Citat:
Jag r inte s insatt i frimurarna. Min text r bara ider, inte fakta. Jag menar dessutom inte frimurarna specifikt, egentligen inget sllskap specifikt, utan att hela mnskligheten r indelad i grader av upplysning och ockultation. Mnga tror att man kan finna allt p google, det tror inte jag.Intressanta tankar, men p den hr punkten tror jag att du verskattar ordenssllskapens gradsystem/hierarki. Om vi tittar p frimurarna tar det ca 20 r att n X graden, och det r klart att det r en mycket intressant resa att gra. Men man kan bli frimurare frn 24 rs lder. Den resa som en person gr genom graderna frn ex. 24-44 r, r ju en helt annan resa n en person som kliver in i frimureriet vid 65 r. Man kan drfr inte dra ett likhetstecken mellan grad i frimurarna och "upplysning"/"raffinerade sinnen" m.m., drfr att andra faktorer ocks spelar roll - som lder/livserfarenhet. En 70-ring i grad III kan vara mer insiktsfull n en 50-ring i grad X. Och, menar jag, det r precis det som gr frimureriet s intressant och givande.
Citat:
Det r mjligt. Men jag tror det gr djupare n s. Det var ngon som sa att historien om Adam och Eva dr Eva skapades frn Adam ska lsas baklnges, kanske var det i vra dagar bara. Inom judendomen snackar de om Adam Kadmon och Adam ha Rishon och allt vad det r. Jag r ingen expert, men frn vad jag frstr s r Adam inte en mnniska, utan ett kollektivt medvetande eller en "vrld", som mnskligheten tidigare befann sig i men som sedan krossades. Mlet r att komma tillbaka dit, "att bygga Adam". Du verkar synnerligen oseris men jag skriver fr alla som lser, inte bara dig. Att mn blir mer som kvinnor, eller snarare androgyna, skulle kunna vara ett tecken p att vi gr mot "Adam" eftersom Adam och Eva frenades om man lser historien baklnges, och blev man och kvinna i ett. Hr citat ur The Doctrine of Awakening av Julius Evola:Kanske ett hemligt sllskap i smyg blandar kvinnliga knshormoner i dricksvattnet? Allt r mjligt i denna grymma vrld. Men kanske vi mn i sjlva verket bara mr bra av denna diskreta tillsats i dricksvattnet. I s fall r den ju bra.
Bra r definitionsmssigt bttre n dligt. I s fall en bra konspiration. Ungefr, som nr man brjade blanda fluor i vattnet, vilket p sin tid vllade skarpa protester frn mindre upplysta personer. Upplysning kan vara en mycket allvarlig sak, nr fel slags mnniskor upplyses.
Bra r definitionsmssigt bttre n dligt. I s fall en bra konspiration. Ungefr, som nr man brjade blanda fluor i vattnet, vilket p sin tid vllade skarpa protester frn mindre upplysta personer. Upplysning kan vara en mycket allvarlig sak, nr fel slags mnniskor upplyses.

Citat:
There are some who, at certain moments, are able to become detached from themselves, get beneath the surface, down into the dark depths of the force that rules their body, and where this force loses name and identity. They have the sensation of this force expanding and including "I" and "not-I", pervading all nature, substantiating time, supporting myriad beings as if they were drunk or hallucinated, reestablishing itself in a thousand forms, irresistible, untamed, inexhaustible, ceaseless, limitless, burning with eternal insufficiency and hunger. He who reaches this fearful perception, like an abyss suddenly opening, grasps the mystery of samsara and of samsaric consciousness and understands and fully lives anatta, the doctrine of nonaseity, of "not-I." The passage from purely individual consciousness to this samsaric consciousness that includes indefinite possibilities of existence, both "infernal" and celestial---this, fundamentally, is the basis of the whole Doctrine of Awakening.
Citat:
In the ancient Eastern world there still existed, in great measure, this much vaster samsaric consciousness. And the initiatory-ascetic path considered as an essential first phase the passage from the particular consciousness that is bound to a single life and defined by the illusion of the individual "I" to truly samsaric consciousness: a concept to which the notion of santana, of the "I" as flux, current or indefinite series of insubstantial states determined by dukkha, also corresponds. Only after mastering this phase can a passage be found to what is really unconditioned and extra-samsaric.
https://www.youtube.com/v/JvKEwr0iNA...459&autoplay=1