2016-02-09, 20:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om han erkänner om 5-10 år är erkännandet inte att lita på. Det kan vara en strategi för att få tidsbegränsat, som han kan begära efter 10 år.

Hur trovärdigt ett erkännande är får vi avgöra när vi hör det.

Fast om det har gått till såsom du tror är det mer troligt att han erkänner pedofili.

Edit: ska vara nekrofili. Trött i skallen...
2016-02-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om han erkänner om 5-10 år är erkännandet inte att lita på. Det kan vara en strategi för att få tidsbegränsat, som han kan begära efter 10 år.

Och det faller osökt in på att om han erkänt nu hade det också varit för att få tidsbestämt straff enligt din tramsiga logik.

Balten är en lömsk mördare och skall sitta tills han behöver rullstol, då kan hak skickas hem till Litauen.

Två rätter samt en enig juristkår exklusive IR anser att fallet är kristallklart och rätt person är dömd till mord, tänk så enkel verkligheten kan vara ibland när den som bäst behövs i sorg och tragik efter en 17 årig tös.
2016-02-09, 20:30
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu mörkar du igen, han pekar inte ut fyndplatsen för Missing People. Det var två militärer som misstänkliggjorde honom.

Varför så rädd för att skriva att det var militärer? ( Som dessutom uttrycker social ringaktning vilket betyder att även Göta Hovrätt är rasistiska som normalitet.)
Hörde inte dessa militärer - som du så gärna vill påpeka att de var - till Missing People? Och vadå misstänkliggjorde honom? Har inte vem som helst, oavsett yrke, rätt att reagera när något känns underligt? De hittade henne ju där senare, det är ju ett sammanträffande som kanske kan se ut som en slump om man tvivlar men tillsammans med allt annat bildar det i de flestas ögon en helhet.

Vad skulle du ha sagt om detta om inte några, men inte alla nota bene, av dem som sökte just där den dagen hade haft en militär bakgrund? Att så var fallet verkar skänka dig oerhörd "glädje".
2016-02-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En missvisande bild, ja. Även om det var den bild hon valde ut.
Logiskt resonerat av Hovrätten att också ta fasta på NB´s besök i Källby minuterna innan.

Hur var det nu med klockan i Källby - gick den före eller inte?
2016-02-09, 20:44
Bannlyst
Kan han möjligen fått någon sorts blackout så han inte minns mordet alls?
2016-02-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Oavsett hur lite är blod ändå mer än på DNA-nivå.
Helt riktigt dock. Blodet kom sannolikt dit av att hon rivit sig vid snöret kring halsen.

LH hade blod under 9 av 10 naglar. NB och AB hade inget blod alls under naglarna. Litet underlag, men det tyder på att det inte är normalt förekommande med blod under naglarna.

Du kan alltså inte heller ge svar om det var på DNA-nivå dvs inte ens synbart eller inte?
Du accepterar alltså att det är på fantasi-nivå som allt annat i den här historien.

Jag påstår att det är mer intressant att förstå Lisas egna skador. Det säger mycket om förloppet.
2016-02-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Hörde inte dessa militärer - som du så gärna vill påpeka att de var - till Missing People? Och vadå misstänkliggjorde honom? Har inte vem som helst, oavsett yrke, rätt att reagera när något känns underligt? De hittade henne ju där senare, det är ju ett sammanträffande som kanske kan se ut som en slump om man tvivlar men tillsammans med allt annat bildar det i de flestas ögon en helhet.

Vad skulle du ha sagt om detta om inte några, men inte alla nota bene, av dem som sökte just där den dagen hade haft en militär bakgrund? Att så var fallet verkar skänka dig oerhörd "glädje".

Då ja - på fredagen när de rände fram o tillbaka framför lituaernas hus och såg en "plufsig" kvinna och en "ilsken" katt. Då var Björn och David &co noga med att påpeka att de var minsann MP:s.
torsdag natt dock var de där militärt liksom de första dagarna.

Nu är MP:s för alltid besudlat i mordfall. Undrar vad dom tycker om det?
2016-02-09, 21:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Nej, det är inte sannolikt att han blockat bort hela mordet.
2016-02-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Håller med!
Detta fall har och påverkar mig fortfarande. Blir otroligt berörd av det hela. Det beror troligen på den mediala uppmärksamheten i kombination med att jag har en egen dotter som är 17 och är ute och rör på sig. Och mitt uppe i det så kom oxå fallet med Ida i motionsspåret.... Man kan på nått sätt förstå hur jävligt familjen måste må...

Idag åkte jag tåg till GBG, och i lurarna på min spellista när jag passerade Skövde så kom Lales låt Some die young... ja det kändes overkligt....

Skönt att se att HR har silat bort allt oväsentligt tjafs, som Tex att Jönssons kärring sett dom kanske ev alla tre fika kl 18, etc etc. Mycket bra dom med rätt överväganden känns det som. Inte minst att dom tog Adrianas vittnesmål på allvar, tvärt emot TR som istället hade med massa annat ovidkommande...

Det enda som känns som att dom kunde lagt mer krut på är att binda honom till tillhörigheterna, bla med Kexchokladpappret, det borde vart en framkomlig väg. Nu spelar det ingen roll för han får ju sitta ett bra tag nu iallfall tack och lov.

