Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-26, 13:35
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
1) Du har ingen insikt överhuvudtaget i vården. Om du med dagens MR-kameror i Sverige skulle undersöka de 30 000+ personer det handlade om bara förra året och samtidigt inte låta övriga undersökningar lida, skulle det ta 20+ år. Du kan få vänta flera månader för en MR av ett knä. Skulle du låta svenskarna vänta nått år eller så istället till förmån för dessa åldersbestämningar? Eller ska vi köra nya MR-kameror? Din idé är dyrare än att skita i det. Mycket dyrare.

2) Principiellt har det ingen betydelse om det är 5 år, 1 år eller en månad som osäkerheten är. Juridiskt spelar det roll VILKEN DAG du är född, det är meningslöst att diskutera detta.
Hade du kollat inläggshistorik som en del andra gör så hade du kanske sett att jag har en del insikt i ämnet.
Efter 12,5 års utbildning och 25 år i yrket varav ca två år i flyktingläger och krigszoner i Afrika så antar jag att jag har mer insikt än vad du har.
Ja vi är underbemannade i vården och utrustningen skulle behövas köpas in, men om du nu leker lite med tanken att statistiken ser ut ungefär som i våra grannländer där en bra bit över hälften ljuger om sin ålder och inte är barn...
En ensamkommande kostar ca 1 miljon om året för skattebetalarna, om hälften av dom ensamkommande förra året inte var barn så skulle detta spara 15 miljarder per år minst.
Dom flesta ensamkommande bor på hemmen i ca 4 år och många är bidragstagare även när dom lämnat hemmen.
Dom 15000 från förra året som kanske kan bevisas vuxna kostar mins 60 miljarder innan dom lämnat hemmen för ensamkommande.

Vad kan man få för 60 miljarder?
Man kan köpa in tillräckligt med utrustning och anställa personal som utför testerna, man kan även skicka pengar till UNHCR ta en nätt summa av ca 40 miljarder så hade vi kunnat bekosta hela den akuta insatsen som behövs på Afrikas horn där det just nu pågår den värsta svältkatastrofen på 30 år.
http://mgafrica.com/article/2016-02-...e8aba0-Twitter

Men i den humanitära stormakten Sverige är det viktigare att män över 20 från Afghanistan, Irak och Somalia fortsätts klassas som barn, så viktigt att vi tar pengar från biståndsbudgeten och låter fattiga i Afrika svälta ihjäl.
Bara i Etiopien svälter över 10 miljoner människor och ca 7 miljoner har inte tillgång till rent dricksvatten på grund av den värsta torkan på 50 år.
Men det löser sig säkert för dom, Sverige har i år ökat biståndet till Etiopien till det hissnande beloppet av 89 miljoner kronor.
Samma belopp räcker nästan till 89 ensamkommande 24 åringar i Knäckebrödhult och Slappavara.

Ett matpaket från UNHCR som skall räcka en dag kostar ca 25 kr så pengarna räcker inte ens till ett halvt paket per person och år.
Om vi förutsätter att alla pengar gått till dom behövande så tog vårt årliga bidrag till dom svältande i Etiopien slut vid lunch 1 Januari.

Länge leve den humanitära stormakten Sverige...
Citera
2016-03-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Hade du kollat inläggshistorik som en del andra gör så hade du kanske sett att jag har en del insikt i ämnet.
Efter 12,5 års utbildning och 25 år i yrket varav ca två år i flyktingläger och krigszoner i Afrika så antar jag att jag har mer insikt än vad du har.
Ja vi är underbemannade i vården och utrustningen skulle behövas köpas in, men om du nu leker lite med tanken att statistiken ser ut ungefär som i våra grannländer där en bra bit över hälften ljuger om sin ålder och inte är barn...
En ensamkommande kostar ca 1 miljon om året för skattebetalarna, om hälften av dom ensamkommande förra året inte var barn så skulle detta spara 15 miljarder per år minst.
Dom flesta ensamkommande bor på hemmen i ca 4 år och många är bidragstagare även när dom lämnat hemmen.
Dom 15000 från förra året som kanske kan bevisas vuxna kostar mins 60 miljarder innan dom lämnat hemmen för ensamkommande.

