2016-02-08, 12:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ja. Men att FUP är lika ofullkomlig som jag innebär att rättssäkerheten åsidosatts.
Det jag menade var dock att utredare och ÅK är människor, och där med lika ofullkomliga som jag. Det resulterar ju iofs i en ofullkomlig FUP så du har ju delvis rätt.
Enligt dig skrev jag - vilket inte är likvärdigt med att så är fallet. Din subjektiva åsikt om vad som ska granskas säger nämligen ingenting om verkligheten. De facto finns hans DNA i mängdpack på de mest besvärande ställen:

Sensmoralen är att det finns ingen anledning att leta mer.
2016-02-08, 12:29
Medlem
DNA träffarna talar sitt tydliga språk. NB är mördaren. Antingen det eller så har han varit en så stor del i mordet att han själv nu blir ensamt anklagad för det. Då får han ta straffet oavsett om det är han eller någon/några andra som varit inblandade. Efter en tid i finkan och sedan en tid i frihet kommer säkert sanningen fram för någon han får förtroende för, kanske dröjer en livstid men det kommer nog så småningom.
2016-02-08, 12:30
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
JR är så vitt jag kan se det mest intressanta vittnet i utredningen. Den som mest sannolikt har fått en glimt av mördaren. Ändå har polisen inte haft något särskilt intresse för honom utan nöjt sig med ett standardförhör.

Ja det är ju bara en av alla saker som sticker ut.

Citat:
Inkompetens skulle kunna vara en förklaring men jag tycker mig se ett mönster genom hela utredningen hur polisen valt att spela säkert och inte följa upp sådant som skulle kunna tala till den misstänktes fördel. Man har varit nöjd med den bevisning man haft och inte velat äventyra åtalet. En fotokonfrontation med JR hade varit en chansning. Om han pekat ut NB så hade det varit spiken i kistan, men i och med det mörka rufsiga håret som JR noterat är det mycket möjligt att han inte skulle ha känt igen NB vid en konfrontation. Detta skulle ha blivit lite av ett trumfkort för försvaret och det ville man nog inte riskera.

Men inte heller försvaret verkar ha rotat vidare i detta. Vi vet ju såklart inte det men IR verkar inte ha gjort någon stor sak av det. Att vittnet inte längre minns så bra när hon väl får reda på att det finns är ju förstås tänkbart men då borde IR gjort större sak av det när hon fick reda på det. IR framstår ju kanske inte som den mest kompetente inom sitt skrå.

Citat:
Och jag säger alltså inte att polisen agerat så här för att sätta dit en oskyldig utan man har tror sig ha gripit mördaren och sedan har man koncentrerat sig på att bygga ett starkt åtal och mer eller mindre omedvetet brustit i objektivitet.

Ja de agerade nog ganska snarlikt den pöbel som huserar här. Det är inte så noga med rättssäkerhet när man är säker på sin sak. Målet helgar medlen sas.

Citat:
Det är i varje fall uppenbart att polisen varit medvetna om att signalementet JR uppgav inte stämde särskilt bra överens med NB:s utseende. När IB informeras om JR:s iakttagelse nämner man nämligen inte att personen han beskrivit hade medellångt, rufsigt och mörkt hår och bar blå jeans och en ljusblå jacka. Man har alltså reducerat signalementet för att kunna säga att NB ryms inom det. (Jämför förhöret med JR på sid 312 med vad som förmedlas till IB på sid 1314)

Det var sommar i Sverige. Semester. Den mesta verksamheten avstannar eller går på sparlåga. Det är inte så konstigt att man inte prioriterar detta vittne just då och senare är det fm försent. Att man vill lura fram ett erkännande eller komprometterande information av IB är heller inte speciellt konstigt. Jag är inte främmande för att man ska kunna lura en GM att försäga sig.
2016-02-08, 12:32
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De facto finns hans DNA i mängdpack på de mest besvärande ställen:

Sensmoralen är att det finns ingen anledning att leta mer.

Precis min poäng. Man har inte gjort en fullständig utredning för man är så säker på sin sak. Ett sk tunnelseende.
2016-02-08, 12:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Precis min poäng. Man har inte gjort en fullständig utredning för man är så säker på sin sak. Ett sk tunnelseende.

