2016-01-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Kan du förklara för mig varför ett litauiskt edsvuret vittnesmål är mer värt än ett edsvuret svenskt vittnesmål?
Jag har inte påstått att något av dem är mera värt, när en person svär ed och vittnar är det sanningen som skall sägas, oavsett om det är svensk eller litauisk ed.
2016-01-31, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Irina har vittnat med att hon svurit ed inför Gud, vid förhöret i Hovrätten som skedde över Skype och då är det sanningen som gäller, vid tidigare förhör till Tingsrätten var det endast att hon vittnade över telefon.
Det här vittnesförhöret till Hovrätten har en helt annan tyngd genom att det är vittnad under ed via Skype.
Är det för att Gud är inblandad som du menar att det måste vara sanningen som gäller?
Har Irina B levt ett så gudfruktigt liv så du menar att allt hon säger med handen på bibeln är sanning?
2016-01-31, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Är det för att Gud är inblandad som du menar att det måste vara sanningen som gäller?
Har Irina B levt ett så gudfruktigt liv så du menar att allt hon säger med handen på bibeln är sanning?

Litauer är religiösa på ett annat sätt än i sekulära Sverige. Har finns ett kulturellt glapp.
2016-01-31, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Kan du förklara för mig varför ett litauiskt edsvuret vittnesmål är mer värt än ett edsvuret svenskt vittnesmål?

Nopomil har på ett föredömligt sätt rett ut det. Det har med Gud att göra.
2016-01-31, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Litauer är religiösa på ett annat sätt än i sekulära Sverige. Har finns ett kulturellt glapp.
Du verkar inte vara speciellt insatt i religiöst tänkande så dina standardfraser därom behöver du inte upprepa. Jag frågar igen, på vilket vis levde Irina B ett gudfruktigt liv som du kan berätta om? Brukade hon besöka gudstjänsten i kyrkan? Tog hon hand om barn och familj som en god och sann kristen?
Då ni upprepar värdet av hennes vittnesmål "inför Gud" så bör man ha mer att komma med än att ta upp rent allmänt hur det är i Litauen. Mina frågor gäller Irina B, svara på dessa tack.
2016-01-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Irina har vittnat med att hon svurit ed inför Gud, vid förhöret i Hovrätten som skedde över Skype och då är det sanningen som gäller, vid tidigare förhör till Tingsrätten var det endast att hon vittnade över telefon.
Det här vittnesförhöret till Hovrätten har en helt annan tyngd genom att det är vittnad under ed via Skype.
Du verkar ingå i någon privat seans över Skype med NB:s fru.
Vittnesmålet i HR skedde varken via Gud eller Skype.

Tyngden på hennes vittnesmål torde vara ganska lågt då hon är nära anhörig till den tilltalade samt uppgifterna inte går att verifiera.
2016-01-31, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du verkar inte vara speciellt insatt i religiöst tänkande så dina standardfraser därom behöver du inte upprepa. Jag frågar igen, på vilket vis levde Irina B ett gudfruktigt liv som du kan berätta om? Brukade hon besöka gudstjänsten i kyrkan? Tog hon hand om barn och familj som en god och sann kristen?
Då ni upprepar värdet av hennes vittnesmål "inför Gud" så bör man ha mer att komma med än att ta upp rent allmänt hur det är i Litauen. Mina frågor gäller Irina B, svara på dessa tack.

Jag har redan svarat på din fråga: det finns ett glapp mellan Sverige och Litauen (eller Polen, Rumänien osv ) vad avser tolkning av hur vad "religiös" är. Du ställer frågan utifrån ett svenskt kulturellt sekulärt perspektiv. Religion är närvarande som en ideologi som manifesterar sig som en tro på en gudomlig övermakt. Den går man inte emot. Där håller man sig till sanning. IB skulle med stor sannolikhet aldrig ljuga inför gud.
2016-01-31, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du hade inte behövt anstränga dig att kommentera då din kommentar inte tillför något.

Det är uppenbart att det inte stämmer om det är som ÅK hävdar, att det är ett stört och bestialiskt sexualsadistiskt mord som utförts av en normal person som inte är störd alls. Det gör ju att ÅK själv måste ha någon form av störning i sitt logiska tänkande.

