2016-04-19, 15:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nej. Sakkunnige MOF slutsats är att fynden talar för strypning, men att man inte kan utesluta att kroppen vid något tillfälle efter döden varit upphängd. Alltså ungefär samma som BH säger och som rättsläkare AB medger är ett möjligt, men mindre sannolikt alternativ. Det går inte att medicinskt fastställa exakt när och hur snaran anbringats med dödande avsnörning.

Död av strypning och sedan hängning ingår i vilket fall som alternativ i åklagarens gärningsbeskrivning.

Och med orden att MOF lägger sig på en lägre nivå än AB. Det betyder alltså att hans rättsmedicinska utlåtande ska värderas högre än hennes.
2016-04-19, 15:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det framgår av det metadatablad som BG bilägger överklagandet att ägaren av dator BG59707-1 är AB. Det finns också en flash-markering här.

I FUP:et uppges dator BG59707-1 tillhöra NB. - Det som utgör grunden för förväxlingen kan därför vara att datorerna av misstag bytt BG-nummer när FUP:et skrevs. Av de Skype-konton som finns på resp. dator framgår att innehållet ej bör ha förväxlats. - Det är fråga om en rimlighetsbedömning som BH&Co ej kunnat hantera och ej heller verkar ha haft något intresse av att följa upp före överklagandet.
Men det är ju inte via FUP ens utan via en kontakt?
Citat:
Ja, det var ett misstag när han ställde ett antal frågor och våra tekniker svarade och råkade blanda ihop ett svar som de sedan rättade till.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6414146
2016-04-19, 15:57
Medlem
Citat:
Det framgår av det metadatablad som BG bilägger överklagandet att ägaren av dator BG59707-1 är AB. Det finns också en flash-markering här.

I FUP:et uppges dator BG59707-1 tillhöra NB. - Det som utgör grunden för förväxlingen kan därför vara att datorerna av misstag bytt BG-nummer när FUP:et skrevs. Av de Skype-konton som finns på resp. dator framgår att innehållet ej bör ha förväxlats. - Det är fråga om en rimlighetsbedömning som BH&Co ej kunnat hantera och ej heller verkar ha haft något intresse av att följa upp före överklagandet.

Av utredningen framgår också att utöver skypekonton som styrker vilken dator som tillhör vem så har ena datorn användarnamn *ivaras och den andra *rina99 (a,i).
Det bör vara lätt att slutligt klargöra hur det förhåller sig med flash-aktiviteten och skype-uppkopplingen om BH verkligen har intresse i det.
Jag tror att LJs dementi om att någon avgörande förväxling av datorerna i utredningen skett är riktig.
2016-04-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Och med orden att MOF lägger sig på en lägre nivå än AB. Det betyder alltså att hans rättsmedicinska utlåtande ska värderas högre än hennes.

Precis. Hon poängterar att hon bara läst och sett bilder, dessutom under tidspress, och därför som brukligt är lägger sig en nivå lägre i sin bedömning.
2016-04-19, 16:04
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Stämmer! Om Lisa klätts av och klätts på kan det ge en annan förklaring varför trosorna har de DNA-spår de har och varför vissa hårstrån hittats där.

I det sammanhanget är det värt att komma ihåg att IB:s kränkande kroppsundersökning är mörkad i fupen och att hennes trosor inte fick nummer. De har alltså "försvunnit". Går inte att söka efter då de saknar numrering. Vart tog de vägen då?

Var mer än i din fantasi framkommer det att hon skulle ha haft av sig strumpor och skor ?
Ge exempel på en annan förklaring varför trosorna har de DNA-spår de har och
varför vissa hårstrån har hittats där ?
Kränkande kroppsundersökning ? Numret på trosorna är väl XXXL .
Har du problem med att man kontrollerar Irina som är fru till en simpel och
vidrig kvinnomördare som Nerijus .
Det sker nog i de flesta mordfall och inte bara när det gäller stackars missförstådda balter .
Hur kommer det sig förresten att Hurtig också säger att Lisa mördades i ladan och du
påstår att hon aldrig har varit i ladan ?
Är det inte lite konstigt ?
2016-04-19, 16:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Både ock, kan man kanske säga: Dels åberopar BH GB-numren i FUP (se hans bilagor); dels det svar (förtydligande) han fått via LJ.
2016-04-19, 16:13
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:

