Citat:
Jag kan garantera dig att jag inte suttit här och argumenterat om det fanns en tydlig spik. Du ser inte mig i andra trådar. Jag har inget intresse av kriminologi, rättsfall eller att argumentera i konspirationstrådar. Det är mycket besynnerlig slump att jag ens finns som medlem här, vilket jag öht inte tänkt.
Mitt intresse för detta fall är just det mystiska försvinnandet med en moped med nyckeln kvar i tändningslåset. Att jag fortsatt följa tråden och fallet är alla konstigheter och mystik som kringgärdar det. SOG. Militärer. Yppandeförbud. Sekretess. Godsägare. Rykten och spekulationer. Som hämtat ur en dålig deckarroman.
Mitt intresse för detta fall är just det mystiska försvinnandet med en moped med nyckeln kvar i tändningslåset. Att jag fortsatt följa tråden och fallet är alla konstigheter och mystik som kringgärdar det. SOG. Militärer. Yppandeförbud. Sekretess. Godsägare. Rykten och spekulationer. Som hämtat ur en dålig deckarroman.
Det där med SOG och militären är bara skitsnack. Fadern är kapten och mekaniker inom FM, väldigt långt från SOG.
Att HV ingick i söket och att även kollegor till pappan var med är det absolut vanligaste vid större eftersök. Hade HV och pappans vänner och kollegor inte hjälpt till så hade det varit ovanligt.
Yppandeförbud är inte ovanligt när det gäller medialt uppmärksammade fall. Förundersökningssekretess gäller alltid, inget undantag i det här fallet.
Rykten och spekulationer är också fullt normalt när det gäller medialt uppmärksammade fall.
Citat:
Alla skall vara lika inför lagen men alla fall ser naturligtvis inte lika ut. Man måste givetvis anpassa utredningar och de utredningsåtgärder som vidtas till hur det aktuella fallet ser ut.
Citat:
Ja det anser jag. Yppandeförbudet innebar enbart att försvaret inte kunnat stå och spekulera i media.Jag kan inte se något sätt alls det kunnat skada NBs försvar.
Yppandeförbudet gällde dessutom även ÅK. Skälet är att man inte skall gå ut med information som kan skada utredningen(t.ex påverka vittnen).
Det är tämligen vanligt vid fall med den här mediala uppmärksamheten
Citat:
FUP får försvaret när åtalet väcks. Det beror på att tills dess så råder förundersökningssekretess.Så är lagen utformad. FUP och slask ges till försvaret per automatik och behöver inte begäras.
Så fort åtal väkts blir FUP offentlig handling och vem som helst kan begära ut den.
Citat:
Jag har skrivit att det är vad jag anser. Och även vad de sagt att de anser inte att det är fakta.GW har redan ändrat sig, innan fupen släpptes var han skeptisk men efter att ha gått igenom materialet så ändrade han sig och ansåg att utredningen var väl skött och bevisningen väldigt stark
Citat:
Nej det förstår jag och respekterar om du någorlunda håller dig till sanningen och inte svavar ut i någon form av sexualsadistisk fantasi. Att jag som medborgare kan ha åsikter på hur den offentliga sektorn sköts, oavsett vad de som tjänar sitt dagliga levebröd på den har för åsikt, tar jag för en skälvklarhet. Vi lever inte i Kina.
Japp, det är självklart din rätt att ha och yttra dina egna åsikter.
Det där med sexualsadism och motiv och liknande är bara spekulation. Vi vet inte vad motivet var och den formen av spekulation är inte något jag är bekväm med. Tycker inte att det ger något till diskussionen heller.
Citat:
Att du är övertygad gör tyvärr inte mig övertygad. Jag ser att utredningen är full av konstigheter, som kan ha helt naturliga förklaringar men som saknas, så jag har naturligt nog mina tvivel. Det betyder inte att jag är övertygad om att det är något fuffens bakom kulisserna, bara att jag heller inte är övertygad om att det inte är det. Det finns som jag nämnt tidigare ett gäng som fortfarande hävdar att TQ är skyldig. En av dem är en av Sveriges högsta dommare, tidigare Sveriges JK. Sug på den ett tag när du funderar på rättssäkerhet.
Ja det där med TQ är en skandal utan dess like och den där domaren borde fan skaka galler själv.
Men TQ fallet var märkligt redan från början till slut. Där fanns ju faktiskt ingen bevisning alls utöver TQ bekännelser och även de var minst sagt tvivelaktiga.
Även advokatens beteende i det fallet är märkligt.
I det här fallet ser jag inte alls de typerna av frågetecken. Och den tekniska bevisningen är mycket stark.
Det enda frågetecken jag har är nog egentligen motiv. Men det får vi enbart om NB väljer att prata.