2016-02-17, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att hon varit borta vid brunnen tar jag för troligt dvs att hon försökt slita sig från NB och tappar handsken. Enligt AJ var den bakre dörren stängd så det lär ha varit ganska mörkt därinne och den handsken kan han mycket väl ha missat i all tumult. Jackan är smutsig så hon kan ha ramlat omkull i gruset och via den hårdhänta hanteringen så tappar hon örhängena innanför dörren till stalldelen. Han kan ha haft en arm runt hennes hals och jag tror att han har kniv med sig eftersom han sen ska skära ner henne. Med kniv mot strupen och verbalt hot för han henne genom stalldelen.
Blodvite på hand tror jag däremot inte eftersom det skulle ha funnits blod likaväl på tejp och tejprulle isf. Jag tror att han hade handskar inledningsvis när han satte snaran runt halsen och tejpade och tog sen av dem då det krånglade att ta av byxorna. Ihop med att han tänkte peta på sig själv..

Titta på vad du själv säger develi. Du säger att gärningsman bär handskar inledningsvis.

Med det sagt och facit i hand vet vi då enligt dig att gärningsman gör sig av med handskar och förmodligen också byggplast enligt dig - men inte lik eller mordvapen. Inte ens dagen efter undanröjer han detta.

Varför håller du detta som troligast? Skulle du själv agerat så tror du?

Och lampskärm lämnar han också gärna kvar? Och blodiga repstumpar? Men inte handskar? Absolut inte handskar, tänkte han så?
Senast redigerad av coolpool75 2016-02-17 kl. 10:07.
2016-02-17, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det är NB som säger i förhör att Gustav sagt till Arne att han sett en vit VW Caddy. I själva verket säger Gustav i förhör att det var en grå hantverkarbil utanför ladan. Rena viskningsleken.

Kan det vara så att NB vill försöka skylla på någon som har en vit Caddy?

Visst kan det väl vara så att en gärningsman önskar misstänkliggöra någon annan. Så hade man kanske själv agerat med.

Just därför man ska vara uppmärksam på vem som misstänkliggör vem och varför.
2016-02-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, fönstret verkar inte ge insyn rätt in i hörnet med röret samt att jag då tror att han valt denna plats med andakt redan i februari.

Det där med att han lämnade kvar rören på tvärs mot Arnes direktiv ligger mycket i. Varför om inte för att leva ut sin fantasi? Röret genom hålet i väggen slutar ju i tomme och utan något behov av att pluggas. Hörnet kunde enligt Arnes order varit fritt från rör lika gärna.
2016-02-17, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det där med att han lämnade kvar rören på tvärs mot Arnes direktiv ligger mycket i. Varför om inte för att leva ut sin fantasi? Röret genom hålet i väggen slutar ju i tomme och utan något behov av att pluggas. Hörnet kunde enligt Arnes order varit fritt från rör lika gärna.

Men detta resonemang faller lite eftersom han enligt hovrätt jagar på andra jaktmarker.
Långt i från lada i och med incidenten med joggerskan.

Ett starkt bevis enligt hovätt.
2016-02-17, 10:32
Medlem
klurigklurings avatar
Fråga till juridikkunniga. Ansökan om PT och resning är två olika saker, men kan man redan i ansökan om PT hänvisa till att det finns säl för resning?

En konstig sammanblandning i så fall såsom reglerna beskrivs av det ena och det andra. Min lekmans hjärna ser f.n. inget skäl för PT men ett flertal skäl för resning. Det blir intressant att läsa vad Hurtig och hans medarbetare kommer fram till.

Om resning i HD
2016-02-17, 10:36
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Brukar ngn i den familjen köra blombergs lastare? Och då ställt sin vita caddy där så länge, el vad menar du? Skulle detta gjorts på söndag kväll?
Förstår inte varför många pratar om lastaren - oavsett. Då NB hade från 18.25 - 19.35 på sig att locka in, utföra, forsla till Martorp, få in i skåpet och dessutom vara hemma igen till ca 19.35 om han då var inne på Skype med mamman som det sägs vara korrekt enl FUP. Skulle han dessutom varit ute och kört lastaren?
2016-02-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Nu tror ju jag att den som planerar att mörda någon är rätt observant på just den personen. De kalkylerar ju med en risk. Då går går de snabbt igenom hur de ska göra och varför. Framför allt tror jag de gör sin bedömning om offrets som person typ styrka / motstånd ev andra hotande faror etc.

Annat blir det ju om man står i nån buske och inte bryr sig om att någon ser att man klubbar ner sitt offer. Men då handlar mer utav instinkt än utav övervägande och planering.

Man ska aldrig förringa sin fiende. Därför gör man bäst i att tänka att de är smartare än en själv.

Vi ska nog utgå från att gärningsman studerar sitt offer från håll åtminstone ett litet tag. Då känner han dennes sätt att röra sig och kläder.

Det vimlar inte av mopedklädda flickor. Alltså kan vi med viss säkerhet veta att gärningsman vet det vi vet.

