2016-02-17, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att just det rör som han använder för att hänga Lisa är det enda som sparas när utrustningen skärs ner kan inte vara en slump. Speciellt inte när det är mördaren själv som fått denna arbetsuppgift. Jag tror att det är i samband med detta som idéerna börjar ta fastare form utifrån sexuella fantasier som han vanligtvis masturberar till. Han verkar sen bestämma sig tvärt just den helgen om man ser på händelsen med Adriana dagen innan.

Ja, jag tror han inspirerades, nu hittade han den ultimata lokalen.

Lokaliteterna ja. Och Nerijus runkande. Vi vet alla vid det här laget vilket rum som var nerkletat med Nerijus ejakulat i massupplaga. Och Nerijus höll själv öppet för möjligheten att hans sperma skulle kunna finnas i hängningsrummet. Slutligen har vi satsen som hittades på toaletten i en lampkupa. Men för att runka måste Nerijus kåta upp sig. I hans favvorunkrum hade han ju utsikten mot caféet och de söta flickorna där. Toaletten då? Vad kunde han få ståfräs av där? Inget såklart. Men lampkupan är ju portabel och i hängningsrummet fanns det som gav honom hans livs ribba. Detta har två domstolar förstått men "dekorum" har sett till att det aldrig sattes på pränt.
2016-02-17, 01:41
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Lokaliteterna ja. Och Nerijus runkande. Vi vet alla vid det här laget vilket rum som var nerkletat med Nerijus ejakulat i massupplaga. Och Nerijus höll själv öppet för möjligheten att hans sperma skulle kunna finnas i hängningsrummet. Slutligen har vi satsen som hittades på toaletten i en lampkupa. Men för att runka måste Nerijus kåta upp sig. I hans favvorunkrum hade han ju utsikten mot caféet och de söta flickorna där. Toaletten då? Vad kunde han få ståfräs av där? Inget såklart. Men lampkupan är ju portabel och i hängningsrummet fanns det som gav honom hans livs ribba. Detta har två domstolar förstått men "dekorum" har sett till att det aldrig sattes på pränt.

Lampkupan tror jag inte kom till användning denna kväll. Den hittades som du sa på toan, men toan fanns i en annan del av tillbyggnaden och de hade inte någon förbindelse inbördes. Nerijus skulle behöva gå ut ur mjölkrummet och via ladan in i rummet där toan var. Med lampkupan. Inte omöjligt men jag tror den satsen kom någon annan kväll när han hade mer tid. Men varför i lampkupan? En märklig man.
2016-02-17, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Lampkupan tror jag inte kom till användning denna kväll. Den hittades som du sa på toan, men toan fanns i en annan del av tillbyggnaden och de hade inte någon förbindelse inbördes. Nerijus skulle behöva gå ut ur mjölkrummet och via ladan in i rummet där toan var. Med lampkupan. Inte omöjligt men jag tror den satsen kom någon annan kväll när han hade mer tid. Men varför i lampkupan? En märklig man.

X-pert hänvisar väl till åklagarens slutplädering som innehöll just lampskärmen.

Kanske har inte åklagare lika bra koll som du.
2016-02-17, 06:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag kanske bröt in i en diskussion jag inte hade läst ursprunget till.
Jag resonerade kring möjligheten att NB kanske inte noterat att Lisa hade några handskar och menar att i så fall har handsken i gropen tappats i inledningsskedet och den andra fastnade när jackan drogs av, vilket då måste ha skett någon gång innan hängningen för att förklara blodet under Lisas naglar som tecken på avvärjning. NB fick blodvite på arm/hand under tumultet och besudlade jackan.
Om det sedan är en logiskt, rimlig och ens möjlig slutsats får andra bedöma.
Att hon varit borta vid brunnen tar jag för troligt dvs att hon försökt slita sig från NB och tappar handsken. Enligt AJ var den bakre dörren stängd så det lär ha varit ganska mörkt därinne och den handsken kan han mycket väl ha missat i all tumult. Jackan är smutsig så hon kan ha ramlat omkull i gruset och via den hårdhänta hanteringen så tappar hon örhängena innanför dörren till stalldelen. Han kan ha haft en arm runt hennes hals och jag tror att han har kniv med sig eftersom han sen ska skära ner henne. Med kniv mot strupen och verbalt hot för han henne genom stalldelen.
Blodvite på hand tror jag däremot inte eftersom det skulle ha funnits blod likaväl på tejp och tejprulle isf. Jag tror att han hade handskar inledningsvis när han satte snaran runt halsen och tejpade och tog sen av dem då det krånglade att ta av byxorna. Ihop med att han tänkte peta på sig själv..
2016-02-17, 06:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Minsta risken för insyn (såväl det nordvästra hörnet , med röret, som det sydöstra hörnet, mittemot, helt insynsfria) medan slaktrummet innebar större risk för insyn genom fönster och dörr samt två dörrar för överraskande besökare. Svängdörren mellan förrummet och ladan kunde han blockera plus att det väl var osannolikt att någon skulle ta den vägen (förrummet och mellanrummet var i princip tomma). Han kunde nog regla patentlåset på dörren till slaktrummet i söder och spanjolettlåset på garagedörrarna, men om någon skulle komma dit och finna dörrarna reglade, vore en naturlig reaktion att glo in genom fönstret eller dörrutan i söder.
Ja, fönstret verkar inte ge insyn rätt in i hörnet med röret samt att jag då tror att han valt denna plats med andakt redan i februari.
2016-02-17, 08:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag kan inte bedöma vilken väg in och ut som är naturligast. Än mindre vilken väg NB visade/tvingade Lisa in.

