2016-02-08, 13:16
Medlem
LeeVans avatar
Jag lutar åt att HR inte inte kommer att fastställa TR,s dom utan att vi får ett tidsbestämt straff. Vad sägs om 18-år?
2016-02-08, 13:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SkLT: Live-TV 14.00: Hovättens dom i fallet Lisa Holm
Citat:
Klockan 14.00 idag meddelas domen från Göta hovrätt. Vi kommer att sända live från hovrätten där domarna Linda Hallstedt och Martin Andersson kallat till presskonferens. Vi kommer även att ha en chatt där vi redogör för domen så fort vi fått den.
2016-02-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag lutar åt att HR inte inte kommer att fastställa TR,s dom utan att vi får ett tidsbestämt straff. Vad sägs om 18-år?

Jag hoppas på livstid, det är det ända rätta. Fast man vet ju aldrig hur de tänker i GR. Tänkte på Boden-fallet (KJ) Askersund (Jonna). Finns inga förmildrade omständigheter. Planerat i förväg är detta också.
2016-02-08, 13:23
Medlem
Frågan har uppkommit vid ett par tillfällen i tråden, men inget tydligt svar har kommit fram:

Ni som är så säkra på att NB är oskyldig, ni som är övertygade om att polis, NFC och fan och hans gamla moster har planterat DNA, förfalskat bevis, valt bort relevanta vittnesmål och strängt taget gjort allt i sin makt för att sätta dit en oskyldig NB, vad är det som får er att tro att dessa människor vill sätta dit en oskyldig och således ha en galen mördare (för jag vägrar tro att det står rätt till i mössan på vederbörande) lös på bygden för att nästa gång kanske ge sig på deras egna döttrar, systrar, syskonbarn etc?

Hur tänker ni kring det? Rent bortsett från faktumet att de (som de allra flesta av oss) vill göra ett bra jobb, borde rimligtvis risken att det ska drabba någon dem närstående vara mer än tillräckligt för att göra allt de kan för att få fast rätt man. Eller?
2016-02-08, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Familjen anstränger sig hårt för att framstå som en helylledito utan problem.
Du anstränger dig hårt för att försöka misskreditera Lisa och hennes familj, för att det ska passa in i din avart till hypotes.
Alla vet att det är lögner.
Märkligt beteende, taktlöst.
2016-02-08, 13:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"kan hända" Ja "kan hända" kan ju hända i vilket brottsfall som helst. Det är ett poänglöst konstaterande. Kritiken mot detta fall är trams från början till slut. Mjölkpaket, grusgångar, löv, perifera vittnen och substanslösa påståendet om att bevis har planterats/förvanskats som inte stöds av EN ENDA OBSERVATION.

En av de saker jag finner mest löjeväckande i debatten här är ett antal individers övertygelse om att de genom sin skarpa observationsförmåga har hittat hål, frågetecken och outredda spår i utredningen som de sen använder för att sitta där vid sina datorer och sprätta skit på utredarna. Men jag sätter 10000 spänn på att jag skulle kunna gräva fram liknande saker ur vilken utredningen som helst som närmar sig denna i storlek. Ja, jag tror det räcker att den är hälften så stor. Det krävs ingen unik, fritänkande och skarpsinnig alternativteoretiker för att göra det. Lägger man bara ner tillräckligt mycket tid så hittar man självklart mindre motsägelser och frågetecken och trådändar som inte nystats upp hela vägen.

Skälet till det är enkelt: Dels ser verkligheten ut sådan att det inte går att få svar på 100% av alla frågor. Inte heller går det att undvika saker som ser ut som mindre motsägelser. Det finns alltid något som skenbart inte verkar passa in i mönstret. Är man alternativteoretiker ser man då bara en alternativ förklaring: "Det är något som inte stämmer". Men svaret kan lika gärna - ja betydligt mer sannolikt - vara att motsägelsen bara är skenbar. Det ser ut som en motsägelse därför att vi inte har hela bilden. Eller ännu mer troligt: Observationen är orelaterad till det brottsliga skeendet.

Det vore mycket mer konstigt om vi INTE hittade ett antal såna saker i en stor utredning. Och allt kan vi inte få svar på och allt kan heller inte följas upp. Då blir utredningen aldrig klar.

Men det är klart - det är mycket mer spännande att utgå från att alternativet "Det är något som inte stämmer" är mycket mer spännande. Livsluften för alla konspirationsteoretiker.

Du får tycka att mina principer är hur "löjliga" du vill, jag nedlåter mig ändå inte att bidra till att göda foliehattarnas bajskastning på rättsväsendet i alternativtråden. Däremot kan jag påpeka en sak för dig: Du har en självmotsägelse i dina teorier. Din teori "Lisa skulle inte ha gått över vägen frivilligt om det inte var någon hon kände" bygger du på att hennes pappa säger att hon aldrig skulle göra något sådant. Men att samme pappa tm med resten av familjen helt avfärdat idén om att hon skulle ha kunnat vara deprimerad och självmordsbenägen hindrar dig inte från att sitta och förespråka den teorin i andra tråden. Som alternativteoretikern sa: Det är något som inte stämmer här
Inte ett enda svar på mitt inlägg, bara ett konstaterande att Lisas familj skulle ha avfärdat en idé som den inte har sagt ett ord om. Det är inte ovanligt att personer med mörk sinnesstämning har en glad front, eller att en familj strävar efter en perfekt front utåt.
2016-02-08, 13:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag hoppas på livstid, det är det ända rätta. Fast man vet ju aldrig hur de tänker i GR. Tänkte på Boden-fallet (KJ) Askersund (Jonna). Finns inga förmildrade omständigheter. Planerat i förväg är detta också.