En gärningsman utför inte brott för att få städa. Därför vill han inte det. Han måste därför sköta sitt brott så snyggt och rent till dess han är i säkerhet.

Nu när vi vet detta då ska vi försöka räkna ut var och hur han begår sitt brott.

Jag tror alltså inte en gärningsman missar om hon är handskbeklädd eller vilka spår det kan lämna.

Du efterfrågar hur och när, men diskussionen kommer inte ge det som behövs för att få en ny rättegång, eftersom juristerna på HD skiner i bilar och kläder. De bryr sig inte om annat än slutsatserna från den som utfört obduktionen, och DNA. Särskilt det DNA som Lisas pappa frågade efter vid byxorna.

Diskussionen som pågår är efter att hovrätten dömt Nero till livstid. Det betyder att det är hovrättsdomen alla har att rätta sig efter. Också de personer som vill släppa mördaren lös, genom att få till prövningstillstånd. Det blir ett spekulerade hittills i detaljer som inte har någon som helst relevans.

Brottsoffrets kläder och diskussion om kläder har ingen betydelse, vi vet vad hon hade på sig, och allt är avklarat eftersom kläder hittas med spår från Nero.

Det plagg som har haft särskild relevans är den handsken som hittades i ladan, för den talade om att det var Lisas handske, som hon tappat, och att det var lönt att fortfarande leta efter henne i omgivningarna där handsken hittades. I övrigt hade handsken ingen relevans i bevishänseende eftersom Nero sett till att alla pillat på den.

På landet har folk flest praktiska bilar, typ combin, i vitt, silver, svart och kanske mörkblått. De ser för mig likadana ut, och inga bilar man noterar. Lastvagnar John Dere eller andra maskiner som traktorer är också vanliga och väcker ingen uppmärksamhet. Därför är olika bilar inget som är intressant i ett brottmål, om det inte finns ett direkt utpekande av en misstänkt. Nu fanns det en bil som var intressant, Neros, och den var städad där det borde vara spår om inte Irina hade städat den.

Det som blir intressant är att om man följer den diskussionen du dirigerar, så blir det begripligt att Nero var chanslös, med den advokat som också grottade in sig i nonsens men inte i det rättegången handlade om!

När man kokar ner saken till mord, så spelar det ingen roll om en mördare känner brottsoffret eller ej, om han stryper, kväver, hänger, skjuter eller knivmördar offret. Det är lika vidrigt och ger livstid när offret är 17 år.

Det enda som har relevans är de bevis som binder gärningsmannen till brottet, och därför var jag nöjd med hovrättsdomen som tog bort allt som inte hade med saken att göra.

Folk kan tycka att det borde finnas med annat eller att andra saker är intressanta, men det kommer inte HD tycka. Varför kan inte du dirigera runt diskussionen om det som har relevans till saken, och det som skulle kunna ge prövningstillstånd i saken?

Min tanke är att de tankar som framförs här, och av Inger Rönnbäck, gör att man blir irriterad. Jag intar den inställningen att karln är så skyldig han kan bli om advokaten försöker prata hål i våra huvuden med nonsens. Och undviker diskussionen om bevisningen som binder hennes klient till brottet!

Att påstå att de var inte han, eller någon annan, är på en så låg nivå att till och med folk i Litauen uppfattat att det var en konstig advokat.
2016-02-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ibland undra man ju om det finns något bakom pannbenet öht på vissa skribenter.

Först anklagar man NB för att titta på porr och sen kan man inte tänka sig att han runkar utan att kika ut genom ett fönster för att kanske få syn på en fullt påklädd kaféanställd.

Vad gör han men porren om han inte kåtar upp sig med den när han inte orkar spänna på sin fru?

Man undrar ju...

I tegelutbygggnaden på ladan finns det tydligen två rum där Nerijus fick ståfräs. Inte mer. Toaletten går bort.

Edit: Jag vet att jag brister i dekorum när jag tar upp detta. Är det därför du misstänker ett tomrum innanför mitt pannben? Jag kan bara inte se hur man skall kunna diskutera detta genomäckliga mord annars.
Senast redigerad av X-pert 2016-02-17 kl. 10:56.
2016-02-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag hittar den inte, men i FUP på sid 607, bild 3, syns att handsken låg nära västra porten på ladan. Det är den naturliga vägen att bära Lisa från mjölkrummet till ett fordon dolt från vägen. Ett antagande att Lisa tappade handsken tidigare är bara att krångla till scenariot.

En naturlig väg ut kan vara en lika naturlig väg in. Vi får väl hoppas NB så småningom berättar vilken väg han ledde Lisa in och bar henne ut.

FUP sid 601 visar fyndplats för handsken. Området syns bättre på sid 608, bild 4.
Krångligt och onödigt för NB att bära 50kg död kropp inom "droppavstånd" till fyndplatsen.
Tumult uppstår vid/under överfallet inne i ladan och handsken tappas alt. slungas till fyndplatsen. Ser inget direkt krångligt i det.
2016-02-17, 10:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Fråga till juridikkunniga. Ansökan om PT och resning är två olika saker, men kan man redan i ansökan om PT hänvisa till att det finns säl för resning?

