2016-04-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Bildkonfrontationen kan vi lämna därhän. Det är inte riktigt skött.

Det som spelar roll är vad som sägs i rätten och då såg A endast en enda "balt-polack". Hon erkände också att hon sett NB:s bild i media. Helt otroligt att det inte problematiseras.

Problemet är också när vi har att göra med en person som inte ifrågasätter sin egen position. Då blir "sanningen" något som styrs av vilka man umgås med. Det är kännetecknande för hela fallet är att rikemanssläkter är inblandade och får definiera sanningen eller tillåtas slira på den (vilket även gäller den inblandade militära makten).
Mot detta står "balt-polacker-arbetare". Det finns både klass och främlingsfientlighet inblandat här såväl som ett skyddade utav herremakten.

Att polisen har styrt utredningen åt ett enda håll framkommer också i fupen. Det gäller självklart också vid fotokonfrontationer (fulknep).

Jag brinner av iver att få ta del av källan till det fetade. Citera gärna och ange minut och sekund i inspelningen.
2016-04-15, 20:47
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Dom läckte som såll det dom ville. Bland annat till forum på nätet.
De upphävde också yppandeförbudet till litauisk press för att kunna googla fram identiteterna
tidigt och kunna använda det som hot i förhören. Har du helt missat det berömda googlandet som Niklas Lindström ägnade sig åt?
Källa på det fetade!
2016-04-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Menar du att Adriana vidgår att hon sett Nerijus i media. Är det citatet som är ett belägg för det? Förklara gärna hur du i så fall läser ut det. Eller vad gör citatet där annars? Sen tyckte jag att det lät som hon använde den korrekta formen "dem".
Har för mig att hon sa att hon undvikit medias rapportering om fallet för att inte få förutfattade meningar. Ett klokt beslut
2016-04-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja, herregud så sant! Det finns faktiskt en egen tråd för Er som misstror hovrättsdomen! Glöm inte, det är en hovrättsdom, näst vad som gäller i Sveriges rikes lag. Läs gärna in Er på vad som krävs för överprovning. Tråden,för Er som inte tror att Nerijus mördade Lisa, finns inte här, använd sökfunktionen. Här, i denna tråd, diskuterar vi aktuella domar!

Det spelar ingen roll om vi har hovrätter om de inte analyserar utan ägnar sig cirkelresonemang.
MA, som uttalade sig pressen, framstod närmast som ointelligent dumsnut. Är det sådana som ska fatta beslut om livstid på 10 ologiska och sporadiska ( och förutsagda) DNA-bevis tycker du? Känns det bra?
Hade det inte varit bättre om vi hade haft höga jurister som besitter intelligens och självständigt tänkande? Jag tror många blev negativt överraskade av hur billigt välbetalda hovrättsråd beter sig.
2016-04-15, 20:53
Medlem
Theforeigners avatar
Man måste ju ge Hurtig rätt i detta iom att det ju är himla jädra märkligt att detta inte utretts

http://www.skovdenyheter.se/article/...lagat-till-hd/

"Man ifrågasätter också att det inte har gjorts någon fördjupad DNA-analys av huvudhår i Lisa Holms trosor"
2016-04-15, 20:54
Medlem
Citat:
Hon kan inte skilja på bröderna. Hon pekar på den balten som sitter i rättssalen.
Alla inblandade har sett de omaskade bilderna i media - det kan vi nog vara övertygade om. Svensk media har agerat huvudlöst men det var efter att bilderna spridits omaskade- pga det upphävda yppandeförbudet - till litauisk press.
Men ursäkta, Du verkar ju vara í helt fel tråd o "diskutera"!? Du anser ju, vad jag kan fatta, att "någon" (=annan än Nerijus) tog livet av Lisa? Vem? Varför? Hur?
2016-04-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag sätter en peng på att djurhåren kommer från kossor.

Undras vilken dataexpert dom anlitat?

Eller rådjur eller annat hjortdjur. Kommer att stärka åklagarens gärningsbeskrivning avseende mordplatsen för dem som tvivlar.
2016-04-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag sätter en peng på att djurhåren kommer från kossor.

Undras vilken dataexpert dom anlitat?

