2016-01-30, 22:15
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det där är ju rent skitsnack. Ondskan i Sverige finns hos var och en och företrädesvis hos de som betraktar sig själva som förträffligheten själv och blundar för sina onda sidor. Men framför allt finns ondskan hos de som inte också förmår se och ge uttryck för godhet.Han vände sig också direkt till NB och önskade honom lycka till i fortsättningen.

Citat:
Men givetvis måste mjölkrummet jämnas med marken. Detta förutsätter jag att den driftige AJ med det snaraste kommer att se till; annars får han nog finna sig i att kallas girig och kanske ännu värre saker.
[url]http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2895080-blomberg-sorgen-sitter-i-byggnaderna?m=print[/url

Eftersom du så ödmjukt tog dig tiden att citera mitt tidigare inlägg så ska jag inte låta dina ord stå oemotsagda. Arne Jönsson tog ondskan till Blomberg. Det är faktum. Ondskan finns definitivt inte hos var och en. Det kan du vara säker på. Du generaliserar lite väl mycket när du påstår att det är ondska att inte kunna se godheten i när Arne Jönsson önskade sin dräng lycka till.

Det är def inte illasint snack att ge en bild från irl av vad de som står runtomkring godsägarna har att säga. Folk som tidigare bjudit in paret i Torekov men även till bjudningar på Östermalm. Det kan ge nyans till en del tankar och åsikter i den här tråden.

När det kommer till arbetsgivaransvar så handlar det naturligtvis inte huruvida caféägaren håller sig med x antal personal för att ingen ska behöva sägas upp. Hon är egenföretagare med vinstintresse. Inget fel i sig. Däremot vet alla som någongång anställt yngre minderåriga dvs under 18 år att man har ett mycket större ansvar för dom. Särskilt när det finns dagskassor. Här sticker alla till höger och vänster när det är dags för stängning. Kvar ute på landsbygden blir en 17-årig flicka. Det är inte särskilt välorganiserat av caféägaren.

Nu skrev jag om det träd som planterats till Lisas minne som en reflektion till vad en annan i tråden sa om just det trädet. Personen ogillade trädet. Jag kan förstå blommor och att folk har ett behov av att söka sig till en plats innan begravningen. Likt andra platser t ex bilolyckor, eller när Anna Lind mördades på Nk. De blommorna tas efter en tid bort. Att plantera ett träd till Lisas minne ( mitt emot MORD platsen ) vid caféet efter att Lisa jobbat 6 helgdagar. Vad är syftet ? varför ska Lisas minne förknippas med en så hemsk plats ! Nu var det inte caféägaren som tog initiativ till just det beslutet. Men nog kan man ana att caféet kommer dra till sig en viss slags nyfikenhet till sin dagskassa. Jag vidhåller att caféägaren som talar som ett barn gett ett synnerligen osympatisk intryck i media när hon i intervjuer alltid framhållit sin caféverksamhet och dess öppetider. Osmakligt !

Mjölkrummet är väl en del av Arne Jönssons affärsverksamhet. Utan caféet och trädet som påminner om vad som hänt på Blomberg så skulle nog inte många bry sig om den där skitladan.

Arne Jönssons girighet ligger i att anställa billig arbetskraft från öst på slavkontrakt. Det finns en anledning till att man inte får arbeta ett visst antal timmar övertid samt att ordinarie arbetstid är reglerad i lag. Ingen seriös arbetsgivare vill väll att sina anställda ska drabbas av psykisk ohälsa. Han såg ju till och med till att hans fru kunde hålla sig med en. N var dessutom 1 på 100. Den bästa han någonsin haft. Efter allt detta önskar han N lycka till i hovrätten och det tolkar du som godhet
2016-01-30, 22:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
När det kommer till arbetsgivaransvar så handlar det naturligtvis inte huruvida caféägaren håller sig med x antal personal för att ingen ska behöva sägas upp. Hon är egenföretagare med vinstintresse. Inget fel i sig. Däremot vet alla som någongång anställt yngre minderåriga dvs under 18 år att man har ett mycket större ansvar för dom. Särskilt när det finns dagskassor. Här sticker alla till höger och vänster när det är dags för stängning. Kvar ute på landsbygden blir en 17-årig flicka. Det är inte särskilt välorganiserat av caféägaren.
Här måste jag invända. Det var två myndiga tjejer som var sist kvar och stängde kaféet. Att 17-åringen som gick minuten före dröjde kvar berodde inte på dålig organisation från kaféägaren.
2016-01-30, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, liknelsen är inte trams, men visar däremot att du inte förstår hur juridiken och bevisvärdering fungerar här. Eller för vi en diskussion om hur du TYCKER att det BORDE gå till i rättssalen?

I både knivfallet och Nerijus handlar det i grunden om sannolikhetsbedömningar. Knivfallet är dessutom byggt på bortförklaringar jag hört vid åtminstone ett par tillfällen vid mord/dråp. Den är nog väl känd för alla våldsbrottsutredare. Givet att skadorna rent fysiskt skulle kunna uppkomma om någon med full kraft sprang in i en utsträckt kniv flera gånger så har vi exakt den situation du hävdar: Vi har en åtalad som förklarat sig med en historia som inte direkt låter sig avfärdas enbart på grundval av direkta vittnesmål och/eller teknisk bevisning.

