"Jag har frågat några gånger var i FUP finns de uppgifter att NB försökte att övertala sin bror och fru att de skulle ljuga om tiden (att han var hemma vid 18 tiden). Vilket datum sa han det och i vilken sida av FUP man kan se det?"
På följande adress:
http://www.homokozo.se/lh/fup/fup6.pdf
Det finns flere förhör med AB i denna pdf. T.ex på sidan 1113 säger AB följande:
Mmm var det då han sa också att ni inte skulle säga eller att ni skulle säga att han var
hemma innan klockan arton?
- Nej så sa han alltså rakt ut till mig då man kom på måndagen för att hämta oss på förhör, det
var på kvällen jag minns inte exakt vad klockan var, jag har nog berättat om att det var två
personer som hade kommit i en Saab bil, och jag kommer inte ihåg exakt vad dom sa men
dom frågade oss om dom kunde komma in i huset eller i köket och han satt där du sitter och
han satt där advokaten sitter nu och alltså och han sa så här att om jag får frågan var han var
nånstans då skulle jag säga att han var hemma klockan sex, och då alltså tänkte jag på så här
ja han kanske hade varit hemma klockan arton för att han säger till mig att så, att jag skulle
säga på det här sättet, och nu när jag, alltså i efterhand när jag tänker i efterhand så kommer
jag på att han inte var hemma klockan sex.
För så som du berättar idag här nu, så är det helt uppenbart att han inte var hemma
klockan sex
- Nej han var inte hemma
Är du säker på det som du har berättat här idag?
- Ja
Mmm så, så när du i efterhand säger, har sagt att han var hemma klockan sex så är det
fel?
- Alltså jag trodde ju att han var hemma klockan sex eftersom han hade sagt det till mig att han
var hemma då, att jag skulle säga det här, men nu när jag tänker efter så kan jag säga så här
att jag inte minns att han skulle ha varit hemma klockan sex.
--------
(NY FÖRHÖRSUTSKRIVARE)
- Ni är så trevlig när ni pratar alltså med mig, men då vid det förhöret så kändes som att, att
dom ville tvinga mig att erkänna
Mmm, men på måndagen hördes du redan om in, om jag inte minns fel, och...
- Jag hördes samma kväll på fredagen tror jag i Lidköping...
Ja, fast det var när du var gripen, men du var hörd en gång tidigare va innan du greps?
-Ja hemma ja, ja hemma, ja
Och det var på...
- Det var ett väldigt kort förhör
Ja
-Då dom här personerna var väldigt trevliga
Mmm, men då uppgav du att din bror hade varit hemma, klockan arton?
- Därför att ja, för att på väg till förhöret så sa han till mig att jag skulle säga så här att han var
hemma klockan arton och det är det jag sa
Ja, och det vet du idag att det var fel
-Korrekt uppfattat