2016-01-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Irina har vittnat med att hon svurit ed inför Gud, vid förhöret i Hovrätten som skedde över Skype och då är det sanningen som gäller, vid tidigare förhör till Tingsrätten var det endast att hon vittnade över telefon.
Det här vittnesförhöret till Hovrätten har en helt annan tyngd genom att det är vittnad under ed via Skype.
För att ett vittnesmål om alibi, oaktat alla omständigheter för dettas avgivande, ska kunna rubba teknisk bevisning måste det vara vattentätt, d v s vara bortom rimligt tvivel överensstämmande med sanningen och omöjliggöra NB:s närvaro på brottsplatsen vid tiden för mordet. Detta har, som letsdoit visat, IB inte levererat ens i HR:
https://www.flashback.org/sp56128721

Det är inte ens omöjligt att hennes vittnesmål är förenligt med vad som inom mänsklig förmåga kunnat avges som den upplevda sanningen. Om hon verkligen trodde att hon lämnade alibi saknar betydelse, likaså om hon avsiktligt försökt konstruera ett sådant. Att NB:s förehavanden i ett febrigt kaotiskt tillstånd verkligen innebar ett flängande hit och dit, med eller utan lik i lasten, inom det framlagda tidsschemat behöver inte bevisas – det är möjligt att det förhöll sig så. Slutsatsen blir att det saknas alibi och att det saknas grund för att anklaga henne för mened.
2016-01-31, 21:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Källa på att hon tyckte illa om gästarbetarna, tack! Jag har för mig att hon inte ens kände litauerna.
Hon bor väl i Stockholm. Hade hon känt NB hade det inte varit några oklarheter med vittnesmålet eftersom vetat om det var NB eller inte vid joggningen.

I FUP, sidan 1313, Förhör med Bileviciene, Irina; 2015-09-23:

Där står det att polisen informerar Irina B om att "Adriana har berättat att hon blivit introducerad för Nerijus tidigare samma dag"

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-01-31, 21:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
I FUP, sidan 1313, Förhör med Bileviciene, Irina; 2015-09-23:

Där står det att polisen informerar Irina B om att "Adriana har berättat att hon blivit introducerad för Nerijus tidigare samma dag"

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
... Vilket hon inte blev enligt förhör med Adriana och Henrik i TR. De såg vederbörande på avstånd.
2016-01-31, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Källa på att hon tyckte illa om gästarbetarna, tack! Jag har för mig att hon inte ens kände litauerna.
Hon bor väl i Stockholm. Hade hon känt NB hade det inte varit några oklarheter med vittnesmålet eftersom vetat om det var NB eller inte vid joggningen.

Hon bor i Sthlm och är jurist på en av de bättre byråerna inom affärsjuridik. Kollega med prinsessans Madeleines x. Hon är långt ifrån den "bimbo" som man enligt Inger Rönnbäck inte kunde ta på allvar. Det vittnesmålet har man varit livrädd för, hon pekar ut N som en märklig och obehaglig person. Hon är 100 % säker och dessutom mycket väl bevandrad inom juridiken. Varför skulle hon peka ut fel person. Hon har sett honom på ruskigt nära håll. Det som jag tycker är obehagligt är att hon och Lisa liknar varandra.

Intressant att se om du kan få någon källa på din fråga !
Senast redigerad av birkaboo 2016-01-31 kl. 21:49.
2016-01-31, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tror han i sin iver att rädda fasaden och sitt rykte gjorde desamma en stor otjänst.

Genom att tvivla på NBs skuld så medger han inte att han på något vis har minsta lilla ansvar för att situationen kunnat uppstå, dvs att han drog hit låglönearbetarna.

Att det sen slår tillbaka mot honom genom att han framstår dels som snål och dels värna mer om baltfamilhen. Jag tror att om han redan tidigare inte var vidare omtyckt av de boende i trakten så är det är etter värre nu. Tror många där ogillade hans dalt med sitt fd tjänstefolk. Jag hoppas innerligen att detta slå hårt mot hans framtida affärer.

Ja, det var AJ som gav NB arbete i Blomberg. Något ansvar bär inte AJ eller någon annan än mördaren själv för att Lisa miste livet.