I det läget är rätten i sin fulla rätt att göra en sannolikhetsbedömning av utsagan. Kan man avfärda den som osannolik så får man döma för mord. Och det är exakt vad man (sannolikt) skulle ha gjort i det här fallet. Av skäl jag redan flerfaldiga gånger förklarat för dig:
- Rättsläkare har fastslagit att det var mord (oavsett vad du personligen TROR)
- Ingen som helst bevisning finns som pekar på att någon annan kan ha begått mordet
- Det allmänt osannolika i berättelsen (Upptäcker död flicka, får för sig att röra vid kroppen, blir rädd, tar ner kroppen, fraktar kroppen till byssja några kilometer bort)

Det finns inget kontroversiellt eller konstigt i det jag säger. Det är så här det fungerar helt enkelt. Gillar du inte det så kan du kanske starta en tråd i Politik-Inrikes om bevisvärdering. Det är nog nämligen mer rättspolitik - att vilja ändra på hur lagar är skrivna eller tillämpas - än en diskussion om det här specifika brottet som du håller på med i så fall.
Huruvida vi för en diskussion om hur jag tycker det borde gå till i rättssalen kan jag berätta att jag tycker att ingen ska dömas för ett brott utan bevis. Om du tycker annorlunda så för vi en diskussion.

Det finns inget bevis för något som helst samröre mellan Lisa och NB före hennes död, och det finns bara bevis för griftefridsbrott efter det. Knivfallet går inte att jämföra med Lisas död, då ingen springer upprepade gånger in i en kniv. Självmord förekommer däremot, men diskussion om det måste vi ta i alternativtråden, om du törs.

Jag har inte för avsikt att diskutera hur lagar är skrivna och tillämpas.
2016-01-30, 23:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Tyvärr för dig så får du äta upp dit otrevliga och aggressiva utlåtande därför att:

Och angående ditt så kallade "experiment";
För det första så ser det ut som om det är ett ganska stort tjockt krukväxt-blad du har använt och inte ett vanligt tunt löv, och då kan du ju inte jämföra det med et mindre vanligt tunt löv.
För det andra så är ditt foto från ditt så kallade "experiment" ju så mörkt och suddigt så att man inte kan se hur det igentligen ser ut.

Bla bla bla.

Visst, det var inte du som introducerade ordet "färskt". Men läkaren har inte påstått att lövet VAR färskt. Hon sa att det SÅG färskt ut. I dina foliehattsinlägg om lövet försvinner detta SÅG:

Citat:

LISA HADE ETT GRÖNT FÄSKT LÖV PÅ HÖFTEN, HUR KAN ETT LÖV HÅLLA SIG FÄRSKT OCH GRÖNT
OM LISA PLACERADES I BYSSAN DEN 7 JUNI, ALLTSÅ 5 DAGAR TIDIGARE ???

Sen undrar jag om du har stirrat för djupt i gammeldanskflaskan så här på lördagen (eller är det danskt lådvin du dricker?) så att du fått lite suddig syn. För inte är bilden så "mörk och suddig" att du inte ser något av hur det "igentligen" ser ut

Men jag är snäll - jag ger dig en bild till. Här har du bladet ytterligare 5 dagar senare:
http://s12.postimg.org/ld8yyve5p/blad3.jpg

Bladet i mitt "så kallade experiment" är inte identiskt med ett löv och jag har aldrig påstått att resultatet är rakt av överförbart. Det framgår hoppas jag av bilden att det inte alls är så tjockt som du påstår - det är obetydligt tjockare än ett ordinärt löv från ett träd skulle jag säga. Vad jag har visat är att den idé du bygger dina foliehattsteorier på inte håller: Det är absolut inte bevisat att ett vanligt löv som ligger fem dagar inomhus blir brunt och torrt. Inte ens i kanterna.

Kom ihåg: Det är inte JAG som ska bevisa att ett löv inte vissnar på några dar. Det är DU som bygger din teori på att lövet inte kan vara grönt som ska bevisa att det är så. Jag har bara visat att ett blad kan ligga i mer än 10 dagar utan att bli torrt och skrumpet och tappa färgen. Om mitt blad klarar det så tror jag personligen att ett obetydligt tunnare löv fixar fem dar.

Nu tog jag inte upp det här för att jag tyckte att lövet är något viktigt bevis. För det är det inte. Jag tog upp det som ett exempel på hur totalt ounderbyggda dina och andra alternativteoretikers teorier är. Ni bara spekulerar hit och dit.
2016-01-30, 23:09
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
DNA visar bara på griftefridsbrott och förklaringsbörda.

Med din (O)logiskt tänkande skulle ingen kunna dömas för mord.

Beviskedjan plus dna på brottsplatsen och obduktion och tekniskundersökningar på samma ställe och bara finner NB dna på Lisa, vad kräver du mer? Ett vittne?

