2016-02-18, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Jag har inte sagt att handlingen eller Nerijus följer normal logik.

Spår finns runt mopeden och upphör där enligt hund

Visa mig gärna en högre spår densitet i Blomberg
En personlig tillhörighet - Handske
En markering från en kriminalsökhund sid 624
En tänkbar mötesplats mellan teleskoplastare och brunn
En rulle silvertejp med Lisa Holms DNA

Är vad jag anser ger platsen hög densitet spår, att sedan hängning bara kan bevisas ha skett i mjölkrummet och också har skett där är inget jag tvekar ett ögonblick på. Graden av medvetslöshet i de olika skeendena kan jag naturligtvis inte svara på. Men hon kan nog ta av sig hjälmen själv utan att tappa örhängena just där. Men en rimlig anledning att ta av hjälmen skulle kunna vara kontroll av medvetenhetsgrad hos icke responsivt objekt. Det saknas tecken på strid i mjölkrummet och knappast någon större gungning förefaller ha skett på röret. Varför min gissning blir att hans handling där inte mötte något direkt motstånd. Javisst kan det vara mordplatsen där han mördar som då kanske redan är medvetslös. Visst. Jag försöker bara få samman trådarna på platsen. Har du någon bättre mer heltäckande förklaring så kom gärna med den.
Du skrev att hon är hängd och sprattlar i den där teleskoplastaren. Korrekt?
Du skrev sen att hon togs till mjölkrummet för återupplivning. Korrekt?

Det finns jag fullständigt orimligt och har redan skrivit varför men jag kan lägga till att jag ställer mig frågande till hur hon öht överlevde hängningen.
2016-02-18, 17:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det fanns ju en dörr åt söder också med vad som förefaller vara ett patentlås. Den kunde han väl ha använt och slagit igen efter sig. Dessutom fanns det väl en stor öppning i södra änden av ladan, åt väster, strax bredvid garagedörrarna. Men jag undrar också varför vi ska förmoda att han var så pedantisk med att stänga dörrar efter sig.
Dörren i söder är synlig från vägen.

Som jag förklarade nyss ser andra porten inte ut att gå att köra bil till.

Om NB inte var så pedantisk, vem var det då som stängde dörrarna?
2016-02-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Dörren i söder är synlig från vägen.

Om NB inte var så pedantisk, vem var det då som stängde dörrarna?
Är det omvittnat att så var fallet vid tidpunkten för avfärden från ladan ? På vilken sida i FUP ?
Men jag motsätter mig inte att han kan ha stängt efter sig. Jag föreslår ju flera sätt f ö.
2016-02-18, 18:05
Medlem
develis avatar
Citat:
OK, då kunde den vägen ha framstått som en flyktväg av oss som tror på överfall. Dessutom hade utrymmet varit upplyst vid den tiden på en sommarkväll.
Nu kan jag korrigera och återgå till det jag trott från början - att hon försökte springa rakt igenom.
För AJ pratar om att dörr låstes på söndag men vilken han sen talar om vete tusan?
Menar han dörren vid utbyggnaden?

" Just vid det tillfället hade vi en grävmaskin därinne det var alltså en man som sköter gården som heter Lars Åslund han hade sin grävmaskin därinne och han, tillsammans med Nerijus, planerade mycket av jobb och då hade Lars Åslund grävt ett stort vid ena sidan, mot restaurangen alltså, och den andra dörren var stängd vid själva det här förfärliga dådet hände och på baksidan fanns det då dörrar öppna men inne i ladan var då grävt.
När du säger att andra dörren var stängd - vad betyder det?
Ja det betyder att den inte gick att öppna utifrån utan då fick man gå in på insidan men alltså under söndagen stängde Lars Åslund den dörren för att inte folk skulle gå in där vi arbetade han ville inte ha nåt folk som sprang in där och rotade - vi har haft så mycket tråkiga besök och elände och stölder. "
2016-02-18, 18:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har jag inte sagt att han inte kunde. Men han kunde inte stänga porten från utsidan, utan måste då gå via brunnen, efter att ha stängt porten.
Självklart går den att stänga. Det är bara att föra ner handtaget på spanjonettlåset i på ena dörren och sen dra igen nästa dörr.
2016-02-18, 18:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Hur ofta binder mördare sina offer? Jag tror att han ströp henne bakifrån liggandes över henne. Hon låg alltså på mage. Inte så lätt att sparka och skada någon i det läget, hon försökte bara få bort snaran runt halsen.

...och då blev jackan skitig på ryggen????
2016-02-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu kan jag korrigera och återgå till det jag trott från början - att hon försökte springa rakt igenom.
För AJ pratar om att dörr låstes på söndag men vilken han sen talar om vete tusan?
Menar han dörren vid utbyggnaden?

" Just vid det tillfället hade vi en grävmaskin därinne det var alltså en man som sköter gården som heter Lars Åslund han hade sin grävmaskin därinne och han, tillsammans med Nerijus, planerade mycket av jobb och då hade Lars Åslund grävt ett stort vid ena sidan, mot restaurangen alltså, och den andra dörren var stängd vid själva det här förfärliga dådet hände och på baksidan fanns det då dörrar öppna men inne i ladan var då grävt.
När du säger att andra dörren var stängd - vad betyder det?
Ja det betyder att den inte gick att öppna utifrån utan då fick man gå in på insidan men alltså under söndagen stängde Lars Åslund den dörren för att inte folk skulle gå in där vi arbetade han ville inte ha nåt folk som sprang in där och rotade - vi har haft så mycket tråkiga besök och elände och stölder. "
Detta erbjuder en rimlig förklaring av handsken också. Efter en kortare jakt och eventuellt tumult, under vilket handsken far av vid brunnen, får han kontroll över henne och kan därefter inte bärga handsken, om han ens märkt att den åkt av, förrän efter dådet och då hade han mycket att ordna med och fick uppenbarligen brådska därifrån.

