2016-02-17, 15:13
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Varför finns det dock bara en anmälare utöver SH om alla som lämnat tips räknas som anmälare?
Det borde ju finnas massor med anmälare i så fall i en sådan här stor utredning?

För att han anmälde en helt annan sak logiskt sett???
2016-02-17, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Samma lista som Moretex och Miracle tjatar om gång efter annan som om det vore avgörande för fallet.
Varav absolut ingenting är av betydelse för ett domslut av negativ klang för mördaren utan sitter som en fixation i nyfikenhetscentrat i hjärnan på respektive person och mynnar ut i antingen mystik eller frågor som måste/borde förklaras.

Ett domslut faller tillbaka på frågorna när, var, hur samt motiv som faller under frågeställningen varför.

Utifrån detta är det den tekniska bevisningen som är det centrala och avgörande i detta fall - vilket handlar om tung bevisning. Detta i sin tur har stödbevisning, vittnen samt att han inte har alibi. Utöver detta handlar det om rimlighet dvs röd tråd som ses via en gärningbeskrivning - som i sin tur faller tillbaka på teknisk bevisning eller indicer.

När du väl fått in detta i skallen ska du se att du kommer titta mer övergripande än att fixeras vid detaljer och saker faller på plats:

Den sammantagna bilden.

Lycka till.

Ps. Spaningsmord med okänt offer kommer vara en svår utmaning och riktigt frustrerande framöver om inte grodperspektivet släpper. Lägg därtill en nekande mördare och det blir riktigt svårt att förstå de avgörande grunderna.

Ah skönt att se dig i ditt esse igen.

Som vanligt håller jag inte med dig.

Om polis finner blodiga repstumpar i ladan med Lisa dna och snaran fortfarande finns runt hennes hals behöver det förklaras. Man kan inte som åklagare skita i det.

Då får vi fråga oss vad säger dessa repstumpar oss?

Har vi missat nåt? Ändras hypotesen? Säger de nåt helt annat?

Att som du då helt skita i dom gör ju att vi kan skita i allt som blir jobbigt att förklara. Då gör vi det enkelt för oss men missar helheten och det är väl den vi söker?

Ingen vinner på att vi bänder på bevis tills de passar vår story.

Föreställ dig hellre ett vi lägger ett pussel. Då kan vi inte med våld tvinga bitar att passa ihop och få fram rätt bild.
Senast redigerad av coolpool75 2016-02-17 kl. 15:18.
2016-02-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Larmet sattes på kl 20.39

Undersökningen av Lisas moped börjar på sidan 888 i fup.

För att kunna läsa de sms Lisa hade fått och skickat behöver polisen hennes mobil.

Larmet sattes på när flickorna lämnade cafeet ngn gång efter 18. Det du skriver är det där märkliga att SH av någon anledning larmade när han påstod att han flyttade moppen. Det var som var belagt med yppandeförbud men som yppades här. Om du minns.

Lisas moped undersöktes efter ca tre veckor. I en timme. Protokollet dröjde ytterligare veckor. Du verkar ha läst de sidor du hänvisar till dåligt.

Det är bara att titta i pappans mobil. Han skickade ett antal sms sista dagen. Och mottog.
2016-02-17, 15:24
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Ok så han sprutade nån annanstans men torkade av sig på väggarna.

Fullt möjligt. Jag vet lika lite som andra men jag försöker hitta det mest rimliga alternativet. Andra har varit inne på att det behöver inte ha varit runkande utan han kanske var otrogen och att han hade sex med någon där. Han kan naturligtvis även ha stått och kikat på de gäster som satt och fikade ute och dragit en tralla och fantiserat om dem också. Vilket alternativ som är det korrekta har egentligen ingen större betydelse för själva mordet. Att han skulle blivit blixtförsälskad i Lisa för att han sett henne duka av ett bord eller två då han drog en tralla så det sprutade på väggarna och det är därför han bara måste hänga henne är det mest osannolika alternativet av alla.

Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Fast egentligen var det snor.

