2016-02-08, 17:51
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Fantastiskt, ännu en expert som tydligenvet bättre än NFC och HR. Läs åtminstone sammanfattningen i början av HR:s dom.
Nämn ett ytterligare bevis då om du själv har läst sammanfattningen. Alla postar inlägg men ingen kan nämna ett bevis förutom det jag redan sagt. Något måste det väl finnas, eller?

Du kanske menar att den där bruden som pekade ut honom på en fotokonfrontation, hon som han enligt påstående försökte röva bort dagen innan, att hennes utpekande är ett bevis? Känns som en väldigt indirekt grej. Visst, jag förstår att detta är ett indiciemål men nämn det starkaste beviset förutom DNA:t då.

Att han inte har alibi är ju för övrigt ett anti-bevis.
2016-02-08, 17:53
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Högsta domstolen har i rättsfallet NJA 2003 s. 591 slagit fast att bevisvärdet av en DNA-analys med grad +4 är så starkt att utgångspunkten bör vara att detta är tillräckligt för att beviskravet ”ställt utom rimligt tvivel” ska anses vara uppfyllt.
Hade jag skakat hand med Lisa den där dagen på kaféet så skulle jag kunna sitta på livstid nu då enligt dig. Jag tror inte riktigt det är så HD menar.
2016-02-08, 17:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraLee
Hur går det med hans fru som satt och ljög under rättegången i hovrätten?
Den skamlöst storljugande slynan slipper väl tyvärr att straffas för sina gemena lögner.
Hon har väl denna dag antagligen kommit till full insikt om det lönlösa i att längre hoppas
på en flickmördare till make att kunna återförenas med.
Nerjus kan läggas åt sidan för gott och spaning inledas efter en ny karl att binda till sig.
Det blir väl att spana som fan på nån dejtingsajt. På en sån träffade hon ju den
sexualsadistiske lustmördaren Nerijus.
Hoppas att hon har bättre tur nästa gång med valet av man.
2016-02-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nix, det finns inget utrymme för att få PT i HD i det här fallet.

Däremot korrigerade Göta HR Tingsrättens dom gällande vitten Adriana som förmodligen var ett tilltänkt offer som han hade tänkt döda. Det ger i alla fall en inblick i hur han är funtad och att han var ute och trålade efter offer.

Vad det gäller andra teorier tycker jag Hovrätten fick med det mesta och bestämt avfärdade idiotteorierna, så som planteringar och att han skulle hjälpt sin bror osv. Pang så var det liksom rensat i kloaken av tokiga, oseriösa teorier. Pajaserier och försvarsadvokatens cirkusnummer med delvis underlag från den här tråden gav absolut ingenting.

sidan 9
Att dessa fynd skulle vara utplacerade i efterhand för att få förrummet att felaktigt se ut
som en brottsplats betraktar hovrätten som så osannolikt att denna möjlighet kan lämnas
utan avseende.

sidan 13
Att någon skulle ha dödat Lisa Holm i syfte att skylla detta på Nerijus Bilevicius finner
hovrätten uteslutet. Också den teorin att en annan gärningsman ”planterat” bevis mot
Nerijus Bilevicius för att själv undgå upptäckt framstår som alltför långsökt för att
något större avseende ska kunna fästas vid den

sidan 17
Det måste också nämnas att Irina Bileviciene är gift med Nerijus Bilevicius, vilket
redan i sig påverkar bevisvärdet av hennes uppgifter.

sidan 19
Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.

sidan 22
Att det skulle vara Nerijus Bilevicius DNA på olika föremål i ladan som har överförts
till Lisa Holms kläder i samband med att en annan gärningsman dödade henne framstår
för hovrätten som ytterst osannolikt.

sidan 23
Den person som det i sådant fall rimligen skulle kunna röra sig
om är Nerijus Bilevicius bror, Aivaras Bilevicius. Hovrätten anser emellertid att även
denna hypotes kan uteslutas.

Det var väl runkmordsadvokatens hela raison d'être som skars ner till noll, noll och noll.
Senast redigerad av X-pert 2016-02-08 kl. 18:09.
2016-02-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Precis. Antingen var hon vid medvetande och försökte med alla medel få bort repet (som du beskriver det "ett aktivt och medvetet krafsande i ren panik" - vilken vidrig tanke!) eller så var hon medvetslös, och då handlar det i allmänhet om en annan typ av rörelser (googla RLS 85 för att få en enkel, övergripande beskrivning gällande reflexmässiga reaktioner på smärtstimuli).

Hon kanske lyckades till en del. Därav tejpandet. Men då hade hon nog glidit in i en barmhärtig medvetslöshet. För nästa offer visste NB bättre hur han skulle kunna dra ut på lidandet.
2016-02-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hade jag skakat hand med Lisa den där dagen på kaféet så skulle jag kunna sitta på livstid nu då enligt dig. Jag tror inte riktigt det är så HD menar.