Kossor. Jag sätter en femma på att det är NB:s katt som varit framme.
2016-04-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Källa på det fetade!

Det har jag skrivit om tidigare men ok:

sid 1530

Ja, har ni några frågor på detta?
Ja, jag har en fråga
Ja
Om det finns yppandeförbud, förbud, hur kan Litauisk media så att säga redan skriva om mig som en
mördare? Hur kunde dom få veta det?
Mmm, det är på det sättet att när domstolen beslutar i olika frågor, till exempel att du får en
offentlig försvarare men även att du ska va häktad… då är det beslutet offentligt… och beslutet
omfattar vem det är som är häktad… och för vilket brott… sen lämnar man ingen ytterligare
information… man kan tycka vad man vill om det… men det är på det sättet att anledningen till
det är att samhället inte ska kunna då frihetsberöva nån i skymundan utan att man förstår var
den är… på så sätt får tidningar din födelsetid och ditt namn… och sen spekulerar dom fritt
därefter… vi lämnar ingen information… men yppandeförbudet är gjort så att åklagaren kan
välja då sin förundersökningsledare att lämna information… och detta är informationen som
då är lämnad omfattas inte av yppandeförbudet längre då
… så förenklat är det på det sättet
dom får veta om det… förstår du?

2016-04-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, det är precis så jag också har uppfattat händelsen. Därav förvåningen när någon i tråden kallar händelsen för "trivial" och "internt skämt".

Jag undrar hur den person som beställde 2 soppor har förklarade sin bekantskap med L.
Han kanske aldrig sett henne?
Hur kom han till café? Vem var med? Hut såg han ut? Hur såg hans kompis ut?
Vilken bil körde?
2016-04-15, 21:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Efter mycken förhandsreklam framstår Hurtigs själva föreställning som en antiklimax.
Han skulle ju ha en helt annan infallsvinkel på fallet. Nu kommer han och petar i några bevis. Att mordplatsen inte skulle vara i förrummet strider mot överväldigande bevis och han lär ha stora svårigheter att göra sin alternativa plats trolig.

F ö låter det som att NB inte ändrat hållning egentligen. Jag är juridisk amatör, men kan inte förstå varför HD skulle medge ett utdraget petande i enskildheter av bevisningen. Om så skulle bli fallet, kommer ju åklagaren och polisutredningen att presentera motbevis osv osv. Detta är väl inte en ny TV-serie ?
Jag tror att både Rönnbäck och Hurtig tror att de glider runt i en amerikansk advokat-tv-serie.
Det är drama, förhandsvisningar om vad som komma skall och de får uppmärksamhet i media som om de vore filmstjärnor. Men, precis som i en tv-serie får vi nog tänka att det inte händer på riktigt för det gör det ju inte utan det är bara tomt prat för huvudpersonen Nerijus säger fortfarande ingenting och då kan ju Hurtig försöka komma med egna konstruerade historier om ditt och datt men det faller oerhört platt då Nerijus inte är med på tåget. En jävligt dålig tv-serie var detta med dålig verklighetsförankring hos manusförfattarna och med en huvudperson - Nerijus - som minsann inte lyder order och han har fortfarande "aldrig sett Lisa" och då kan ju advokatstroppen försöka fantisera hur mycket han vill, men ingen bryr sig.
2016-04-15, 21:02
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om vi har hovrätter om de inte analyserar utan ägnar sig cirkelresonemang.
MA, som uttalade sig pressen, framstod närmast som ointelligent dumsnut. Är det sådana som ska fatta beslut om livstid på 10 ologiska och sporadiska ( och förutsagda) DNA-bevis tycker du? Känns det bra?
Hade det inte varit bättre om vi hade haft höga jurister som besitter intelligens och självständigt tänkande? Jag tror många blev negativt överraskade av hur billigt välbetalda hovrättsråd beter sig.
1. Cirkelresonemang?
2. Jajamän, känns jättebra
3. Jaha, du menar såna som dig då?
4. Ja, du och 5 till här i tråden blev nog överraskade. Men nog blev ni väl mest överraskade över att stjärnadvokaten björne inte hade mer att komma med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in