2016-01-29, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
AB kan mycket väl ha misstänkt att hans bror låg bakom mordet efter att polisen satt griller i huvudet på honom. Men han kan inte ha vetat om det var så, inte varit övertygad. Att i det läget berätta en massa skit som misstänkliggör NB ytterligare är rent ut sagt skändligt att göra som broder. Det vittnar om att AB är en mycket illojal och svekfull person. Alternativt är han extremt svag och lättpåverkad.

Om han lämnat falska uppgifter angående alibit så är det förståeligt att han tog tillbaka det för att inte själv bli indragen i processen, men det hade räckt med det. Läser man förhören med AB så är det tydligt att han bestämde sig för att rota fram all möjligt skit han kunde komma på om NB för att vara polisen till lags.

Men...spelar det verkligen någon roll om brodern varit illojal om han vet om att NB mördat Lisa?!

Är inte det viktigaste att få fast LH:s mördare?
2016-01-29, 21:10
Medlem
"Jag har frågat några gånger var i FUP finns de uppgifter att NB försökte att övertala sin bror och fru att de skulle ljuga om tiden (att han var hemma vid 18 tiden). Vilket datum sa han det och i vilken sida av FUP man kan se det?"

På följande adress: http://www.homokozo.se/lh/fup/fup6.pdf

Det finns flere förhör med AB i denna pdf. T.ex på sidan 1113 säger AB följande:

Mmm var det då han sa också att ni inte skulle säga eller att ni skulle säga att han var
hemma innan klockan arton?

- Nej så sa han alltså rakt ut till mig då man kom på måndagen för att hämta oss på förhör, det
var på kvällen jag minns inte exakt vad klockan var, jag har nog berättat om att det var två
personer som hade kommit i en Saab bil, och jag kommer inte ihåg exakt vad dom sa men
dom frågade oss om dom kunde komma in i huset eller i köket och han satt där du sitter och
han satt där advokaten sitter nu och alltså och han sa så här att om jag får frågan var han var
nånstans då skulle jag säga att han var hemma klockan sex, och då alltså tänkte jag på så här
ja han kanske hade varit hemma klockan arton för att han säger till mig att så, att jag skulle
säga på det här sättet, och nu när jag, alltså i efterhand när jag tänker i efterhand så kommer
jag på att han inte var hemma klockan sex.

För så som du berättar idag här nu, så är det helt uppenbart att han inte var hemma
klockan sex
- Nej han var inte hemma

Är du säker på det som du har berättat här idag?
- Ja

Mmm så, så när du i efterhand säger, har sagt att han var hemma klockan sex så är det
fel?
- Alltså jag trodde ju att han var hemma klockan sex eftersom han hade sagt det till mig att han
var hemma då, att jag skulle säga det här, men nu när jag tänker efter så kan jag säga så här
att jag inte minns att han skulle ha varit hemma klockan sex.

--------
(NY FÖRHÖRSUTSKRIVARE)
- Ni är så trevlig när ni pratar alltså med mig, men då vid det förhöret så kändes som att, att
dom ville tvinga mig att erkänna

Mmm, men på måndagen hördes du redan om in, om jag inte minns fel, och...
- Jag hördes samma kväll på fredagen tror jag i Lidköping...

Ja, fast det var när du var gripen, men du var hörd en gång tidigare va innan du greps?
-Ja hemma ja, ja hemma, ja

Och det var på...
- Det var ett väldigt kort förhör

Ja
-Då dom här personerna var väldigt trevliga
Mmm, men då uppgav du att din bror hade varit hemma, klockan arton?
- Därför att ja, för att på väg till förhöret så sa han till mig att jag skulle säga så här att han var
hemma klockan arton och det är det jag sa

