2016-02-10, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det spelar ingen roll vem som satte snöret runt halsen, det var en ren reflexrörelse under de 5-20 sekunder som hon levde, för det gjorde ohyggligt ont att hänga i två 7-mm snören runt halsen.

Sådana här inlägg från dig är så korkade, så jag vet inte vad. Du har absolut ingen aning om hennes smärta, dina tafatta försök till att förstå och sätta in dig i hur andra människor (och i synnerhet Lisa) känner, agerar eller tänker. Du har gång efter annan i tråden bevisat din okunskap i frågor gällande just detta.

Jag kan tala om en sak för dig. JAG TROR inte att Lisa på grund av din, påtalade smärta eller reflexer enligt ovan citat, krafsade sig runt halsen. Anledningen till detta krafsande måste ha berott på paniken över att inte kunna andas och paniken över att inte få bort snöret från halsen. MEDVETNA HANDLINGAR. INGA REFLEXER. Duuuh
2016-02-10, 08:34
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej det gör jag inte, jag pratar om ifall det skulle vara så att dom har dömt fel man och att mördaren går lös och kommer att mörda igen.

Jag hoppas förstås att det verkligen var NB som mördade Lisa och att han snarast erkänner, men tyvärr tror jag inte att det kommer att hända och jag fruktar att dom har dömt fel man.

Jag hade också gärna velat att det var NB som gjorde det så att man slapp tänka på att en oskyldig stackare sitter fängslad medan en mördare går lös. Men jag är övertygad om att NB inte kommer att erkänna eftersom han helt enkelt inte har något att erkänna. Inget talar för att gärningsmannen är en engångsmördare utan det är sannolikt att han kommer att slå till igen. Frågan är om han är så vågad att han då använder samma tillvägagångssätt som vid LH-mordet. Dyker det upp en strypt kvinna med snöre kvar runt halsen med spår utlagda som leder till fyndplatsen så kan vi vara säkra på att det är han och rättsskandalen kommer vara ett faktum. Det blir inte bättre av att det är en utländsk medborgare som dömts oskyldig. Sveriges finfina rykte som rättssäker stat kommer naggas i kanten rätt ordentligt.
2016-02-10, 08:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Garanterat - pratar av egen erfarenhet.
Det är inte svårt att bli medgörlig med hot om livet. NB var dessutom större och starkare än Lisa och jag är övertygad om att hon i alla fall, till en början, trodde att hon skulle bli våldtagen - vilket i sig måste ha varit fruktansvärt. Hon har antagligen kämpat emot så mycket hon kunnat. Faktum är att vi aldrig kommer att få veta hela händelseförloppet då den gode Nero väljer att tiga. Däremot har Lisa vid något tillfälle i ladan insett att detta kommer sluta olyckligt och att hon kanske inte kommer att överleva. Hoppas vid Gud att denna insikt endast varade i sekunder.
Vi alla har väl hört uttrycket att "hela livet passerade förbi, det kändes som en evighet". När man tror att man kommer att dö. Skillnaden är att jag tror att Lisa visste att hon skulle dö.
Helt djävla fruktansvärt
Jag tror du är nära sanningen med dina ord.
Utöver detta - då man talar om uppsåt - kan jag väl tillägga att jag ser det som instrumentellt våld (okänt offer, planerat, i ett syfte att uppnå, kallblodigt, rationellt, målintriktat) till skillnad från reaktivt (emotionellt, ilska, impuls/affekt/utlöst vrede - provocerad, kränkt, blivit förargad).