AJ kan tro att NB är oskyldig utan egoistiska anledningar. Tror han att NB är oskyldig betyder inte det att han värnar mer om baltfamiljen.
2016-01-31, 21:58
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det finns ingen logik alls i det du tror IR pysslar med. Och skulle det vara som du framhäver ja då är det illa mycket illa med IR. Då kan jag inte annat än be damen läsa på på vilka grunder en RPU får begäras. Eller så är det du som behöver läsa på för det är ju trots allt du som påstår att IR tänker på ett visst vis. Nämligen att en advokat kan gå igenom två instanser och hävda sin klients oskuld och perfekta lynne för att sedan i slutminutrerna i HR be om en RPU ifall hennes klient trots allt döms för då måste han ju vara allvarligt psykiskt störd trots nekande. NB,s psykiska status hänger alltså på HR. Säger HR att han begått mordet ja då måste han vara psykiskt störd men om HR friar jag då är han frisk som en nötkärna. Man kan alltså välja sin psykiska status utifrån vad en dom ger för utslag. Och denna tankegång kallar du logisk, jag tror fan du är den ende som ser nåt logiskt med att begära en RPU på dessa premisser.

Det är uppenbart att logik inte är din starka sida. Ska jag ta det igen? Bryta ned logiken så du kan se hur det fungerar?

Jag vet inte vad varken ÅK eller IR tänker men jag vet hur logik fungerar. Det är uppenbart att logik inte praktiseras innom rättsväsendet så ofta. Där verkar paragrafrytteri och något liknande bluffstopp snarare praktiseras. Ja jag har även utbildning i juridik så jag är inte helt outbildad i ämnet.

De logiska predikat/premisser som föreligger.

- ÅK hävdar att det är ett stört sexualsadistiskt mord som utförts.
- Normala/friska människor utför inte störda sexualsadistiska mord.
- Störda GM utför störda sexualsadistiska mord.
- RUP genomgår de som man misstänker är störda.
- De man antar är normala genomgår inte RUP.

Den logik som ÅK hävdar föreligger av ovan fastslagna predikat/premisser är att en normal/frisk person utför ett stört sexualsadistiskt mord. Det följer inte de predikat/premisser som ställts upp ovan och slutsatsen går inte att deduceras fram.

Följande premiss måste till för att det ska gå att komma fram till ÅK slutsats.

- Störda personer behöver inte genomgå en RUP.

IRs logik är att hon anser och försöker visa att NB är normal/frisk så därför har han inte utfört det störda sexualsadistiska mord ÅK hävdar. Skulle HR ändå anse att hennes klient är skyldig till detta störda sexualsadistiska mord så förljer det logiken att NB måste vara störd eller iaf misstänkas vara rejält störd och då borde han genomgå en RUP. IRs logik behöver inga nya predikat/premisser för att man ska kunna deducera fram hennes slutsats.

Om du inte ser logiken i detta så är du nog bortom hjälp för att förtå hur logik fungerar, som inte nödvändigtvis är det samma som någon form av juridisk perversion av logik.

För att dra det ytterligare en bit så ser jag själv följade logiska slutsats utifrån det vi vet.

NB är relativt normal men han har utfört mordet. Alltså är fm motivet till mordet inte något stört sexualadistiskt mord utan ett mer "vanligt" motiv som girighet, agressivitet, olycka eller liknande.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-31 kl. 22:04.
2016-01-31, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Inget i Irina B:s uppträdande tyder på att hon skulle vara speciellt troende eller gudfruktig, var dit jag ville komma. Du kan inte heller ge några exempel förutom att hon "vittnat inför Gud".
Det blir underligt när människor som förmodligen själva inte har någon tro, som inte själva är religiösa, plötsligt går i god för en människa ni inte har en aning om hur hon egentligen är och överdriver trovärdigheten i hennes vittnesmål för att hon "skulle med stor sannolikhet inte ljuga inför Gud".
Vem tror du står Irina B närmast, hennes man eller Gud? Vem har försörjt Irina B, är det Gud?
Det är väldigt naivt att tro att bibeln betyder något i detta sammanhang.
Hon verkar då inte vara värst gudfruktig som lämnar sin son vind för våg under flera år för att följa med kärleken till ett annat land - och försörjas helt av honom. Står inte ett ord om nåt religiöst beteende i hela FUP, inte ett enda kyrkobesök eller böner.
Hennes svärande på nån bibel är värt noll - och samma sak med litauisk ed. Det är svensk rättegång och svenska regler som gäller och hon ljuger som en häst travar när man ser tidigare förhör samt jämför med ABs som sammanfaller helt om hans önskan om alibi.

