2016-03-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Nej, det var de fåtal militärerna som hittade de första av Lisas prylar söder om kaféet, vilket var viktigt när polisen fortfarande trodde att Lisa kunde blivit bortförd långt iväg.

Fanns det verkligen några militärer på fältet och letade? De flesta som letade var väl vänner till familjen. I ledning av pappan.
2016-03-28, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Det är försvarets uppgift att påtala eventuella brister och meningsskiljaktigheter i åtalet för att rätten ska kunna skapa sig en grund för en rättvis dom i målet.

Försvaret fick alldeles för kort tid på sig att läsa fupen och förbereda sig inför TR. Yppandeförbudet gällde även försvarsadvokaten, märkligt nog.
2016-03-28, 01:53
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vad yrar du om? Om den är officiell eller inte spelar ingen roll? Uppenbarligen var militären vädelösa när de irrade runt i några dagar. Så till den milda grad att folk i dagisväst fick tillkallas så de iaf kunde irra runt så att Lisa hittades till slut.

Irrade omkring ?
Militärer är väl mer organiserade än de flesta , även om de var där som vänner till pappan .
Var det inte så att "militärerna" hittade en hel del av de utspridda sakerna utmed mördarens transportväg på väg upp till Martorp ?
Plus körkortet och nycklarna om jag inte minns helt fel .
En av dom hittade väl också örhängena inne i ladan .
För att irra omkring så tycker jag att de lyckades ganska bra .
De genomskådade ju också mördarens "maskletande" i slutet av veckan .
2016-03-28, 01:56
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Fanns det verkligen några militärer på fältet och letade? De flesta som letade var väl vänner till familjen. I ledning av pappan.
De kallades för militärer i media i alla fall. Vännerna dök väl upp på söndagskvällen, medan övriga kanske var utkommenderade.
2016-03-28, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För det första är det givetvis extremt suspekt beteende med tanke på att Lisa hittas där samt det jag skrev: Han skiter blankt i alla andra eftersök i hela trakten men inte Martorp. Han står och glor på trappan och när det drar ihop sig gällande Martorp och MPS går i den riktningen blir det fart på benen. Nu vill NB plötsligt fiska.
Han släpar med brorsan till ladan som han vet är avspärrad så det är rena skenmanövern för att inte verka suspekt inför brorsan - då finns det en anledning att dra till Martorp nämligen. Där har de aldrig letat mask nån gång förut.

Efter Martorp är han sen totalt ointresserad av att leta efter mask. Det är AB som fortsätter leta och drar iväg.

Boden är inte missad - därinne har förman redan varit på tisdag men han upptäckte inte den välgömda kroppen och i kombination med att skåpet är smalt i förhållande till att få in en hel människa så var det väl inte nån av dem som trodde att han lyckats trycka in henne där. Inte ens krim.teknikern gick åt rätt håll utan gick in i rummet bredvid mot soffan istället på fredag.
Att MPS eller andra inte varit där tidigare beror på sökmetod som sträcker sig radie för radie (noggrant sök av segment) och fynden vid grusvägen upptog en hel del tid.
Det har påståtts att Nerijus och Aivares åkte till Martorp för att köra bort polisen och annan sökpersonal, att inte kroppen skulle hittas och inte att söka mask. Nu påstår du att de åkte dit för att spana på söket, som ligger på samma nivå som att de skulle köra bort polisen och sökpersonal.
Du borde väl inse att de här påståenden är inte det minsta trovärdiga utan absurda fantasier, som jag ser som obegripligt att någon kan tro på sådana uttalanden.
Christoffer B var in i Byssjan den 9 juni och såg runt i lokalen och enligt hans uppgifter fanns ingen kropp där, när kroppen hittades togs foto på det skåpet där kroppen var placerat och det fanns en stor hög kläder som hängde ut från skåpet som var lagt på kroppen.
Den här klädhögen observerade inte Christoffer därför kan man misstänka att det fanns ingen kropp där tisdagen den 9 juni utan kommit dit senare.
Christoffer gick också runt rishögen och kunde inte observera Lisas jacka som fanns på rishögen och hjälmen när kroppen hittades fredagen den 12 juni, sannolikt hade jackan och hjälmen kommit dit senare än den 9 juni.
När sök görs efter misstänkt kropp är det polisen med likspårhund som gör sådana sök och alltid lokaler som går i första hand.
2016-03-28, 02:03
Medlem
Citat:
Försvaret fick alldeles för kort tid på sig att läsa fupen och förbereda sig inför TR. Yppandeförbudet gällde även försvarsadvokaten, märkligt nog.
Det var något som inte försvaret ansåg, hade det önskats hade tiden förlängts.
2016-03-28, 02:05
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Och dessa märkliga människor undrar att varför det fanns så mycket märkliga militärer med militärfordon. De letade inte efter Lisa, det sa två av dem i TR. Men de sa inte heller att varför var de de där då. Och efter som de inte letade Lisa så vad var då deras uppgift där i Martop.

