2016-02-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det stämmer. I de allra flesta artiklarna om mordet den här dagen står samma sak, att de belades med handfängsel. Jag har inte sett någon bild men det är den uppgiften som finns.

"De två männen hämtades i en stor, äldre stenbyggnad, varifrån de med våld förde ut två personer. De båda personerna belades med handfängsel. Därefter hämtades ytterligare en person, en kvinna."

http://www.expressen.se/gt/hundpatru...m-skogsomrade/

Vad det nu har för vikt? De satte sig väl på tvären? Man handfängslar inte utan anledning.

Jag har också läst det i flera artiklar, men inte sett det tydligt på någon bild.
Var det fler än två fotografer på plats (Expressen och VG)? Hur nära stod fotograferna? Var skrivande reporter på plats eller överdramatiseras förloppet och bilderna?

Tycker också det egentligen saknar vikt. Hakade bara upp mig på en polishatande postares konstiga tolkning av förloppet.
Poliserna gjorde nog bara det som krävdes och jag ser inget fel i om de bojades.

I vilket fall kan vi enas om att det inte skedde något handbojande inne i Litauernas bostad. Det finns tydliga bilder på att de lämnat bostaden i endast armlås.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-17 kl. 11:01.
2016-02-17, 11:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Fråga till juridikkunniga. Ansökan om PT och resning är två olika saker, men kan man redan i ansökan om PT hänvisa till att det finns säl för resning?

En konstig sammanblandning i så fall såsom reglerna beskrivs av det ena och det andra. Min lekmans hjärna ser f.n. inget skäl för PT men ett flertal skäl för resning. Det blir intressant att läsa vad Hurtig och hans medarbetare kommer fram till.

Om resning i HD

Det finns, litet enkelt uttryckt, två giltiga skäl för att få prövningstillstånd:

Det ena är när det finns skäl att verifiera eller förändra den juridiska doktrinen (dvs, HD tittar på hur man skall bedöma brottet och straffet mer principiellt), det andra är för att rätta till rättegångsfel eller ta hänsyn till ny bevisning. Det senare brukar vi kalla resningsskäl.

Begreppet "resning" innebär annars att man river upp en lagakraftvunnen dom, därför att något nytt tillkommit, men skulle "samma nya fakta" hinna framkomma inom överklagandetiden av en hovrättsdom innebär det att resningsskäl (om de verkligen föreligger) ger PT i HD.
2016-02-17, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns, litet enkelt uttryckt, två giltiga skäl för att få prövningstillstånd:

Det ena är när det finns skäl att verifiera eller förändra den juridiska doktrinen (dvs, HD tittar på hur man skall bedöma brottet och straffet mer principiellt), det andra är för att rätta till rättegångsfel eller ta hänsyn till ny bevisning. Det senare brukar vi kalla resningsskäl.

Begreppet "resning" innebär annars att man river upp en lagakraftvunnen dom, därför att något nytt tillkommit, men skulle "samma nya fakta" hinna framkomma inom överklagandetiden av en hovrättsdom innebär det att resningsskäl (om de verkligen föreligger) ger PT i HD.

Men hur blir det då om man lämnar in så väl en överklagan som en domvilla?

Kan domstol enbart svara på den ena?

Domvilla kräver inte PT.
Däremot laga kraft.

Överklagan kräver PT men får inte ha vinnit laga kraft.
2016-02-17, 11:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Har inte större erfarenhet av Hurtig än andra.

Eftersom du frågar mig ser jag inga problem med lojalitet. Nu har Hurtig tagit sig an fallet och processar utifrån det inget annat.

Tror faktiskt inte Hurtig går på linjen att NB medverkat i mordet. Att han säger att NB har förklaringsbörda tror jag är för att sådana som du och media ska hålla tyst och tro det. Han hinner inte ta den diskussionen just nu under överklagandetiden.

Kan inte se att en misstänkt har så mycket förklaringsbörda. Det är trots allt åklagaren som har förklaringsbördan. Varför skulle Hurtig falla för trycket att gemene man vill ha en förklaring. Det är inte hans roll. Hans roll är att försvara sin klients intresse. Det gör han bäst och enklast genom att så in tvivel i åklagarens teori. Därför förmodar jag att Hurtig håller sig till det.