Ja, och det vet du idag att det var fel
-Korrekt uppfattat
2016-01-29, 21:11
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
Lisa Holm försvinner en söndag och man inte vet om hon är död eller levande. Varför börjar då NB, boende i närheten av platsen för försvinnandet bete sig konstigt? Säga till dem han bor ihop med att dom skall intyga att NB varit hemma klockan 18, ljuga om när tvätten gått igång, börja snacka om DNA som NB aldrig pratar om annars. Och börjar uppträda förvirrat och irriterat efter ifrågavarande söndag, trots att personen som försvunnit inte är bekant eller anhörig. Börjar röka 2 pkt cig. istället för normalt sett 1 pkt cig./dag. Aivaras menar att han skulle förstått NB:s reaktion om det gällt NB:s egen dotter. Men här gäller det en flicka som NB påstår sig inte känna överhuvudtaget.
Varför säga åt sin bror när han ser att det stora sökpådraget pågår - hoppas att det börjar regna så att sökandet upphör.

Varför säger NB åt någon i sökpådraget att "här har militären redan sökt" då de som söker börjar närma sig platsen då den försvunna personen hittas mördad.

Varför tar Aivaras sin "skyddande hand" ifrån brodern, då han får reda på att Lisa hittats död och efter att man funnit NB:s DNA? Det finns ingenting, absolut ingenting, som talar för att NB inte skulle vara mördaren, eller varit med om mordet och transporten av kroppen. Om NB mot all förmodan inte utfört själva mordet - "bara" varit delaktig - är det nog hög tid att säga sanningen. Det finns en röd tråd i hela den här processen som bygger på logik och objektivt sett otvistbara bevis. Det är bara NB:s muntliga bekännelse som saknas.

Mitt fetande.

Det där, bland annat, stämmer ju inte alls !

Det som NB säger är ju tvär om, han säger enligt AB, FUP 1102 :

"oj det vore ju inte bra att det skulle börja regna snart då skulle det vara slut på deras letande"

Så NB tycker att det INTE vore bra om det började regna för då skulle dom som letade efter Lisa inte längre kunna leta.

Flera av dina påstående är dessutom faktuelt helt felaktiga!
2016-01-29, 21:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
DNA och flyttande av saker bevisar griftefridsbrott, inte mord. Frun och brodern kan inte ge alibi för griftefridsbrottet.

Visst är det så och det kanske HR redan har kommit fram till.
Det blev dock ingen reaktion här i tråden idag då jag förde fram att detta hade tagits bort från sammanfattningen av fallet vid HR:s uppdatering idag:
Citat:
"Nerijus Bilevicius är alltjämt på sannolika skäl misstänkt för mord den 7 juni 2015 i Blomberg i Götene kommun", skriver Göta hovrätt i sitt beslut.
Citatet är från G-P i tisdags och avser kvarstannandet i häkte.

Men jag menar att den formuleringen (eller en liknande) även stod i sammanfattningen på HR:s hemsida förut. Ifall den tagits bort, kan man ju undra varför?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-01-29 kl. 21:22.
2016-01-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns mycket som klart och tydligt talar för ett överlagt sexualsadistiskt mord, varav kan nämnas:

1. Joggerskans utpekande av NB.
2. NB:s tvångsmässiga onanerande
3. NB:s färska blod på röret; med önskvärd tydlighet ditkommet vid anordnandet av snaran
4. NB:s försök att förbereda sitt alibi såväl före mordet som efter
Hej letsdoit, det var längesen . Jag tror att du håller med mig att NB blir dömd till livstid fängelse men jag funderar om han hade sagt att han han fick order för att ta bort kroppen och gömma den, skulle hjälpa honom till lägre straff? Jag pratade med en känd advokat som trodde att det det skulle hjälpa NB om han erkände och hittade på såna förklaringar.....
2016-01-29, 21:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det finns mycket som klart och tydligt talar för ett överlagt sexualsadistiskt mord, varav kan nämnas:

3. NB:s färska blod på röret; med önskvärd tydlighet ditkommet vid anordnandet av snaran
1. Mycket osäkert. Hon kände inte igen honom samma dag, men fem månader efteråt.
2. Mordbevis?
3. Kom troligare dit när kniv användes vid nedtagningen.
4. Före?
2016-01-29, 21:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
För det första så är det extremt ovanligt med äkta nekrofiler och de som är det är till största delen människor med en mycket svår psykiskt störning med en mycket stark tvångsmässighet i grunden. Vidare har de mycket svårt med den sociala kommunikationen, är ensamma, enstöringar. Större delen är alltså psykotiska och/eller med personlighetsstörningar. En person med ett stort behov av vård och hjälp inom psykiatrin alltså. Stämmer det här in på din gärningsman?
En sexuell sadist/mördare däremot, är oftast ”som folk är mest” d.v.s gör inget väsen av sig, uppfattas som ”normal” och lever ofta ett vanligt liv, med arbete, fru, barn o.s.v. Självklart emotionellt störd, ofta med ångest, sexualsadistiska fantasier och vissa tvångstankar men vanligtvis utan att ha något som kan betraktas som djupgående psykisk störning, inte psykotisk eller med någon personlighetsstörning. På ytan ser det mesta ganska vanligt ut. Stämmer det här in på din gärningsman?
Att en person som inte har några tecken på psykisk störning, oförmåga till social kommunikation eller nekrofila intressen plötsligt skulle debutera som en äkta nekrofil det ter sig helt osannolikt, har mig veterligen aldrig hänt. Att en sån här person, som egentligen inte finns, skulle stöta på en nyss hängd person, det finns inte – är helt otänkbart.
Hos en sexuell sadist så blir aggressionen och sexualiteten till ett. Det kan ge ett otroligt intensivt förlopp vid ett mord t.ex. Aggressiviteten ökar på den sexuella stimulansen och vice versa. Explosivt och med kraft agerar gärningsmannen, kan inte hejda sig. Blir som ett mycket kraftfullt rus där gränser suddas ut. Nerijus B har agerat våldsamt aggressivt för att då nå maximal njutning och han kan omöjligt ha kunnat fokusera på exakt när hennes offrets hjärta slutade slå, de fungerar inte så utan han har fortsatt tills han var helt klar med det han ville åstadkomma. Om han då t.ex dragit av hennes kläder efter att hennes hjärta slutat slå så betyder inte det att han är nekrofil, utan han har helt enkelt varit så inne i sin gärning och sin egen tillfredsställelse, sitt ”rus” så han har bara fortsatt, tills han nått sitt maximala klimax. Maxad adrenalinutsöndring ihop med sexuell tillfredsställelse av skadan/döden han tillfogat sitt offer. I det här fallet är det också ganska typiskt ett sexualsadistiskt förfarande att ingen penetrering skett. Stimulansen ligger nämligen inte i detta utan i betraktandet av offret som är utan räddning, att titta på den nakna kroppen. Tejpningen är också en stark symbol för förövarens kontroll. Efter 100% fokusering på gärningen kommer sen fasen med att snabbt få undan kroppen som då inte längre fyller någon funktion för honom utan den skall snabbt bara döljas. Som han själv försöker dölja gärningen långt inom sig själv sen.
En äkta nekrofil hade förmodligen hanterat kroppen annorlunda än vad mördaren gjorde efteråt. Njutningen för en nekrofil är närhet med den orörliga kroppen som inte gör motstånd, att känna kontroll över den. Ofta vill de försöka med penetrering eller i vart fall känna kropp mot kropp, kyssa, ta på med sina händer, känna orörlig kropp mot sin kropp. Skriver ”ofta” men menar då alltså de få fall som finns dokumenterade. En nekrofil tar god tid på sig att ”umgås” med den döda kroppen, där just hantering, ”röra vid” och närhet av den orörliga, döda kroppen är det viktiga. Nerijus B:s DNA har inte anträffats direkt på offrets kropp vad jag förstått. Detta är en tämligen sannolik bekräftelse på att en nekrofil ej hanterat kroppen.
Ingenting alls talar för att Nerijus B enbart skulle vara skyldig till brott mot griftefriden, nekrofili.
Allt talar för att gärningen och mordet är utfört av en sexuell sadist och att Nerijus B är den skyldige. Det förlopp som åklagaren beskrivit låter helt trovärdigt.
Han är ingen fullfjädrad nekrofil, för i så fall hade han gått hela vägen. Han njöt av att titta på den nakna kroppen.