Man kan köpa in tillräckligt med utrustning och anställa personal som utför testerna, man kan även skicka pengar till UNHCR ta en nätt summa av ca 40 miljarder så hade vi kunnat bekosta hela den akuta insatsen som behövs på Afrikas horn där det just nu pågår den värsta svältkatastrofen på 30 år.

Men i den humanitära stormakten Sverige är det viktigare att män över 20 från Afghanistan, Irak och Somalia fortsätts klassas som barn, så viktigt att vi tar pengar från biståndsbudgeten och låter fattiga i Afrika svälta ihjäl.
Bara i Etiopien svälter över 10 miljoner människor och ca 7 miljoner har inte tillgång till rent dricksvatten på grund av den värsta torkan på 50 år.
Men det löser sig säkert för dom, Sverige har i år ökat biståndet till Etiopien till det hissnande beloppet av 89 miljoner kronor.
Samma belopp räcker nästan till 89 ensamkommande 24 åringar i Knäckebrödhult och Slappavara.

Ett matpaket från UNHCR som skall räcka en dag kostar ca 25 kr så pengarna räcker inte ens till ett halvt paket per person och år.
Om vi förutsätter att alla pengar gått till dom behövande så tog vårt årliga bidrag till dom svältande i Etiopien slut vid lunch 1 Januari.

Inlägg som dessa måste spridas, infon måste uuuuut, uuut.

Edit: för er som tidigare inte informerats så är "infon" kort för informationen.
Senast redigerad av P-o-beln 2016-03-26 kl. 13:56.
Citera
2016-03-26, 13:48
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Styrkekramar till dessa stackars små pojkar, hur kan man göra så här mot barn!?

Men det är ju barn dom inte är? Har du svårt att förstå?
Citera
2016-03-26, 15:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Det gör ont.

Mina spegelneuroner gör att jag skäms å deras vägnar som bestämt detta. Dessvärre skäms inte de, förmodligen för att de saknar empati och avaktiverat sina spegelneuroner.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2016-03-26 kl. 15:02.
Citera
2016-03-26, 17:41
Medlem
Podrs avatar
Citat:

Det här var det bästa inlägget jag någonsin läst på flashback. Borde funka som krönika eller dylikt på bästa sändningstid i TVstasi
Citera
2016-03-26, 20:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
.
Du får förlåta om jag betvivlar din höga utbildning och erfarenhet när du inte klarar av att ta in informationen i ett så kort inlägg som det du svarar på.
Citera
2016-03-26, 20:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Självklart så ska Migrationsverket köpa in egen utrustning och via internet skicka plåtarna till läkare med rätt kompetens för bedömning. Kanske finns de läkarna i Indien eller någon annanstans.

Retroaktivt så är så klart svårt att hinna testa alla, men om testar tillräckligt många så kommer färre och färre ge sig på äventyret att påstå sig vara barn. Det blir känt att den bluffen inte fungerar längre.

Som ett första steg, testa alla ensamkommande som begår någon form av brott. Om så är tafsande på badhuset eller snattar i affären. Obligatorisk ålderstest vid brott. När detta går upp för de ensamkommande så kommer den typen av brott att kraftigt minska. För ett skäl till att de gör det är så klart att de vet de kan. För vi är så flata att vi låter det ske utan konsekvens.

Och förutom de som begår brott, ålderstesta de som är "stökiga" på asylboendena. Då kommer plötsligt flera att sköta sig, för de vet de kan "straffas" av att ålderstestas och då åka ut.

Och så ålderstesta de som Migrationsverket redan innan velat ålderstesta för de sett att de är väldigt mycket för gamla. Men som inte vågat ålderstesta för varit rädda kallas rasister eller helt enkelt inte haft tillgång till medicinsk ålderstestning.

Det behövs inte 30.000 ålderstestningar för att röra om i denna grytan och få det att bli mycket bättre än det är nu.

Det är ju fortfarande finansierat av skatter, faktum kvarstår att dessa kameror hade kunnat serva den svenska vården och korta de enormt långa köer för MR som redan finns. Jag tror att det till och med kan bli dyrare att på det sättet åldersbestämma än att bara anta att alla de som säger att de är barn faktiskt är det.