Det var en bra hovrättsdom. De såg också till att rättspraxis inte blir entydig för endast DNA som bevis. Det börjar bli för mycket tvivel på annan bevisning än DNA. Som tur är fanns det DNA från Nero som band honom till brottet. Efter allt spektakel från advokaten. Men annan bevisning och indicier, band Nero lika mycket till brottet i en stark indiciekedja.

Det är ingen bra utveckling om folk börjar tro att det måste finnas DNA på en brottsplats för att binda en mördare. Pålitliga vittnen är viktigt för att rättsväsendet ska fungera, och för att få mördare dömda. De var rätt att ge Adriana den bekräftelse hon förtjänar när hon ställde upp som vittne.

Adriana är jurist och har ingen anledning att sätta dit en oskyldig, och om så hade varit fallet hade säkert advokaten vräkt ur sig det med.

Kontentan av det Adriana vittnade om, var att Nero var på spaning efter ett offer, och om hur slumpmässigt utvalt brottsoffret var. Min tanke är att det är svårare för en yngre person att vara på sin vakt än för en äldre kvinna. Det kan också ha med inre säkerhet att göra, att en person som Adriana avfärdar det som befängt att hon ska sitta i en bil med en främling som Nero för att ge vägbeskrivning. Jag ryser när jag tänker på hur ond denne mördare är.

Hovrätten gav en väldigt stark signal, med få ord om hur de ser på konspirationer och förtal. Det var betryggande, likaså att de struntade i att lägga vikt vid detaljer som inte hade med bevis att göra. Det har skett ett missförstånd i tråden om vad som är tvivel, förmedlat av advokaten, under villfarelsen om att allt som är en fråga från henne, skulle utgöra tvivel i juridisk mening på gärningsmannens skuld.

Många personer tror felaktigt, att oklarheter i händelseförloppet skulle vara tvivel som friar en gärningsman, trots att han kan bindas till gärningarna med bevis som vi sett i detta fall. Det finns ibland inte svar på allt, men det är inget Nero ska ha fördel av när han vägrat samarbeta. Hovrätten satte gärningen i fokus och att åklagaren hade styrkt åtalet. Nero är bunden till gärningarna med överväldigande bevis, men vi kommer aldrig få veta exakt vad som hände.
Senast redigerad av Vresrosen 2016-02-09 kl. 21:09.
2016-02-09, 21:06
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Att jag tagit upp att Sverige är på plats tre i världens ranking av rättssäkerhet har bara varit som svar till de alternativteoretiker som i vart och vartannat inlägg skriker ut att "polisen är inkompetent, korrupt, med i konspiration, har tunnelseende"etc och kastat skit på rättsväsendet rent allmänt. Då kan det vara bra med ett litet klargörande. Att ifrågasätta, analysera och reflektera är i grunden något väldigt sunt, men inte när det övergår till aggressiv dårskap som mycket av kritiken i tråden.
Jag har inte gjort gällande att försvarare inte ska förekomma i vissa fall, hur är det med läsförståelsen? Att jag kritiserat Rönnbäck för ett oseriöst och underligt försvarsarbete, det står jag för till 100% för det är min åsikt. HR svarar ju t.o.m i domen direkt mot hennes märkliga konspirations/planteringsteorier. Du svarade på ett inlägg där jag benämnde Rönnbäck som en speciell typ av advokat. Detta var som svar till en skribent som alltid beskriver Brandtler i ganska kränkande ordalag och kallar honom aldrig för "målsägarbiträdet" utan "sexbrottsadvokaten", därav mitt svar om Rönnbäck och vad hon då skulle kunna kallas.
Yppandeförbudet var ett mycket bra och fullständigt nödvändigt beslut, både med tanke på den omfattande utredningen med alla vittnesförhör och medias intresse samt att Lisa var minderårig, d.v.s räknades som barn i lagens mening.

ok, rätt ska vara rätt, när man läste inlägget utan den vetskapen såg det annorlunda ut,
sorry för det. Jag är inte ute och skriver för att göra ner någon, jag tycker det är intresant
att diskutera rättsläget på olika nivåer och bergrunda det som skrivs, tycket det är
enormt värdefullt.
Tyvärr så kastas det för mycket skit på skribenter som vill diskutera äventualiteter, om
inte annat som kuriosa.

Minns du "älgmordet" där polisen skickade in prover till SKL med en lista på vad
man ville ha undersökt....?
Svaren kom, och som polisen ville så fanns inga svar,,,, Man sökte vidare, enbart för
att sätta dit maken.
Lösningen kom utifrån, från norrland om jag inte minns fel,,,, kan det vara en älg????
Ja!!!! Då kom träffarna från SKL.
Så ska man seriöst diskutera rättsäkerhet, så fråga maken till kvinnan som blev
mördad av en älg.
Han kan ännu inte visa sig i de trakterna....

MVH, Harren.
2016-02-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn

Man ska inte ta hans nekande och försöka hitta anledningar till hans brist på förklaringar på allvar överhuvudtaget och bara en ärthjärna kan tro annat (inte du). Han nekar pga att han försökte komma undan ansvar likt det fega as han är, inget annat.
2016-02-09, 21:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GW var i SVT:s Veckans Brott inte nådig mot IR, "något för samfundet att titta på".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in