Dom delarna som kvarstår frågetecken om är det enbart Nerijus som sitter på svaret om, så jag utgår från att du avser att man borde varit bra mycket tuffare i förhören mot honom?
2016-02-08, 12:51
Bannlyst
Citat:
Du missar poängen.
Är ni alternativteoretiker som lider av tunnelseende.
Tunnelseendets symboliska innebörd är att stirra sig blind på en detalj/detaljer istället för att se det hela i ett större sammanhang. Det är viktigare att fokusera på små detaljer i utredningen där man misstror polisens tillvägagångssätt, där man saknar "bevis som kanske finns" än att fokusera på alla detaljer som existerar i bevisningen och att ha förmågan att sätta in detaljerna i ett sammanhang, ett händelseförlopp.
2016-02-08, 12:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Du har så fel!! Får polisen veta att en försvunnen flicka mår dåligt och eventuellt var suicidal minskar inte sökinsatserna. Tvärtom.
Ja, jag vet det, och du vet det. Men det var inte vi som förhördes.
2016-02-08, 12:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Du vill inte förstå, jag menade det inlägget Tonny33 svarade dig på. Läs rubriken där står det ordagrant så för du undrade ju över dissning osv.

Har man ett barn som mår dåligt springer man väl inte runt och basunerar ut det över hela omgivningen, en del kan skämmas för att det är så, har med skuld att göra dåligt samvete, och framförallt så ser man väl till ändå att skydda sitt barns integritet.
Behöver barnet hjälp, förväntar man sig att föräldrarna tar tag i det för det finns hjälp att få innan det går så långt som självmord.
En annan sak är de barn som begått självmord, de har t.ex. mobbats och tiger och lider i tysthet tills det brister. Skrämmande många såg jag på aftonbladet där de uppvisade bild på de som valt att ta livet av sig. Kolla bara tjejen som kastade sig framför tåget för inte så länge sen. Usch! bedrövligt att det ska få vara så. LH tog upp allt med sin mor och hade sin trygghet med henne genom att kunna ha någon att vända sig till och prata ut. Gott!
Familjen anstränger sig hårt för att framstå som en helylledito utan problem.
2016-02-08, 12:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Citat:
Och jag säger alltså inte att polisen agerat så här för att sätta dit en oskyldig utan man har tror sig ha gripit mördaren och sedan har man koncentrerat sig på att bygga ett starkt åtal och mer eller mindre omedvetet brustit i objektivitet.
När DNA-svar inkom från NB tidigt i utredningen så gav det ena det andra. Rönnbäcks skitsnack om att fokusera för tidigt på NB är inte värt ett dugg. Hon har ylat i media hela sommaren om brist på det ena efter det andra. Faktum är att mängder av material har sänts in till NFC utan att hitta ett skit som indikerar på en annan mördare:

NBs DNA står ensamt som fynd på Lisas kläder förutom IBs. NBs DNA finns på snören ihop med Lisas DNA. Så vad skulle mer letas efter?
Kollat DNA på en mjölkförpackning? Skitintressant..
Senast redigerad av develi 2016-02-08 kl. 12:58.
2016-02-08, 13:04
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dom delarna som kvarstår frågetecken om är det enbart Nerijus som sitter på svaret om, så jag utgår från att du avser att man borde varit bra mycket tuffare i förhören mot honom?

Beror på vad du menar med tuffare. Jag stöder verkligen inte tortyr.

Att det endast är NB som kan svara på dem är jag heller inte helt övertygad om. Man kunde dock ha gjort en grundligare personutredning.
2016-02-08, 13:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns ingenting som talar för att de försöker hålla en fasad - det enda som framkommer är att du framför extremt osmakliga analyser om både Lisa och hennes familj.

På helt osaklig grund.
2016-02-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Exakt vad vet du om familjens privatliv? Och då menar jag vet och inte antar utifrån dina skruvade teorier.

Du skriver ju ut det som sanning här i tråden så uppenbarligen har du info angående familjen Holm. Låt höra!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in