2016-02-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja man kan undra. Jag är ingen psykolog, men jag vet att människan är en komplicerad varelse. MrFold tycks mena att reaktionen inte nödvändigtvis är så ovanlig, men att man kan undra över hans förhoppningar om friande. Man tycker ju att advokaten har ett ansvar att bibringa klienten realistiska förhoppningar. Man börjar undra om hon förmått upprätthålla en professionell distans eller om hon "adopterat" klienten. I så fall mår inte hon heller bra nu.

Inget nytt har framkommit i HR jmf TR, det vet NB. Men ändå, hoppet är det sista som lämnar människan. Det fanns en liten chans, om nästan obefintlig eller mikroskopisk, så fanns den där. Nu är den chansen raderad.

Sannolikheten att det osannolika händer är ganska sannolik. Rönnbäck har kanske sagt att är HR minsta osäkra så friar de i Sverige, hellre fria än.. Sen har Rönnbäck nämnt tio saker som skapar frågetecken. Det är ju helt sant, det fungerar så, Rönnbäck har inte ljugit.

I åtta månader har vi levt ihop i detta rummet, många har lagt ner oerhörd tid på att skriva och svara andra. Case closed. NB får ruttna bort i helvetet och om tio år får vi höra att han hängt sig i cellen. Brodern och frugan får ny identitet och försvinner från radarn. Sin dotter kommer han aldrig mer se.

Lås tråden och släng bort nyckeln nu.
Senast redigerad av Kris00tian 2016-02-08 kl. 22:58.
2016-02-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Ja, vad är det för fel på dom som uttalar sig om försvarsadvokaten på det sättet? Vad fan tror dom att hennes uppdrag består i? Att några lever i sagornas värld här är tydligt..

Hennes uppdrag består i att hjälpa sin klient så mycket hon kan. Det rimligaste i det här fallet med den aktuella bevisningen vore att få honom att förstå att nekande och hävda att han aldrig haft kontakt med LH vore lika med fällande dom.
Hur bra hon lyckats förklara läget för NB kan vi omöjligen veta.

Men med det utgångsläget som fanns så borde hon valt ut en alternativ teori och kört hårt på den.
Nu kastade hon skit på alla och lade ut flera orealistiska alternativa teorier där den värsta var plantering.
När hon smutskastade polis/NFC och pappans kollegor och insinuerade någon form av konspiration så gick hon för långt. Allt det gjorde var att skapa mindre förtroende för henne hos rätten, vilket är direkt skadligt för hennes klient.
2016-02-08, 22:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Inte i dag i alla fall.
Varför inte det? Vill inte skaraborgspolisen revanschera sig för det som hände i Helena- och ronnyfallet?
2016-02-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, punkterna 17 och 18 har lämnats ut förut, men inte 29. 17 och 18 har analyserats av mig och fler i tråden.
OK, punkt 29 i obduktionsprotokollet alltså ? Har vi någon susning om vad den gäller ? Kan man kanske lika gott bespara sig innehållet ?
2016-02-08, 22:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Det skulle ju ha varit världens största cover-up om han inte fått reda på det med tanke på att media skrev om hans beslut att behålla IR och att GW var kritisk till det beslutet osv. Jag anser att risken för att NB inte skulle känt till sina rättigheter vad gäller detta är obefintliga.

http://www.expressen.se/gt/nerijus-b...-ut-advokaten/
Oj, NB tycks vara ett ljushuvud i dina ögon. Du glömde svara på om han tycks klara av att bedöma sin advokat.
2016-02-08, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja man kan undra. Jag är ingen psykolog, men jag vet att människan är en komplicerad varelse. MrFold tycks mena att reaktionen inte nödvändigtvis är så ovanlig, men att man kan undra över hans förhoppningar om friande. Man tycker ju att advokaten har ett ansvar att bibringa klienten realistiska förhoppningar. Man börjar undra om hon förmått upprätthålla en professionell distans eller om hon "adopterat" klienten. I så fall mår inte hon heller bra nu.
Det där undrar jag också. Hennes ansvar måste väl vara att ge klienten realistiska förhoppningar? Hennes ansvar måste väl också ha varit att göra honom införstådd med att det inte håller att fortsätta säga att han aldrig sett Lisa, med den DNA-bevisning mot honom som fanns? Men det måste hon väl ha förklarat, eller så har hon gett honom (falskt) hopp om att hon skulle lyckas så tvivel med sina planterings/konspirationsteorier. Skulle vara intressant att höra deras konversationer, vem som är initiativ till vad i försvaret.
2016-02-08, 23:03
Medlem
Citat:
Oj, NB tycks vara ett ljushuvud i dina ögon. Du glömde svara på om han tycks klara av att bedöma sin advokat.