Ja så är det nog.. Men det krävs försvårande omständigheter för att straffvärdet skall läggas på livstid. Osäker på om de kan anses föreligga här.

Jämfört vi med Askersund-fallet så borde vi kanske hamna på livstid även här.
2016-02-08, 13:32
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Men inte heller försvaret verkar ha rotat vidare i detta. Vi vet ju såklart inte det men IR verkar inte ha gjort någon stor sak av det. Att vittnet inte längre minns så bra när hon väl får reda på att det finns är ju förstås tänkbart men då borde IR gjort större sak av det när hon fick reda på det. IR framstår ju kanske inte som den mest kompetente inom sitt skrå.

Jag undrar också varför inte IR varit intresserad av att använda JR som vittne. Kanske finns det information som inte framkommer i FUP som förklarar alltsammans. Det hade hur som helst varit intressant att höra vad JR säger nu efter att ha sett bilder på NB i media.

Citat:
Att man vill lura fram ett erkännande eller komprometterande information av IB är heller inte speciellt konstigt. Jag är inte främmande för att man ska kunna lura en GM att försäga sig.

Nej, sådana där metoder tycker jag är förkastliga. Om man genom falsk information övertygar IB om att hennes man befunnit sig vid ladan vid en viss tidpunkt och därmed får henne att ändra sig angående tiden han varit hemma så blir ju dessa uppgifter inte tillförlitliga. Då vet man inte om tiderna hon uppger är vad hon själv minns eller efterkonstruktioner till följd av vad polisen fått henne att tro.

Polisen använde falska påståenden för att övertyga AB om hans brors skuld. Här förespeglar förhörsledaren för honom att det finns säkra vittnesmål om att NB varit utanför huset mellan 18 och 20.00 när det i själva verket bara finns ett säkert utpekande 19.30-20.00 och där talar mycket för att vittnena tagit fel på dag.

Sid 1086
Har du någon förklaring att det finns vittnen som sett honom mellan 18-20.00 som
säger något annat?

(förstår inte frågan)
Vi vågar påstå genom andra uppgifter i utredningen att din bror lämnar er bostad runt
18/ strax efter 18 för att återvända till er bostad strax innan 20.
Förstår du?

Ja herregud
Berätta nu hur det var!
Jag verkligen vet inte. Han försökte påverka mig att säg kl. 18 och det är det som har fastnat.
Kanske första gången han kom tillbaka klockan sex?

Efter att ha presenterats den här informationen är det förstås väldigt svårt för AB att ge sin bror alibi. Det låter ju som att polisen har säkra uppgifter att NB varit utanför bostaden så hur ska han då kunna säga att NB varit hemma utan att själv försätta sig i trubbel? Utan sådana här påtryckningar är det mycket möjligt att AB hade lämnat uppgifter som varit mer fördelaktiga för NB.
2016-02-08, 13:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, jag hoppas verkligen på livstid - för jag kan då inte se annat än extrem hänsynslöshet i det hela, svårt att värja sig/skyddslös ställning, brutalitet, grymhet, råhet, stort lidande, stark dödsångest:

Mordet har så vedervärdig karaktär med all denna tejp och snaror så jag vet inte annars vad som ska handla om försvårande omständigheter om inte detta?
2016-02-08, 13:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag hoppas verkligen på livstid - för jag kan då inte se annat än extrem hänsynslöshet i det hela, svårt att värja sig/skyddslös ställning, brutalitet, grymhet, råhet, stort lidande, stark dödsångest:

Mordet har så vedervärdig karaktär med all denna tejp och snaror så jag vet inte annars vad som ska handla om försvårande omständigheter om inte detta?
Multipla mord, mord i offrets bostad i hennes barns åsyn är försvårande omständigheter som kan ge livstid.
2016-02-08, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du får verkligen det mesta om bakfoten. Precis som h*n som kallade sig SvartaMolle fick, som av någon anledning verkar ha försvunnit från tråden ett tag.

Jag har inte tid att ingående förklara vad tunnelseende betyder för dig men i stora drag är det att man endast koncentrerar sig på att bekräfta det man tror sig veta är sant men bortser från allt som talar emot det. Man åsidosätter mao objektivitetsprincipen. Precis som du och andra här gör när ni försöker förminska, prata bort eller bara kort konstatera att det är irrelevant om det dyker upp saker som talar emot er tro.
Ett enormt arbete gjordes vid förundersökningen, kolla bara antalet vittnen som hörts. Inledningsvis gick också mycket tid åt att kolla upp alla tips polisen fick. Minns jag läste i tidningen att polisen kollat upp tusen tips från allmänheten. En mycket bred undersökning, där man inte uteslutit någon eller något.

Tunnelseende enligt Wikipedia
Citat:
Tunnelseende eller kikarsynfält är i dess direkta mening ett symtom som innebär att synfältet centreras med perifert synbortfall, men kan också ha en symbolisk innebörd av att stirra sig blind på en detalj.
Kan vara bra att veta när du fortsättningsvis stirrar dig blind på de små detaljerna.
2016-02-08, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Multipla mord, mord i offrets bostad i hennes barns åsyn är försvårande omständigheter som kan ge livstid.
Jag bad inte om exempel - det är ett uttryck för att jag inte kan se annat än ett vedervärdigt lidande i hela scenariot gällande Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in