Att IR utmanar den paradoxen med att först visa att NB inte alls har betett sig stört utan ter sig helt normal, vilket då följer att han inte begått ett stört och sjukt sexuasadistiskt mord. Skulle dock HR anse att det är NB som utfört mordet, ja då måste han ju vara både störd och sjuk och då borde en RUP göras. Det finns logik i det.

Det är alltså inte IR som är ologisk utan ÅK.

Det finns ingen logik alls i det du tror IR pysslar med. Och skulle det vara som du framhäver ja då är det illa mycket illa med IR. Då kan jag inte annat än be damen läsa på på vilka grunder en RPU får begäras. Eller så är det du som behöver läsa på för det är ju trots allt du som påstår att IR tänker på ett visst vis. Nämligen att en advokat kan gå igenom två instanser och hävda sin klients oskuld och perfekta lynne för att sedan i slutminutrerna i HR be om en RPU ifall hennes klient trots allt döms för då måste han ju vara allvarligt psykiskt störd trots nekande. NB,s psykiska status hänger alltså på HR. Säger HR att han begått mordet ja då måste han vara psykiskt störd men om HR friar jag då är han frisk som en nötkärna. Man kan alltså välja sin psykiska status utifrån vad en dom ger för utslag. Och denna tankegång kallar du logisk, jag tror fan du är den ende som ser nåt logiskt med att begära en RPU på dessa premisser.
2016-01-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Ju mer jag tänker på det - det bör knappast ha varit någon slump att fickringningen skedde just i anslutning till attacken. Adriana fick ju bad vibes av Nerijus, utan att han direkt betett sig illa, och drog, så Lisa kan ha känt något liknande vilket kan ha lett till att ringa upp pappan i smyg, som dessvärre kan ha varit den som avbröt kontakten. Samtidigt höll hon masken inför Nerijus.
Familjen har väl aldrig yttrat sig om huruvida Lisa brukade ringa upp av misstag?

Det är ruggigt att tänka på att Lisa kan ha varit vid liv många minuter efter attacken. Hur det måste ha känts "endast" i 10 minuter (18.27-18.37) under dessa förhållanden går bara inte att beskriva.

Eller så fick Adriana "bad vibes" för att hon redan långt innan tyckt illa om gästarbetarna på gården..
2016-01-31, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har redan svarat på din fråga: det finns ett glapp mellan Sverige och Litauen (eller Polen, Rumänien osv ) vad avser tolkning av hur vad "religiös" är. Du ställer frågan utifrån ett svenskt kulturellt sekulärt perspektiv. Religion är närvarande som en ideologi som manifesterar sig som en tro på en gudomlig övermakt. Den går man inte emot. Där håller man sig till sanning. IB skulle med stor sannolikhet aldrig ljuga inför gud.
Inget i Irina B:s uppträdande tyder på att hon skulle vara speciellt troende eller gudfruktig, var dit jag ville komma. Du kan inte heller ge några exempel förutom att hon "vittnat inför Gud".
Det blir underligt när människor som förmodligen själva inte har någon tro, som inte själva är religiösa, plötsligt går i god för en människa ni inte har en aning om hur hon egentligen är och överdriver trovärdigheten i hennes vittnesmål för att hon "skulle med stor sannolikhet inte ljuga inför Gud".
Vem tror du står Irina B närmast, hennes man eller Gud? Vem har försörjt Irina B, är det Gud?
Det är väldigt naivt att tro att bibeln betyder något i detta sammanhang.
2016-01-31, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Eller så fick Adriana "bad vibes" för att hon redan långt innan tyckt illa om gästarbetarna på gården..
Källa på att hon tyckte illa om gästarbetarna, tack! Jag har för mig att hon inte ens kände litauerna.
Hon bor väl i Stockholm. Hade hon känt NB hade det inte varit några oklarheter med vittnesmålet eftersom vetat om det var NB eller inte vid joggningen.
2016-01-31, 20:11
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Det har jag svårt att tro, eftersom hon bara såg denne (en av dem endast) från håll uppifrån och kan inte minnas att vederbörande ens sade något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in