Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Men inte heller försvaret verkar ha rotat vidare i detta. Vi vet ju såklart inte det men IR verkar inte ha gjort någon stor sak av det. Att vittnet inte längre minns så bra när hon väl får reda på att det finns är ju förstås tänkbart men då borde IR gjort större sak av det när hon fick reda på det. IR framstår ju kanske inte som den mest kompetente inom sitt skrå.
Jag undrar också varför inte IR varit intresserad av att använda JR som vittne. Kanske finns det information som inte framkommer i FUP som förklarar alltsammans. Det hade hur som helst varit intressant att höra vad JR säger nu efter att ha sett bilder på NB i media.
Citat:
Att man vill lura fram ett erkännande eller komprometterande information av IB är heller inte speciellt konstigt. Jag är inte främmande för att man ska kunna lura en GM att försäga sig.
Nej, sådana där metoder tycker jag är förkastliga. Om man genom falsk information övertygar IB om att hennes man befunnit sig vid ladan vid en viss tidpunkt och därmed får henne att ändra sig angående tiden han varit hemma så blir ju dessa uppgifter inte tillförlitliga. Då vet man inte om tiderna hon uppger är vad hon själv minns eller efterkonstruktioner till följd av vad polisen fått henne att tro.
Polisen använde falska påståenden för att övertyga AB om hans brors skuld. Här förespeglar förhörsledaren för honom att det finns säkra vittnesmål om att NB varit utanför huset mellan 18 och 20.00 när det i själva verket bara finns ett säkert utpekande 19.30-20.00 och där talar mycket för att vittnena tagit fel på dag.
Sid 1086
Har du någon förklaring att det finns vittnen som sett honom mellan 18-20.00 som
säger något annat?
(förstår inte frågan)
Vi vågar påstå genom andra uppgifter i utredningen att din bror lämnar er bostad runt
18/ strax efter 18 för att återvända till er bostad strax innan 20.
Förstår du?
Ja herregud
Berätta nu hur det var!
Jag verkligen vet inte. Han försökte påverka mig att säg kl. 18 och det är det som har fastnat.
Kanske första gången han kom tillbaka klockan sex?
Efter att ha presenterats den här informationen är det förstås väldigt svårt för AB att ge sin bror alibi. Det låter ju som att polisen har säkra uppgifter att NB varit utanför bostaden så hur ska han då kunna säga att NB varit hemma utan att själv försätta sig i trubbel? Utan sådana här påtryckningar är det mycket möjligt att AB hade lämnat uppgifter som varit mer fördelaktiga för NB.