Kan du länka skissen som LOE2 nämner?
Jag hittar den inte, men i FUP på sid 607, bild 3, syns att handsken låg nära västra porten på ladan. Det är den naturliga vägen att bära Lisa från mjölkrummet till ett fordon dolt från vägen. Ett antagande att Lisa tappade handsken tidigare är bara att krångla till scenariot.
2016-02-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vi ska inte glömma att vi inte vet så mycket om den här utredningen. Hur lång tid tar det för polisen att avskriva personer? Vad gör dom? Vi har ingen aning. Det kan ha tagit veckor eller månader att reda ut och kolla upp personer som sen någon gång kan avskrivas. Det är ett tidskrävande arbete innan de flesta hörda personerna slutligen hamnar i slasken.

Vi hör bara att bilar setts och får undra vad de gjorde där eftersom vi inte har något med det att göra egentligen. IR var en försvarsadvokat som inte drog sig för något. Hon hade gått i taket om denna vita Caddy inte undersökts närmare.

Jag tycker att det är märkligt att man i FUPlägger in snuttar tex om att gröna teleskoplastaren setts vid väldigt intressant tid, men förklaringen får man inte läsa , den ligger i slasken. Varför gör man så?
2016-02-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag hittade info om hanns vita Caddy i merinfo.se

Lars Apel* fordon pr 8 Jan, 2015

Volvo V70 Grå Herrgårdsvagn 2007

Volkswagen Caddy Vit Lastbil 2013

Tgb Jetfighter Svart Moped 2007

Case 1390 Flerfärgad Traktor 1982

Läckösläpet Flerfärgad Släp 2006

John Deere 6320 Grön Traktor 2003

John Deere 6810 Grön Traktor 2000

Det där är dock inga lastmaskiner! Om det var den ni funderade över...
2016-02-17, 08:47
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert

Ibland undra man ju om det finns något bakom pannbenet öht på vissa skribenter.

Först anklagar man NB för att titta på porr och sen kan man inte tänka sig att han runkar utan att kika ut genom ett fönster för att kanske få syn på en fullt påklädd kaféanställd.

Vad gör han men porren om han inte kåtar upp sig med den när han inte orkar spänna på sin fru?

Man undrar ju...
2016-02-17, 08:50
Medlem
Citat:
Tack ska du ha! Eftersom en teleskåplastare setts köra i trakten och brukade stå parkerad i eller utanför ladan så ser jag inget märkligt med detta. Lämnar man ett fordon brukar man ibland ta ett annat tillbaka. Den här familjen har fordon som setts vid ladan. Det är ju helt i sin rätt.

Brukar ngn i den familjen köra blombergs lastare? Och då ställt sin vita caddy där så länge, el vad menar du? Skulle detta gjorts på söndag kväll?
2016-02-17, 09:21
Medlem
Citat:
Arrendatorn (LÅ) som arbetar för Jönsson äger en grön teleskoplastare som brukar stå parkerad i eller vid ladan. Och hans son äger en Caddy.

Jo, men menar du att LÅ eller sonen var ute och körde den på kvällen på söndagen? Då borde det väl kommit fram vad dom hade för anledning att köra den?
2016-02-17, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, fönstret verkar inte ge insyn rätt in i hörnet med röret samt att jag då tror att han valt denna plats med andakt redan i februari.

Men vad du också säger i så fall develi, är att NB varit konstig, i alla fall från februari.

Då borde det finnas spår av konstigheter i så väl telefon som data. Åtminstone IP-nummer från februari, som funnits lagrad enligt lag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in