Omöjligt att svara på, jag tror väldigt få har nog med kunskap för att kunna bedöma hur bra/dåligt deras advokat skött sig om det inte är något som står ut.
De som byter ut sina advokater gör det nog främst av personliga skäl.
2016-02-08, 23:07
Medlem
Citat:
Det där undrar jag också. Hennes ansvar måste väl vara att ge klienten realistiska förhoppningar? Hennes ansvar måste väl också ha varit att göra honom införstådd med att det inte håller att fortsätta säga att han aldrig sett Lisa, med den DNA-bevisning mot honom som fanns? Men det måste hon väl ha förklarat, eller så har hon gett honom (falskt) hopp om att hon skulle lyckas så tvivel med sina planterings/konspirationsteorier. Skulle vara intressant att höra deras konversationer, vem som är initiativ till vad i försvaret.

Det är möjligen där hon har brustit, men det är omöjligt för oss att veta. Det kan mycket väl ha varit så att hon varit brutalt ärlig och pressat honom att ändra hållning men det kan också vara tvärt om.
Hon är ju en erfaren advokat så man får anta att hon hanterat det professionellt och att hon även för egen del kunnat göra en rimlig tolkning av bevisläget.
2016-02-08, 23:08
Bannlyst
Citat:

Nej det är inte hennes jobb att förklara för sin klient att det inte håller hon skall företräda sin klient som nekar till anklagelserna att folk har så svårt att fatta det ?

Vi vill väl inte ha fler Thomas Quick-fall? Där oskyldiga blir dömda ? Nu säger jag inte att NB är oskyldig men han själv hävdar ju det och ska han då ha en advokat som säger till honom att han är skyldig? Vore ju förkastligt av hans försvarare.
2016-02-08, 23:10
Medlem
Citat:

Vem kan svara på det? Vem som blir tilldelad advokat, kan på förhand bedöma förmågan hos advokaten? NB hade också rätt att byta advokat, men behöll IR.

NB är inte den ende här i landet som blir tilldelad offentlig försvarare. Händer flera ggr varje dag.

Med den här tekniska bevisningen hade ingen advokat i världen hjälpt.
Senast redigerad av Remark 2016-02-08 kl. 23:17.
2016-02-08, 23:16
Medlem
Kommer GM överklaga till högsta domstolen, går det?
2016-02-08, 23:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Omöjligt att svara på, jag tror väldigt få har nog med kunskap för att kunna bedöma hur bra/dåligt deras advokat skött sig om det inte är något som står ut.
De som byter ut sina advokater gör det nog främst av personliga skäl.

Jo, en slipad advokat hade förmodligen lagt upp det på ett helt annat sätt. Men det finns flera i hennes klass som också kör plantering och medhjälpsteorierna. Samt spöken som inte finns. Släpad i tidigare blod som blivit vått osv. Rena rama sömnpillret för HR kan jag tänka mig.

Det enda som hade varit framgångsrikt i det här fallet är om man kunde undanröja bevisningen. Så som hanteringen av den eller liknande. Men det har hon ju inte ägnat sig åt alls nästan. Finns ju en hel hanterings kedja att följa upp. Men icke hon körde på det sämsta kortet som finns.

Jag hörde på Billy B på ljudfil och hans vittnesmål i HR. Det var ungefär så jag hade föreställt mig det här vittnet. En lantlig fd polis som mestadels har tillbringat sin tid vid lokala korvkiosken, och som inte fattat att hans uppgifter inte hade relevans. Dessutom skyllde han på dialekten att dom hört fel tidigare. Tur han är pensionerad det säger jag. Kling och Klang i Pippi Långstrump är seriösare än den här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in