Citat:
Ursprungligen postat av
TheMiracle
JR är så vitt jag kan se det mest intressanta vittnet i utredningen. Den som mest sannolikt har fått en glimt av mördaren. Ändå har polisen inte haft något särskilt intresse för honom utan nöjt sig med ett standardförhör.
Ja det är ju bara en av alla saker som sticker ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheMiracle
Inkompetens skulle kunna vara en förklaring men jag tycker mig se ett mönster genom hela utredningen hur polisen valt att spela säkert och inte följa upp sådant som skulle kunna tala till den misstänktes fördel. Man har varit nöjd med den bevisning man haft och inte velat äventyra åtalet. En fotokonfrontation med JR hade varit en chansning. Om han pekat ut NB så hade det varit spiken i kistan, men i och med det mörka rufsiga håret som JR noterat är det mycket möjligt att han inte skulle ha känt igen NB vid en konfrontation. Detta skulle ha blivit lite av ett trumfkort för försvaret och det ville man nog inte riskera.
Men inte heller försvaret verkar ha rotat vidare i detta. Vi vet ju såklart inte det men IR verkar inte ha gjort någon stor sak av det. Att vittnet inte längre minns så bra när hon väl får reda på att det finns är ju förstås tänkbart men då borde IR gjort större sak av det när hon fick reda på det. IR framstår ju kanske inte som den mest kompetente inom sitt skrå.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheMiracle
Och jag säger alltså inte att polisen agerat så här för att sätta dit en oskyldig utan man har tror sig ha gripit mördaren och sedan har man koncentrerat sig på att bygga ett starkt åtal och mer eller mindre omedvetet brustit i objektivitet.
Ja de agerade nog ganska snarlikt den pöbel som huserar här. Det är inte så noga med rättssäkerhet när man är säker på sin sak. Målet helgar medlen sas.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheMiracle
Det är i varje fall uppenbart att polisen varit medvetna om att signalementet JR uppgav inte stämde särskilt bra överens med NB:s utseende. När IB informeras om JR:s iakttagelse nämner man nämligen inte att personen han beskrivit hade medellångt, rufsigt och mörkt hår och bar blå jeans och en ljusblå jacka. Man har alltså reducerat signalementet för att kunna säga att NB ryms inom det. (Jämför förhöret med JR på sid 312 med vad som förmedlas till IB på sid 1314)
Det var sommar i Sverige. Semester. Den mesta verksamheten avstannar eller går på sparlåga. Det är inte så konstigt att man inte prioriterar detta vittne just då och senare är det fm försent. Att man vill lura fram ett erkännande eller komprometterande information av IB är heller inte speciellt konstigt. Jag är inte främmande för att man ska kunna lura en GM att försäga sig.