Och att NB har gjort sig skyldig till brott mot griftefriden i enlighet med gärningsbeskrivningen är vi väl överens om?
2016-01-29, 21:38
Medlem
Citat:

Vad menar du egentligen med färskt blod?
2016-01-29, 21:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Hej letsdoit, det var längesen . Jag tror att du håller med mig att NB blir dömd till livstid fängelse men jag funderar om han hade sagt att han han fick order för att ta bort kroppen och gömma den, skulle hjälpa honom till lägre straff? Jag pratade med en känd advokat som trodde att det det skulle hjälpa NB om han erkände och hittade på såna förklaringar.....
Hej matematiker, har du räknat ut vem som kan ha kommit på idén att ge honom denna order? - Hade den kände advokaten något förslag? - I annat fall får man nog betrakta en sådan senkommen förklaringsmodell som en bortförklaring som bara kan rendera ett högre straff.
2016-01-29, 21:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad menar du egentligen med färskt blod?
Nyutkommet från NB:s kropp i samband med hans nervöst och hetsigt anordnade hängningssnara.
2016-01-29, 21:43
Medlem
"Läser man förhören med AB så är det tydligt att han bestämde sig för att rota fram all möjligt skit han kunde komma på om NB för att vara polisen till lags."

Om man läser förhören med AB ordentligt så ser man tydligt hur han svänger i försvaret av NB då kroppen hittats och han informerats om var man funnit NB:s DNA. Då inser AB varför NB betett sig som han gjort efter Lisa Holms försvinnande. Varför NB påtalat IB och AB vad dom skall säga om tidpunkter vid polisförhör, etc. Och det är ingen som planterat i AB:s huvud att säga så. Ingen konspiration från polisen. Dvs polisens DNA fynd passar ihop med AB:s vittnesmål om att NB med största sannolikhet är Lisa Holms mördare. Från två från varandra oberoende håll når man i stort sett samma slutsats. Vissa beskyller polisen/militären för att ha planterat DNA-bevisen. Men vem skulle då planterat något i AB? Ingen, och inte har han blivit utsatt för hårt tryck i polisförhören heller. Bara förklara halvsanningar, snudd på lögner, som han inledningsvis drog till med på uppmaning av NB. Polisen har till och med sagt följande åt honom:

Jag får va nog med att upplysa dig om att, att ljuga i ett polisförhör är inte på nåt sätt
en straffbar handling, så att du behöver inte va orolig för det att du har sagt annorlunda tidigare

AB har agerat ungefär som man kan förvänta sig att man själv skulle agerat i AB:s sits. Vem skulle försvarat sitt syskon om det är ytterst sannolikt att ens syskon skulle begått ett så bestialsikt mord, som det på Lisa Holm.
2016-01-29, 21:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Dagens nyhet var ändå att HR uppdaterade sammanfattningen i målet. Jag menar att man inte gör det bara för att det är två handläggare nu istället för tre. Iofs var den som hoppat av fiskal, vad jag minns. Om det nu säger något.
Men hur som helst lutar det åt att HR har tagit bort något från sammanfattningen, för jag tror inte de har lagt till något varje fall.

Förslagsvis har man tagit bort detta:
Citat:
Nerijus Bilevicius är alltjämt på sannolika skäl misstänkt för mord.

Edit: http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-01-29 kl. 21:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in