Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-25, 09:48
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Stackars barn. Jag förstår inte hur kommunen kan göra så här. Tror ni deras skolgång i grundskolan kommer påverkas av beslutet?
Jag tror att de andra barnens skolgång kommer att påverkas väldigt negativt av dem. Vi är inte vana vid folk som är femton år gamla och har enbart utbildning i att mörda med kniv, vilket sker lite för ofta.
Citera
2016-03-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Stackars barn. Jag förstår inte hur kommunen kan göra så här. Tror ni deras skolgång i grundskolan kommer påverkas av beslutet?

Alla under 60 borde gå grundskolan. De flesta jobbar ju inte de första 7-8 åren så de har ju gott om tid.
Citera
2016-03-26, 00:07
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
(FB) Sollefteå; Flyktingbarn sparkas ut från boende - ansågs för gamla av kommunen

Påstår du att Löfen står brevid grabbarna som skall flytta? Eller skonar han dem

Nä men på riktigt så skulle de kunna vara mellan 17 och 32
Citera
2016-03-26, 00:11
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Styrkekramar till dessa stackars små pojkar, hur kan man göra så här mot barn!?

Gillar din ironi.
Citera
2016-03-26, 00:15
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archibald51
Sollefteåmodellen bör snarast införas på alla boenden! Vi skulle få en korrekt statistik och dessa barn skulle få se konsekvenserna av att skriva fel eller ljuga för snälla tanten på Migrationsverket.

Att set dräller av överåriga barn på de flesta boenden behöver man inte vara vetenskapsman för att räkna ut!

Det är väl dags att allas vår Anders Ygeman tar tag i även detta träsk och får fart på maskineriet!

Det kan ju även vara en bra anledning för MP att lämna skutan!

Kan förstå att de flesta av dem ljuger och det hade jag också gjort i deras situation. Du får enormt många fler fördelar som ensamkommande jämfört med att vara "traditionell" flykting.

Men desto mer allvarligt är att alla tvivlare ska tystas ner och stämplas som rasister bara för att man är en tänkande människa som ifrågasätter cirkusen.
Citera
2016-03-26, 01:47
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Med dagens MRI kan man med 99% säkerhet avgöra om någon är under 17 år, efter 17 år blir det mer komplicerat men med undersökning av tänder och nyckelben kommer man ett år när.
En person på 19,5 år kommer inte att kunna passera som under 18 år.
Länk till FIFAs test:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2465138/
1) Du har ingen insikt överhuvudtaget i vården. Om du med dagens MR-kameror i Sverige skulle undersöka de 30 000+ personer det handlade om bara förra året och samtidigt inte låta övriga undersökningar lida, skulle det ta 20+ år. Du kan få vänta flera månader för en MR av ett knä. Skulle du låta svenskarna vänta nått år eller så istället till förmån för dessa åldersbestämningar? Eller ska vi köra nya MR-kameror? Din idé är dyrare än att skita i det. Mycket dyrare.

2) Principiellt har det ingen betydelse om det är 5 år, 1 år eller en månad som osäkerheten är. Juridiskt spelar det roll VILKEN DAG du är född, det är meningslöst att diskutera detta.
Citera
2016-03-26, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Problemet med det resonemanget är att man riskerar att skada de mest utsatta bara för att komma åt en liten klick som bluffar. Vi har råd och resurser för att riskera att enstaka vuxna får samma hjälp, det viktiga är att inget barn drabbas.

Främlingsfientlighet göds bara hos okunniga och en åtgärd som den du föreslår kommer inte ändra deras insikt...

Mitten av Augsti 2015, sitter på en bänk på torget och slappar i skuggan. Hela staden hade på några få dagar invaderats av "nyanlända". Syns tydligt om det är Nya eller Gamla blattar om du vet vad att titta efter.

Det kommer fyra uppspelta "skägg"barn i 20-25 års åldern och sätter sig nonchalant på ryggstödet och fötterna på sittbänken, snett, 90 grader mot min bänk.

-Är ni ensamkommande flyktingarna? Frågar jag.

En kan hyfsad svenska och ganska bra engelska. Den mest kaxiga går leende fram och pratar med mig. Inte otrevlig, men ungdomligt kaxig. Så frågar han mig: -Hur gammal tror du han är?

Tittar, funderar en stund: -I would say 20 year. Jag skulle gissa på 20 år.

-Hur gammal är han då? Och han pekar på nästa. En centimeter grov skäggväxt.

-23-25 år.

-Han då? Och han pekar på den sista på ryggstödet.

-Skulle h
gissa ca 20 år.

-Men hur gammal tror du jag är?

Två centimeter grov skäggväxt, begynnande rynkor runt ögonen.

-22. Säger jag.

Han visar mig sitt svenska Legg som säger att han är 17 år. Han bara flinar. Han vet att jag vet att han och de andra tre ljugit om sin ålder. Är för gammal och cynisk för att gå på bullshit. Och han vet det.