Ärligt talat läs fup, om du ändå inte förstår bör du undersöka om du har läsförståelse problem.
2016-01-30, 23:19
Medlem
Citat:

14:24 Det gröna färska lövet.

MO: "-På någon bild har hon ett grönt färskt löv på höften, det såg väldigt färskt ut, jag vet inte om det kan vara så att om man har legat där en vecka."

14:50-16.15 Vad skulle en entomolog (flugägg & larver expert) ha kunnat bidra angående när Lisa dog

16:30 MO Man kan inte helt utesluta att Lisa kan ha varit vid liv längre än till den 7 Juni

På mig verkar det som att hon innan hon sätter punkt vill mildra sitt kategoriska uttaland från "färskt" till "såg väldigt färskt ut" så det är nog det senare som gäller. Sedan var det en bild hon sett som hon kommenterade.

Angående entomologen så gör hon ju hans expertutlåtande överflödigt då hon yttrar sig i hans ställe. På så sätt sparades några kronor.
2016-01-30, 23:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu tog jag inte upp det här för att jag tyckte att lövet är något viktigt bevis. För det är det inte. Jag tog upp det som ett exempel på hur totalt ounderbyggda dina och andra alternativteoretikers teorier är. Ni bara spekulerar hit och dit.
Om du räknar mig som alternativteoretiker vill jag gärna veta varför du kallar min teori i alternativtråden ounderbyggd. Dessutom ser jag fram mot ett svar på det här inlägget: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
2016-01-31, 00:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lite intressant resonemang, vad skulle han sagt.

Han råkade av misstag tejpa över både näsa och mun, inte
alls meningen och kväva Lisa till döds.

Hade det förändrat något, jag vet inte, knappast va.
Nej, knappast; då hade han betraktats som mindre vetande, särskilt som han heller inte förstått att en strypsnara kan få samma effekt.
2016-01-31, 00:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Du generaliserar lite väl mycket när du påstår att det är ondska att inte kunna se godheten i när Arne Jönsson önskade sin dräng lycka till.
Nej, här pratar jag inte i termer av godhet/ondhet; jag menar bara att AJ gav uttryck för de personliga erfarenheter han haft av NB.
Citat:
Arne Jönssons girighet ligger i att anställa billig arbetskraft från öst på slavkontrakt. Det finns en anledning till att man inte får arbeta ett visst antal timmar övertid samt att ordinarie arbetstid är reglerad i lag. Ingen seriös arbetsgivare vill väll att sina anställda ska drabbas av psykisk ohälsa. Han såg ju till och med till att hans fru kunde hålla sig med en. N var dessutom 1 på 100. Den bästa han någonsin haft. Efter allt detta önskar han N lycka till i hovrätten och det tolkar du som godhet
Det är fortfarande inte någon ”godhet” inblandad. – Då är det väl snarare AB/NB som visat AJ godhet genom att renovera alla hans fastigheter till en jämförelsevis ringa summa. Har sedan AJ också lånat ut sina slavar till andra slavdrivare kan han ju t.o.m. ha gått med vinst. Å andra sidan kan inte uteslutas att AB/NB tog ut sin lön på annat sätt. – Men det är ju inte direkt det tråden handlar om.
2016-01-31, 00:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
På mig verkar det som att hon innan hon sätter punkt vill mildra sitt kategoriska uttaland från "färskt" till "såg väldigt färskt ut" så det är nog det senare som gäller. Sedan var det en bild hon sett som hon kommenterade.

Angående entomologen så gör hon ju hans expertutlåtande överflödigt då hon yttrar sig i hans ställe. På så sätt sparades några kronor.

Javisst, uttalar hon sig utifrån en bild så säger det ingenting om hur pass "färskt" lövet var; 2 dagar eller 5 dagar? Löv/blad kan klara sig rel. många dagar med rätt förutsättningar. Lövet; ett livskraftigt försommarlöv, omgivet av hög luftfuktighet i byssjan. Typ av buske eller träd är också av betydelse här.
2016-01-31, 00:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Javisst, uttalar hon sig utifrån en bild så säger det ingenting om hur pass "färskt" lövet var; 2 dagar eller 5 dagar? Löv/blad kan klara sig rel. många dagar med rätt förutsättningar. Lövet; ett livskraftigt försommarlöv, omgivet av hög luftfuktighet i byssjan. Typ av buske eller träd är också av betydelse här.

Fortfarande återstår frågan, var kom lövet ifrån?
Drällde det av färska löv i ladan? (tillåt mig tvivla)

Ett till synes färskt löv hamnar inte på offrets nakna höft, så där utan vidare...
2016-01-31, 01:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Fortfarande återstår frågan, var kom lövet ifrån?
Drällde det av färska löv i ladan? (tillåt mig tvivla)

Ett till synes färskt löv hamnar inte på offrets nakna höft, så där utan vidare...

Lövet kom ifrån grönskan utanför och omkring byssjan. Att ofrivilligt få med sig ett löv in i den gamla arbetarboden - ses det av dig som något av en omöjlighet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in