Nej. Ett exempel. Tanken var att du skulle tänka lite och se liknelsen att då de flesta lite försynt petar näsan och råkar få snor på fingrarna så torkar man av dem på något. Ibland väggar för man inte har tillgång till papper eller vatten att skölja händerna i. Jag tror nog att du kan se den liknelsen om du försöker använda dina geniknölar lite.
2016-02-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det enda jag kan hitta är att en Lars ringde polisen och anmälde att en förvirrad man i 20-årsåldern tältade på hans ägor. Kan det vara något? Han är hörd.

En "Lars"....

Varför stoppade då polisen in en annan "Lars" som anmälare för en försvunnen flicka? Som ev äger intressanta fordon.
Senast redigerad av nopomil 2016-02-17 kl. 15:30.
2016-02-17, 15:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Ah skönt att se dig i ditt esse igen.
Som vanligt håller jag inte med dig.

Om polis finner blodiga repstumpar i ladan med Lisa dna och snaran fortfarande finns runt hennes hals behöver det förklaras. Man kan inte som åklagare skita i det.

Då får vi fråga oss vad säger dessa repstumpar oss?
Har vi missat nåt? Ändras hypotesen? Säger de nåt helt annat?
Att som du då helt skita i dom gör ju att vi kan skita i allt som blir jobbigt att förklara. Då gör vi det enkelt för oss men missar helheten och det är väl den vi söker?
Ingen vinner på att vi bänder på bevis tills de passar vår story.
Föreställ dig hellre ett vi lägger ett pussel. Då kan vi inte med våld tvinga bitar att passa ihop och få fram rätt bild.
Att du inte håller med mig betvivlar jag inte en sekund - men du har fortsatta problem eftersom det är grunderna för en dom som jag beskrev och det är inte mycket att göra åt.

Det behöver inte "med våld sammafogas" eftersom det ger följande bild:

1. Lisa har balsnöre virat runt halsen.
2. Två meter upp i luften vid rör (som har avskavt parti) återfinns ytterligare hårstrå för henne.
3. Rakt under röret finns snörbitar med NB och Lisas DNA av samma sort som sitter runt hennes hals.
4. Förutom detta finns hans och hennes DNA på samma sorts snöre inklusive hennes hårstrå på diskhon i närliggande rum.

Är det för komplicerat för dig att dra en slutsats av detta med tanke på att NBs DNA sen finns på 10 platser på hennes kläder?

Det är snarare solklart och besvara frågan var. Det vill säga brottsplatsen.
2016-02-17, 15:32
Medlem
CatTheHunters avatar

När det finns nån som lurar ut "NU VAR DET KLART"!!! och vad det var precis som LH:s far hörde, har man svaret. Då vet man till vilka hon pratat och vilka som varit närvarande. Detta skedde ju EFTER att hon sagt att hon skulle åka. VAD var det som hon gjorde?

Nåt som inte stämmer här, känsla bara.......
2016-02-17, 15:36
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Larmet sattes på när flickorna lämnade cafeet ngn gång efter 18. Det du skriver är det där märkliga att SH av någon anledning larmade när han påstod att han flyttade moppen. Det var som var belagt med yppandeförbud men som yppades här. Om du minns.

Lisas moped undersöktes efter ca tre veckor. I en timme. Protokollet dröjde ytterligare veckor. Du verkar ha läst de sidor du hänvisar till dåligt.

Det är bara att titta i pappans mobil. Han skickade ett antal sms sista dagen. Och mottog.

Vad var klockan när larmet gick igång när SH kom dit och även ägaren av caféet? Det är inte det som denna debattör far efter?
2016-02-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att du inte håller med mig betvivlar jag inte en sekund - men du har fortsatta problem eftersom det är grunderna för en dom som jag beskrev och det är inte mycket att göra åt.

Det behöver inte "med våld sammafogas" eftersom det ger följande bild:

1. Lisa har balsnöre virat runt halsen.
2. Två meter upp i luften vid rör (som har avskavt parti) återfinns ytterligare hårstrå för henne.
3. Rakt under röret finns snörbitar med NB och Lisas DNA.
4. Förutom detta finns hans och hennes DNA på samma sorts snöre inklusive hennes hårstrå på diskhon i närliggande rum.