En konstig sammanblandning i så fall såsom reglerna beskrivs av det ena och det andra. Min lekmans hjärna ser f.n. inget skäl för PT men ett flertal skäl för resning. Det blir intressant att läsa vad Hurtig och hans medarbetare kommer fram till.

Om resning i HD
Rättegångsbalk (1942:740): 54 kap. Om rätten att överklaga en hovrätts domar och beslut och om prövningstillstånd
Citat:
10 § Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
Om prövningstillstånd fordras i två eller flera likartade mål och Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd i ett av dem, får prövningstillstånd meddelas även i övriga mål. Lag (1994:1034).
Notera i punkt 2 att resningsgrund är skäl för PT.
2016-02-17, 10:49
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Förstår inte varför många pratar om lastaren - oavsett. Då NB hade från 18.25 - 19.35 på sig att locka in, utföra, forsla till Martorp, få in i skåpet och dessutom vara hemma igen till ca 19.35 om han då var inne på Skype med mamman som det sägs vara korrekt enl FUP. Skulle han dessutom varit ute och kört lastaren?
Eller använt lastaren till att föra bort kroppen?
2016-02-17, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du verkar insatt i Hurtigs arbetsmetoder, och har god erfarenhet av honom. Ser du ingen lojalitetskonflikt kollegor emellan, för det är ju inte lätt att gå in att ta över efter en kollega som fått domstolarna och alla och envar emot sig!

Det kommer bli mycket intressant, det blir en balansgång mellan att vilja "hjälpa" Nero, trots att det är kört enligt Leif GW och de flesta andra som kommenterat fallet, och den egna självbevarelsedriften hos advokaten Hurtig.

Det första jag är nyfiken på är om Hurtig kommer vidhålla at Nero är oskyldig, eller arbeta för tidsbestämt straff, eller kanske till och med psyket. Och påtala bristen i att det inte yrkades på RPU? Det är ju märkligt att ingen ifrågasatte denne åtalade mördares mentala tillstånd, ens med en liten utredning, innan huvudförhandlingen i tingsrätten.

Det är mycket som måste korrigeras om Hurtig vill ändra på domen från hovrätten, och inser att klienten är skyldig, och arbetar enligt det, men önskar tidsbestämt straff. Hur ställer man sig till påståendet från advokaten Rönnbäck att klienten aldrig sett Lisa Holm? Men att hans DNA har det?

Kan en advokat som Hurtig framföra att Rönnbäck missförstått eller har nedsatt hörsel? Eller att kollegor emellan så är målet så felaktigt skött att det borde kunna bli ett prejudikat om rättegångsfel. Då den stackare som är dömd inte fick ett försvar enligt god advokatsed?

Om Hurtig kommer fram till att saken är felhanterad, vilket kommer framgå av hans inlaga till HD, hur ska han då enligt dig förhålla sig till klienten? Ska klienten bli informerad om att det går att anmäla till advokatsamfundet, och få hjälp med det?

Hur ska Hurtig hantera påståenden om alternativa gärningsmän och få med sig åklagaren, beträffande Neros bror? Hur ska det vara till nytta för Nero om åklagaren får in flera gärningsmän, eftersom Neros DNA inte går att få bort?

Hur ska det som man nu fiskar efter bevisas om det inte finns teknisk bevisning? Det finns ingen brottsplats längre att undersöka. Hur ska en advokat få fram vittnen som är trovärdiga, och är till nytta för Nero? Den där slasken innehöll ju bara slask!!

Har inte större erfarenhet av Hurtig än andra.

Eftersom du frågar mig ser jag inga problem med lojalitet. Nu har Hurtig tagit sig an fallet och processar utifrån det inget annat.

Tror faktiskt inte Hurtig går på linjen att NB medverkat i mordet. Att han säger att NB har förklaringsbörda tror jag är för att sådana som du och media ska hålla tyst och tro det. Han hinner inte ta den diskussionen just nu under överklagandetiden.

Kan inte se att en misstänkt har så mycket förklaringsbörda. Det är trots allt åklagaren som har förklaringsbördan. Varför skulle Hurtig falla för trycket att gemene man vill ha en förklaring. Det är inte hans roll. Hans roll är att försvara sin klients intresse. Det gör han bäst och enklast genom att så in tvivel i åklagarens teori. Därför förmodar jag att Hurtig håller sig till det.

Han kan väl som åklagare och målsägarbiträdet fubulera och hitta på lite om dna men jag jag tror inte tyngdpunkten kommer att ligga där. Tyngdpunkten tror jag Hurtig lägger vid juridiken.

Vad krävs för livstidsdom för mord enligt internationella konventioner och EU-rätt?
Är det inte det det handlar om?
Vad som ger juridiken mandat att frihetsberöva någon för mycket lång tid.

Vem som dödat Lisa Holm avhandlas inte i lagboken.

Jag tror Hurtig kör på juridik. Det gillar dessutom Högsta Domstolen att analysera. Mord gillar de inte att granska i detalj.
Senast redigerad av coolpool75 2016-02-17 kl. 11:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in