2016-02-21, 13:58
Medlem
Grandiosos avatar
...och den dag som Rättvisans Gudinna är ”mogen” att ta till sig försvar av den typ som hon presenterade så har vi alla gått förlorade som tänkande och kännande människor.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...icius-advokat/

Bara att hålla med om den saken!
Ja, det var en slutlig sågning av advokaten som heter duga minsann...
Inte nådigt där inte från farbror Perssons sida. Vidräkning modell större och på intet sätt
obefogad.

När han sedan i krönikan reflekterar över vilka möjligheter denne livstidsdömde flickmördare
har att kunna få en chans till att beträda en svensk domstol så nämner han då att det måste
till en ändrad historia, ett medgivande av en viss inblandning eller att han faktiskt ändå
haft kontakt med Lisa trots det tidigare kategoriska förnekandet av något sådant.

Men det här räcker liksom bara inte att komma med. NB kan duka upp vilken märklig
senkommen historia som helst i akt och mening att slippa lindrigare undan, den måste
helt nödvändigtvis beledsagas av nån slags konkret bevisning. Det duger inte bara att
komma med det eller det - det måste STYRKAS för bövelen och hur ska det bara låta
sig göras? Högsta Domstolen består inte av vilket lättlurat och naivt folk som helst.
Man är jävligt svårflörtade därstädes...
Därför vågar jag påstå att det hjälper inte vad än NB kommer dragandes med i elfte
timmen, han saknar garanterat någonting att backa upp dylikt med, det är jag helt
övertygad om. NB gjorde detta mot Lisa och han var ensam om att göra det och
det finns teknisk, blytung bevisning som stöder att så var fallet. Det fanns inget spår
efter någon medhjälpare och det kommer inte att dyka upp något nu heller långt efteråt.

Det är lite synd om herr Hurtig som fått den här dynghögen kastad över sig.
Han måste försöka hitta på något. Leta fram något användbart men det är oerhört svårt
att se vad det skulle kunna vara för något. Bearbeta uppslaget med tolkningsgrejen?
Få det till ett rättegångsfel? Nja. Som sagt: HD är rysligt svårflörtade.

Mission: Impossible - det är inte bättre än att det ligger till på det viset och det
vet Hurtig naturligtvis om också men får ju lite stunder igen i media och det sitter aldrig fel
med sånt. Fast ändå - nu är han förknippad han också med en av de värsta och mest
avskydda mördare landet skådat på mången dag och inte helt trevligt det där kanske.

Precis som LGWP mycket riktigt påpekar i söndagskrönikan så innebär den här väntan på
att ett överklagande ska färdigställas och skickas till HD bara ytterligare prövningar
för Lisas familj, anhöriga och vänner och själv tycker jag att det borde ha räckt som
det varit. Fler månader med detta elände bara för att en usel, vidrig och feg mördare
inte kan ta sitt ansvar för det han gjort utan måste tvunget förlänga lidandet för alla de
stod offret nära.

Slutligen påminns om det här:

Kravet att det ska föreligga synnerliga skäl innebär att Högsta domstolens utrymme för att meddela prövningstillstånd av annat skäl än att det behövs ett prejudikat är ytterst litet.

http://www.hogstadomstolen.se/Overkl...ingstillstand/
2016-02-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Eller också vet Hurtig om något som vi inte vet

Jag tror definitivt att Hurtig vet något vi inte vet.
Sen om det han kan få fram räcker för prövningstillstånd?
Blir väldigt spännande att höra vad han kommit fram till.
2016-02-21, 14:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag kan bara gissa att det var Lisas mamma som hade ringt till Lena, när Lisa inte kommit hem i tid, och Lena ringde till Arne..
Samtalet från Lena kom före kl 20, då loppet började. FUP sid 224:
Citat:
Efter middagen satte sig Arne, Ascenion, Lars-Magnus och Anita i biblioteket och drack
kaffe i väntan på att Formel 1 skulle börja. Under tiden som de drack kaffe ringde Lena från
Cafét och frågade om de sett Lisa.
http://www.expressen.se/gt/flickans-...elt-ofattbart/
Samtalet till Lena kom ca kl 20:15. Något stämmer inte.
2016-02-21, 14:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tror att det enda som skulle kunna ge PT och återvisa fallet till HR skulle vara om försvaret kommer fram med en alternativ teori som förklarar alla spår som NB lämnat efter sig. Eller vad var det du tänkte på som du "tror" att BH kommer att ta upp?
2016-02-21, 15:22
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tror också att Hurtig har ett ess i ärmen som han inte vill avslöja ännu.

LGWP som inte tror på PT, säger ändå i slutet på artikeln:
Citat:
Jag utesluter inte ens att han inom loppet av några år kommer att bli ett resningsärende.

"Ett oskyldigt offer för en konspiration bland poliser och åklagare" som hans första försvarare, advokaten Inger Rönnbäck, enständigt hävdade under två rättegångar.
Men varför först om några år, varför inte redan nu? Kan Hurtig ange det skäl för resning får han PT i HR.
2016-02-21, 15:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror att det enda som skulle kunna ge PT och återvisa fallet till HR skulle vara om försvaret kommer fram med en alternativ teori som förklarar alla spår som NB lämnat efter sig. Eller vad var det du tänkte på som du "tror" att BH kommer att ta upp?

Jag finner det märkligt i sig att Hurtig ens diskuterar den vägen med tanke vilken instans det handlar om, det är ju inte Hovrätten? Vad har detta med prejudikat eller rättegångsfel att göra?
Citat:
– Jag tycker det är intressant, och även om hovrätten i sin dom tar upp alternativa hypoteser så kan det ändå finnas fler, säger Björn Hurtig.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...gsta-domstolen
Såg ett mord han sökt PT i gällande sk ny bevisning om alternativ GM och han kom ingen vägen med den varianten. HD hänvisade direkt till rollen av deras instans - kort och koncist.
Det lär väl vara vääldigt betydande bevisning isf men vart ska denna komma från akut om den inte funnits på 8 månader?

