Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Det finns ingen logik alls i det du tror IR pysslar med. Och skulle det vara som du framhäver ja då är det illa mycket illa med IR. Då kan jag inte annat än be damen läsa på på vilka grunder en RPU får begäras. Eller så är det du som behöver läsa på för det är ju trots allt du som påstår att IR tänker på ett visst vis. Nämligen att en advokat kan gå igenom två instanser och hävda sin klients oskuld och perfekta lynne för att sedan i slutminutrerna i HR be om en RPU ifall hennes klient trots allt döms för då måste han ju vara allvarligt psykiskt störd trots nekande. NB,s psykiska status hänger alltså på HR. Säger HR att han begått mordet ja då måste han vara psykiskt störd men om HR friar jag då är han frisk som en nötkärna. Man kan alltså välja sin psykiska status utifrån vad en dom ger för utslag. Och denna tankegång kallar du logisk, jag tror fan du är den ende som ser nåt logiskt med att begära en RPU på dessa premisser.
Det är uppenbart att logik inte är din starka sida. Ska jag ta det igen? Bryta ned logiken så du kan se hur det fungerar?
Jag vet inte vad varken ÅK eller IR tänker men jag vet hur logik fungerar. Det är uppenbart att logik inte praktiseras innom rättsväsendet så ofta. Där verkar paragrafrytteri och något liknande bluffstopp snarare praktiseras. Ja jag har även utbildning i juridik så jag är inte helt outbildad i ämnet.
De logiska predikat/premisser som föreligger.
- ÅK hävdar att det är ett stört sexualsadistiskt mord som utförts.
- Normala/friska människor utför inte störda sexualsadistiska mord.
- Störda GM utför störda sexualsadistiska mord.
- RUP genomgår de som man misstänker är störda.
- De man antar är normala genomgår inte RUP.
Den logik som ÅK hävdar föreligger av ovan fastslagna predikat/premisser är att en normal/frisk person utför ett stört sexualsadistiskt mord. Det följer inte de predikat/premisser som ställts upp ovan och slutsatsen går inte att deduceras fram.
Följande premiss måste till för att det ska gå att komma fram till ÅK slutsats.
- Störda personer behöver inte genomgå en RUP.
IRs logik är att hon anser och försöker visa att NB är normal/frisk så därför har han inte utfört det störda sexualsadistiska mord ÅK hävdar. Skulle HR ändå anse att hennes klient är skyldig till detta störda sexualsadistiska mord så förljer det logiken att NB måste vara störd eller iaf misstänkas vara rejält störd och då borde han genomgå en RUP. IRs logik behöver inga nya predikat/premisser för att man ska kunna deducera fram hennes slutsats.
Om du inte ser logiken i detta så är du nog bortom hjälp för att förtå hur logik fungerar, som inte nödvändigtvis är det samma som någon form av juridisk perversion av logik.
För att dra det ytterligare en bit så ser jag själv följade logiska slutsats utifrån det vi vet.
NB är relativt normal men han har utfört mordet. Alltså är fm motivet till mordet inte något stört sexualadistiskt mord utan ett mer "vanligt" motiv som girighet, agressivitet, olycka eller liknande.