2016-02-28, 19:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kokade det ner till månen är en grön ost? Jag vill ha svar på hur du kan påstå att dessa specifika meningar om Lisa inte handlar om lidande - hur du kan påstå detta gång efter annan.

Anser du att detta inte talar för lidande:

känt sig maktlös och kämpat för sitt liv
visat stor hänsynslöshet
måste Lisa Holm väl ha förstått vad som var på väg att hända henne.
Vad jag anser spelar fortfarande ingen roll. Domstolarna anser uppenbarligen inte att hon led, eftersom lidande inte beskrevs som en försvårande omständighet. Ur hovrättsdomen om Lovisa:
Citat:
Utredningen visar också att händelseförloppet när Lovisa Lindh dödades var utdraget i
tiden samt innebar ett svårt lidande och dödsångest för henne.
Den domstolen ansåg att Lovisa led, men anser inte att mordet hade sadistiskt motiv.
2016-02-28, 19:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Den exakta tiden för detta går inte att bedöma med absolut säkerhet. Men vi får hoppas att man ändå gjort rätt bedömning.
Men som jag sa, kan han ha haft kontrollen över henne i flera minuter innan själva mordet och då kan man tala om lidande genom ångest. Att stå med en snara runt halsen tillsammans med en galning, lär ju ha varit mindre trevligt.

Ja, jag gissade bara. Men varför skulle man annars försvara en mördare när bevisningen faktiskt är stark. Men jag är glad att dessa inte suttit som nämndemän i målet.

Bevisningen är stark att han hanterat kroppen men inte lika stark för själva utförandet, detta kopplat med vissa luckor (som att man hittar saker på platser efter man sökt etc) gör det väl så intressant att diskutera.
2016-02-28, 19:48
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Bevisningen är stark att han hanterat kroppen men inte lika stark för själva utförandet, detta kopplat med vissa luckor (som att man hittar saker på platser efter man sökt etc) gör det väl så intressant att diskutera.
Jag tror själv att i just denna tråd är drivkraften en annan... Opponenterna här har ju verkligen inte heller presenterat någon vettig alternativ hypotes.
Vad tycker du själv verkar mest troligt, när vi har DNA-spår, indirekt utpekande av mordplatsen och försök till att skaffa falskt alibi? Glöm heller inte händelsen med joggaren.
Mördare ska inte komma undan med "att de råkade hitta ett lik".

Angående örhänget, någon klant kan ju faktiskt ha råkat sparka till det under genomsökningen.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-28 kl. 20:00.
2016-02-28, 19:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Och då är sexualsadistisk motiv och sexuellt motiv disjunkta enligt dig. Grattis till den slutledningen.

Hovrätten säger inte "enbart sexuellt motiv". Du säger att hovrätten enbart sa "sexuellt motiv". En som för sig som kungen av spetsfundigheter borde inte själv trampa så flagrant i klaveret.
Nej, de är inte disjunkta eftersom de överlappar.
Citat:
Hovrätten pekar särskilt på att Nerijus Bilevicius utan annat än ett sexuellt
motiv helt oprovocerat har överfallit en fysiskt underlägsen, 17-årig flicka.
"Utan annat än ett sexuellt motiv" betyder att motivet att döda Lisa var differensen mellan sexualmotivet och sadistmotivet, enbart sexuellt motiv utan inslag av sadism.
2016-02-28, 19:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad jag anser spelar fortfarande ingen roll. Domstolarna anser uppenbarligen inte att hon led, eftersom lidande inte beskrevs som en försvårande omständighet. Ur hovrättsdomen om Lovisa:
Den domstolen ansåg att Lovisa led, men anser inte att mordet hade sadistiskt motiv.
Jo, det spelar roll - eftersom det är du som påstår att hon inte led via att påstå att livstidsdomen inte beskriver lidande.

Därav motfråga hur fan du inte ser nåt lidande i de specifika meningarna angående Lisa.

Vilken jävla Lovisa drar du in i sammanhanget nu? Håll dig till den dom som diskuteras.