Ett erkännande för förmildrande dom tror jag inte tar honom nån vart - även om han sjöng ut lika högt som en kastrerad sopran.
Vem skulle tro på en variant i sista instans om han blånekat i 14 förhör, tingsrätten och hovrätten?
Att i sista minuten komma med nån jag-har-träffat-Lisa-Holm-variant skulle inte skulle förändra tillvaron med ett så totalt förbrukat förtroendekapital - absolut inte som mordet ser ut.
Dråp vid hängning och flera meter silvertejp runt huvudet? Griftefridsbrott som en sista-minuten-resa?
Citat:
– Bilevicius har en förklaringsbörda, han måste förklara vissa saker och gör han det kanske Högsta domstolen väljer att ta upp detta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22253146.ab
Citat:
– Han har en viss förklaringsbörda, det är tydligt, men jag har en del tankar om det. Men jag vill inte gå in på exakt vad jag har tänkt när jag har tagit del av ärendet.
http://mariestadstidningen.se/skarab...urtig-tar-over
Det verkar som han tänker ge sig på DNA - vilket är den centrala bevisningen?
Citat:
– Alla förstår att det man måste jobba med här är den centrala bevisningen, men mer vill jag inte säga just nu, säger han.
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle22254710.ab
2016-02-21, 15:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag inbillar mig inte din förvrängning, läs mitt svar nyss: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
Nej domstolen KUNDE inte ha dömt efter din tolkning - för den är sjuk, långsökt, horribel och orimlig:
Citat:
Domstolen kunde ha dömt efter min tolkning om den hade hört det, och givetvis måste den ha hört det från någon av parterna, det är bara de som har talan under rättegången. Jag sa inte vad jag tror.
Citat:
Jag sa inget om vad jag tror kommer att köpas av domstolen, bara att NB måste sjunga om han ska kunna klara sig från morddom.
... och det tror jag inte ett smack på. Han är körd och det räcker inte att öppna mun borta i HD och tro på en förmildrande dom.
2016-02-21, 15:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jisses! Det var ord och inga visor i GWs krönika! Och en närapå idiotförklaring av Rönnböck:
"Konspirationsstödsspaning
Själv kan jag bara hitta en punkt som ger stöd för att Bilevicius kan ha fallit offer för en konspiration. Nämligen hans försvarare. En förhoppningsvis unik virrpanna utan tillstymmelse till juridisk kompetens eller vanligt logiskt tänkande. Oavsett kön."
Hahahaha:
"Möjligen med reservation för Barnen i Bullerbyn som hon varken kunde knyta till brottsplatsen eller den tidpunkt då brottet begicks."

Ja, den enda som verkar som en enda stor konspiration är Rönnbäck själv. Men hade hon varit man då hade man lyssnat på alla fantastiska idéer enligt henne.
Jag skäms å mitt köns vägnar över det dåraktiga försvaret - både gällande NB och henne själv efteråt; feministkortet i sin yttersta utpost och värsta form istället för att stå för att det inte var bra:
Pinsamt.
2016-02-21, 15:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att man delegerar uppgiften betyder inte att man slipper ansvaret. Tingsrätten är ansvarig för att en auktoriserad rättstolk inte användes.
Källa på att tolkarna inte var auktoriserade iom lagmans ord, tack.
2016-02-21, 15:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Källa på att tolkarna inte var auktoriserade iom lagmans ord, tack.
Jag har inte sagt att de inte var auktoriserade tolkar. De var inte auktoriserade rättstolkar.
2016-02-21, 15:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ett erkännande för förmildrande dom tror jag inte tar honom nån vart - även om han sjöng ut lika högt som en kastrerad sopran.
Vem skulle tro på en variant i sista instans om han blånekat i 14 förhör, tingsrätten och hovrätten?
Att i sista minuten komma med nån jag-har-träffat-Lisa-Holm-variant skulle inte skulle förändra tillvaron med ett så totalt förbrukat förtroendekapital - absolut inte som mordet ser ut.
Dråp vid hängning och flera meter silvertejp runt huvudet? Griftefridsbrott som en sista-minuten-resa?

Det verkar som han tänker ge sig på DNA - vilket är den centrala bevisningen?
Jag vet inte exakt vad som gäller om NB kommer fram med en alternativ teori men jag vidhåller ändå att det är hans enda chans att få PT. Den livstidsdömde J-E Brandt, som nämnts tidigare i tråden, erkände plötsligt i sitt överklagande till HD men fick ändå inte gehör för det. Men jag menar alltså inte ett enkelt erkännande utan en komplett alternativ teori som perfekt passar in i den bevisning som ligger. Minns Rahman som fick resning tack vare att det skakades fram ett rimligt tvivel om det var han eller kunden före honom som hade inhandlat tändvätskan som användes vid mordet. Kassörskan kunde inte minnas vem av de det var. Att BH skulle få resning utan en jäkligt bra förklaring från NB på alla spår han lämnat efter verkar ju tämligen osannolikt iaf.
2016-02-21, 15:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Måste vi veta hur många gånger Lisas mamma och pappa ringde och vilka? Det blev nog en hel del samtal där i början.
Lena ringde AJ före kl 20 och berättade att Lisa var försvunnen, och fick själv veta det per telefon 20:15. Det spelar ingen roll hur många samtal det var dessutom. Något stämmer inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in