Hade du verkligen bara skakat hand med Lisa den där dagen på caféet och inget annat så skulle jag bli mäkta förvånad om ditt DNA hade hamnat på insidan av hennes byxknapp. Hade du dessutom avsatt blod på hennes kläder både här och där så hade jag haft svårt att tro på att ni bara skakat hand.
2016-02-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraLee
Tack
Det måste vara skönt för familjen att äntligen få ett avslut på detta.
Tankarna gick igår till familjen Holm, dagen då deras dotter/syster skulle ha fyllt 18 år.
Livet är väldigt orättvist ibland. Hoppas att dom trots allt kan gå vidare och leva på sina fina minnen av Lisa. Det finns inte ord att beskriva vad man känner för den person som idag har fått sin dom fastställd av hovrätten. Man kan ju som en liten tröst konstatera att rättvisan ändå har segrat.
Absolut medhåll. Den arma kvinnan i Vilnius kan vi glömma - hon har sin egen byk att reda ut innan hon kan få fason på sitt liv.
2016-02-08, 18:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nämn ett ytterligare bevis då om du själv har läst sammanfattningen. Alla postar inlägg men ingen kan nämna ett bevis förutom det jag redan sagt. Något måste det väl finnas, eller?

Du kanske menar att den där bruden som pekade ut honom på en fotokonfrontation, hon som han enligt påstående försökte röva bort dagen innan, att hennes utpekande är ett bevis? Känns som en väldigt indirekt grej. Visst, jag förstår att detta är ett indiciemål men nämn det starkaste beviset förutom DNA:t då.

Att han inte har alibi är ju för övrigt ett anti-bevis.

Det finns inget enskilt starkast. Man måste läsa genom ärendet, och placera indicierna på rätt plats, då det handlade om ett spaningsmord.

Nerijus bad både sin fru och bror att ge honom alibi för tidpunkten Lisa försvann. Detta ombad han sina anhöriga ganska snart efter det att polisen varit och knackat på redan samma natt.
Här vill han alltså bygga skenet av att ha varit hemma.

Han pekar han ut fyndplatsen på Fredagen för Missing People, i en slags konfrontation där han försöker påvisa att man redan sökt där (pekande mot området där kropp+tillhörigheter senare träffades), vilket är en lögn.
Här vill han skydda fyndplatsen.

Vidare, för att rycka ut en träff, och om vi släpper hans blodfläckar som befinner sig på insidan av Lisa´s neddragna jeans och på hennes jacka i rishögen, träffas DNA från både honom och Lisa på samma lilla repstump liggande på golvet under platsen hon hängdes.

Så här fortsätter det, med allt från vittnen som sett hans bil vid Martorp vid aktuell tidpunkt, till att han besudlat väggarna ett rum i ladan, där direkt utsikt mot caféet finns.
2016-02-08, 18:22
Medlem
Grandiosos avatar
Litauisk media idag:

Nerijus Bilevičius visą savo likusį gyvenimą praleis už grotų.

Nerijus Bilevičius resten av ditt liv kommer att tillbringa bakom galler.

http://lietuvosdiena.lrytas.lt/krimi...da-neisvys.htm

Nu inväntar vi närmast att brittisk media ska uppmärksamma fallet också.
Sen får man kanske höra av tjejer som kan berätta om ett och annat de varit med om
under den tid lustmördarNero uppehöll sig i det landet.
2016-02-08, 18:24
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag tolkar svaren på mina inlägg som att det är den enda bevisningen som finns, detta med hans DNA på hennes kläder. I så fall är detta en indicierättegång på mycket vaga grunder.
Min fetning.

Det var ett mkt märkligt resonemang. Kalla DNA på offrets kläder för indicier.....woow!
2016-02-08, 18:40
Medlem
Snowsmiles avatar
Skönt med en bra skriven och motiverad dom. Det jag var mest intresserad av var hur dom
skulle se på Adrianas vittnesmål, det enda som va rent åt helvete i TR dom.
Glädjande nog så har HR samma uppfattning som åklagaren i detta, vilket är
högst rimligt.

I övrigt så framkommer ju inga nyheter direkt i HR dommen. Skönt att se att dom på ett fint sätt dissar hela jävla tokdyngan som lades fram av advokaten.

Han kommer säker försöka med HD, kostar ju inget, men kommer inte få prövningstillstånd.

De av oss som lever när han åter kan gå på gatorna som en fri man kanske får veta vad som egentligen hände. Han kommer vara i stort behov av pengar när den dagen kommer, det finns många tidningar och journalister som har feta plånböcker som kan betala för "sanningen". Det tror jag är enda chansen att få veta. Nu är det väl inte säkert att han kommer ut igen innan han viker upp tofflorna, och lika bra är väl det kanske.

Vidrig gärning av en vidrig man usch.

CaseClosed
2016-02-08, 18:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
I fupen står det någonstans att repet var knuten under hakan. Hon stryptes sittande eller stånede, tror jag. Hon dog omedelbart.

Det var en avrättning, precis så uttryckte sig HR om saken, och jag håller med.

Konstigt att HR lade så stor vikt på den här historien. Menar att det är väl inte bråttsligt att fråga efter vägen, eller? Jag tyckte att de sa i HR att mannen attakerade henne. Gjorde han det, frågar jag. Jag tycker att de skulle ha lagt detta på hyllan eller Adrian skulle hagjort en egen anmälan mot honom.

Jag tycker HR lade den vikt vittnesmålet förtjänar. Dvs stor vikt. Det mest logiska enl HR var ju just att Nerijus precis varit i affären och man kunde " klocka" honom, han skulle alltså ha kört förbi Adriana vid den tidpunkten. I princip borde han ha sett om Adriana stod och pratade vid en annan bil. Det har han inte berättat något om. Så då är det alltså han själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in