Mitt förslag är fortsatt att sluta göra skillnad på om man är 17 eller 18. Det händer inget magiskt när man fyller 18 och det är en löjlig regel.
Citera
2016-03-26, 20:44
Medlem
Ultraviolences avatar
Citat:
cem77

Vore mer humant och medmänskligt att vi slog ihjäl alla asylsökande i Sverige och använde de sparade pengarna på att hjälpa miljoner och åter miljoner människor i sina hemländer.

Jo, nog är det allt så. Det skulle rädda Sverige, och ett friskt Sverige tjänar alla på. Vad är det för mening med liv på det här planeten om allt ska vara av samma elände som vi hittar i Mordor.
Senast redigerad av Ultraviolence 2016-03-26 kl. 21:02.
Citera
2016-03-26, 20:49
Medlem
Citat:
Det är ju fortfarande finansierat av skatter, faktum kvarstår att dessa kameror hade kunnat serva den svenska vården och korta de enormt långa köer för MR som redan finns. Jag tror att det till och med kan bli dyrare att på det sättet åldersbestämma än att bara anta att alla de som säger att de är barn faktiskt är det.

Mitt förslag är fortsatt att sluta göra skillnad på om man är 17 eller 18. Det händer inget magiskt när man fyller 18 och det är en löjlig regel.

Däremot så finns det andra saker en just enbart ekonomiska. Likabehandlingsprincipen är en av dem, där det just nu brister rätt så rejält. Ditt argument skulle funka om vi hade en lagstiftning som tillät att bedöma yngre som vuxna om det anses skäligt, vilket vi inte har i Sverige. I exempelvis USA skulle vilken myndighet som helst kunna få ett domstolsutlåtande som tillåter att bedöma en omyndig som myndig.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sv...dern-ar-okand/
Citera
2016-03-26, 20:52
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Du får förlåta om jag betvivlar din höga utbildning och erfarenhet när du inte klarar av att ta in informationen i ett så kort inlägg som det du svarar på.
Vad i ditt inlägg tycker du att jag missat?
Förklara gärna...
Citera
2016-03-26, 20:59
Medlem
cem77s avatar
Vore mer humant och medmänskligt att vi slog ihjäl alla asylsökande i Sverige och använde de sparade pengarna på att hjälpa miljoner och åter miljoner människor i sina hemländer.
Citera
2016-03-26, 22:06
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
1) Du har ingen insikt överhuvudtaget i vården. Om du med dagens MR-kameror i Sverige skulle undersöka de 30 000+ personer det handlade om bara förra året och samtidigt inte låta övriga undersökningar lida, skulle det ta 20+ år. Du kan få vänta flera månader för en MR av ett knä. Skulle du låta svenskarna vänta nått år eller så istället till förmån för dessa åldersbestämningar? Eller ska vi köra nya MR-kameror? Din idé är dyrare än att skita i det. Mycket dyrare.

2) Principiellt har det ingen betydelse om det är 5 år, 1 år eller en månad som osäkerheten är. Juridiskt spelar det roll VILKEN DAG du är född, det är meningslöst att diskutera detta.

1. Det är inte brist på magnetkameror i Sverige, de som finns står outnyttjade en stor del av dygnet. Det som gör att väntetiderna är långa är att det inte finns personal som utför och tolkar undersökningarna i landstingens regi.

Om man betalar hyfsat för varje undersökning så kommer det att finnas kapacitet för ett mycket stort antal undersökningar på kort tid. En MRT handled kostar ca 2000 kronor. Om man betalade 4000 kronor per undersökning så skulle det finnas gott om personal som kunde göra undersökningarna utan att det drabbar övrig vård ett dyft.

Det handlar dessutom inte om 30000 undersökningar eftersom en många helt uppenbart är långt under 18 år.

2. Jag förstår inte vad du menar överhuvudtaget. Om man kan bestämma ålder på ett år när så klassificerar man alla som bedömes vara över 19 år som vuxna. De som bedömes vara 18-19 får man antingen bedöma ytterligare på annat sätt eller också acceptera deras uppgift om att de är < 18 år. Det är inte juridiskt problematiskt på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in