Citat:
Ursprungligen postat av
coolpool75
Ah skönt att se dig i ditt esse igen.
Som vanligt håller jag inte med dig.
Om polis finner blodiga repstumpar i ladan med Lisa dna och snaran fortfarande finns runt hennes hals behöver det förklaras. Man kan inte som åklagare skita i det.
Då får vi fråga oss vad säger dessa repstumpar oss?
Har vi missat nåt? Ändras hypotesen? Säger de nåt helt annat?
Att som du då helt skita i dom gör ju att vi kan skita i allt som blir jobbigt att förklara. Då gör vi det enkelt för oss men missar helheten och det är väl den vi söker?
Ingen vinner på att vi bänder på bevis tills de passar vår story.
Föreställ dig hellre ett vi lägger ett pussel. Då kan vi inte med våld tvinga bitar att passa ihop och få fram rätt bild.
Att du inte håller med mig betvivlar jag inte en sekund - men du har fortsatta problem eftersom det är grunderna för en dom som jag beskrev och det är inte mycket att göra åt.
Det behöver inte "med våld sammafogas" eftersom det ger följande bild:
1. Lisa har balsnöre virat runt halsen.
2. Två meter upp i luften vid rör (som har avskavt parti) återfinns ytterligare hårstrå för henne.
3. Rakt under röret finns snörbitar med NB och Lisas DNA av samma sort som sitter runt hennes hals.
4. Förutom detta finns hans och hennes DNA på samma sorts snöre inklusive hennes hårstrå på diskhon i närliggande rum.
Är det för komplicerat för dig att dra en slutsats av detta med tanke på att NBs DNA sen finns på 10 platser på hennes kläder?
Det är snarare solklart och besvara frågan
var. Det vill säga
brottsplatsen.