2016-02-09, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Nja, jag är inte ensam som inte är övertygad om att rätt man är dömd. Jag tvivlade redan dag ett när balterna greps och blev inte övertygad av att läsa FUP.

Å andra sidan inser jag att chansen för resning är så gott som obefintlig. Den svenska rättssäkerheten är hög men inte vattentät. Tyvärr finns det inga 100% säkra system. Det finns oskyldiga som sitter bakom galler och skyldiga som går fria. En person med gått om stålar har betydligt bättre möjlighet att kämpa vidare. Är NB oskyldig är det riktigt synd om honom.
Det är nog bara alternativteoretikerna här på Flashback som tvivlar på Nerijus skuld eller har kritik mot utredningen/FUP. Men, så har det ju varit från dag ett, ett massivt tvivel här i tråden mot allt som talat för hans skuld. Lyckligtvis har jag ej uppmärksammat några tvivel alls från annat håll, varken över hans skuld eller utredning/FUP. Inte någonstans har jag sett minsta lilla tvivel, endast från er alternativteoretiker här och dit räknar jag också nästan Rönnbäck. Juridisk expertis, media, alla ens vänner, arbetskamrater m.fl - "folk i allmänhet" ser detta fall som alldeles glasklart. Är ett fruktansvärt mord, så hemskt så det kommer aldrig någonsin glömmas bort och Blomberg/Kinnekulle kommer nog tyvärr för väldigt lång tid sammankopplas med det bestialiska dådet, den ondska som drabbade bygden. Jag hoppas Lisas familj har styrka att orka kämpa vidare, att orka överleva och leva trots den obegripliga sorg och chock de drabbades av. Att mista sin dotter/syster på det här viset, att ha dessa mörka minnen kvar, det är ett verkligt livstidsstraff. Det straff Nerijus får för det han förorsakat är ingenting, ingenting alls i jämförelse med den livslånga sorg han gett till Lisas familj. Jag tycker det är anmärkningsvärt att vissa här ömmar för mördaren, tycker synd om honom. Ni borde faktiskt rannsaka er själva lite och kanske kosta på er att skämmas en smula.
Jag blir fortfarande mycket förvånad över hur lite skam i kroppen folk har.
2016-02-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så det sättet som balter har betecknats här - framför allt gäller det kvinnan- tycker du inte är rasistiskt? Vet du var ordet slav kommer ifrån?
ärligt talat så är balter precis som ryssar väldigt våldsamma och opålitliga så att det mesta som sägs om dem stämmer..
2016-02-09, 19:45
Medlem
KeithRichardss avatar
Jag är kritisk mot polisen på en punkt, att de inte insett att det var en missvisande bild av Nerijus som de lät Adriana bedöma. Ljuset är platt och man ser absolut ingenting av det harmynta drag han har. (Kanske även skäggstubbet bidrar något.)
Och att Adriana inte tyckte bilden varit väldigt lik påverkade ju i alla fall tingsrätten negativt.
2016-02-09, 19:50
Medlem
Citat:
Självklart spelar mängden blod roll. Om det är minimalt kan det vara normalt förekommande. Inte alls något kämpande. Bara fantasier. Men jag förstår att det är mörkat.

Det mörkade har bildat ett tydligt mönster genom hela fallet.

Har du något belägg för att små mängder blod under naglarna skulle vara normalt förekommande?
2016-02-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Ingen som har nån teori?

Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Bevisen är ju att hans blod har hittats på henne, vart ifrån på honom tror ni det blodet kommer ifrån? Gjorde han sig illa själv eller var det LH som gjorde det?

Det har inte efter dessa tusentals sidor klargjorts varken här eller av utredare/åklagare.
Lite märkligt. Med betoning på "lite".

Frånvaron av analys är något som betecknar fallet från dag 1.
Men de "visste" ju vem som var skyldig.
2016-02-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Har du något belägg för att små mängder blod under naglarna skulle vara normalt förekommande?

Är det på DNA- nivå kan det hamna där hur som helst, tunga, mens, kliat sig, rivit sig osv.
Lisa hade eget blod på flera ställen. Hur kom det dit?
2016-02-09, 20:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag är kritisk mot polisen på en punkt, att de inte insett att det var en missvisande bild av Nerijus som de lät Adriana bedöma. Ljuset är platt och man ser absolut ingenting av det harmynta drag han har. (Kanske även skäggstubbet bidrar något.)
Och att Adriana inte tyckte bilden varit väldigt lik påverkade ju i alla fall tingsrätten negativt.

En missvisande bild, ja. Även om det var den bild hon valde ut.
Logiskt resonerat av Hovrätten att också ta fasta på NB´s besök i Källby minuterna innan.
2016-02-09, 20:04
Medlem
Citat:
Är det på DNA- nivå kan det hamna där hur som helst, tunga, mens, kliat sig, rivit sig osv.
Lisa hade eget blod på flera ställen. Hur kom det dit?

Oavsett hur lite är blod ändå mer än på DNA-nivå.
Helt riktigt dock. Blodet kom sannolikt dit av att hon rivit sig vid snöret kring halsen.

LH hade blod under 9 av 10 naglar. NB och AB hade inget blod alls under naglarna. Litet underlag, men det tyder på att det inte är normalt förekommande med blod under naglarna.
2016-02-09, 20:06
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En missvisande bild, ja. Även om det var den bild hon valde ut.
Logiskt resonerat av Hovrätten att också ta fasta på NB´s besök i Källby minuterna innan.
Hon sa i alla fall, tack och lov, att bilden på NB var den av de 10 som var mest lik.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-09 kl. 20:11.
2016-02-09, 20:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Livstids fängelse och fallet är därmed klart.
Om NB ljugit för att skydda en medbrottsling så får han betala för det -- personligen tror jag dock att enda skälet för NB att ljuga om ett sådant scenario är för att han vet att brottet oavsett kommer att ge honom livstid.

Jag tror att ett erkännande kommer att komma så småningom.

Ja jag tror också att han kommer att erkänna. Dock först om 5-10 år, han måste först tappa hoppet om frigivande och därefter inse att han sitter på livstid.
2016-02-09, 20:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja jag tror också att han kommer att erkänna. Dock först om 5-10 år, han måste först tappa hoppet om frigivande och därefter inse att han sitter på livstid.
Om han erkänner om 5-10 år är erkännandet inte att lita på. Det kan vara en strategi för att få tidsbegränsat, som han kan begära efter 10 år.
2016-02-09, 20:19
Medlem
Advokaten säger att de högst sannolikt kommer att överklaga igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in