Mera osäkert (eftersom jag inte minns riktigt): om han var medveten om handsken och i brådskan tvingats överge den eller tillfälligt glömt den och senare erinrat sig den, borde han vara bekymrad. Var det inte något som tydde på att han själv tagit upp handsken med sin mamma och funderat på om han kunnat bli oskyldigt indragen i historien p g a fyndet av denna ? Varför skulle han själv ta upp en sådan sak med sin mamma ? För att i förväg neutralisera ett tänkbart bevis ? Som sagt, jag kan komma ihåg fel - glöm detta i så fall.
2016-02-18, 18:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Att ha en kniv riktad mot sig behöver inte betyda att man har den mot halsen. Om NB gick bakom henne med kniven kan hon ha sett sin enda chans att försöka springa ut på andra sidan på ladan om nu den porten var öppen? Hon kan ha försökt fly ändå.
Om Lisa slits in i ladan är väl den första reaktionen att komma loss - det uppstår tumult. Hon försöker väl ränna från honom.
Det finns ingenting som säger att han har ordning på tillvaron i det första skedet - vilket handsken indikerar - hon har säkert försökt slita sig ur hans grepp.
Det är när han väl får tag på henne som en kniv hamnar mot halsen.
2016-02-18, 18:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Avskrift ur obduktionsprotokoll:

”…- två blånader med underhudsblödningar på baksidan av högra knäleden och underbenet /…/ Utseendet av skadorna på högra benet visar att dessa orsakats av trubbigt våld. ”

Det var ju märkligt. Det stod ju i media att skadorna på benet förorsakades av de som tog ut henne ur skåpet. Slog de henne med batongen eller...?
2016-02-18, 18:29
Bannlyst
Citat:
Du skrev att hon är hängd och sprattlar i den där teleskoplastaren. Korrekt?
Du skrev sen att hon togs till mjölkrummet för återupplivning. Korrekt?

Det finns jag fullständigt orimligt och har redan skrivit varför men jag kan lägga till att jag ställer mig frågande till hur hon öht överlevde hängningen.
Ok jag försöker svara på dina frågor och komma med en sammanställning. Du svarar inte speciellt väl på de frågor du får överhuvudtaget. Utan väljer att bara ställa nya frågor. När du redan har svaren i de gjorda inläggen. Jag ser inte poängen med enkelspårigheten.

Varför skulle Nerijus mitt i en orimlig handling plötsligt börja bli rimlig? Osv. Varför inte komma med en bättre sammanställning själv i stället för att bara vara kritiskt mot det som skrivs och har underbyggnad i spårbilden?

Du får ha den här debatten för dig själv. Du lägger upp bollen för gräl och det får du ha med någon annan tjena.
2016-02-18, 18:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Detta erbjuder en rimlig förklaring av handsken också. Efter en kortare jakt och eventuellt tumult, under vilket handsken far av vid brunnen, får han kontroll över henne och kan därefter inte bärga handsken, om han ens märkt att den åkt av, förrän efter dådet och då hade han mycket att ordna med och fick uppenbarligen brådska därifrån.
Ja, det är vad jag tror också. Samt att det garanterat var mörkt. Den som hittar örhängena vid 22-tiden uppger detta och tänder mobillampan. Han har säkert missat den och har givetvis fokus på henne så hon inte smiter genom på baksidan.
Citat:
Var det inte något som tydde på att han själv tagit upp handsken med sin mamma och funderat på om han kunnat bli oskyldigt indragen i historien p g a fyndet av denna ? Varför skulle han själv ta upp en sådan sak med sin mamma ? För att i förväg neutralisera ett tänkbart bevis ? Som sagt, jag kan komma ihåg fel - glöm detta i så fall.
Han påstod det ja i förhör, vilket AB inte säger. Däremot pratade han med morsan efter handsken och topsning. Gud förbjude att de misstror dem som litauer eller vad hon nu sa..
NBs eviga ältande om att vara balt, arbeta i ladan och tjata om spår. Hans oro var de facto väldigt befogad men inte som balt.
2016-02-18, 18:32
Medlem
Citat:
Om Lisa slits in i ladan är väl den första reaktionen att komma loss - det uppstår tumult. Hon försöker väl ränna från honom.
Det finns ingenting som säger att han har ordning på tillvaron i det första skedet - vilket handsken indikerar - hon har säkert försökt slita sig ur hans grepp.
Det är när han väl får tag på henne som en kniv hamnar mot halsen.
Och i detta läge vill han inte kosta på sig mera trams och risk att förlora bytet - han slänger resolut upp henne över axeln eller greppar henne bakifrån runt höfterna med den ena armen och springer bort till förrummet. Kniven kan han ändå ha i handen. Att han kan göra så, har vi utrett otaliga gånger och t o m hittat förevigat på Youtube. Obs, detta är ingen 99 %-hypotes, bara ett uppslag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in