Det säger verkligen allt att vissa hänger upp sig på detta. Att detta var ett av Hurtigs "ESS i rockärmen" är i sig ett levande bevis och klockrent exempel på hur extremt lite han faktiskt har att komma med i ÖK. Jag tror faktiskt inte att Hurtig hade tagit sig an det här uppdraget igen om han hade kunnat vrida tillbaka klockan och fatta det beslutet på nytt. Han såg bara kamerorna och mikrofonerna när han tackade ja till uppdraget, ivern att synas i media var större än förnuftet om man säger så. Även om uttrycket "All PR är bra PR" verkar vara något av en ledstjärna för Björne så är jag ganska säker på att inte ens han själv kunnat hålla fingrarna från skämskudden i det här fallet.
2016-04-19, 16:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nej. Sakkunnige MOF slutsats är att fynden talar för strypning, men att man inte kan utesluta att kroppen vid något tillfälle efter döden varit upphängd. Alltså ungefär samma som BH säger och som rättsläkare AB medger är ett möjligt, men mindre sannolikt alternativ. Det går inte att medicinskt fastställa exakt när och hur i förloppet som snaran anbringats med dödande kraft i avsnörningen.

Död av strypning och sedan hängning ingår i vilket fall som alternativ i åklagarens gärningsbeskrivning.

Det är möjligt men åklagarens första uttalade dödsorsak var hängning vilket Rönnbäck motsade via sakkunnig och då lades strypning till som möjlig dödsorsak. Men Hurtig skriver nu med säkerhet att hon hängts upp i något skede.

Min poäng är att det går emot Rönnbäckskans linje, som var att Lisa blev strypt men att hängning inte kunde uteslutas. Hon ansåg väl att det tjänade klienten bättre att offret inte hängdes. ( otäckare dödsorsak ).
2016-04-19, 16:24
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Både ock, kan man kanske säga: Dels åberopar BH GB-numren i FUP (se hans bilagor); dels det svar (förtydligande) han fått via LJ.

Läste tillbaka i inläggen och insåg att mitt inlägg var lite irrelevant.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-04-19 kl. 16:32.
2016-04-19, 16:29
Medlem
Citat:

Om datorn ska kunna fria NB så måste han ha gjort något som
är unikt just för honom, loggat in på en spelsajt ett bankkonto eller liknande.

Det skulle vi ha hört för länge sedan, å det har vi inte gjort.

Har dom blandat i hop datorena, ja kanske, har det skett så
är riktigt klumpigt.
Spelar det någon roll, nä inte ett jävla dugg, tror jag.
2016-04-19, 16:30
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Varför inledande tre frågetecken? Det var knappast en luddigt ställt fråga utifrån överklagan. Jag frågar inte ens om du tror att det kommer beviljas eller inte.
Så kvantitet går före kvalitet, en massiv textmassa är inte så tokigt. Förvisso kan han uppenbart inte göra mer - har inte sagt annat - men att inte kalla det "inte så tokigt" gjorde mig fundersam - speciellt undrade jag om du ser nåt relevant som jag missar för det borde väl ändå vara målet om man ska driva en överklagan..

Han gräver i gammal bevisning, skriver brister i utredningen i vart och vartannat parti och inte är det relevant det han kontrar med (tex via att undlåta att nämna viktig bevisning som Lisas hårstrå när han vill portera BP till andra änden). Utöver detta ett helt stycke om att det saknas släpspår i stalldelen och att Lisa nog burits (intresseklubben noterar..).
Utöver detta undrar jag var analyser är som han själv överbetonar med att Lisa inte har nåt husdjur.
Instämmer.
Jag ser heller inget relevant i denna överklagan som innehåller mycket text men utan något viktigt innehåll. Då kanske man kan konstatera att det är ungefär så här det brukar se ut, kvantitet istället för kvalitét. Om Hurtigs inlaga anses "normal, inte så tokig" o.s.v så är det då mycket enkelt att förstå varför så otroligt få beviljas PT.

Undrar då:

Varför släppte Hurtig felaktig info i media, som om något "stort" var på gång?
Ville han locka ett stort intresse till sig själv eller klienten och fallet?
Tror han att HD påverkas av skriverier och tänker att Hurtig nog har något på gång?
Eller tror han att kriminella påverkas av skriverier och tänker att Hurtig kan man nog anlita till det svåraste?
2016-04-19, 16:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om datorn ska kunna fria NB så måste han ha gjort något som
är unikt just för honom, loggat in på en spelsajt ett bankkonto eller liknande.

Det skulle vi ha hört för länge sedan, å det har vi inte gjort.

Har dom blandat i hop datorena, ja kanske, har det skett så
är riktigt klumpigt.
Spelar det någon roll, nä inte ett jävla dugg, tror jag.
Nej, det spelar ju ingen roll.
Datoraktivitet visar bara datoraktivitet, inte vem som suttit vid datorn.
Dessutom så kan ju IB ha kunnat NB:s olika lösen för bankkonton m.m om det skett en inloggning.
Aktivitet på Nerijus och Irinas gemensamma dator säger inget och framförallt tar det inte bort teknisk bevisning eller vittnesbevisning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in