2016-02-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag kan garantera dig att jag inte suttit här och argumenterat om det fanns en tydlig spik. Du ser inte mig i andra trådar. Jag har inget intresse av kriminologi, rättsfall eller att argumentera i konspirationstrådar. Det är mycket besynnerlig slump att jag ens finns som medlem här, vilket jag öht inte tänkt.

Mitt intresse för detta fall är just det mystiska försvinnandet med en moped med nyckeln kvar i tändningslåset. Att jag fortsatt följa tråden och fallet är alla konstigheter och mystik som kringgärdar det. SOG. Militärer. Yppandeförbud. Sekretess. Godsägare. Rykten och spekulationer. Som hämtat ur en dålig deckarroman.

Det där med SOG och militären är bara skitsnack. Fadern är kapten och mekaniker inom FM, väldigt långt från SOG.
Att HV ingick i söket och att även kollegor till pappan var med är det absolut vanligaste vid större eftersök. Hade HV och pappans vänner och kollegor inte hjälpt till så hade det varit ovanligt.

Yppandeförbud är inte ovanligt när det gäller medialt uppmärksammade fall. Förundersökningssekretess gäller alltid, inget undantag i det här fallet.

Rykten och spekulationer är också fullt normalt när det gäller medialt uppmärksammade fall.

Citat:
Att säga att alla är unika är lite väl mycket snömos tycker jag. Är vi inte lika inför lagen?
Alla skall vara lika inför lagen men alla fall ser naturligtvis inte lika ut.
Man måste givetvis anpassa utredningar och de utredningsåtgärder som vidtas till hur det aktuella fallet ser ut.

Citat:
Anser du försvaret har kunnat agera som de velat då ÅK lagt ett strikt yppandeförbud?
Ja det anser jag. Yppandeförbudet innebar enbart att försvaret inte kunnat stå och spekulera i media.
Jag kan inte se något sätt alls det kunnat skada NBs försvar.
Yppandeförbudet gällde dessutom även ÅK. Skälet är att man inte skall gå ut med information som kan skada utredningen(t.ex påverka vittnen).

Det är tämligen vanligt vid fall med den här mediala uppmärksamheten

Citat:
Hon fick väl tillgång till FUP två veckor innan TR? Vilket mandat har hon att kräva det? Om ÅK, som ska vara objektiv inte anser det "ekonomiskt" försvarbart, eller har andra synpunkter som motsätter sig det så kommer det inte att ske. ÅK ska företräda staten.
FUP får försvaret när åtalet väcks. Det beror på att tills dess så råder förundersökningssekretess.
Så är lagen utformad. FUP och slask ges till försvaret per automatik och behöver inte begäras.
Så fort åtal väkts blir FUP offentlig handling och vem som helst kan begära ut den.

Citat:
Jo de verkar ju insatta. Ett "anser" vore ju klädsamt från din sida då det är din åsikt du torgför. Vi får väl se vad de säger, om de väl lever då, om/när vinden vänder.
Jag har skrivit att det är vad jag anser. Och även vad de sagt att de anser inte att det är fakta.
GW har redan ändrat sig, innan fupen släpptes var han skeptisk men efter att ha gått igenom materialet så ändrade han sig och ansåg att utredningen var väl skött och bevisningen väldigt stark

Citat:
Nej det förstår jag och respekterar om du någorlunda håller dig till sanningen och inte svavar ut i någon form av sexualsadistisk fantasi. Att jag som medborgare kan ha åsikter på hur den offentliga sektorn sköts, oavsett vad de som tjänar sitt dagliga levebröd på den har för åsikt, tar jag för en skälvklarhet. Vi lever inte i Kina.

Japp, det är självklart din rätt att ha och yttra dina egna åsikter.
Det där med sexualsadism och motiv och liknande är bara spekulation. Vi vet inte vad motivet var och den formen av spekulation är inte något jag är bekväm med. Tycker inte att det ger något till diskussionen heller.

Citat:
Att du är övertygad gör tyvärr inte mig övertygad. Jag ser att utredningen är full av konstigheter, som kan ha helt naturliga förklaringar men som saknas, så jag har naturligt nog mina tvivel. Det betyder inte att jag är övertygad om att det är något fuffens bakom kulisserna, bara att jag heller inte är övertygad om att det inte är det. Det finns som jag nämnt tidigare ett gäng som fortfarande hävdar att TQ är skyldig. En av dem är en av Sveriges högsta dommare, tidigare Sveriges JK. Sug på den ett tag när du funderar på rättssäkerhet.

Ja det där med TQ är en skandal utan dess like och den där domaren borde fan skaka galler själv.
Men TQ fallet var märkligt redan från början till slut. Där fanns ju faktiskt ingen bevisning alls utöver TQ bekännelser och även de var minst sagt tvivelaktiga.
Även advokatens beteende i det fallet är märkligt.

I det här fallet ser jag inte alls de typerna av frågetecken. Och den tekniska bevisningen är mycket stark.
Det enda frågetecken jag har är nog egentligen motiv. Men det får vi enbart om NB väljer att prata.
2016-02-13, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad du yrar om vet jag inte och platsen som är den viktiga är brottsplatsen dvs mjölkrummet - det andra indikerar ett hypotetiskt förlopp med tanke på placering.

Och nej.
Jag tror givetvis inte att de är placerade.
Och ja.
Jag tror på ett överfall i ladan.

Du närmar dig i alla fall en diskussion. Det är bra. Jag vet vad du tror. Jag har läst.