Är det för komplicerat för dig att dra en slutsats av detta med tanke på att NBs DNA sen finns på 10 platser på hennes kläder?

Det är snarare solklart och besvara frågan var.Det vill säga brottsplatsen.

Ett (1) hårstrå av Lisas tjocka långa hår. Och inga (0) besudlingar. Ingen kamp. Inga spår.

Det är den där bristen på logik och bristen på ett trovärdigt scenario som synliggörs - återigen.

Då spelar det ingen roll hur mycket sexual-sadistisk teori som gödslas med här i tråden. Det framstår bara som ett uttryck för desperation - och ett märkligt intresse.
2016-02-17, 15:43
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Fullt möjligt. Jag vet lika lite som andra men jag försöker hitta det mest rimliga alternativet. Andra har varit inne på att det behöver inte ha varit runkande utan han kanske var otrogen och att han hade sex med någon där. Han kan naturligtvis även ha stått och kikat på de gäster som satt och fikade ute och dragit en tralla och fantiserat om dem också. Vilket alternativ som är det korrekta har egentligen ingen större betydelse för själva mordet. Att han skulle blivit blixtförsälskad i Lisa för att han sett henne duka av ett bord eller två då han drog en tralla så det sprutade på väggarna och det är därför han bara måste hänga henne är det mest osannolika alternativet av alla.

Nej. Ett exempel. Tanken var att du skulle tänka lite och se liknelsen att då de flesta lite försynt petar näsan och råkar få snor på fingrarna så torkar man av dem på något. Ibland väggar för man inte har tillgång till papper eller vatten att skölja händerna i. Jag tror nog att du kan se den liknelsen om du försöker använda dina geniknölar lite.

Tja kan man skita inne i ladan så....... det är klart han måste ha runkat där, varför välja just det rummet annars med utsikt över personal och gäster till caféet? Han erkänner ju att det kan finnas sats efter honom i andra rummet där LH hängdes med. Det är en galen människa, Kära nån, sperma överallt för medarbetarna, vad äckligt blä........ Undrar om nån råkat få skiten på sig också nån gång när det var nygjort, gott med lite ljummen sats på sig i sitt arbete. Nä usch jag mår illa. Fattar vad du menar med snorkråkan men nu är ju inte fallet så eller hur? Det är ju konstaterat och varför stryka av snoppen efteråt mot väggen när han lika gärna kan lägga hela satsen där, för det såg ju ut att ha runnit enligt bilderna och betydligt större mängd än om han skulle stryka av. Förresten det skiter han väl i om han har lite sats i byxorna, skitaktig som han verkar vara. Blä
2016-02-17, 15:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Så du jämför den mängden rinnande besudlingar av sperma med en avtorkad snorkråka...

Han har runkat på platsen och satt satsen i tre väggar och golv. Det har runnit efter väggarna vilket ses på bilderna (fluorescerande).

" jag försöker hitta det mest rimliga alternativet."

Ingen reflekterar kring att det är just Lisa han iakttagit - däremot verkar han ha en egen peep show i fönstret och runka. Motiv okänt men det lär inte vara asfalten..
Senast redigerad av develi 2016-02-17 kl. 15:50.
2016-02-17, 15:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ett (1) hårstrå av Lisas tjocka långa hår. Och inga (0) besudlingar. Ingen kamp. Inga spår.

Det är den där bristen på logik och bristen på ett trovärdigt scenario som synliggörs - återigen.
Då spelar det ingen roll hur mycket sexual-sadistisk teori som gödslas med här i tråden. Det framstår bara som ett uttryck för desperation - och ett märkligt intresse.
Ett hårstrå från Lisa handlar inte om antal - det handlar om signifikant placering två meter upp på väggen. För övrigt handlar det om en sammantagen bild med övrig teknisk bevisning.

Du ska nog se att poletten nog faller ner för din del också framöver men du behöver jobba på ditt grodperspektiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in