Vad inbillar du dig att TR eller HovR beskriver?
Om en ung tjej är MEDVETEN om att hon kommer att dö, är helt maktlös och kämpar för sitt liv och det anses att Nerijus utsatt henne för stor hänsynslöshet:

Inbillar du dig att detta inte handlar om nåt lidande?
Senast redigerad av develi 2016-02-28 kl. 20:07.
2016-02-28, 20:05
Medlem
Citat:
Nej, de är inte disjunkta eftersom de överlappar.

"Utan annat än ett sexuellt motiv" betyder att motivet att döda Lisa var differensen mellan sexualmotivet och sadistmotivet, enbart sexuellt motiv utan inslag av sadism.

Nej det betyder det inte.

Edit: Det betyder att Lisa var tvungen att dö enkom för att han skulle kunna få ståfräs och runka.
Senast redigerad av X-pert 2016-02-28 kl. 20:23.
2016-02-28, 20:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mord innefattar livstid i straffmätningen oavsett om offret led. Du kan inte utgå från att offret led. Om man skjuter något i huvudet medan denne sover isyfte att exvis kvittera ut försäkringen eller andra omständigheter finns som visar hänsynslöshet finns så kan det bli livstid även om offret inte led.
Vad yrar du om? Mordet har en påföljd utifrån försvårande omständigheter som beskrivs. Därav livstid.

Läs på innan du uttalar dig. Du är uppenbart okunnig.
2016-02-28, 20:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Rebecka berättade i TR att det var så blåsigt att hon och Lowa knappt kunde talas vid när de låste. Det gick inte att göra sig hörd över vägen.
Han kan ha gestikulerat, viftat med kartan. Han ville nog inte gör om misstaget att gå fram till det tilltänkta offret - annat än att i så fall gå fram och kasta snaran direkt om flickans hals.
2016-02-28, 20:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Han kan ha gestikulerat, viftat med kartan. Han ville nog inte gör om misstaget att gå fram till det tilltänkta offret - annat än att i så fall gå fram och kasta snaran direkt om flickans hals.
På väg till moppen gick hon med ryggen mot ladan.
2016-02-28, 20:57
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
den bilen skulle vart in på teknisk undersökning enligt mig, om inte annat för att uteslutas, och binda nb närmare som gm, finns andra bilar också som borde varit in för att uteslutas, och binda nb närmare.

det är en organiserad gm som mördat lisa, det finns 3 brottsplatser, mopeden där han tar kontakt med lisa, mp, fyndplats, om det var en oorganiserad handling hade lisa återfunnits i närheten av moppen,
frågan är bara hur organiserad,

min teori
gm= sexualsadistisk o empatilöst kräk, med åtminstone psykopatiska drag, innan han mördar lisa,
snarar, binder, munkavlar med 61cm tejp dom bitar som passar ihop med varann.

sen har han full kontroll, dominans, över bo, hur länge det pågått innan han dödat bo vet bara gm.
den här typen av gm behöver inte utsätta bo för grovt fysiskt våld, räcker med att se flickans lidande, utsatthet, skräck, för att han ska finna njutning.

handsken låg sannolikt inte där den hittades direkt efter brottet., då pappan polis med hund, och minst en person till sökte i ladan, den borde ha hittats redan då.

örhängena hittas ons.kväll 20.00, citerar polis. om örhänget legat bredvid det där röret, är jag 100%
säker på att jag sett det. pappans reaktion, är det nån som driver med oss...

ladan spärras av i samband med hanskfyndet, men avspärrningarna släpps, och det är fritt fram att beträda den igen, spärras sedan av igen i samband med att örhänge påträffas.

dom sakerna gör att jag inte kan utesluta att nån kan ha ett syfte, med att placera ut tillhörigheter efteråt i ladan,
Det var klantigt av poliserna att släppa på avspärrningarna. Men örhänget kan ha legat gömt under nånting och sen sparkats fram när folk gick omkring där inne. Jag tror att örhängena och handsken hamnade i lada vid överfallet söndagskväll.

Att sakerna är utspridda på det där viset, och att gm inte städat efter sig, tyder väl snarare på en oorganiserad gm.
2016-02-28, 20:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
På väg till moppen gick hon med ryggen mot ladan.
Nyckeln satt i, så hon måste ha nått fram till den.
2016-02-28, 21:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Nyckeln satt i, så hon måste ha nått fram till den.
Och efter att ha satt i nyckeln gick hon tillbaka, tittade mot ladan, såg NB och skyndade till hjälp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in