Sänkt trovärdighet
- Nära anhörig.
- Ändrat åsikt.
- Pratat med NB efter att FUP släppts (erkände detta i förhör HovR där lagman fick uppmana henne att svara på frågan till och med).

Att ändra åsikt ses inte med blida ögon under en rättegång - oavsett om det är ett vittne eller en tilltalad.
Nyss var en sådan ändring av åsikt så belastande (utöver annan bedömning) så att brodern i trippelmordet som friats i TR dömdes till livstid för mord. Det tolkas således som en efterhandskonstruktion.

Ur Hovrättsdom 29/1 2016 att jämföra med (trippelmordet):
Senast redigerad av develi 2016-01-31 kl. 22:04.
2016-01-31, 22:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Hon bor i Sthlm och är jurist på en av de bättre byråerna inom affärsjuridik. Kollega med prinsessans Madeleines x. Hon är långt ifrån den "bimbo" som man enligt Inger Rönnbäck inte kunde ta på allvar. Det vittnesmålet har man varit livrädd för, hon pekar ut N som en märklig och obehaglig person. Hon är 100 % säker och dessutom mycket väl bevandrad inom juridiken. Varför skulle hon peka ut fel person. Hon har sett honom på ruskigt nära håll. Det som jag tycker är obehagligt är att hon och Lisa liknar varandra.
Intressant att se om du kan få någon källa på din fråga !
.. intressant är också att Rönnbäck pressade vittnena (HJ, AB) på att de skulle minsann ha introducerats - vilket båda dementerade.
När sen AJ kallades in ville hon inte ställa en enda fråga om detta.
2016-01-31, 22:46
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Vilket hon inte blev enligt förhör med Adriana och Henrik i TR. De såg vederbörande på avstånd.

Jag tror Adriana ljög i Tingsrätten!
2016-01-31, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon verkar då inte vara värst gudfruktig som lämnar sin son vind för våg under flera år för att följa med kärleken till ett annat land - och försörjas helt av honom. Står inte ett ord om nåt religiöst beteende i hela FUP, inte ett enda kyrkobesök eller böner.
Hennes svärande på nån bibel är värt noll - och samma sak med litauisk ed. Det är svensk rättegång och svenska regler som gäller och hon ljuger som en häst travar när man ser tidigare förhör samt jämför med ABs som sammanfaller helt om hans önskan om alibi.

Sänkt trovärdighet
- Nära anhörig.
- Ändrat åsikt.
- Pratat med NB efter att FUP släppts (erkände detta i förhör HovR där lagman fick uppmana henne att svara på frågan till och med).

Att ändra åsikt ses inte med blida ögon under en rättegång - oavsett om det är ett vittne eller en tilltalad.
Nyss var en sådan ändring av åsikt så belastande (utöver annan bedömning) så att brodern i trippelmordet som friats i TR dömdes till livstid för mord. Det tolkas således som en efterhandskonstruktion.

Ur Hovrättsdom 29/1 2016 att jämföra med (trippelmordet):

Den där spoilern blir lite lurig att avfärda med att det var en helt annan tid. ;-) Få se om bläcket hinner torka innan den åttonde.
2016-01-31, 22:55
Medlem
Citat:

Möjligt att hon pekat ut fel person, men av vilken anledning skulle hon peka ut fel person medvetet?
2016-01-31, 23:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Det betvivlar jag inte en sekund att du tror. Det blir väl sista krafttaget att påstå att båda ljög - inklusive att AJ inte dementerade nåt via sitt vittnesmål då.
Hade det varit av värde är du säker att IR lyft frågan till honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in