... Mord med sexuellt motiv och i detta fall högst troligt sexualsadism pga av mordets karaktär.
2016-02-10, 08:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag hade också gärna velat att det var NB som gjorde det så att man slapp tänka på att en oskyldig stackare sitter fängslad medan en mördare går lös. Men jag är övertygad om att NB inte kommer att erkänna eftersom han helt enkelt inte har något att erkänna. Inget talar för att gärningsmannen är en engångsmördare utan det är sannolikt att han kommer att slå till igen. Frågan är om han är så vågad att han då använder samma tillvägagångssätt som vid LH-mordet. Dyker det upp en strypt kvinna med snöre kvar runt halsen med spår utlagda som leder till fyndplatsen så kan vi vara säkra på att det är han och rättsskandalen kommer vara ett faktum. Det blir inte bättre av att det är en utländsk medborgare som dömts oskyldig. Sveriges finfina rykte som rättssäker stat kommer naggas i kanten rätt ordentligt.
Domen har fallit då du kan behålla dina tankar och farhågor i huvudet: slår det till så är det en ny gärningsman.
Däremot är det intressant att fundera om han kommer erkänna.
Ett erkännande sitter nog förfärligt långt inne för jag tror inte den här mannen öppnar käften såtillvida det inte sker på väldigt egostiska premisser.
2016-02-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Om inte NB vill erkänna mordet kan han väl åtminstone berätta varför han bad familjen att ljuga om när han kom hem? Varför fick de inte säga att han burit de tvättade kläderna den 7 juni? Varför han blev orolig över hur dna avsätts? Varför önskade han att det skulle börja regna? Varför ville han inte att människor skulle leta efter Lisa runt Martorp?
Han får gärna också berätta vad han hade för ärende till Martorp på söndagskvällen vid 19.00-19.30 eftersom han setts av flera oberoende vittnen.
2016-02-10, 09:00
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Domen har fallit då du kan behålla dina tankar och farhågor i huvudet: slår det till så är det en ny gärningsman.
Däremot är det intressant att fundera om han kommer erkänna.
Ett erkännande sitter nog förfärligt långt inne för jag tror inte den här mannen öppnar käften såtillvida det inte sker på väldigt egostiska premisser.

Jag tror att den dagen NB har något att tjäna på att lägga fram en berättelse om vad som hände, då gör han det.
Men vem kommer att tro på den?
NB ljuger om allt, så blir en berättelse från honom i framtiden något att tro på?
Jag kommer nog aldrig tro på något som den här sjuka lögnaren säger.
2016-02-10, 09:06
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
"Nedstämd och förkrossad"?
Att hon själv inte förstår att det är ganska pinsamt för egen del att uttrycka att han känner det så.
Vilken trovärdighet som försvarare får hon om hon gett honom så falska förhoppningar så att han blir alldeles FÖRKROSSAD när livstidsdomen fastställs.
Ja, tänk hur många timmar hon spenderat här bland tomtar och troll och fått inspiration.
Visst, allt kändes tyvärr igen. Många timmars oseriöst arbete för att vara en advokat.

Jag tillhör den gruppen som tror att gärningsmannen kunde ha haft en bättre advokat.

Samtidigt så tror jag att henne klient har varit mycket svår att försvara, p.g.a. klienten själv.

Jag tror att hans instruktioner har bundit advokaten till en mycket begränsad strategi och som lök på laxen så var hon kanske inte den bästa försvararen.

Kanske gärningsmannen känner så oerhört stora skamkänslor, inte för brottet i sig men för att han pekas ut som en person med mycket snedvridna sexuella lustar? Att "kavla hud" och skvätta här och där, skita som en gris och sedan ett sjukt lustmord.....det kanske var anledningen till att han tvärnekade?

En advokat har nog gjort sitt bästa för att få gärningsmannen att erkänna för att tillåta försvaret att sikta in sig på alternativa brott och därmed ett lägra straff.
2016-02-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Om inte NB vill erkänna mordet kan han väl åtminstone berätta varför han bad familjen att ljuga om när han kom hem? Varför fick de inte säga att han burit de tvättade kläderna den 7 juni? Varför han blev orolig över hur dna avsätts? Varför önskade han att det skulle börja regna? Varför ville han inte att människor skulle leta efter Lisa runt Martorp?

Jag skulle vilja höra brorsans och ex-fruns åsikter om domen och vad de tror om NB oskuld. På riktigt
2016-02-10, 09:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag tror att den dagen NB har något att tjäna på att lägga fram en berättelse om vad som hände, då gör han det.
Men vem kommer att tro på den?
NB ljuger om allt, så blir en berättelse från honom i framtiden något att tro på?
Jag kommer nog aldrig tro på något som den här sjuka lögnaren säger.
Ja med tanke på att han kunde sitta och åberopa sitt faderskap gällande en dotter han inte ens träffar (patetiskt), beklaga sorgen och påstår han känner medlidande för Lisas föräldrar (SIC!) - så tror jag inte han har normala referensramar. Åberopar empati?!
Citat:
Jag vet hur svårt det är för familjen och jag verkligen medlider med dom och jag själv är far
Jag tror han blåljuger och vet inte ens vad skam är iom dessa ord.
Senast redigerad av develi 2016-02-10 kl. 09:37.
2016-02-10, 09:32
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tillhör den gruppen som tror att gärningsmannen kunde ha haft en bättre advokat.