Han berättar att han far bor i staden. Det sista han säger innan han går är:

-Jag har varit med ISIS.

Han säger det inte för att skryta och blåsa upp sig själv eller för att skrämma mig. Han säger det bara i förbifarten som ett konstaterande.

Alla fyra är välklädda, nyklippta och ser fräscha ut. En har en ny iPhone. Det här behöver du inte vara Nobelprisfuskare för att räkna ut. Det finns endast en mobil som har ett äpple med en tugga och det är iphone. Finns inga billiga piratmodeller av iPhone.

Ser du ett äpple med en tugga, då är det en riktig iphone. Resten är enkelt, ju större skärm och dess tunnare iphone, desto nyare och en hade en helt ny iPhone. Den billigaste iphone börjar på 6.000.

Nyaste iphone i bakfickan, två centimeter grov skäggväxt och jag skall tro att det är ett nallebjörnskramande stackars, stackars flyktingbarn som måste ha en personlig assistent dygnet runt efter att han gått runt halva jordklotet för att komma till pardiset Sverige?

Hur jävla dum i huvudet kan en svensk bli?
Se nicket calmsolution
Citera
2016-03-26, 11:18
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Alltså, vi måste få bättre koll på hur gamla flyktingbarnen faktiskt är, det här med att gå på "känsla" är inte acceptabelt oavsett vad situationen är.

Obligatorisk ålderskontroll vid gränsen.

Men det går inte att avgöra hur gammal en person är. Det har läkarsanfundet redan gått ut och uttalat sig om. Iom att det enligt dem är helt omöjligt att se skillnad på barn och vuxna så måste alla ha rätt till att få vara den ålder dom vill... :s

Allt annat är farcism, och du är väl ingen farcist?
Senast redigerad av Xer0 2016-03-26 kl. 11:20.
Citera
2016-03-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Problemet med det resonemanget är att man riskerar att skada de mest utsatta bara för att komma åt en liten klick som bluffar. Vi har råd och resurser för att riskera att enstaka vuxna får samma hjälp, det viktiga är att inget barn drabbas.

Främlingsfientlighet göds bara hos okunniga och en åtgärd som den du föreslår kommer inte ändra deras insikt...
Om staten nu måste låna miljardbelopp för att finansiera kalaset är det väl uppenbart att vi inte har råd. Detta i kombination med att både bostadsbrist och arbetslöshet råder.

Finns det indikationer på fusk så måste man naturligtvis gå till botten med detta. Det är endast en fuskare själv som kan ha något emot detta. De som är mest utsatta är inte behjälpta av att situationen ser ut som den gör idag.
Citera
2016-03-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
1) Du har ingen insikt överhuvudtaget i vården. Om du med dagens MR-kameror i Sverige skulle undersöka de 30 000+ personer det handlade om bara förra året och samtidigt inte låta övriga undersökningar lida, skulle det ta 20+ år. Du kan få vänta flera månader för en MR av ett knä. Skulle du låta svenskarna vänta nått år eller så istället till förmån för dessa åldersbestämningar? Eller ska vi köra nya MR-kameror? Din idé är dyrare än att skita i det. Mycket dyrare.

Självklart så ska Migrationsverket köpa in egen utrustning och via internet skicka plåtarna till läkare med rätt kompetens för bedömning. Kanske finns de läkarna i Indien eller någon annanstans.

Retroaktivt så är så klart svårt att hinna testa alla, men om testar tillräckligt många så kommer färre och färre ge sig på äventyret att påstå sig vara barn. Det blir känt att den bluffen inte fungerar längre.

Som ett första steg, testa alla ensamkommande som begår någon form av brott. Om så är tafsande på badhuset eller snattar i affären. Obligatorisk ålderstest vid brott. När detta går upp för de ensamkommande så kommer den typen av brott att kraftigt minska. För ett skäl till att de gör det är så klart att de vet de kan. För vi är så flata att vi låter det ske utan konsekvens.

Och förutom de som begår brott, ålderstesta de som är "stökiga" på asylboendena. Då kommer plötsligt flera att sköta sig, för de vet de kan "straffas" av att ålderstestas och då åka ut.

Och så ålderstesta de som Migrationsverket redan innan velat ålderstesta för de sett att de är väldigt mycket för gamla. Men som inte vågat ålderstesta för varit rädda kallas rasister eller helt enkelt inte haft tillgång till medicinsk ålderstestning.

Det behövs inte 30.000 ålderstestningar för att röra om i denna grytan och få det att bli mycket bättre än det är nu.
Citera
2016-03-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
För att skeppa hem den är inte ett vettigt alternativ?

De kommer inte åka hem fattar du. Det kommer bli upplopp när de sker.
Citera
2016-03-26, 13:21
Medlem
Jag frågar igen
Påstår du att Löfen står brevid grabbarna som skall flytta? Eller skonar han dem??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in