gärningen och mordet är utfört av en sexuell sadist och att Nerijus B är den skyldige. Det förlopp som åklagaren beskrivit låter helt trovärdigt.
2016-01-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
Lisa Holm försvinner en söndag och man inte vet om hon är död eller levande. Varför börjar då NB, boende i närheten av platsen för försvinnandet bete sig konstigt? Säga till dem han bor ihop med att dom skall intyga att NB varit hemma klockan 18, ljuga om när tvätten gått igång,....
Jag har frågat några gånger var i FUP finns de uppgifter att NB försökte att övertala sin bror och fru att de skulle ljuga om tiden (att han var hemma vid 18 tiden). Vilket datum sa han det?
Mvh
Senast redigerad av matematiker 2016-01-29 kl. 20:54.
2016-01-29, 20:50
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Vad föranleder dig att påföra Aivaras B de dåliga egenskaper du räknar upp?
Att det bara finns dåliga och tvivelaktiga anledningar till att Aivaras B berättade det han gjorde om sin bror?
"Endera är det en lögn" eller så berättande han en "komprometterande" sanning för att "behaga polisen". Berätta hur du kommit fram till den slutsatsen över Aivaras B:s personlighet? Intressant att veta hur ni tänker.
Har för mig att Nerijus hustru Irina B hade beskrivit lillebrodern Aivaras som en snäll och omtänksam person som inte ljuger, men jag kan ha missuppfattat det.

AB kan mycket väl ha misstänkt att hans bror låg bakom mordet efter att polisen satt griller i huvudet på honom. Men han kan inte ha vetat om det var så, inte varit övertygad. Att i det läget berätta en massa skit som misstänkliggör NB ytterligare är rent ut sagt skändligt att göra som broder. Det vittnar om att AB är en mycket illojal och svekfull person. Alternativt är han extremt svag och lättpåverkad.

Om han lämnat falska uppgifter angående alibit så är det förståeligt att han tog tillbaka det för att inte själv bli indragen i processen, men det hade räckt med det. Läser man förhören med AB så är det tydligt att han bestämde sig för att rota fram all möjligt skit han kunde komma på om NB för att vara polisen till lags.
2016-01-29, 20:54
Medlem
Grandiosos avatar
Brittiska, kända Daily Mail, med en stor läsekrets, har hårdbevakning på
Sverige och har i dagarna uppmärksammat läkaren som kidnappade en ung kvinna och
förde till sin bunker i Skåne. Vidare mycket artiklar om flyktingkaoset i vårt land med
bland annat "det ensamkommande flyktingbarnet" från Somalien som knivmördade
en kvinnlig anställd på ett boende, kravaller på andra flyktingboenden där till exempel polis
känt sig allvarligt hotad och sen idag en brett uppslagen grej om att Mölndal utanför Göteborg
är förstört av invandringen.

Men ännu inte en enda artikel om mordet på Lisa Holm vilket då förvånar något med tanke
på att man alltså uppmärksammar så mycket annat av elände som drabbat stackars
Svea Rike på senare tid.
Fast efter den fastställda livstidsdomen mot herr balt i hovrätten så kanske man finner det
värt att även ta tag i denna sak.
Häromsistens lät ju en tråddeltagare tillkännage att en syster till denne låtit översätta
delar av faktamaterialet och överlämnat till olika media i England.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-six-days.html
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-29 kl. 21:21.
2016-01-29, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
AB kan mycket väl ha misstänkt att hans bror låg bakom mordet efter att polisen satt griller i huvudet på honom. Men han kan inte ha vetat om det var så, inte varit övertygad. Att i det läget berätta en massa skit som misstänkliggör NB ytterligare är rent ut sagt skändligt att göra som broder. Det vittnar om att AB är en mycket illojal och svekfull person. Alternativt är han extremt svag och lättpåverkad.

Om han lämnat falska uppgifter angående alibit så är det förståeligt att han tog tillbaka det för att inte själv bli indragen i processen, men det hade räckt med det. Läser man förhören med AB så är det tydligt att han bestämde sig för att rota fram all möjligt skit han kunde komma på om NB för att vara polisen till lags.
Du fortsätter att påföra Aivaras B otaliga dåliga egenskaper. Har du funderat på om du har en aning tunnelseende i din iver att smutskasta lillebrodern för att din vilja verkligen är att Nerijus skall vara oskyldig?
Har du aldrig tänkt tanken att det var enklare än det du beskriver?
Att Aivaras B helt enkelt talade sanning vilket är lätt hänt när man hamnat i någon form av chock?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in