Han kan väl som åklagare och målsägarbiträdet fubulera och hitta på lite om dna men jag jag tror inte tyngdpunkten kommer att ligga där. Tyngdpunkten tror jag Hurtig lägger vid juridiken.

Vad krävs för livstidsdom för mord enligt internationella konventioner och EU-rätt?
Är det inte det det handlar om?
Vad som ger juridiken mandat att frihetsberöva någon för mycket lång tid.

Vem som dödat Lisa Holm avhandlas inte i lagboken.

Jag tror Hurtig kör på juridik. Det gillar dessutom Högsta Domstolen att analysera. Mord gillar de inte att granska i detalj.

Hurtig (som är en driven brottmålsadvokat) kommer att få lösa två problem här:

Det första är att ordna ett prövningstillstånd. För att få ett sådant krävs antingen en uppseendeväckande nytolkning av praxis från hovrättens sida (det tycker jag inte man kan påstå) eller nya omständigheter i målet, i princip "resningsskäl". I det senare kan man ju tänka sig att något kan gå att vaska fram.

Det andra är att de nya omständigheterna skall få en sådan tyngd i själva prövningen att domen ändras.

Givetvis finns det ett mer allmänt rättssäkerhetsvärde i att ett erkänt kompetent ombud (Hurtig) gör en genomlysning av bevisningen och blir en garant för att domen är saklig och rättvis.
2016-02-17, 11:24
Bannlyst
Citat:

Det första är att ordna ett prövningstillstånd. För att få ett sådant krävs antingen en uppseendeväckande nytolkning av praxis från hovrättens sida (det tycker jag inte man kan påstå) eller nya omständigheter i målet, i princip "resningsskäl". I det senare kan man ju tänka sig att något kan gå att vaska fram.

Det andra är att de nya omständigheterna skall få en sådan tyngd i själva prövningen att domen ändras.

Givetvis finns det ett mer allmänt rättssäkerhetsvärde i att ett erkänt kompetent ombud (Hurtig) gör en genomlysning av bevisningen och blir en garant för att domen är saklig och rättvis.

Men domvilla kräver inget PT.

Om Hurtig gör gällande att det inte går att se hur domstol dömt eller hänvisar till uppenbara fel som kan ha påverkat utgången i målet uppfyller det väl krav även i HD väl?
2016-02-17, 11:27
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:

Tack för svar, även fån Xenia. Försvarat yrkar då på återförvisning till HR? Utfallet i HR hade kunnat bli annorlunda om IR hade varit tydligar med sin framställning av kritiken mot bevisen och utredningen. Lättare att sitta med facit i hand för Hurtig som kan se saker och ting med nya ögon. Det går kanske går vägen även om det är svårt.
Senast redigerad av klurigkluring 2016-02-17 kl. 11:36.
2016-02-17, 11:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det där cirkeldefinition som det gödslas med i det här fallet. Det är rätt för att det har hänt. Ungefär.

Nej, vi vet ingenting om varför de handbojades till förhör. Det fanns ingen våldsamhet. De skulle precis äta. Och ville prata om katten och att arbetsgivaren skulle veta. Polisen agerade närmast som psykopater. Men det blev en användbar bild. Mycket användbar. Det blev nog en guldstjärna internt.

Det behöver inte ha varit våldsamt, det är ingen idé att du krånglar i onödan och förstorar upp något du knappast begriper.
I innebörden av att handfängsla ingår all form av motstånd som står i direkt konflikt med polismans säkerhet kombinerat med den förhöjda graden av kontroll över den som skall föras iväg.
Det var tjafs och tjöt på plats i någon mån, vilket framgår tydligt av bilderna som finns.
Vad som vore psykopatiskt, skulle vara att ge fan i att plocka in dessa efter Martorp-konfrontationen, samt även med i bakhuvudet att en del indikationer åt utländska hantverkare finns i form av Adriana´s uppgift som föregått detta.

Inte osannolikt att guldstjärna delades ut till VG-reportern som var snabb på att följa polisens steg.
Senast redigerad av rotesau 2016-02-17 kl. 11:37.
2016-02-17, 11:40
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Nej, ingen av dem hade varit där. Bröderna balt brukade däremot köra lastaren och de hade nyckel så de kom åt lastaren även om den var inlåst. Troligt är att vittnen tagit fel på dag och/eller bilmodell.