Samtidigt så tror jag att henne klient har varit mycket svår att försvara, p.g.a. klienten själv.

Jag tror att hans instruktioner har bundit advokaten till en mycket begränsad strategi och som lök på laxen så var hon kanske inte den bästa försvararen.

Kanske gärningsmannen känner så oerhört stora skamkänslor, inte för brottet i sig men för att han pekas ut som en person med mycket snedvridna sexuella lustar? Att "kavla hud" och skvätta här och där, skita som en gris och sedan ett sjukt lustmord.....det kanske var anledningen till att han tvärnekade?

En advokat har nog gjort sitt bästa för att få gärningsmannen att erkänna för att tillåta försvaret att sikta in sig på alternativa brott och därmed ett lägra straff.
Visst, Rönnbäck har haft ett svårt case. Såpass svårt att hon tvingat söka sig till ett fora som Flashback för att hitta rena "psykfallsteorier" - för det är det bästa som gått att uppbringa. Det säger inte lite.
Nu är det dags att lämna plats för alternativonanisterna vilka aldrig tycks mättade i sin iver att torgföra sina löst sammansatta konspirationer i en tirad av ständigt nya poster.
2016-02-10, 09:33
Medlem
TheMiracles avatar
Ur hovrättsdomen:

Enligt hovrättens mening saknas det emellertid skäl att ifrågasätta
att han före avfärden till affären i Källby vid 20-tiden talade med sin mor via
Skype.

Det finns även annan bevisning som talar emot att Nerijus Bilevicius var hemma under
tiden mellan kl. 18.00 och 19.35 den 7 juni.

Hovrätten ifrågasätter alltså inte på att NB ringde sin mamma på Skype klockan 19.35. Eftersom han dessförinnan suttit på trappan och rökt tillsammans med hustrun och sedan tagit av sig sina byxor som behövde tvättas så kan man räkna med att han varit hemma åtminstone sedan 19.30. Ändå skriver de strax därefter i domen:

Betydligt högre bevisvärde har dock det som vittnet Annika Hedvall har uppgett om
vad som utspelade sig på grusvägen alldeles i närheten av Nerijus Bilevicius bostad
någon gång mellan kl. 19.30 och 19.45. Hon har förklarat att hon såg Nerijus Bilevicius
bil komma körande i hög fart från Martorpshållet och att det var någon av de
båda litauiska bröderna som körde och vinkade till henne, förmodligen Nerijus
Bilevicius själv. Enligt hovrättens mening saknas det anledning att misstänka att
Annika Hedvall har misstagit sig i fråga om sin iakttagelse eller vilken dag denna ska
ha skett.

Fullständig kortslutning. Man ska också komma ihåg att AH i polisförhören uppgett tidsintervallet 19.30-20.00 så det finns anledning att anta att iakttagelsen gjorts närmare 19.45 än 19.30.

NB har kört samma väg vid den här tiden dagen innan så varför finns det enligt hovrätten inte skäl att misstänka att AH misstagit sig angående dag? Det motiveras överhuvudtaget inte.

Och på samma lättvindiga sätt har man i hela domen avfärdat de alternativa förklaringar och teorier som försvaret kommit med. Inga motiveringar utan bara korta godtyckliga konstateranden.

Men vem bryr sig om sådana detaljer? Det finns ju DNAAA!!!
2016-02-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
http://lietuvosdiena.lrytas.lt/krimi...os-objektu.htm

Nu har det kommit upp en ny liten artikel i lrytas. Advokaten står lite i fokus. Arvode och prestation. Om jag tolkar det rätt så börjar nu kritiken smyga in i hur advokaten Inger Rönnbäck kört lite väl hårt på allternativa teorier långt från verkligheten. Rörande att det fortfarande verkar vara en och annan svensk som desinformerar bland läsarnas inlägg.

Men det var väl väntat att advokaten skulle få kritik när hon inte lyckades med sin taktik. Det är också förståligt att hennes arvode väcker frågor i ett land som Littauen. Där blir ju summorna som gjorts om till Euro väldigt mycket högre. Måste kännas snopet för N familj som sa sig sätta så stor tillit till advokaten och så blev det inget annat än livstid för N och en skuld på 50 000 x 3.

Om jag förstod rätt kan du litauiska? Eller använder du google translate?
Undrar vilken svensk läsare (numer av inlägg?) desinformerar?
Vad tycker du om artikel? Står det allt rätt i den?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in