Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
Problemet med det resonemanget är att man riskerar att skada de mest utsatta bara för att komma åt en liten klick som bluffar. Vi har råd och resurser för att riskera att enstaka vuxna får samma hjälp, det viktiga är att inget barn drabbas.
Främlingsfientlighet göds bara hos okunniga och en åtgärd som den du föreslår kommer inte ändra deras insikt...
Mitten av Augsti 2015, sitter på en bänk på torget och slappar i skuggan. Hela staden hade på några få dagar invaderats av "nyanlända". Syns tydligt om det är Nya eller Gamla blattar om du vet vad att titta efter.
Det kommer fyra uppspelta "skägg"barn i 20-25 års åldern och sätter sig nonchalant på ryggstödet och fötterna på sittbänken, snett, 90 grader mot min bänk.
-Är ni ensamkommande flyktingarna? Frågar jag.
En kan hyfsad svenska och ganska bra engelska. Den mest kaxiga går leende fram och pratar med mig. Inte otrevlig, men ungdomligt kaxig. Så frågar han mig: -Hur gammal tror du han är?
Tittar, funderar en stund: -I would say 20 year. Jag skulle gissa på 20 år.
-Hur gammal är han då? Och han pekar på nästa. En centimeter grov skäggväxt.
-23-25 år.
-Han då? Och han pekar på den sista på ryggstödet.
-Skulle h
gissa ca 20 år.
-Men hur gammal tror du jag är?
Två centimeter grov skäggväxt, begynnande rynkor runt ögonen.
-22. Säger jag.
Han visar mig sitt svenska Legg som säger att han är 17 år. Han bara flinar. Han vet att jag vet att han och de andra tre ljugit om sin ålder. Är för gammal och cynisk för att gå på bullshit. Och han vet det.
Han berättar att han far bor i staden. Det sista han säger innan han går är:
-Jag har varit med ISIS.
Han säger det inte för att skryta och blåsa upp sig själv eller för att skrämma mig. Han säger det bara i förbifarten som ett konstaterande.
Alla fyra är välklädda, nyklippta och ser fräscha ut. En har en ny iPhone. Det här behöver du inte vara Nobelprisfuskare för att räkna ut. Det finns endast en mobil som har ett äpple med en tugga och det är iphone. Finns inga billiga piratmodeller av iPhone.
Ser du ett äpple med en tugga, då är det en riktig iphone. Resten är enkelt, ju större skärm och dess tunnare iphone, desto nyare och en hade en helt ny iPhone. Den billigaste iphone börjar på 6.000.
Nyaste iphone i bakfickan, två centimeter grov skäggväxt och jag skall tro att det är ett nallebjörnskramande stackars, stackars flyktingbarn som måste ha en personlig assistent dygnet runt efter att han gått runt halva jordklotet för att komma till pardiset Sverige?
Hur jävla dum i huvudet kan en svensk bli?
Se nicket calmsolution