Jag ser ingen logik i att den andre familjen skulle ha sina fordon utanför ladan. Men visst, inget är omöjligt.

Nej vittnena har troligtvis inte tagit fel på dag. Det är sånna som kallas "trovärdiga" vittnen. Att det inte finns någon logik om man blandar in den kanske tyder på att det inte finns någon vidare värst stark logik i det scenario som presenterats av ÅK.

Att du föreslår att vittnena skulle ha gjort det är ju en del av det som gör att de som helt och hållet vill svälja ÅK hypotes inte ser till helheten. Detaljer som inte passar in i dennes helhet ignoreras eller bortförklaras. De utreds inte ens, som om det fanns en rädsla för vad som skulle komma fram. Att det skulle vara något som kunde ställa till det för simpla nämndemän att se den helhet man ville presentera kanske.

Kom sen inte dragande med "slasken" då allt som inträffar på det som sägs vara mordkvällen kring det som presenteras som mordplatsen hör naturligtvis inte hemma där.
2016-02-17, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Nej vittnena har troligtvis inte tagit fel på dag. Det är sånna som kallas "trovärdiga" vittnen. Att det inte finns någon logik om man blandar in den kanske tyder på att det inte finns någon vidare värst stark logik i det scenario som presenterats av ÅK.

Att du föreslår att vittnena skulle ha gjort det är ju en del av det som gör att de som helt och hållet vill svälja ÅK hypotes inte ser till helheten. Detaljer som inte passar in i dennes helhet ignoreras eller bortförklaras. De utreds inte ens, som om det fanns en rädsla för vad som skulle komma fram. Att det skulle vara något som kunde ställa till det för simpla nämndemän att se den helhet man ville presentera kanske.

Kom sen inte dragande med "slasken" då allt som inträffar på det som sägs vara mordkvällen kring det som presenteras som mordplatsen hör naturligtvis inte hemma där.

Det där med slasken...

Vem avgör vad som hamnar i slasken? Alltså vem är ytterst ansvarig ?
2016-02-17, 11:54
Bannlyst
Citat:

Men dessa krav ställs advokater inför på daglig basis så inget att jaga upp sig för.
2016-02-17, 11:55
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
I tegelutbygggnaden på ladan finns det tydligen två rum där Nerijus fick ståfräs. Inte mer. Toaletten går bort.

Edit: Jag vet att jag brister i dekorum när jag tar upp detta. Är det därför du misstänker ett tomrum innanför mitt pannben? Jag kan bara inte se hur man skall kunna diskutera detta genomäckliga mord annars.

Finns det övervakningsfilmer som visar att han fått ståfräs i just två rum? Jag har inte sett något sådant.

Att han porrsurfade på mobilen och drog en handtralla är inte uteslutet. Att han torkade av sig på väggarna är heller inte uteslutet. Att han sprutade på väggarna verkar mer otroligt, även om det är fullt möjligt. Vad gör tex du om du petar lite i snoken och en buse råkar hamna på fingrarna när du har varken vatten eller papper? Att man smetar av den någonstans gör en inte automatiskt till en mördare, även om det inte är så fräscht.

Det är alltså en detalj som har extremt lågt bevisvärde och används ju här mest som något slags karraktärsmord. Det är orelaterat och säger inget om mordet i sig. Vill man ändå spekulera om det så talar det väl mer för att hans fetisch bestod av levande påklädda cafébiträden än nakna hängande diton i så fall. HR bortsåg ju dock helt från porr och spermabesudlingar.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-17 kl. 12:02.
2016-02-17, 11:56
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
]Vi ska inte glömma att vi inte vet så mycket om den här utredningen[/u]. Hur lång tid tar det för polisen att avskriva personer? Vad gör dom? Vi har ingen aning. Det kan ha tagit veckor eller månader att reda ut och kolla upp personer som sen någon gång kan avskrivas. Det är ett tidskrävande arbete innan de flesta hörda personerna slutligen hamnar i slasken.

Vi hör bara att bilar setts och får undra vad de gjorde där eftersom vi inte har något med det att göra egentligen. IR var en försvarsadvokat som inte drog sig för något. Hon hade gått i taket om denna vita Caddy inte undersökts närmare.

och ändå hissas utredningen som en fantastisk bra utredning av många.
Hur går detta ihop egentligen? Jag får inte ihop det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in