Ja du utgår från att brottsplatsen är ladan. Så kan det vara. Men det finns en öde gård en bit därifrån. Är inte det en bättre brottsplats?

Kanske måste vi reda ut om det finns två brottsplatser. En för överfall och en för mord.
Senast redigerad av coolpool75 2016-02-13 kl. 22:54.
2016-02-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, men att därefter ta henne till röret och hänga upp henne med fria händer, utan några som helst motvärnsskador anser jag omöjligt.
Inte är det omöjligt, nu i efterhand vet vi att det fungerade. Han höll henne bakifrån med vänster arm, vänster han var skadad med lite blod som avsatte sig på framsidan av höger jack ärm som LH fortfarande hade på sig.
2016-02-13, 22:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Inte är det omöjligt, nu i efterhand vet vi att det fungerade. Han höll henne bakifrån med vänster arm, vänster han var skadad med lite blod som avsatte sig på framsidan av höger jack ärm som LH fortfarande hade på sig.
Och blev slagen, sparkad och biten av en livrädd 17-åring med fria händer och fötter, utan att 17-åringen eller han själv blev skadad.
2016-02-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Har läst någonstans att hon satt felställd. Då kan det bli svårt. Alltså hennes knä ska ha varit på golvet i skåpet.

Den kan möjligen ha svällt upp en del.
2016-02-13, 22:47
Medlem
Citat:
.

Citat:
Nej, men att därefter ta henne till röret och hänga upp henne med fria händer, utan några som helst motvärnsskador anser jag omöjligt.

Motvärnskador? Tänk dig själv vad gör du om någon är ett rep runt din hals och drar åt, vad gör du? Försöker du få bort repet som LH gjorde eller inriktar du dig på förövaren? LHS händer var troligen helt upptagna med att få bort repet och därmed försvarslös kanske helt medvetslös .
.
Och var ser du i texten detta. Nu börjar du totalt ointressant att debattera med.
2016-02-13, 22:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Citat:

Motvärnskador? Tänk dig själv vad gör du om någon är ett rep runt din hals och drar åt, vad gör du? Försöker du få bort repet som LH gjorde eller inriktar du dig på förövaren? LHS händer var troligen helt upptagna med att få bort repet och därmed försvarslös kanske helt medvetslös .
.
Och var ser du i texten detta. Nu börjar du totalt ointressant att debattera med.
Följ bakåtlänken från mina citat, den lilla pilen åt vänster i övre vänstra hörnet.
2016-02-13, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den kan möjligen ha svällt upp en del.

Ja troligtvis. Eftersom sekretess finns vet vi inte allt heller.

Mätte en bekant. Hon var 20 cm bred som max på sidan. Lite längre än lisa. Ca 57 kg.
2016-02-13, 22:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Du närmar dig i alla fall en diskussion. Det är bra. Jag vet vad du tror. Jag har läst.
Ja du utgår från att brottsplatsen är ladan. Så kan det vara. Men det finns en öde gård en bit därifrån. Är inte det en bättre brottsplats?
Kanske måste vi reda ut om det finns två brottsplatser. En för överfall och en för mord.
Hur ointressant som helst eftersom brottsplatsen är funnen via teknisk bevisning och dess innan slutade Lisa sitt jobb och överfölls uppenbarligen. Mer behövs inte. Case Closed via både TR och HovR.
2016-02-13, 23:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Och blev slagen, sparkad och biten av en livrädd 17-åring med fria händer och fötter, utan att 17-åringen eller han själv blev skadad.
Ja, enligt dina idéer - nej, enligt rättsläkare och andra i tråden.
Lägger ner det här skitsnacket då du inte vet ett jota hur hon reagerade som panikslagen. Står han sen bakom henne så kan hon inte göra ett jota. Hon är inte det första offret som överfallits av en man, som tjej med en matchvikt strax över 50 kg - sker ofta vid våldtäkt och det är rakt inte det samma som att förövaren varken blir biten, sparkad eller slagen.
2016-02-13, 23:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, enligt dina idéer - nej, enligt rättsläkare och andra i tråden.
Lägger ner det här skitsnacket då du inte vet ett jota hur hon reagerade som panikslagen. Står han sen bakom henne så kan hon inte göra ett jota. Hon är inte det första offret som överfallits av en man, som tjej med en matchvikt strax över 50 kg - sker ofta vid våldtäkt och det är rakt inte det samma som att förövaren varken blir biten, sparkad eller slagen.
Jo, om hon tvingas med 50 meter inne i en lada och där får en snara trädd runt halsen. Rättsläkaren säger inte hon inte skulle ha skadat NB i ett sådant scenario.

Alltså, besinna er allihop. Om NB överföll Lisa vid ingången till ladan och planerade att hänga henne i mjölkrummet då hade första åtgärden ha varit att binda henne. Det hade gjort henne mer medgörlig och många riskmoment hade försvunnit. Men det gjorde han inte.
2016-02-13, 23:12
Bannlyst
Citat:
Hur ointressant som helst eftersom brottsplatsen är funnen via teknisk bevisning och dess innan slutade Lisa sitt jobb och överfölls uppenbarligen. Mer behövs inte. Case Closed via både TR och HovR.

Vi diskuterar bara develi. Då får man ha fel. Det är ju bara intressantare hur mer åtskilda vi står.

Den tekniska bevisningen återfinns framförallt vid boden faktiskt så där har du fel. Du har nog inte tänkt på det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in