Vad är märkliga militärer med militärfordon för något?
Blir du förvånad om det fanns andra uppgifter för den involverande militära personalen än att specifikt leta efter ett eventuellt offer. Vad tror du om att bevaka orörd sökterräng, kontrollera trafik och annan rörelse i trakten, generella iakttagelser m.m? I detta fallet har jag inte en susning men jag vet med säkerhet att de är tränade för denna verksamhet till skillnad från veloursuggorna som bär reflexväst enbart för att för en gång skull känna sig iakttagna. Suck.
2016-03-28, 02:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Tack för informationen. Jag är medveten om att jag inte alltid är i kölvattnet av dagsfrågorna på tråden. I vilket fall håller jag med att fördjupningen kring bakgrunden är det mest spännande i kriminalvårdens (+ - RPU) utredning. Ska se om jag hittar något om skattningsskalor vid risk- och behovsanalys. Jag gissar bl a att de kommer att studera hur han interagerar med en grupp andra interner.

Du reser några nyckelfrågor som flytten till mormor och relationen till exfrun och dottern samt studiefrågan. Hans relation till modern är inte minst intressant men svår att kartlägga då det kräver ett mått av samarbete.
Ja, det är några milstolpar som jag undrar kring bl.a om flytten enkom berodde på att ha närmre till skolan. Det är ju i denna veva bröderna växer upp separat, NB bor hos mormor i fyra år. Nu vet jag inte hur skolåldern är i Litauen men han uppger 14 års ålder vilket ju inte är en ålder då man mer "naturligt" byter skola (från mellan- till högstadie, från högstadie till gymnasium) i Sverige iaf.
2016-03-28, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det har påståtts att Nerijus och Aivares åkte till Martorp för att köra bort polisen och annan sökpersonal, att inte kroppen skulle hittas och inte att söka mask. Nu påstår du att de åkte dit för att spana på söket, som ligger på samma nivå som att de skulle köra bort polisen och sökpersonal.
Du borde väl inse att de här påståenden är inte det minsta trovärdiga utan absurda fantasier, som jag ser som obegripligt att någon kan tro på sådana uttalanden.
Christoffer B var in i Byssjan den 9 juni och såg runt i lokalen och enligt hans uppgifter fanns ingen kropp där, när kroppen hittades togs foto på det skåpet där kroppen var placerat och det fanns en stor hög kläder som hängde ut från skåpet som var lagt på kroppen.
Den här klädhögen observerade inte Christoffer därför kan man misstänka att det fanns ingen kropp där tisdagen den 9 juni utan kommit dit senare.
Christoffer gick också runt rishögen och kunde inte observera Lisas jacka som fanns på rishögen och hjälmen när kroppen hittades fredagen den 12 juni, sannolikt hade jackan och hjälmen kommit dit senare än den 9 juni.
När sök görs efter misstänkt kropp är det polisen med likspårhund som gör sådana sök och alltid lokaler som går i första hand.
När enligt dina teorier tryckte NB in flickan i klädskåpet och när la han jackan i rishögen?
2016-03-28, 02:25
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Nu ljuger du ju .
Christoffer säger att han inte minns om det fanns kläder som hängde ut ur något av skåpen .
Han kommer däremot ihåg att ett av klädskåpen stod öppet eller på glänt .
Han säger även att det kan ha stått en bensindunk framför klädskåpen .
Alltså stämmer det med hur det såg ut när kroppen hittades på fredagen .
Han säger heller inget om att han har gått runt rishögen och tittat .
Det enda han säger är att han passerade rishögen utan att lägga märke till något speciellt .
Har du en egen FUP eller var tar du dina påståenden ifrån egentligen ?
2016-03-28, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du missade nog det viktigaste - dom letade dygnet runt!

Sedan visste dom t.ex. att Lisa hade många örhängen och andra saker som förknippades med just Lisa. Tänk efter själv. Man kanske inte tänker på det, men ser man ett klädesplagg, halsduk eller vad som helst så kan man förknippa det med en speciell person, särskilt när man letar efter just den specifika personen.

Inget märkligt alls.

Förlåt att jag kommenterar så långt senare. Jag måste erkänna att jag inte förstår vad du menar. Sänder saker (klädesplagg, örhängen etc.) ut någon slags signaler som gör att vissa personer hittar dem, samtidigt som en stor folkmassa på tusentals personer inte hittar dem?
2016-03-28, 02:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu påstår du att de åkte dit för att spana på söket, som ligger på samma nivå som att de skulle köra bort polisen och sökpersonal.
Han är dömd i både TR och HovR för mord dvs via betydligt vassare analyser än ditt svammel och ja: Därmed uppfattar jag det som suspekt iom att Lisa hittas där några timmar senare.
Han är helt ointresserad av eftersöket för övrigt - men just då är han mitt i församlingen och anser det är"waste of time".
Citat:
Den här klädhögen observerade inte Christoffer därför kan man misstänka att det fanns ingen kropp där tisdagen den 9 juni utan kommit dit senare.Christoffer gick också runt rishögen och kunde inte observera Lisas jacka som fanns på rishögen och hjälmen när kroppen hittades fredagen den 12 juni, sannolikt hade jackan och hjälmen kommit dit senare än den 9 juni.
Kvalificerat skitsnack - även gällande rishögen som han överhuvudtaget inte gått runt. Han uppger inte att det inte fanns nån kropp där: Han tycker snarare det är mycket obehagligt att han inte letade mer noga i boden.
Nu får du tamejfan ge dig med dina förvanskningar. Du kan inte ändra grundfakta för att du önskar se det på ett visst vis. Läs förhören bättre och sluta lägg in dina påhitt i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in